Logo ontwerp + Identity design voor Drent & Bosker
Projectdoelstellingen
- Meedenken over de naamgeving van het nieuwe kantoor.
- Het ontwikkelen van een krachtig logo dat modern oogt maar dat tevens persoonlijke benadering van het kantoor laat doorschemeren.
- Het ontwikkelen van een unieke visuele identiteit die opvalt tussen de andere administratiekantoren in de regio.
- Het ontwerpen van nieuwe huisstijl-elementen voor het nieuwe kantoor (visitekaartjes, enveloppen, briefpapier, jaarrapport-omslagen en aanvullend drukwerk.)
- Het ontwerpen en opzetten van een overzichtelijke, bondige one-page website voor het nieuwe kantoor.
Schrijfwijze
Tijdens de ontwikkeling van het logo van Drent & Bosker is breed gekeken naar de markt, concurrentie, en de optimale schrijfwijze van de bedrijfsnaam. Omdat de schrijfwijze van de nieuwe bedrijfsnaam nog niet vast stond kon er in het logo ontwerp-traject iedere variant worden afgetast. Wél stond inmiddels vast dat de bedrijfsnaam de twee achternamen zou voeren van de twee oprichters (Ruud Drent & Wim Bosker). Maar of deze gescheiden zouden worden door middel van een plat streepje, een slash, een spatie of zelfs alleen de initialen zou bevatten was nog niet beslist.
Na vele try-outs kwam de doorbraak met het &-teken. De streepjes waren nogal strak, ietwat afstandelijk en scheidden de namen. Ze werkten vooral ‘verdelend’. Het &-teken (ook wel Ampersand genoemd) was vele malen vriendelijker en vele malen meer ‘inclusief’. Deze & zegt tevens iets over de teamgeest van Drent & Bosker (samenwerking, twee zij meer dan één, het bundelen van krachten). De bedrijfsnaam voelt op deze manier veel meer als een samenwerking. Een leuke bijkomstigheid van het &-teken is dat deze stukken vriendelijker en frivoler oogt dan de andere bekeken tekens. Het is bijna een strikje op een cadeau, wat erg goed werkt om het zakelijke, koude en ietwat afstandelijke dat administratiekantoren nog wel eens hebben te doorbreken.
Logo ontwerp & typografie
Na het aftasten van verschillende schrijfwijzen voor de bedrijfsnaam werd duidelijk dat het ideaal was om de volledige achternamen van Ruud en Wim te gebruiken. In eerste instantie is DB nog overwogen als bedrijfsnaam in verband met het korte en strakke karakter van twee initialen. Alleen bleken de volledig uitgeschreven namen vele malen persoonlijker en unieker. Vooral gepaard met de eerdergenoemde &. Vervolgens is een grote hoeveelheid lettertypes onderzocht om te bepalen welke het meest geschikt zou zijn voor deze specifieke bedrijfsnaam.
Een lettertype heeft een enorme impact. Zeker binnen een logo. Ieder lettertype heeft zijn eigen karakter en dat beïnvloed vaak de toon en de perceptie van het karakter van het hele bedrijf. Van strak en zakelijk, tot vriendelijk (vaak rondere vormen) tot laagdrempelig en benaderbaar… Een lettertype doet extreem veel als het gaat om de ‘visuele toon’.
De doorbraak kwam bij een modern lettertype dat vriendelijk oogt en dat – wanneer de letters in hoofdletters staan – geweldig in balans is. De persoonsnamen zijn hierbij in een dik-gedrukte variant van het lettertype gezet en het &-teken is juist in een dun-gedrukte variant geplaatst. Op deze manier voeren de namen de boventoon en valt er niet te veel aandacht op het toch al opvallende &-teken. Want hoewel dit teken de identiteit meer uniek maakt en het (figuurlijk) de hoeksteen van de Drenkt & Bosker identiteit is, het blijft een secundair element. De meest ideale indeling van de bedrijfsnaam bleek een gestapelde versie te zijn, met een ruimte tussen de letters op maat. Daarmee waren de E en de S, de N en de K en de T en de E exact boven elkaar uit te lijnen. Dit maakt het logo rustiger en vele malen strakker dan bij de standaard ruimte tussen de letters. Tevens creëerde deze handmatige uitlijning meer ruimte naast ‘Drent’ om het &-teken te plaatsen. En omdat de naam Drent exact één letter korter is dan Bosker lijnt het geheel perfect uit. Een prachtig toeval dat leidt tot een logo dat heel mooi in balans is.
Kleurgebruik
Het kleurgebruik voor Drent & Bosker is inmiddels duidelijk, want deze casestudy toont die kleuren. Te beginnen met een heldere geeltint voor de warmte. Deze kleur bleek vrijwel ongebruikt binnen de administratieve branche en was daardoor uiterst uniek en opvallend. Tevens is het een warme tint, wat erg goed past bij het idee van persoonlijke betrokkenheid die Drent & Bosker beoogt. Bereikbaar. Benaderbaar. Met korte lijnen en informeel contact. Geel is hier uiterst geschikt voor. Ook is het een positieve tint. Het staat binnen de kleurenpsychologie bekend als de kleur van de zon, zomer, luchtigheid (niet zwaar op de hand), optimisme, evenwicht, creativiteit en werklust.
Het geel wordt in balans gehouden (zodat het design niet té frivool en losjes wordt) door ongebroken zwart, wit, en af en toe een lichte grijstint. Wit voor het overzicht en de optimale leesbaarheid voor waar meer tekst gewenst is. En zwart voornamelijk voor een zo groot mogelijk contrast met het geel en wit en als meer zakelijke tegenhanger voor de geeltint.
Identity Book
Na het ontwerpen van het logo en het bepalen van de kleurenpalet voor Drent & Bosker is de visuele identiteit beschreven in een zogenaamd ‘identity book’. Dit boekje beschrijft de visuele identiteit en legt uit hoe de verschillende elementen van deze identiteit toegepast dienen te worden. Tevens vertelt het boekje over de afwegingen en beslissingen die geleid hebben tot de identiteit zelf. Kortom, een antwoord op de vraag: wat is het verhaal achter dit ontwerp? Wanneer een dergelijk boekje klaar is, vloeien de andere producten (zoals het drukwerk en de website) daar vaak zeer natuurlijk en moeiteloos uit voort. Het visuele karakter van het bedrijf is immers bepaald en als door die bril naar de rest van het project gekeken wordt, worden veel van de daaropvolgende beslissingen vanzelfsprekend. Vooral daarom is het goed uitdenken van de visuele identiteit van een bedrijf enorm waardevol. Verspreid over deze casestudy zijn een aantal gedrukte huisstijl-producten te zien die zijn ontworpen nadat de identiteit was vastgesteld, zoals visitekaartjes, enveloppen, briefpapier en relatiegeschenken.
Nawoord
Op het Drent & Bosker-project kijk ik zeer positief terug. Ruud en Wim waren prettige samenwerkingspartners en boden veel creatieve vrijheid. Het eindresultaat is een strakke, vriendelijke visuele identiteit en de daarbij-horende producten die allemaal een warme en unieke uitstraling hebben binnen de administratieve branche. Een leuke bijkomstigheid was het feit dat persoonlijk contact erg laagdrempelig was omdat een van de vestigingen van het administratiekantoor in Groningen zit. Voor mij is dit uitzonderlijk omdat zeker 90% van mijn klanten van buiten Groningen komt. Ruud en Wim wil ik graag bedanken voor hun vertrouwen en de vrijheid die ze mij boden en ik wens ze heel veel succes in de toekomst.
Op zoek naar dé ontwerper voor jouw logo en visuele identiteit?
Of heb je een ander project, of een vraag?
Ik hoor graag van je: