Logo ontwerp + Identity design voor Barini
Projectdoelstellingen
- Het ontwerpen van een statig logo dat kracht, snelheid, en finesse uitstraalt.
- Het ontwerpen van een unieke, strakke, en ‘snelle’ visuele identiteit met de uitstraling van een sportwagen-merk.
- Het ontwerpen van een kleurenpallet voor het bedrijf en een daarop-gebaseerde ‘striping’ (de strepen die vaak te zien zijn op raceauto’s) die kan worden toegepast op producten, reclame en op voertuigen.
- Het ontwerpen van een merkboek dat Barini introduceert aan de wereld en dat tevens een krachtige pitch is voor potentiële investeerders.
- Het ontwerpen en schrijven van een identity book die de identiteit van Barini omschrijft, evenals de richtlijnen voor het gebruik van het logo, fotobewerkingen, het kleurenpalet en de striping.
- Het ontwerpen van het benodigde drukwerk: een poster met beursdata, bedrukte enveloppen, briefpapier, een factuur-ontwerp, visitekaartjes, bedankkaarten, tape, stickers en petten.
Over de klant
Bij Jengiz en João stroomt de passie voor auto’s door het bloed. En met een grote focus op kwaliteit en service (de beste voorlichting, niet per sé de laagste prijs) beogen zij een plek in de markt die afwijkt van de norm. Stijlvol, geïnformeerd en verzorgd. Niet simpelweg een leverancier van de grote merken, maar een uniek eigen merk met een zeer verzorgd en herkenbaar visueel karakter.
Logo ontwerp
Tijdens de ontwikkeling van het logo voor Barini is breed gekeken naar de markt, concurrentie, vakbladen, aanverwante sectoren en de geschiedenis van auto’s en de autosport. Na het aanleggen van een inspiratiemap volgden vele schetssessies, typografie-try-outs en mood boards, waarbij allerlei concepten de revue passeerden. Concepten gericht op snelheid, (paarden)krachten, vooruitgang, monogrammen, windtunnels, motoronderdelen, autowegen en meer. Ook heb ik fysieke materialen bekeken binnen deze concepten zoals: chroom, olie, benzine, carbon, staal, rubber en leer. En ik heb gekeken naar sfeer-scheppende elementen zoals rook, verbrand rubber, (gloeiend) heet staal, mist, regen, vuur, vonken, onweer en opvliegend stof. Alles om de bovenkant van de trechter (zoals ik een project vaak zie) zo breed mogelijk te maken alvorens het geheel verder en verder te verfijnen en in te zoomen op de meest krachtige concepten en ideeën.
De strepen van Barini
Na het aftasten van vele concepten bleek dat zowel João als ikzelf vielen voor een bepaald lettertype, nog los van een eventueel beeldmerk. Binnen dat lettertype werden de letters van Barini horizontaal uitgerekt waardoor de bedrijfsnaam stond als een krachtig blok. Dit lettertype, gecombineerd met een ingeving die voortkwam uit de vraag “Hoe kun je snelheid uitbeelden?” leidde uiteindelijk tot het logo van Barini. De doorbraak ontstond door het combineren van strepen (die snelheid uitbeelden op de meest minimalistische manier) met het eerder gekozen lettertype. Door de drie horizontale dwarsbalken van de letter B uit te rekken naar links lijkt het alsof deze B zich voortbeweegt. Alsof hij als het ware van links naar rechts rijdt.
‘De strepen van Barini’ – zoals ik dit concept noem – vloeien voort uit de letter B en de letter B is daarmee het primaire onderdeel van het logo. Een of twee strepen beelden namelijk minder effectief het concept van snelheid uit en dit logo werkt juist doordat het er drie zijn. Het concept werkt daarnaast nog beter nadat de strepen een voor een worden afgesneden onder een hoek van 45 graden en ze qua lengte aflopend van elkaar verschillen. Wat tevens blijkt wanneer men langer naar de drie strepen kijkt is dat het niet helemaal duidelijk is of deze strepen van de zijkant moeten worden gezien (2d) of schuin van boven. Alsof het drie startposities van de Formule 1 zijn waarop je neerkijkt. De strepen zelf, beelden in één simpel beeld uit van wat Barini wil uitstralen. Ze staan voor snelheid, doelbewustheid en vooruitgang.
Hoewel het zegel van Barini (alleen de letter B met de drie strepen) geen omlijsting heeft, heeft het volledige Barini-logo dat wel. Het woord Barini lijkt zo binnen te rijden in een al bestaande rechthoek. Omdat de drie snelheidsstrepen buiten dit vlak vallen, pakt het logo nog meer de aandacht en wordt het unieker. De verticale stam van de B wordt daarnaast op twee plekken onderbroken door een opening. Zo lijkt het alsof deze boven de lijst van het totale logo zweeft en dit wekt een idee van diepte op, terwijl het logo wel degelijk 2d is. Ook dit is een eigenschap die het logo uniek maakt. Als onderliggend onderdeel van het totale logo is er de rechthoek waarin het woord Barini staat. Deze rechthoek omkadert het logo als een lijst en maakt het tot een soort stempel. Een krachtig geheel, omheind door lijnen van exact dezelfde dikte als het lettertype, met het oog op consistentie. De witruimte tussen het rechthoek en de letters is daarnaast exact tweemaal de dikte van deze lijnen om te zorgen dat er ook binnen de lege ruimte een visuele eenheid en balans ontstaat. Het idee achter het concept is gebaseerd op wat de strepen betekenen. De strepen lijken voor te vloeien uit de B of deze voort te stuwen en het woord Barini rijdt als het ware het rechthoekige vlak in. Het resultaat is een krachtig en snel ogend logo dat niet misplaatst zou lijken op het chassis van een sportauto.
Kleur
Kleur
De hoofdkleuren van de visuele identiteit van Barini heb ik ‘Barini-blauw’ en ‘Barini-bruin’ genoemd. De combinatie van beide tinten zorgt voor een zeer verfijnde uitstraling die uniek is in een markt vol schreeuwende kleuren. Barini oogt als een stijlvol en volwassen statement tussen de knallende rood, oranje en geeltinten die de autosector rijk is. De combinatie van kleuren, het logo, en ook de naam Barini zet op die manier het bedrijf apart van de concurrentie.
Voor zowel de blauw- als de bruintint is er ook een lichte en donkere tint als steunkleur en een bijpassend verloop tussen beide kleuren. Dit verloop zorgt voor een zacht effect (minder hard dan puur de effen kleur) en tevens is het verloop in te zetten als foto-masker om foto’s te stijlen in de kleuren van Barini. Verdere kleuren zijn een spierwitte wit-tint die bijdraagt aan de strakke uitstraling van de identiteit en indien nodig zijn er aanvullende kleuren zoals bijvoorbeeld het zilveren chroom-effect van het B-zegel en de zwarte achtergronden die her en der gebruikt zijn in het identity book van Barini.
Op zoek naar dé ontwerper voor jouw logo en visuele identiteit?
Of heb je een ander project, of een vraag?
Ik hoor graag van je: