Logo Ontwerp + Identity Design voor Drent & Bosker

Projectomschrijving

Ruud Drent en Wim Bosker waren ieder eigenaar van een eigen administratiekantoor en stonden op het punt om de handen ineen te slaan. Hun plan was om een nieuw kantoor op te zetten dat zou opereren onder één nieuwe naam, met een vestiging in Groningen en een vestiging in Delfzijl. Nu was het zaak om door middel van een nieuwe visuele identiteit, website en huisstijl de eenheid van het nieuwe kantoor te realiseren. Na een prettige kennismaking, een goede kop koffie en wat beraad tussen de twee eigenaren werd ik aangewezen als de ontwerper voor deze klus en enkele weken later startte het project.

Projectdoelstellingen

  • Meedenken over de naamgeving van het nieuwe kantoor.
  • Het ontwikkelen van een krachtig logo dat modern oogt maar dat tevens persoonlijke benadering van het kantoor laat doorschemeren.
  • Het ontwikkelen van een unieke visuele identiteit die opvalt tussen de andere administratiekantoren in de regio.
  • Het ontwerpen van nieuwe huisstijl-elementen voor het nieuwe kantoor (visitekaartjes, enveloppen, briefpapier, jaarrapport-omslagen en aanvullend drukwerk.)
  • Het ontwerpen en opzetten van een overzichtelijke, bondige one-page website voor het nieuwe kantoor.

Over de klant

Drent & Bosker (de uiteindelijk besloten bedrijfsnaam) is een full-service administratiekantoor met als voornaamste klanten zzp’ers en mkb’ers uit de provincie Groningen. Sinds de oprichting door Ruud Drent en Wim Bosker is het bedrijf uitgegroeid tot een team van 8 gedreven vakmensen verdeeld over kantoren in Groningen en Delfzijl. De aanpak van Drent & Bosker kenmerkt zich door een persoonlijke band met de klant. Ondernemers die langskomen worden bij de hand genomen en door het administratieve proces heen geleidt zodat ze grip en zicht houden op hun administratie ook al besteden zij die uit.

Zwart-wit foto van Ruud Drent en Wim Bosker, opdrachtgevers en directeurs van Drent & Bosker
Zwart-wit foto van Ruud Drent en Wim Bosker, opdrachtgevers en directeurs van Drent & Bosker
Drent & Bosker logo dat langzaam verschijnt tegen een witte achtergrond

Schrijfwijze & logo-ontwikkeling

Tijdens de ontwikkeling van het logo van Drent & Bosker is breed gekeken naar de markt, concurrentie en de optimale schrijfwijze van de bedrijfsnaam. Omdat de schrijfwijze van het nieuwe bedrijf nog niet vast stond kon er in het logo-ontwerp traject iedere variant worden afgetast. Wél stond inmiddels vast dat de bedrijfsnaam de twee achternamen zou voeren van de twee oprichters (Ruud Drent & Wim Bosker). Maar of deze gescheiden zouden worden door middel van een plat streepje, een slash, een spatie of zelfs alleen de initialen zou bevatten was nog niet beslist.

Concepten van het Drent & Bosker logo en de schrijfwijze van de bedrijfsnaam
Vliegens &-tekens (ampersands) in verschillende lettertypes

Na vele try-outs kwam de doorbraak met het &-teken. De streepjes waren nogal strak, ietwat afstandelijk en scheidden de namen. Ze werkten vooral ‘verdelend’. Het &-teken (ook wel Ampersand genoemd) was vele malen vriendelijker en vele malen meer ‘inclusief’. Deze & zegt tevens iets over de teamgeest van Drent & Bosker (samenwerking, twee zij meer dan één, het bundelen van krachten) en kan tevens gebruikt worden richting de klant. Drent & Bosker neemt de klant graag bij de hand en betrekt deze op een persoonlijke wijze bij alle aspecten van de administratie. Zo staat de & ook voor de naam van de klant. Als in: Drent & Bosker & de naam van de klant. De bedrijfsnaam voelt op deze manier veel meer als een samenwerking. Een leuke bijkomstigheid van het &-teken is dat deze stukken vriendelijker en frivoler oogt dan de andere bekeken tekens. Het is bijna een strikje op een cadeau, wat erg goed werkt om het zakelijke, koude en ietwat afstandelijke dat administratiekantoren nog wel eens hebben te doorbreken.

Logo-opbouw & typografie

Na het aftasten van verschillende schrijfwijzen voor de bedrijfsnaam werd duidelijk dat het ideaal was om de volledige achternamen van Ruud en Wim te gebruiken. In eerste instantie is DB nog overwogen als bedrijfsnaam in verband met het korte en strakke karakter van twee initialen. Alleen bleken de volledig uitgeschreven namen vele malen persoonlijker en unieker. Vooral gepaard met de eerdergenoemde &. Vervolgens is een grote hoeveelheid lettertypes onderzocht om te bepalen welke het meest geschikt zou zijn voor deze specifieke bedrijfsnaam. Een lettertype heeft een enorme impact. Zeker binnen een logo. Ieder lettertype heeft zijn eigen karakter en dat beïnvloed vaak de toon en de perceptie van het karakter van het hele bedrijf. Van strak en zakelijk, tot vriendelijk (vaak rondere vormen) tot laagdrempelig en benaderbaar… Een lettertype doet extreem veel als het gaat om ‘visuele toon’.

Het Drent & Bosker-logo in verschillende lettertypes en stijlen
Het nauwkeurig uitlijnen van het Drent & Bosker-logo

De doorbraak kwam bij een modern lettertype dat tevens vriendelijk oogt en dat – wanneer de letters in hoofdletters staan – geweldig in balans is. De persoonsnamen zijn hierbij in een dik-gedrukte variant van het lettertype gezet en het &-teken is juist in een dun-gedrukte variant geplaatst. Op deze manier voeren de persoonsnamen de boventoon en valt er niet te veel aandacht op het toch al opvallende &-teken. Want hoewel dit teken de identiteit meer uniek maakt en het (figuurlijk) de hoeksteen van de Drenkt & Bosker identiteit is; het blijft een secundair element. De meest ideale indeling van de bedrijfsnaam bleek een gestapelde versie te zijn, met een ruimte tussen de letters op maat. Daarmee waren de E en de S, de N en de K en de T en de E exact boven elkaar uit te lijnen. Dit maakt het logo rustiger en vele malen strakker dan bij de standaard ruimte tussen de letters. Tevens creëerde deze handmatige uitlijning meer ruimte naast ‘Drent’ om het &-teken te plaatsen. En omdat de naam Drent exact één letter korter is dan Bosker lijnt het geheel perfect uit. Een prachtig toeval dat leidt tot een logo dat heel mooi in balans is.

Het Drent & Bosker-logo in het zwart op een witte achtergrond
Het Drent & Bosker-logo in het wit op een zwarte achtergrond
Enveloppen in het geel met het Drent & Bosker-logo erop

Logo-schaalbaarheid

Schaalbaarheid (hoe een design werkt op groot en klein formaat) is een heel belangrijk onderdeel bij logo ontwerp. Een logo werkt over het algemeen prima op groter formaat, maar zodra het kleiner geschaald wordt en er details beginnen weg te vallen, verliezen veel logo’s hun leesbaarheid, herkenbaarheid en charme. Mede hierom is het extreem belangrijk om een logo rustig en simpel te houden, ongeacht welk verhaal erachter schuil gaat. Voor Drent & Bosker zijn er in principe drie schrijfwijzen:

  • Er is het standaard logo van de namen boven elkaar met het &-teken achter Drent.
  • Er is een versie van de namen naast elkaar, voor op verschillende media waarin dat optimaal zou zijn.
  • En er is een variant van alleen de initialen waar de ruimte voor de totale bedrijfsnaam (bijvoorbeeld in het favicon van de website) erg beperkt is.

Logo-schaalbaarheid

Schaalbaarheid (hoe een design werkt op groot en klein formaat) is een heel belangrijk onderdeel bij logo ontwerp. Een logo werkt over het algemeen prima op groter formaat, maar zodra het kleiner geschaald wordt en er details beginnen weg te vallen, verliezen veel logo’s hun leesbaarheid, herkenbaarheid en charme. Mede hierom is het extreem belangrijk om een logo rustig en simpel te houden, ongeacht welk verhaal erachter schuil gaat. Voor Drent & Bosker zijn er in principe drie schrijfwijzen:

  • Er is het standaard logo van de namen boven elkaar met het &-teken achter Drent.
  • Er is een versie van de namen naast elkaar, voor op verschillende media waarin dat optimaal zou zijn.
  • En er is een variant van alleen de initialen waar de ruimte voor de totale bedrijfsnaam (bijvoorbeeld in het favicon van de website) erg beperkt is.
De schaalbaarheid van het Drent & Bosker logo weergegeven in een trechtervorm
Logo-schaalbaarheid horizontaal weergegeven, van het volledige logo tot het D&B-icoon

Kleurgebruik

Het kleurgebruik voor Drent & Bosker is inmiddels duidelijk, want deze casestudy toont exact die kleuren. Te beginnen met een heldere geeltint voor de warmte. Deze kleur bleek vrijwel ongebruikt binnen de administratieve branche en was daardoor uiterst uniek en opvallend. Tevens is het een warme tint, wat erg goed past bij het idee van persoonlijke betrokkenheid dat Drent & Bosker beoogt binnen de band met de klant. Bereikbaar. Benaderbaar. Met korte lijnen en informeel contact. Geel is hier uiterst geschikt voor. Ook is het een positieve tint. Het staat binnen de kleurenpsychologie bekend als de kleur van de zon, zomer, luchtigheid (niet zwaar op de hand), optimisme, evenwicht, creativiteit en werklust. Het geel wordt in balans gehouden (zodat het design niet té frivool en losjes wordt) door ongebroken zwart, wit, en af en toe een lichte grijstint. Wit voor het overzicht en de optimale leesbaarheid voor waar meer tekst gewenst is. En zwart voornamelijk voor een zo groot mogelijk contrast met het geel en wit en als meer zakelijke tegenhanger voor de geeltint.

Vier kleurvlakken (geel, wit, zwart en een grijs verloop) die de kleuren van de visuele identiteit van Drent & Bosker bepalen
Vier kleurvlakken (geel, wit, zwart en een grijs verloop) die de kleuren van de visuele identiteit van Drent & Bosker bepalen
Alle ontwerpen van het huisstijl drukwerk voor Drent & Bosker
Een conceptposter/advertentie voor Drent & Bosker met slogan

Identity Book

Na het ontwikkelen van het logo en het bepalen van de kleurenpalet voor Drent & Bosker is de visuele identiteit beschreven in een zogenaamd ‘Identity Book’. Dit boekje beschrijft de visuele identiteit en legt uit hoe de verschillende elementen van deze identiteit toegepast dienen te worden. Tevens vertelt het boekje over de afwegingen en beslissingen die geleid hebben tot de identiteit zelf. Kortom, een antwoord op de vraag; wat is het verhaal achter dit ontwerp? Wanneer een dergelijk boekje klaar is, vloeien de andere producten (zoals het drukwerk en de website) daar vaak zeer natuurlijk en moeiteloos uit voort. Het visuele karakter van het bedrijf is immers bepaald en als door die bril naar de rest van het project gekeken wordt, worden veel van de daaropvolgende beslissingen vanzelfsprekend. Vooral daarom is het goed uitdenken van de visuele identiteit (Identity Design) van een bedrijf enorm waardevol. Verspreid over deze casestudy zijn een aantal gedrukte huisstijl-producten te zien die zijn ontworpen nadat de identiteit was vastgesteld. Zoals visitekaartjes, enveloppen, briefpapier en relatiegeschenken.

Het omslag van het boekje dat de visuele identiteit van Drent & Bosker omschrijft
De introductiepagina van het identity book van Drent & Bosker

Nawoord

Op het Drent & Bosker-project kijk ik zeer positief terug. Ruud en Wim waren prettige samenwerkingspartners en boden veel creatieve vrijheid. Het eindresultaat is een strakke, vriendelijke visuele identiteit en de daarbij-horende producten die allemaal een warme en unieke uitstraling hebben binnen de administratieve branche. Een leuke bijkomstigheid was het feit dat persoonlijk contact erg laagdrempelig was omdat een van de vestigingen van het administratiekantoor in Groningen zit. Voor mij is dit uitzonderlijk omdat zeker 90% van mijn klanten van buiten Groningen komt (70+% uit de Randstad). Ruud en Wim wil ik graag bedanken voor hun vertrouwen en de vrijheid die ze mij boden en ik wens ze heel veel succes in de toekomst.

Meer projecten

Het logo van Egen dat half intrinsiek is (uitgeknipt, ontastbaar) en half extrinsiek (opgevuld, tastbaar).
Het logo van 5Talenten. De initialen ‘5T’ zijn opgeknipt in horizontale repen en ten opzichte van elkaar verschoven.
Het logo van Barini. Er komen drie horizontale strepen uit de letter B waardoor deze lijkt te bewegen van links naar rechts.
Het logo van Suzan de Jong. Suzan de Jong is gezet in een schreef-lettertype dat klassiek mixed met een moderne uitstraling.

Geïnspireerd?

Laten we even overleggen. Ik ben benieuwd naar je doelen en dromen en ik kom graag voor nieuwe uitdagingen te staan.

Geïnspireerd?

Laten we even overleggen. Ik ben benieuwd naar je doelen en dromen en ik kom graag voor nieuwe uitdagingen te staan.

Kennismaken →