Identity Design

Deze pagina legt beknopt uit wat Identity Design is en waarom het belangrijk is. Voor specifieke vragen of vragen ten aanzien van een project raad ik je aan om even contact op te nemen. Design is maatwerk en ik kan je het beste helpen als ik het één en ander van je weet.

Wat is Identity design?

Identity design is het proces van het ontwerpen van je visuele identiteit. En je visuele identiteit is het ‘gezicht’ van je bedrijf. Het is de visuele stijl waaraan je te herkennen bent en het bestaat doorgaans uit een combinatie van je logo, typografie, een kleurenpalet en zaken zoals patronen, vormen en foto’s.
Een visuele identiteit vloeit vaak voort uit Branding. Bij Branding wordt het karakter en de positionering van je bedrijf uitgedacht. Wat bijvoorbeeld jouw missie is, wat jou uniek maakt, hoe je je onderscheidt, welk gevoel je over wilt brengen op je klanten, hoe je communiceert (toon), wat je wilt uitstralen en welke indruk je wilt wekken.
Je visuele identiteit wordt afgestemt op je Branding en daarmee is het de visuele uiting van je missie, je normen en waarden en je idealen. Het is het gezicht van je bedrijf. 24 uur per dag, 7 dagen per week.

En Logo Ontwerp is dus een onderdeel van Identity Design?

Vaak wel. Het ontwerp van je logo is cruciaal en meestal de eerste stap binnen het ontwerp van je visuele identiteit. Je logo is het boegbeeld van je bedrijf en meestal worden kleuren, vormen en typografie afgestemd op dat onderdeel. Niet andersom.
Logo Ontwerp is daarom weliswaar een dienst die ook ik ‘los’ aanbied, maar in 95% van de gevallen is het een onderdeel van een Identity Design-project.

Is Identity Design niet gewoon hetzelfde als je huisstijl?

Officieel niet. Hoewel veel mensen die twee door elkaar halen. Officieel bestaat je huisstijl uit fysieke producten (vaak drukwerk) zoals je visitekaartje, briefpapier, enveloppen etc. Huisstijl doelt dus op de producten waarop je je visuele identiteit toepast. En je visuele identiteit is de stijl zelf.
Bij Identity Design is het eindproduct vaak een Identity Book waarin het design van je bedrijf omschreven staat en hoe het moet worden toegepast. Identity Design komt daarom vóór het ontwerp van je Huisstijl. Zodra je visuele identiteit namelijk volledig is uitgedacht vloeien de producten waarop dat design wordt toegepast daar heel organisch en moeiteloos uit voort. Het vormgeven van producten zoals drukwerk en je website gaan dus vele malen makkelijker en sneller wanneer de visuele identiteit al klaar is.

Wat is het doel van Identity Design?

Het voornaamste doel is in eerste instantie om jou verzorgd en uniek neer te zetten in de markt en om vertrouwen te wekken bij je klant. Je visuele uitstraling zegt enorm veel over je bedrijf en de persoon die erachter zit. En je klanten vertalen ‘hoe je jezelf presenteert’ door naar de rest van je onderneming en naar de kwaliteit van je product of dienst.
Tevens is het iets dat al je uitingen (van je website tot je drukwerk) visueel met elkaar verbindt. En deze consistente stijl zorgt ervoor dat je over komt als een gevestigd en serieus bedrijf. Dit wekt vertrouwen bij je klanten.

Wat heb je aan Identity Design?

Gedrag van mensen is niet zo rationeel als je zou denken. Zelden zul je bijvoorbeeld horen; “De uitstraling van dit bedrijf trok mij over de streep!”. Maar toch is dat wel degelijk wat er vaak gebeurt. Mensen zijn extreem visueel ingesteld en wij geven dat wat ‘mooi is’ veel meer een kans dan iets dat minder mooi is. Iets dat er aantrekkelijk en verzorgd uitziet staat daarom meestal al 3-0 voor op de rest. Mensen zijn toleranter tegenover iets moois, worden blijer van iets moois en vertalen ‘mooi’ onbewust naar ‘goed’ of ‘beter’. Zelfs wanneer datgene niet eens ‘goed’ of ‘beter’ is, hebben wij als mens meer tolerantie, geduld en respect voor dingen die er aantrekkelijk en verzorgd uitzien. Hoe onlogisch of zelfs oneerlijk dat ook lijkt. Dit wordt meer en meer bevestigd door psychologisch onderzoek.

Hoe gaat het Identity Design-proces?

Nadat een klant contact opgenomen heeft, vraag ik hem of haar om een vragenlijst in te vullen voor we samen in een project stappen. De antwoorden die ik van je krijg op deze vragen geven mij een beeld van wie je bent, wat je wilt bereiken, wat je toekomstvisie is, wat je aanspreekt in andere bedrijven (of juist niet) etc. Op basis van deze informatie komen we in een gesprek vaak tot een soort van karakteromschrijving van je ideaalbeeld, wat onderdeel is van het Branding proces. Op basis van deze omschrijving en een verdere uitwerking daarvan ga ik concepten (in beeld en woord) bedenken die een inslag zouden kunnen zijn voor de visuele identiteit van je bedrijf. En op basis van deze concepten maak ik moodboards en eerste visuele try-outs waarmee we samen af te kunnen tasten wat goed voelt en wat niet.
Meestal wordt na een aantal conceptrondes één concept uitgekozen waar we op voortbouwen en zowel het logo, als de typografie als de kleuren worden op dat concept afgestemd. Uiteindelijk komen we tot een unieke mix van ontworpen elementen die samen het ‘visuele DNA’ van je bedrijf vormen.
Tijdens dit proces is er veel overleg, want in feite zie ik mijn projecten als een samenwerking met mijn klant. En dit vraagt van mijn klant ook tijd en inzet.
Het voordeel is dat hij of zij heel goed een vinger aan de pols heeft met betrekking tot de voortgang en zich daarnaast betrokken en gehoord voelt.
Het einddoel van Identity Design is een unieke visuele identiteit voor je onderneming met een groot onderscheidend vermogen die een vertaling is van jouw normen, waarden en idealen.

Wil je even overleggen?

Heb je een uitdagend project of een vraag? Neem gerust contact op. Ik denk graag met je mee. Bel: 06-42 48 46 00 of stuur een e-mail naar paul@paulchristian.nl

Identity Design

Deze pagina legt beknopt uit wat Identity Design is en waarom het belangrijk is. Voor specifieke vragen of vragen ten aanzien van een project raad ik je aan om even contact op te nemen. Design is maatwerk en ik kan je het beste helpen als ik het één en ander van je weet.

Wat is Identity design?

Identity design is het proces van het ontwerpen van je visuele identiteit. En je visuele identiteit is het ‘gezicht’ van je bedrijf. Het is de visuele stijl waaraan je te herkennen bent en het bestaat doorgaans uit een combinatie van je logo, typografie, een kleurenpalet en zaken zoals patronen, vormen en foto’s.
Een visuele identiteit vloeit vaak voort uit Branding. Bij Branding wordt het karakter en de positionering van je bedrijf uitgedacht. Wat bijvoorbeeld jouw missie is, wat jou uniek maakt, hoe je je onderscheidt, welk gevoel je over wilt brengen op je klanten, hoe je communiceert (toon), wat je wilt uitstralen en welke indruk je wilt wekken.
Je visuele identiteit wordt afgestemt op je Branding en daarmee is het de visuele uiting van je missie, je normen en waarden en je idealen. Het is het gezicht van je bedrijf. 24 uur per dag, 7 dagen per week.

En Logo Ontwerp is dus een onderdeel van Identity Design?

Vaak wel. Het ontwerp van je logo is cruciaal en meestal de eerste stap binnen het ontwerp van je visuele identiteit. Je logo is het boegbeeld van je bedrijf en meestal worden kleuren, vormen en typografie afgestemd op dat onderdeel. Niet andersom.
Logo Ontwerp is daarom weliswaar een dienst die ook ik ‘los’ aanbied, maar in 95% van de gevallen is het een onderdeel van een Identity Design-project.

Is Identity Design niet gewoon hetzelfde als je huisstijl?

Officieel niet. Hoewel veel mensen die twee door elkaar halen. Officieel bestaat je huisstijl uit fysieke producten (vaak drukwerk) zoals je visitekaartje, briefpapier, enveloppen etc. Huisstijl doelt dus op de producten waarop je je visuele identiteit toepast. En je visuele identiteit is de stijl zelf.
Bij Identity Design is het eindproduct vaak een Identity Book waarin het design van je bedrijf omschreven staat en hoe het moet worden toegepast. Identity Design komt daarom vóór het ontwerp van je Huisstijl. Zodra je visuele identiteit namelijk volledig is uitgedacht vloeien de producten waarop dat design wordt toegepast daar heel organisch en moeiteloos uit voort. Het vormgeven van producten zoals drukwerk en je website gaan dus vele malen makkelijker en sneller wanneer de visuele identiteit al klaar is.

Wat is het doel van Identity Design?

Het voornaamste doel is in eerste instantie om jou verzorgd en uniek neer te zetten in de markt en om vertrouwen te wekken bij je klant. Je visuele uitstraling zegt enorm veel over je bedrijf en de persoon die erachter zit. En je klanten vertalen ‘hoe je jezelf presenteert’ door naar de rest van je onderneming en naar de kwaliteit van je product of dienst.
Tevens is het iets dat al je uitingen (van je website tot je drukwerk) visueel met elkaar verbindt. En deze consistente stijl zorgt ervoor dat je over komt als een gevestigd en serieus bedrijf. Dit wekt vertrouwen bij je klanten.

Wat heb je aan Identity Design?

Gedrag van mensen is niet zo rationeel als je zou denken. Zelden zul je bijvoorbeeld horen; “De uitstraling van dit bedrijf trok mij over de streep!”. Maar toch is dat wel degelijk wat er vaak gebeurt. Mensen zijn extreem visueel ingesteld en wij geven dat wat ‘mooi is’ veel meer een kans dan iets dat minder mooi is. Iets dat er aantrekkelijk en verzorgd uitziet staat daarom meestal al 3-0 voor op de rest. Mensen zijn toleranter tegenover iets moois, worden blijer van iets moois en vertalen ‘mooi’ onbewust naar ‘goed’ of ‘beter’. Zelfs wanneer datgene niet eens ‘goed’ of ‘beter’ is, hebben wij als mens meer tolerantie, geduld en respect voor dingen die er aantrekkelijk en verzorgd uitzien. Hoe onlogisch of zelfs oneerlijk dat ook lijkt. Dit wordt meer en meer bevestigd door psychologisch onderzoek.

Hoe gaat het Identity Design-proces?

Nadat een klant contact opgenomen heeft, vraag ik hem of haar om een vragenlijst in te vullen voor we samen in een project stappen. De antwoorden die ik van je krijg op deze vragen geven mij een beeld van wie je bent, wat je wilt bereiken, wat je toekomstvisie is, wat je aanspreekt in andere bedrijven (of juist niet) etc. Op basis van deze informatie komen we in een gesprek vaak tot een soort van karakteromschrijving van je ideaalbeeld, wat onderdeel is van het Branding proces. Op basis van deze omschrijving en een verdere uitwerking daarvan ga ik concepten (in beeld en woord) bedenken die een inslag zouden kunnen zijn voor de visuele identiteit van je bedrijf. En op basis van deze concepten maak ik moodboards en eerste visuele try-outs waarmee we samen af te kunnen tasten wat goed voelt en wat niet.
Meestal wordt na een aantal conceptrondes één concept uitgekozen waar we op voortbouwen en zowel het logo, als de typografie als de kleuren worden op dat concept afgestemd. Uiteindelijk komen we tot een unieke mix van ontworpen elementen die samen het ‘visuele DNA’ van je bedrijf vormen.
Tijdens dit proces is er veel overleg, want in feite zie ik mijn projecten als een samenwerking met mijn klant. En dit vraagt van mijn klant ook tijd en inzet.
Het voordeel is dat hij of zij heel goed een vinger aan de pols heeft met betrekking tot de voortgang en zich daarnaast betrokken en gehoord voelt.
Het einddoel van Identity Design is een unieke visuele identiteit voor je onderneming met een groot onderscheidend vermogen die een vertaling is van jouw normen, waarden en idealen.

Wil je even overleggen?

Heb je een uitdagend project of een vraag? Neem gerust contact op. Ik denk graag met je mee. Bel: 06-42 48 46 00 of stuur een e-mail naar paul@paulchristian.nl