Veelgestelde vragen

Hier beantwoord ik de meest gestelde vragen van mijn prospecten en klanten

Heb je een vraag die niet in deze lijst voorkomt? Neem dan even contact met me op. Ik help je aan een antwoord en wellicht vul ik daarna daarna deze lijst aan met jouw vraag.

Dit zijn het visuele boegbeeld en het visuele karakter van een bedrijf. De eindproducten van deze projecten zijn logo-bestanden en een zogeheten ‘identity book’. Het identity book beschrijft de visuele identiteit en het logo en geeft richtlijnen ten aanzien van het toepassen van die twee. Binnen het identity book ontwerp ik daarnaast voor de beeldvorming vaak fictieve producten waarop ik de visuele identiteit en het logo toepas.

Dit doe ik niet in de rol van ontwerper, maar in de rol van creatief denker. Mijn designersbrein komt echter wel van pas omdat ik – in combinatie met mijn passie voor taal – bedrijfsnamen al visueel kan afwegen nog voor ik ze op papier heb.

Daar ligt mijn hart, ik haal er de meest voldoening uit, en ik heb er de grootste uitdaging aan

Daarnaast speelt focus een rol. Na 17+ jaar gewerkt te hebben als multidisciplinair-ontwerper wilde ik me graag ergens fulltime op richten en me daarin verder specialiseren. En als laatste: onafhankelijkheid. Met logo ontwerp en identity design kan ik het helemaal alleen af. Terwijl ik met interactief design (zoals websites en applicaties) vaak afhankelijk was van andere partijen die in veel gevallen niet zo perfectionistisch waren als ik.

Jazeker. Zowel logo ontwerp als bedrijfsnaam bedenken bied ik ook los aan

Soms is er niet direct een behoefte aan een volledige visuele identiteit en is mijn klant eerst geholpen met een professioneel logo. En in andere gevallen heeft een klant puur en alleen een bedrijfsnaam nodig.
Visuele identiteiten ontwerp ik alleen niet los, omdat ik dan om een al bestaand logo heen moet werken en dat beperkt mijn creatieve vrijheid teveel.

Het kan zeker. Maar ik kan dat niet...

Iets origineels verzinnen en uitwerken is voor mijn een groot deel van de voldoening die ik uit mijn werk haal. Voortborduren op een bestaand iets vind ik veel minder uitdagend en daar is voor mij ook geen eer aan te behalen. Daarnaast verwerk ik de persoonlijkheid van de organisatie van mijn klant in het logo, waardoor het uniek en treffend wordt. En dat lukt niet wanneer je met een copy/paste-houding in een project stapt.

Het is het visuele boegbeeld van hun organisatie. En in zekere zin, hun stempel op de wereld

Daarnaast weten ondernemers dat hun logo iets belangrijkst doet met de perceptie die mensen van hun organisatie hebben. Het draagt bij aan hoe hun organisatie over komt op hun doelgroep en hoe het op waarde geschat wordt.

Ik bedenk heel veel concepten, maar ik werk ze niet allemaal uit

Als ontwerper wil ik graag weten dat ik veel verschillende wegen bewandeld heb voor ik bij het uiteindelijke concept aankwam. Zo weet ik dat het uiteindelijke concept afgewogen is en dat het de duidelijke winnaar was uit vele opties. De concepten die ik bedenk toon ik echter – om keuzestress te voorkomen – niet allemaal aan mijn klant. Ten voorbeeld: een project zou eruit kunnen zien als 100 concepten in mijn hoofd, 30 daarvan werk ik uit in schetsvorm, 15 daarvan werk ik digitaal uit als prototype en de 3 tot 5 beste opties leg ik voor aan mijn klant.

Vast. Ik neem in ieder geval de uitdaging aan

Met regelmaat wordt in benaderd voor het bedenken van een bedrijfsnaam, of het verzinnen van een alternatieve naam als concurrent voor een bestaande naam. Dit laatste om te zien of de bestaande naam te overtreffen is. Taaltechnisch ben ik goed onderlegd en ik ben zeer breed geïnteresseerd. Dat in combinatie met een visuele blik maakt dat ik hier goed in ben. Omdat het daarnaast erg moeilijk is vind ik dit een enorm uitdagende en stimulerende bezigheid.

Door een goed-onderbouwd onderbuikgevoel

Bekijk mijn projecten. Spreken mijn ontwerpen je aan? Lees vervolgens mijn woorden. Goede communicatieve vaardigheden zijn extreem belangrijk voor een ontwerper. Goede communicatie komt van helder denkwerk. En helder denkwerk leidt tevens tot goed design. Om die reden toon ik uitgebreide casestudy’s van mijn projecten. Ze laten niet alleen mijn ontwerp-vaardigheden zien, maar ook mijn denkwijze, werkwijze en communicatieve vaardigheden. En als laatste: je onderbuikgevoel. Dit is wat abstracter, maar met de informatie op mijn homepage, de voorbeelden van mijn werk, mijn uitleg omtrent mijn werkwijze, en de referenties van klanten heb je veel input om een weloverwogen beslissing te maken. En tot slot: het moet van twee kanten klikken. Dus neem vooral contact op, dan overleggen we even en kijken we of dat het geval is.

Veel

Naast twee fulltime design-opleidingen van 4 jaar en twee lange stages, had ik 4 jaar een bijbaan als head of design bij een marketingbureau in Groningen. Kort daarna werd ik freelancer en in 2011 werd ik zzp’er terwijl ik werkte aan mijn afstudeerscriptie. In essentie ben ik officieel bezig met ontwerpen sinds 2002. Hoewel ik al tekende als kind, vhs-omslagen ontwierp rond mijn 10e, en het Windows bureaublad probeerde te her-ontwerpen toen ik 14 was. Alles bezien ben ik pak en beet 20+ jaar multidisciplinair ontwerper en mijn eerste betaalde logo ontwerp stamt uit 2005. Kortom; als je naar een recent logo wijst en vraagt hoe lang het me kostte het om dat te ontwerpen, dan kan ik oprecht zeggen: ongeveer 18 jaar. Want dat is inmiddels de hoeveelheid ervaring die ik voor mijn klanten inzet binnen een project. Sinds oktober 2021 ligt mijn focus volledig bij logo ontwerp en identity design.

Mijn denkvermogen, mijn creativiteit en mijn constante drang naar verfijning

Mijn brein lijkt standaard op zo’n 300% te draaien en is gek op complexe problemen. Het bedenken van visuele metaforen en die terugbrengen tot een simpel beeld (logo ontwerp) is daarom een ‘match made in heaven’. Ik ben daarnaast sterk in conceptueel en abstract denkwerk, breed geïnteresseerd en ik werk zeer gedisciplineerd: stapsgewijs, zorgvuldig, gefocust en met structuur. Ik weeg veel af en wordt gedreven door mijn drang naar verfijning. Dingen tot hun essentie en meest elegante vorm destilleren. Dat is mijn voornaamste passie.

Omgaan met tijdsdruk en veel ballen in de lucht houden

Strakke deadlines en ik zijn meestal geen goede match. Ik wil de tijd nemen voor een project en mijn ideeën en concepten af en toe even laten rijpen. Om die reden bedank ik vaak voor projecten met een nauwe deadline. Multitasking is daarnaast ook iets waar ik minder sterk ik ben. Ik ben op mijn best met maximaal 2 projecten tegelijkertijd. En naar de tijden waarin ik er 9 tegelijk had lopen verlang ik niet terug. Het botst met mijn behoefte aan overzicht en structuur. En deze bewaak ik door een limiet te hebben aan het aantal lopende projecten.

Onder Werkwijze vind je mijn ‘project-trechter’ die beknopt de stappen van een project weergeeft

Kort gezegd: een prospect neemt contact op. We kijken of we een goede match zijn, wat zijn of haar eisen en wensen zijn, en welke ruimte er is voor het project qua tijd en budget. Op basis daarvan maak ik een offerte met een projectomschrijving, en als mijn prospect daarmee akkoord is volgt een aanbetalingsfactuur. Zodra die voldaan is wordt het project actief en verandert mijn prospect in een klant. We gaan aan de slag. Ik doe veel onderzoek, bekijk inspirerend werk, maak mood boards, schets, brainstorm en ik kom met concepten. We beginnen breed en zoomen steeds verder in op de meest interessante ideeën. Mijn klant kijkt hierbij in feite bij iedere stap mee en ik vraag hem of haar zeer regelmatig om feedback en reacties. Geleidelijk werken we op deze manier toe naar een focuspunt in het project en zo komt het uiteindelijke ontwerp in zicht. Het project wordt besloten met de oplevering van de logo-bestanden en het identity book.

Minimaal 1, tot maximaal 3 maanden

De totale doorlooptijd hangt samen met de omvang van het project. Maar mijn projecten spreid ik sowieso uit over meerdere weken. Op die manier kan ik het project af en toe even wegleggen en zo bepaalde ideeën laten rijpen. Zo blijft mijn blik super kritisch en voorkom ik tunnelvisie.
Kleinere projecten, zoals het bedenken van een bedrijfsnaam of consultancy ten aanzien van een interactief product hebben echter vaak een kortere doorlooptijd.

Via e-mail, telefonisch, via WhatsApp of via videobellen

Ik werk volledig via het internet. Dat betekent dat ik zelden tot nooit mijn klanten fysiek ontmoet. Soms zijn ze in de buurt of komen ze uit Groningen, en dan is er een mogelijkheid tot een persoonlijke ontmoeting. Andere keren kijken ze er simpelweg naar uit of vinden ze een face-to-face kennismaking belangrijk en komen ze mij vanuit de Randstad (of nog verder weg) opzoeken. Een fysieke ontmoeting vind ik erg leuk, maar het is niet noodzakelijk gebleken in de afgelopen 11+ jaar. En gelukkig maar, want met deze insteek kon ik werken met 117 klanten uit heel Nederland.

Zeer regelmatig

Zelden werk ik vele uren door zonder mijn klant op de hoogte te stellen van wat ik doe. Ik stuur met grote regelmaat updates of kleine tussentijdse updates. Op die manier heeft mijn klant een vinger aan de pols met betrekking tot het hele project en het geeft hem of haar bij ieder contactmoment de mogelijkheid om met input en feedback te komen.

Een ‘precies’ antwoord is er helaas niet

Mijn projecten stem ik namelijk af op de eisen, wensen, en het budget van mijn klant. Deze bepalen voor mij de kaders waarbinnen ik werk en hoe diep ik in een project kan duiken. Dit gaat dus altijd in overleg. Maar gemiddeld gezien werken mijn klanten met budgetten tussen de € 2.000 en € 10.000 euro. Waarbij zzp’ers en start-ups vaak in de eerste helft van dit bereik vallen. En mkb’ers en scale-ups (vaak her-ontwerpen) in de tweede helft.

Ik hanteer een gefaseerde facturering via drie overschrijvingen

Om mijn projecten met een gerust hart in te kunnen te boeken in mijn planning hanteer ik een 50% aanbetaling van het projectbedrag. Zodra deze voldaan is ga ik aan de slag. Halverwege een project volgt – na goedkeuring van mijn klant – een tussentijdse factuur van 25%. En na oplevering volgt er een laatste factuur van 25%. Eveneens na volledige goedkeuring van mijn klant. Alles binnen mijn projecten gaat in overleg. Dus ook de betaalmomenten.