Art Direction

Op deze pagina leg ik in een paar minuten uit wat Art Direction is, wat een Art Director doet, hoe ik mijn rol als Art Director zie, en ik geef een aantal voorbeelden van projecten waarbinnen ik deze rol uitgebreid heb ingezet.

Wat is Art Direction en wat doet een Art Director?

Een Art Director is een letterlijke ‘regisseur’ van-, of een ’riching-gever’ aan-, een artistieke visie. Het beroep van Art Director komt voor in verschillende branches (zoals binnen het theater, binnen uitgeverijen en binnen de game-industrie) maar op deze pagina bespreek ik de rol van een Art Director puur binnen de communicatie/designbranche.
Art Direction is in mijn ogen iets dat nauw verbonden is aan Branding. Bij branding is het zaak om een merk (bedrijf, product of dienst) uit te werken in een merkmanifest. Dit manifest zegt wat het merk is, waarom het bestaat, waar het voor staat, welke principes het heeft en geeft een algehele ‘karakterbeschrijving’ van een merk.
Een Art Director is vaak iemand die een prominente rol speelt in dit Branding-proces en het is iemand met een grote kennis van visuele communicatie, psychologie, het verzinnen van creatieve concepten en soms (maar niet altijd) is het iemand die zelf ook onderlegd is als grafisch ontwerper of visueel designer.
Ikzelf zie een Art Director als een bedenker en een bewaker van een artistieke visie voor een bedrijf, product of dienst. Meer iemand die creatieve concepten bedenkt en zorgt dat deze met smaak en principes worden gerealiseerd, dan iemand die per se zelf achter de computer kruipt om ze te ontwerpen (hoewel ik dat zelf wel vaak doe).
Het is een perfectionistisch iemand met een onuitputtelijk vermogen voor creatief denkwerk die meer kijkt vanuit een leidinggevende (alles-overzienende) positie dan vanuit de positie van een ontwerper.

Mijn Rol als Art Director

Regelmatig stel ik mijzelf vragen als: Waar is mijn waarde het grootst binnen mijn vakgebied? Als ik een deel van mijn werk moest uitbesteden, welk deel zou dat dan zijn? Waar ben ik uitmuntend- en het meest uniek in? En wat is eventueel (als het echt moet) iets wat iemand anders ook kan doen?
Als ik heel zelfkritisch mijn top 3 vaardigheden/eigenschappen zou moeten samenvatten die uit deze ‘zelf-ondervraging’ voortkomen… En als ik ze op een volgorde van belangrijkheid en uniekheid moest zetten zou dit lijstje er zo uit zien:

  1. Creatieve-ideevorming / concepting
  2. Smaak / principes
  3. Ontwerp-vaardigheden / het creëren van fysiek designwerk

Hieruit is op te maken dat ik mijn ideeën en het bedenken van creatieve concepten (ook wel ‘concepting’ genoemd) voor mijzelf het meest hoog heb. Dit is één van mijn vaardigheden die ik het minst om me heen zie op het niveau dat ik zelf nastreef. En vooral niet binnen de context van een kleine designstudio.
Daarna komt mijn gevoel voor smaak en het feit dat ik zeer principieel ben. Dit is meer een eigenschap dan een vaardigheid, maar het is wel iets dat zich in feite iedere dag verder en verder ontwikkelt. Voor het bepalen van een artistieke visie die esthetisch zeer verantwoord is en het bewaken van deze visie en de kwaliteit, is dit een zeer belangrijke eigenschap.
Op de derde plaats komen mijn vaardigheden als ontwerper. Het fysiek realiseren van designwerk achter de computer en het schetswerk wat daaraan vooraf gaat.
De eerste twee items op dit lijstje tonen vooral hun waarde binnen projecten waarin ik de ruimte heb voor creatieve ideevorming. Zoals bij Art Direction, Branding en User Experience Design. Binnen deze disciplines draait het vooral om creatief denkwerk, conceptvorming, stategisch denkwerk en psychologie.
Het derde item op dit lijstje (het puur fysieke designwerk) kan ik toepasen binnen vrijwel alle onderliggende rollen en disciplines. Deze vaardigheid ‘geeft vorm’ aan mijn ideeën en is van groot belang. Omdat ik binnen mijn rol als Art Director beschikt over deze ontwerpvaardigheden ben ik zeer onafhankelijk en is de route van het idee in mijn hoofd naar het fysieke product het kortst. Wanneer je een idee eerst uit moet leggen aan bijvoorbeeld een externe ontwerper, zit er een extra laag aan interpretatie tussen en soms is dat een kleine drempel. Soms leidt het echter ook tot nieuwe inzichten en interessante eye-openers, dus in mijn rol als Art Director sta ik zeker open voor een scenario waarbij ik in mijn rol alleen de eerste twee items uit mijn beste-vaardigheden/eigenschappen toepas.

Wat kan ik voor jou doen in mijn rol als Art Director?

Zodra je een Branding-tracject doorlopen hebt waarbij een merkidentiteit voor je onderneming is uitgedacht is het waardevol om met een Art Director om de tafel te gaan. Tenzij de Art Director al betrokken was bij de branding (wat vaak voorkomt).
Het is dan zaak om te kijken welke ideeën en creatieve concepten (vooral op visueel gebied) er goed aansluiten op je merkidentiteit en het is slim om hierover uitgebreid te brainstormen.
Deze ideeën en concepten zijn vervolgens het startpunt voor een designer om ze daadwerkelijk visueel af te tasten door middel van prototypes en mockups. En om ze uiteindelijk fysiek uit te werken.
Binnen grote projecten zie ik het designtraject vaak als een trechter. Hierbij is mijn eerste rol die van Art Director, waarbij ik me buig over de Branding, en concepten/ideeën verzin die de hoofdrol zullen spelen binnen het design.
Mijn tweede rol is vaak die van identity designer om de visuele identiteit te ontwerpen. Denk hierbij aan het logo, lettertypes, het kleurenpalet, fotobewerkingen, patronen en meer. Allerlei zaken die het visuele ‘DNA’ vormen waaraan een merk te herkennen is.
Vervolges schakel ik over naar de rol van grafisch ontwerper on bijvoorbeeld het huisstijl drukwerk te ontwerpen (denk aan visitekaartjes, briefpapier, enveloppen, folders etc.) of stap ik in de rol van visueel ontwerper om de website van het merk te ontwerpen.
Al deze ontworpen producten (zowel digitaal als analoog) komen voor uit de ideeën die ontstonden tijdens de Art Direction-fase en de Identity Design-fase.

In beknopte vorm kun je ‘trechter’ van een groot project zo voor je zien:

  1. Het merk wordt uitgedacht / branding. Door middel van: Art Direction en eventueel User Experience Design (bij digitale producten) – (Deze fase is breed, conceptueel en hierin is geen idee te gek)
  2. De visuele identiteit wordt uitgedacht en uitgewerkt. Door middel van Identity Design – (Dit is gerichter, op basis van de ideeën en concepten die in stap 1 bepaald zijn).
  3. De fysieke producten/uitingen van het merk worden uitgewerkt. Door middel van Grafisch Ontwerp of Visual Design – (Dit is zeer gericht. Op basis van eerder genomen stappen en een bestaande visuele identiteit die de richtlijn vormt voor al het daarna-volgende designwerk).

Relevante projecten

Enkele casestudies van projecten waarbinnen ik de de rol van Art Director heb gehad zijn onder andere:

Wil je even overleggen?

Heb je een uitdagend project of een vraag? Neem gerust contact op. Ik denk graag met je mee. Bel: 06-42 48 46 00 of stuur een e-mail naar paul@paulchristian.nl

Art Direction

Op deze pagina leg ik in een paar minuten uit wat Art Direction is, wat een Art Director doet, hoe ik mijn rol als Art Director zie, en ik geef een aantal voorbeelden van projecten waarbinnen ik deze rol uitgebreid heb ingezet.

Wat is Art Direction en wat doet een Art Director?

Een Art Director is een letterlijke ‘regisseur’ van-, of een ’riching-gever’ aan-, een artistieke visie. Het beroep van Art Director komt voor in verschillende branches (zoals binnen het theater, binnen uitgeverijen en binnen de game-industrie) maar op deze pagina bespreek ik de rol van een Art Director puur binnen de communicatie/designbranche.
Art Direction is in mijn ogen iets dat nauw verbonden is aan Branding. Bij branding is het zaak om een merk (bedrijf, product of dienst) uit te werken in een merkmanifest. Dit manifest zegt wat het merk is, waarom het bestaat, waar het voor staat, welke principes het heeft en geeft een algehele ‘karakterbeschrijving’ van een merk.
Een Art Director is vaak iemand die een prominente rol speelt in dit Branding-proces en het is iemand met een grote kennis van visuele communicatie, psychologie, het verzinnen van creatieve concepten en soms (maar niet altijd) is het iemand die zelf ook onderlegd is als grafisch ontwerper of visueel designer.
Ikzelf zie een Art Director als een bedenker en een bewaker van een artistieke visie voor een bedrijf, product of dienst. Meer iemand die creatieve concepten bedenkt en zorgt dat deze met smaak en principes worden gerealiseerd, dan iemand die per se zelf achter de computer kruipt om ze te ontwerpen (hoewel ik dat zelf wel vaak doe).
Het is een perfectionistisch iemand met een onuitputtelijk vermogen voor creatief denkwerk die meer kijkt vanuit een leidinggevende (alles-overzienende) positie dan vanuit de positie van een ontwerper.

Mijn Rol als Art Director

Regelmatig stel ik mijzelf vragen als: Waar is mijn waarde het grootst binnen mijn vakgebied? Als ik een deel van mijn werk moest uitbesteden, welk deel zou dat dan zijn? Waar ben ik uitmuntend- en het meest uniek in? En wat is eventueel (als het echt moet) iets wat iemand anders ook kan doen?
Als ik heel zelfkritisch mijn top 3 vaardigheden/eigenschappen zou moeten samenvatten die uit deze ‘zelf-ondervraging’ voortkomen… En als ik ze op een volgorde van belangrijkheid en uniekheid moest zetten zou dit lijstje er zo uit zien:

  1. Creatieve-ideevorming / concepting
  2. Smaak / principes
  3. Ontwerp-vaardigheden / het creëren van fysiek designwerk

Hieruit is op te maken dat ik mijn ideeën en het bedenken van creatieve concepten (ook wel ‘concepting’ genoemd) voor mijzelf het meest hoog heb. Dit is één van mijn vaardigheden die ik het minst om me heen zie op het niveau dat ik zelf nastreef. En vooral niet binnen de context van een kleine designstudio.
Daarna komt mijn gevoel voor smaak en het feit dat ik zeer principieel ben. Dit is meer een eigenschap dan een vaardigheid, maar het is wel iets dat zich in feite iedere dag verder en verder ontwikkelt. Voor het bepalen van een artistieke visie die esthetisch zeer verantwoord is en het bewaken van deze visie en de kwaliteit, is dit een zeer belangrijke eigenschap.
Op de derde plaats komen mijn vaardigheden als ontwerper. Het fysiek realiseren van designwerk achter de computer en het schetswerk wat daaraan vooraf gaat.
De eerste twee items op dit lijstje tonen vooral hun waarde binnen projecten waarin ik de ruimte heb voor creatieve ideevorming. Zoals bij Art Direction, Branding en User Experience Design. Binnen deze disciplines draait het vooral om creatief denkwerk, conceptvorming, stategisch denkwerk en psychologie.
Het derde item op dit lijstje (het puur fysieke designwerk) kan ik toepasen binnen vrijwel alle onderliggende rollen en disciplines. Deze vaardigheid ‘geeft vorm’ aan mijn ideeën en is van groot belang. Omdat ik binnen mijn rol als Art Director beschikt over deze ontwerpvaardigheden ben ik zeer onafhankelijk en is de route van het idee in mijn hoofd naar het fysieke product het kortst. Wanneer je een idee eerst uit moet leggen aan bijvoorbeeld een externe ontwerper, zit er een extra laag aan interpretatie tussen en soms is dat een kleine drempel. Soms leidt het echter ook tot nieuwe inzichten en interessante eye-openers, dus in mijn rol als Art Director sta ik zeker open voor een scenario waarbij ik in mijn rol alleen de eerste twee items uit mijn beste-vaardigheden/eigenschappen toepas.

Wat kan ik voor jou doen in mijn rol als Art Director?

Zodra je een Branding-tracject doorlopen hebt waarbij een merkidentiteit voor je onderneming is uitgedacht is het waardevol om met een Art Director om de tafel te gaan. Tenzij de Art Director al betrokken was bij de branding (wat vaak voorkomt).
Het is dan zaak om te kijken welke ideeën en creatieve concepten (vooral op visueel gebied) er goed aansluiten op je merkidentiteit en het is slim om hierover uitgebreid te brainstormen.
Deze ideeën en concepten zijn vervolgens het startpunt voor een designer om ze daadwerkelijk visueel af te tasten door middel van prototypes en mockups. En om ze uiteindelijk fysiek uit te werken.
Binnen grote projecten zie ik het designtraject vaak als een trechter. Hierbij is mijn eerste rol die van Art Director, waarbij ik me buig over de Branding, en concepten/ideeën verzin die de hoofdrol zullen spelen binnen het design.
Mijn tweede rol is vaak die van identity designer om de visuele identiteit te ontwerpen. Denk hierbij aan het logo, lettertypes, het kleurenpalet, fotobewerkingen, patronen en meer. Allerlei zaken die het visuele ‘DNA’ vormen waaraan een merk te herkennen is.
Vervolges schakel ik over naar de rol van grafisch ontwerper on bijvoorbeeld het huisstijl drukwerk te ontwerpen (denk aan visitekaartjes, briefpapier, enveloppen, folders etc.) of stap ik in de rol van visueel ontwerper om de website van het merk te ontwerpen.
Al deze ontworpen producten (zowel digitaal als analoog) komen voor uit de ideeën die ontstonden tijdens de Art Direction-fase en de Identity Design-fase.

In beknopte vorm kun je ‘trechter’ van een groot project zo voor je zien:

  1. Het merk wordt uitgedacht / branding. Door middel van: Art Direction en eventueel User Experience Design (bij digitale producten) – (Deze fase is breed, conceptueel en hierin is geen idee te gek)
  2. De visuele identiteit wordt uitgedacht en uitgewerkt. Door middel van Identity Design – (Dit is gerichter, op basis van de ideeën en concepten die in stap 1 bepaald zijn).
  3. De fysieke producten/uitingen van het merk worden uitgewerkt. Door middel van Grafisch Ontwerp of Visual Design – (Dit is zeer gericht. Op basis van eerder genomen stappen en een bestaande visuele identiteit die de richtlijn vormt voor al het daarna-volgende designwerk).

Relevante projecten

Enkele casestudies van projecten waarbinnen ik de de rol van Art Director heb gehad zijn onder andere:

Wil je even overleggen?

Heb je een uitdagend project of een vraag? Neem gerust contact op. Ik denk graag met je mee. Bel: 06-42 48 46 00 of stuur een e-mail naar paul@paulchristian.nl