Veelgestelde vragen

Hier vind je de meest-gestelde vragen van mijn prospecten en klanten

Heb je een vraag die niet in deze lijst voorkomt? Neem dan even contact met me op. Ik help je aan een antwoord en wellicht vul ik daarna daarna deze lijst aan met jouw vraag.

Dit zijn het visuele boegbeeld en het visuele karakter van een bedrijf. De eindproducten van deze projecten zijn logo-bestanden en een zogeheten ‘identity book’. Het identity book beschrijft de visuele identiteit en het logo en geeft richtlijnen ten aanzien van het toepassen daarvan. Binnen het identity book ontwerp ik voor de beeldvorming soms fictieve producten waarop ik de visuele identiteit en het logo toepas.

Dit doe ik niet in de rol van ontwerper, maar in de rol van conceptueel denker. Mijn designersbrein komt echter wel van pas omdat ik – in combinatie met mijn gevoel voor taal – bedrijfsnamen al visueel kan afwegen nog voor ik ze op papier heb.

Daar ligt mijn hart. Ik haal er de meest voldoening uit en heb er de grootste uitdaging aan

Daarnaast speelt focus een rol. Na 15+ jaar gewerkt te hebben als multidisciplinair-ontwerper wilde ik me graag ergens fulltime op richten en me daarin specialiseren. En als laatste: onafhankelijkheid. Met logo ontwerp en identity design kan ik het helemaal alleen af. Terwijl ik met interactief design (zoals websites en apps) vaak afhankelijk was van andere partijen die doorgaans niet zo perfectionistisch waren als ik.

Jazeker. Zowel Logo Ontwerp als Bedrijfsnaam Bedenken bied ik ook los aan

Soms is er niet direct een behoefte aan een volledige visuele identiteit en is mijn klant eerst geholpen met een professioneel logo. En in andere gevallen heeft een klant puur en alleen een bedrijfsnaam nodig. Visuele identiteiten ontwerp ik alleen niet los omdat ik dan om een al bestaand logo heen moet werken en dat beperkt mijn creatieve vrijheid teveel.

Het kan zeker. Maar ik kan dat niet..

Iets origineels verzinnen en uitwerken is voor mijn een groot deel van de voldoening die ik uit mijn werk haal. Voortborduren op een bestaand iets vind ik veel minder uitdagend en daar is voor mij geen eer aan te behalen. Daarnaast verwerk ik de persoonlijkheid van de onderneming van mijn klant in het logo waardoor het uniek en treffend wordt. Iets wat niet lukt wanneer je met een copy/paste-houding in een project stapt.

Het is hun stempel op de wereld en het visuele boegbeeld van hun onderneming

Daarnaast weten ondernemers dat hun logo iets belangrijkst doet met de perceptie die mensen van hun onderneming hebben. Het draagt bij aan hoe hun onderneming over komt op hun doelgroep en hoe het op waarde geschat wordt.

Ik bedenk heel veel concepten, maar ik werk ze niet allemaal uit

Als ontwerper wil ik graag weten dat ik veel verschillende wegen bewandeld heb voor ik bij het uiteindelijke concept aankwam. Zo weet ik dat het uiteindelijke concept afgewogen is en het de duidelijke winnaar was uit meerdere opties. De concepten die ik bedenk toon ik echter – om keuzestress te voorkomen – niet allemaal aan mijn klant. Een project ziet er dus dikwijls uit als: 100 concepten in mijn hoofd, 30 daarvan werk ik uit in schetsvorm, 15 daarvan werk ik digitaal uit als prototype en de 3 tot 5 beste opties leg ik voor aan mijn klant.

Vast. Ik neem in ieder geval de uitdaging aan

Met regelmaat wordt in benaderd voor het bedenken van een bedrijfsnaam – of het verzinnen van een alternatieve naam als concurrent voor een bestaande naam. Dit laatste om te zien of de bestaande naam te overtreffen is. Taaltechnisch ben ik goed onderlegd en ik ben zeer breed geïnteresseerd. Dat in combinatie met een visuele blik maakt dat ik hier goed in ben. Omdat het daarnaast erg moeilijk is vind ik dit een enorm uitdagende en stimulerende bezigheid.

Een goed-onderbouwd onderbuikgevoel

Bekijk mijn portfolio: spreken mijn ontwerpen je aan? Vervolgens: lees mijn woorden. Goede communicatieve vaardigheden zijn extreem belangrijk voor een ontwerper. Goede communicatie komt van helder denkwerk. En helder denkwerk leidt tevens tot goed design. Om die reden toon ik uitgebreide casestudy’s van mijn projecten. Ze laten niet alleen mijn ontwerpvaardigheden zien, maar ook mijn denkwijze, werkwijze en communicatieve vaardigheden. En als laatste: een onderbuikgevoel. Dit is wat abstracter maar met de informatie op mijn website, de voorbeelden van mijn werk, uitleg omtrent mijn werkwijze en de referenties van klanten heb je veel input om een weloverwogen beslissing te maken. En als laatste: het moet van twee kanten klikken. Dus neem vooral contact op, dan overleggen we even en kijken we of dat het geval is.

Veel

Naast twee fulltime design-opleidingen en twee lange stages als ontwerper, had ik 5 jaar een bijbaan als head of design bij een marketingbureau in Groningen. Kort daarna werd ik freelancer en in 2011 werd ik zzp’er terwijl ik werkte aan mijn afstudeerscriptie. In essentie ben ik officieel bezig met ontwerpen sinds 2002. Hoewel ik al tekende als kind, vhs-omslagen ontwierp rond mijn 10e en Windows probeerde te her-ontwerpen toen ik 14 was. Alles bezien ben ik pak en beet 20+ jaar multidisciplinair ontwerper en mijn eerste logo ontwerp stamt uit 2007. Kortom; als je naar een recent logo wijst en vraagt hoe lang het me kostte het om dat te ontwerpen dan kan ik oprecht zeggen: ongeveer 15 jaar. Sinds oktober 2021 ligt mijn focus volledig bij logo ontwerp en identity design.

Mijn denkvermogen, mijn creativiteit en mijn constante drang naar verfijning

Mijn brein lijkt standaard op zo’n 300% te draaien en is gek op complexe problemen. Het bedenken van visuele metaforen en die terugbrengen tot een simpel beeld (logo ontwerp) is daarom een ‘match made in heaven’. Ik ben daarnaast sterk in conceptueel en abstract denkwerk, breed geïnteresseerd en ik werk zeer gedisciplineerd. Stapsgewijs, zorgvuldig, gefocust en met structuur. Ik weeg veel af en wordt gedreven door mijn drang naar verfijning. Dingen tot hun essentie en meest elegante vorm destilleren. Dat is mijn voornaamste passie.

Omgaan met tijdsdruk en meerdere ballen in de lucht houden

Strakke deadlines en ik zijn meestal geen goede match. Ik wil de tijd nemen voor projecten en alles af en toe even wegleggen en laten bezinken. Om die reden bedank ik met regelmaat voor projecten met een nauwe deadline. Multitasking is een andere zwakte van me. Ik ben op mijn best met maximaal 2-3 projecten tegelijkertijd. En naar de tijden waarin ik er 9 tegelijk had lopen verlang ik niet terug. Het botst met mijn behoefte aan overzicht en structuur. Een laatste zwakte is dat ik graag de tijd neem voor ieder project. Dat klinkt als een pré, maar het betekent dat ik doorgaans ook bedank voor projecten waarin ik veel minder uren tot mijn beschikking heb dan mijn optimale minimum van 20 uur. Ik wil uitstekend werk leveren en ‘even snel uitstekend werk leveren’ is voor mij een tegenstrijdigheid.

Onder Werkwijze vind je mijn ‘project-trechter’. Deze trechter geeft beknopt de stappen van een project weer

Kort gezegd: een prospect neemt contact met mij op via mijn website. We kijken of we een goede match zijn, wat zijn/haar eisen en wensen zijn en welke ruimte er is voor het project qua tijd en budget. Op basis daarvan maak ik een offerte + projectomschrijving en als mijn prospect akkoord is volgt een aanbetalingsfactuur. Zora die voldaan is wordt het project actief en verandert mijn prospect in een klant. We gaan aan de slag. Ik doe veel onderzoek, bekijk inspirerend werk, maak mood boards, schets, brainstorm en ik kom met concepten. We beginnen breed en zoomen steeds verder in op de meest interessante ideeën. Mijn klant kijkt hierbij in feite bij iedere stap mee en ik vraag hem/haar zeer regelmatig om feedback en reacties. Geleidelijk werken we op deze manier toe naar een focuspunt in het project en zo komt het daadwerkelijke eind-ontwerp in zicht. Het project wordt besloten met de oplevering van de logo-bestanden en het identity book.

Een tot twee maanden

Mijn projecten (zelfs die van ±20 uur) spreidt ik doorgaans uit over meerdere weken. Op die manier kan ik het project af en toe even wegleggen en zo bepaalde ideeën laten rijpen. Zo blijft mijn blik super kritisch en voorkom ik tunnelvisie. Grotere projecten hebben soms een langere doorlooptijd – vaak maximaal drie maanden. En kleinere projecten zoals het bedenken van een bedrijfsnaam hebben een kortere doorlooptijd – vaak enkele weken.

Via e-mail, telefonisch, via WhatsApp en via webcam

Ik werk volledig via het internet. Dat betekent dat ik zelden tot nooit mijn klanten fysiek ontmoet. Soms zijn ze in de buurt of komen ze uit Groningen en is er een mogelijkheid tot een persoonlijke ontmoeting. Andere keren kijken ze er simpelweg naar uit of vinden ze een facte-to-face prettig ter kennismaking en komen ze mij vanuit de Randstad (of nog verder weg) opzoeken. Dat vind ik erg leuk. Maar het is niet noodzakelijk gebleken in de afgelopen 10 jaar. En gelukkig maar, want met deze insteek kon ik werken met klanten uit heel Nederland en daarbuiten. En het kwam erg van pas kwam met alle perikelen in 2020 en 2021.

Zeer regelmatig

Zelden werk ik vele uren door zonder mijn klant op de hoogte te stellen van wat ik doe. Ik stuur met grote regelmaat updates en tussentijdse updates. Daarmee heeft mijn klant een vinger aan de pols met betrekking tot het hele project en het geeft hem/haar bij ieder contactmoment de mogelijkheid om met input en feedback te komen.

Een ‘precies’ antwoord is er helaas niet

Mijn projecten stem ik af op de eisen, wensen, en het budget van mijn klant. Deze bepalen voor mij de kaders waarbinnen ik werk en hoe diep ik in een project kan duiken. Wel kan ik stellen dat met een ondergrens van ±20 uur aan tijdsbudget mijn gemiddelde projecten vaak tussen de € 2000,- en € 6000,- Euro kosten. Een enkel project komt daar wat onder en met regelmaat komt er een project ruim boven. Uiteraard hangt dit samen met de omvang van de onderneming van mijn klant.

Ik hanteer een gefaseerde facturering via drie overschrijvingen

Om mijn projecten met een gerust hart in te kunnen te boeken in mijn planning hanteer ik een 50% aanbetaling van het projectbedrag. Zodra deze voldaan is ga ik aan de slag. Halverwege een project volgt – na goedkeuring van mijn klant – een tussentijdse factuur van 25%. En na oplevering volgt er een laatste factuur van 25%. Eveneens na volledige goedkeuring van mijn klant. Alles binnen mijn projecten gaat in overleg. Dus ook de betaalmomenten.