Logo ontwerp + Identity design voor Joblr
Over Joblr
Joblr is een online platvorm dat zzp’ers en bedrijven in de evenementenbranche met elkaar verbindt. Bedrijven geven op de website van Joblr aan voor wanneer en voor welke functie zij iemand zoeken en zzp’ers kunnen vervolgens reageren op deze oproepen en zo aan ‘jobs’ komen. Joblr vervult op deze manier twee functies: het helpt bedrijven om hun open posities te vullen met gekwalificeerd personeel. En het helpt zelfstandigen aan jobs en het biedt hun de kans om een reputatie op te bouwen als gevolg daarvan.
Over de opdrachtgever
Joost van Hoof is de oprichter van Joblr en staat al jaren met beide benen in de evenementenbranche. Hij heeft een uitzendbureau en regelt personeel voor events als Pinkpop, Lowlands, Zwarte Cross, concerten in de Arena, Gelredome, De Kuip en Ahoy, en daarnaast voor vele congressen. Joost kwam tot de conclusie dat vraag en aanbod nog beter aan elkaar te koppelen waren in deze beweeglijke sector en zo ontstond zijn idee voor Joblr.
Over het project
Joost vroeg mij om het logo en de visuele identiteit van Joblr te ontwerpen en daarover gaat deze casestudy. Het voornaamste doel van deze identiteit is om Joblr een uniek visueel imago te geven dat herkenbaar is, dat activeert, en dat net balanceert tussen professioneel en edgy. Now, lets get the ball rolling…
Over het project
Joost vroeg mij om het logo en de visuele identiteit van Joblr te ontwerpen en daarover gaat deze casestudy. Het voornaamste doel van deze identiteit is om Joblr een uniek visueel imago te geven dat herkenbaar is, dat activeert, en dat net balanceert tussen professioneel en edgy. Now, lets get the ball rolling…
Wat wil de bedrijfsnaam?
Zoals ik altijd doe bij het ontwerpen van een logo kijk ik eerst naar wat de bedrijfsnaam zelf ‘wil’ en hoe deze tot uiting komt in verschillende lettertypes. Joblr is bijvoorbeeld een dusdanig unieke naam dat het niet direct een logo vereist met een icoon erin omdat dat misschien afleidt van de naam en diens schrijfwijze. Om deze reden heb ik me al vrij snel toegespitst op een typografisch logo en gekeken wat ik kon doen met de letters van de bedrijfsnaam zelf. Na een aantal conceptronden kwam ik op het idee om te gaan spelen met het puntje op de letter J en wat die zou kunnen doen in relatie tot de andere letters van het woord.
Het uiteindelijke logo van Joblr toont in abstracte vorm wat het bedrijf doet. Het vult open posities (jobs) van bedrijven met gedreven zelfstandigen. In feite wordt er iets – een planning of een team – compleet, wat voorheen nog niet compleet was. Dit kan eveneens gezien worden vanuit de positie van de zzp’ers. De zelfstandige heeft een ruimte in zijn agenda en wil die ruimte graag vullen met een job. Zo werkt het idee van beide kanten.
Het Joblr-logo bestaat uit het woord ‘Joblr’ in een modern en vriendelijk lettertype en het is geheel geschreven in lowercase (kleine) letters. De letter J staat schuin, waardoor het puntje op de letter lijkt weg te rollen en het logo suggereert dat dit puntje exact richting de opening in de letter O zal rollen om deze vervolgens op te vullen. De opening in de letter B is al opgevuld en zo heeft alleen de letter O nog een een open ruimte. Het logo heeft dynamiek door de schuine J en de vallende punt creëert spanning in het geheel omdat het beeld net voor de val lijkt te zijn stilgezet.
Van het logo is zowel een vrijstaande als een omkaderde versie gemaakt. Het is daarnaast tot in groot detail uitgelijnd, strakgetrokken en optimaal schaalbaar gemaakt door middel van een handmatig afgestelde witruimte tussen de letters. De afkapping van de letter R waarmee het logo eindigt is daarnaast in dezelfde hoek gezet als de schuine letter J waarmee het logo begint, zodat het logo visueel in balans is.
Kleurgebruik
De accentkleur van de Joblr-identiteit bestaat uit een frisse blauw/groen-tint die net niet helemaal in een hokje te plaatsen is. Deze kleur wordt breed omschreven met termen zoals: ‘medium spring green’, ‘sea green’ en ‘een variant van turquoise’. Deze kleur komt extra mooi tot zijn recht op beeldschermen omdat deze licht geven. En voor het drukwerk zijn de dichtstbijzijnde CMYK en Pantone-kleuren geselecteerd.
Andere kleuren van Joblr zijn een 100% zwarttint en een 100% wit-tint voor een extra groot contrast met deze accentkleur.
Identity Book
Ter afronding van het project heb ik een beknopt identity book gemaakt met daarin richtlijnen ten aanzien van het gebruik van het logo, kleuren, lettertypes, en beelden. Daarnaast dient het boekje als naslagwerk en vertelt het beknopt over het ontstaan van het logo en het idee erachter.
Identity Book
Ter afronding van het project heb ik een beknopt identity book gemaakt met daarin richtlijnen ten aanzien van het gebruik van het logo, kleuren, lettertypes, en beelden. Daarnaast dient het boekje als naslagwerk en vertelt het beknopt over het ontstaan van het logo en het idee erachter.
Nawoord
Het ontwerpen van de visuele identiteit van Joblr was een project waarin ik goed mijn creatieve ei kwijt kon. Joost opereert in een interessante branche waarvoor ik nog niet eerder designwerk gecreëerd had en hij gaf mij daarnaast veel ruimte en grote creatieve vrijheid. Het eindresultaat is een frisse, vriendelijke en professionele visuele identiteit voor een startup in een zeer bewegelijke sector.
Toegepaste vaardigheden
Nawoord
Het ontwerpen van de visuele identiteit van Joblr was een project waarin ik goed mijn creatieve ei kwijt kon. Joost opereert in een interessante branche waarvoor ik nog niet eerder designwerk gecreëerd had en hij gaf mij daarnaast veel ruimte en grote creatieve vrijheid. Het eindresultaat is een frisse, vriendelijke en professionele visuele identiteit voor een startup in een zeer bewegelijke sector.
Toegepaste vaardigheden
Op zoek naar dé ontwerper voor jouw logo en visuele identiteit?
Of heb je een ander project, of een vraag?
Ik hoor graag van je: