Logo Ontwerp

Deze pagina legt je in een aantal minuten uit wat Logo Ontwerp is en wat het belang is van een logo. Ik vertel je waar je op moet letten, welke soorten logo’s er zijn en ik geef vast wat tips om rekening mee te houden met betrekking tot het ontwerpproces.
Het ontwerpen van logo’s is één van mijn passies en hoewel ik deze pagina heb opgesteld als een ‘logo ontwerp in vogelvlucht’ kun je voor specifieke vragen ten aanzien van je project het beste even contact opnemen. Logo ontwerp is maatwerk en ik kan je het beste helpen als ik het één en ander van je weet.

Wat is logo ontwerp?

Logo Ontwerp is het proces van het ontwerpen van een logo voor een bedrijf, product of dienst. Dit proces heeft als doel om een boegbeeld en helder herkenningspunt te creëren waaraan een onderneming te herkennen is. En een logo is daarmee in feite het gezicht van een bedrijf. Het is doorgaans eenvoudiger en meer memorabel dan het alle ander visuele uitingen en het symboliseert in feite het hele bedrijf, of wat het bedrijf doet, of waar het voor staat in één helder beeld.
Het ontwerpen van logo’s is daarom een ontzettend uitdagend vakgebied, want de beste logo’s zijn vaak heel simpel. Idealiter zijn ze uit het hoofd na te tekenen nadat je het één keer gezien hebt en zijn ze goed leesbaar en begrijpelijk op het formaat van het topje van je duim.
Dit gevecht om simpel en schaalbaar versus het symboliseren van een heel bedrijf in één helder en krachtig beeld is wat logo ontwerp zo lastig en uitdagend maakt. En het behoort daarom tot mijn favoriete designprojecten.
Logo ontwerp is daarnaast vaak een onderdeel van een groter Identity Design-project. Waarbij het de taak is om een visuele identiteit (of ‘Brand Identity’) te ontwerpen voor een bedrijf waarvan het logo het belangrijkste onderdeel is.

Identity Design & Logo Ontwerp

Een logo alleen is eigenlijk niet sprekend genoeg om een bedrijf uniek te maken. Daarom wordt vaak visuele identiteit ontworpen. Deze identiteit bestaat uit het logo, een kleurenpalet, typografie, eventuele vormen of patronen, foto’s of bewerkingen daarvan etc. Dit alles samen vormt een visuele stijl of ‘visueel DNA’ waaraan een bedrijf duidelijk te herkennen is. Voor meer informatie over visuele identiteit raad ik je aan om de pagina Identity Design te bekijken.

Welke soorten logo’s zijn er?

Er zijn een paar verschillende (hoofd)categorieën van logo’s. En wat voor jouw bedrijf toepasselijk of wenselijk is hangt volledig samen met wat je doet, in welke markt, wat je bedrijfsnaam is en hoe de rest van je concurrentie zich positioneert.
Dit is een beknopte opsomming van verschillende type logo’s die ik zelf vaak ontwerp:

Een typografisch logo

Een typografisch logo is logo dat bestaat uit de bedrijfsnaam of productnaam in een bepaald lettertype. Dit lettertype past vaak bij het bedrijf, wat het doet of waar het voor staat en dergelijke logo’s lijken soms het meest basic in de ogen van iemand die weinig van logo ontwerp af weet. Het tegendeel is echter waar. Het vinden van het juiste lettertype, waarbij ik persoonlijk kijk of iedere letter van de bedrijfsnaam mooi is in een bepaald lettertype en of de letters goed in elkaar overgaan vergt veel tijd en over het algemeen handmatige aanpassingen. Vooral ten opzichte van de tussenruimte tussen de letters die we de ‘tracking’ noemen. Om te zorgen dat een bedrijfsnaam mooi, sterk, onderscheidend en ‘in balans’ lijkt te zijn vraagt tijd, inzet, creativiteit en vooral perfectionisme. Ikzelf ga doorgaans meer dan 1500 lettertypes voordat ik een selectie maak van potentiële kanshebbers.

Wil je even overleggen?

Heb je een uitdagend project of een vraag? Neem gerust contact op. Ik denk graag met je mee. Bel: 06-42 48 46 00 of stuur een e-mail naar paul@paulchristian.nl

Een symbool of icoon-logo

Symbool-logo’s zijn doorgaan de logo’s die het meest vooraan staan in het menselijk geheugen. De schelp van Shell. De appel van Apple en de ‘swoosh’ van Nike.
Wat veel mensen alleen echter vergeten is dat dit vaak logo’s zijn die in het verleden wel degelijk naast de bedrijfsnaam stonden om kenbaar te maken hoe het bedrijf heette. Er is alleen zo veel tijd overheen gegaan en het bedrijf is zo bekend geworden dat puur het symbool al genoeg zegt.
Symbool-logo’s zijn daarom niet geschikt voor ieder bedrijf, voor iedere bedrijfsnaam of zelfs voor iedere branche. Het hangt af van veel factoren of een symbool logo de meest verstandige keus is.
Wanneer ik zelf een symbool-logo ontwerp maak i doorgaans daarom altijd ene variant van het logo waar sowieso de bedrijfsnaam bij staat (een combinatielogo). Op die manier kunnen beide logo’s door elkaar gebruikt worden en blijft het symbool vanzelf meer hangen bij de klant.

Een combinatie van beide (combinatielogo)

Een combinatielogo is zoals gezegd een logo dat bestaat uit de combinatie van een symbool en een bedrijfsnaam in een bepaald lettertype. Over het algemeen is het slim om het lettertype zelf binnen dit type logo niet te exotisch te maken omdat een symbool al veel aandacht vraagt in het geheel. En als het lettertype naast het symbool ook nog eens erg opvallend is gaan beide elementen concurrenten om de aandacht en wordt het al snel een druk geheel.
De sterkste logo’s zijn over het algemeen rustig, krachtig en zelfverzekerd.
Wanneer een symbool erg geschikt lijkt te zijn voor een bedrijf maak ik doorgaans een combinatielogo. En zodra het symbool bekend genoeg is bij de klant is het symbool ook los te gebruiken. Hier zijn twee logo’s te zien waarvan ik het symbool hierboven al uitlichtte.

Een monogram-logo

Een monogram-logo bestaat uit de initialen van een bedrijfsnaam en dit type logo heeft en klassieker imago. Vroeger werd dit type logo vaak gebruikt en ook binnen wapens van oude families zie je dit type logo vaak terug.
Het nadeel van dit type logo is dat -net als bij een symbool-logo- in veel gevallen de bedrijfsnaam heel bekend moet zijn voordat het logo genoeg zegt. Iedereen kent C&A, H&M of het AD. Maar deze bedrijven komen weg met alleen hun initialen omdat het bijna iedereen genoeg zegt.
Nieuwe bedrijven zijn onbekend. Dus in veel gevallen is het handig om kritisch te kijken naar de toepasselijkheid van een monogram logo. En wanneer dit type logo wel het meest geschikt lijkt te zijn is het verstandig om een variant te maken waar de volledige bedrijfsnaam bij staat. Net als bij het combinatielogo. Door vervolgens het de combinatie van het monogram en de bedrijfsnaam, en alleen het monogram op zich door elkaar te gebruiken vind er vanzelf een associatie plaats van beide logo’s in het hoofd van de klant.

Een embleem-logo

Een embleem logo is vaak een bedrijfsnaam omkaderd door een vlak of rand. Het zijn krachtige logo’s, maar schaalbaarheid (hoe goed het logo leesbaar blijft op klein en groot formaat) is hierbij extra pittig omdat je werkt binnen een ‘gereserveerde ruimte’. Ook bij dit type loog is het erg de vraag hoe toepasselijk het is voor een bepaald bedrijf en een bedrijfsnaam. Zou je en hele lange bedrijfsnaam hebben en deze ook nog eens moeten omkaderen dan wordt het direct een lastig verhaal op een heel klein formaat bijvoorbeeld. En zelfs meter relatief korte bedrijfsnamen is het soms nog creatief spelen met de ruimte-indeling om alles optimaal leesbaar te houden. Zoals ik gedaan heb met deze twee embleem logo’s.

Welk type logo past bij welk bedrijf?

Zoals je gemerkt hebt hangt dit van heel veel factoren af en daarom heb ik altijd een uitgebreide mailwisseling of telefoongesprek met mijn klant. Samen kijken we dan wat het beste past bij het karakter van je bedrijf, je sector, wat zich eventueel onderscheidt van je concurrentie en wat goed samengaat met je bedrijfsnaam.

Hoe belangrijk is het ontwerp van je logo?

Je logo komt letterlijk overal terug en in bepaalde gevallen is je logo alles wat mensen van je ‘zien’. Je logo is daarom het meest herkenbare en daarmee meest belangrijke visuele onderdeel dat bedrijven hebben.
Het is een teken dat vertrouwen wekt zolang je klant het ziet. En het vertegenwoordigt jouw hele onderneming 24 uur per dag, 7 dagen per week.
Het is jouw stempel van kwaliteit en jouw stempel op de wereld. Het staat voor je ideeën, idealen en principes en het is het boegbeeld van je bedrijf.
Visueel gezien staat het voor mij persoonlijk bovenaan de “pyramide van belangrijkheid” om het zo te zeggen.
Daarom kan echt uit om er even heel goed voor te gaan zitten.