Kleurenpsychologie

Kleur beïnvloedt je beslissingen meer dan je waarschijnlijk denkt. Om die reden ontwikkelen designers tijdens hun opleiding vaak een zeer gedegen kennis van kleurentheorie. Kleurenpsychologie gaat als vakgebied nog een stap verder en richt zich nog meer op de vraag wat kleur exact doet met het gedrag en de perceptie van mensen. Ikzelf zie dit vooral als een interessant kennisgebied, maar niet als harde wetenschap. Mede omdat meer dan in welk onderdeel van design dan ook, kleur en de invloed ervan ontzettend persoonlijk is.
Op deze pagina leg ik je beknopt uit wat kleurenpsychologie is, wat het belang ervan is en hoe ik het persoonlijk toepas binnen mijn projecten.

Wat is kleurenpsychologie en hoe belangrijk is het?

Puur dat je je als designer bewust bent van wat kleuren kunnen betekenen is van groot belang. Bij vrijwel al het designwerk van hoge kwaliteit is het namelijk belangrijk dat het antwoord op de vraag: “Waarom deze kleur?” Niet is: “Omdat het mooi stond”. Kleuren hebben erg veel invloed op mensen en keuzes ten aanzien van het kleurenpalet voor je onderneming of product dien je te maken na diepgaande afwegingen.
Dagelijks beïnvloeden kleuren ons gedrag. Van de keuze voor ons eten, tot wat we aantrokken vandaag tot kleuren van verkeersborden.
Het lastige van kleurenpsychologie is dat de betekenis en invloed van kleur bepaalt wordt door veel meer factoren dan alleen de kleur. Je geslacht speelt een rol in de vraag naar hoe je kijkt naar bijvoorbeeld de kleur paars. Je afkomst of culturele achtergrond speelt een grote rol (rood is voor ons een waarschuwingskleur of de kleur van passie, maar in Zuid Afrika is het de kleur van de rouw). En zaken als leeftijd en seksuele geaardheid hebben eveneens invloed.
Zo is het heel lastig om grote generalisaties te maken ten aanzien van kleurgebruik. En sommige van de meest effectieve merkidentiteiten ter wereld zijn juist zo opvallend (en wellicht zo succesvol) omdat zij bewust de regels overtreden hebben ten aanzien van kleurgebruik. Een high-end modemerk als Hermès heeft bijvoorbeeld de kleur oranje als boegbeeld van hun visuele identiteit. Zeer gewaagd voor een merk dat tassen verkoopt die beginnen bij duizenden Euro’s, want de kleur oranje heeft doorgaans niet per se de uitstraling van luxe. Toch is het Hermès gelukt om het gevoel van luxe niet alleen op te roepen, maar om de kleur zo te claimen binnen de modewereld dat veel van hun fans alleen al aan de oranje verpakking (zonder het logo) zien welke merk het is.
Kleurenpsychologie is door al deze factoren een zeer interessant vakgebied dat ik zelf vooral gebruik om gerichte inschattingen te maken ten aanzien van de perceptie van de doelgroep en om te zien waar eventuele kansen liggen.

Toepassingen van de kennis van Kleurenpsychologie

Als er geen brede generalisaties gedaan kunnen worden ten aanzien van kleur en als iedereen een kleur anders ‘interpreteert’, wat is dan het doel van kleurenpsychologie?
Een van de zaken die je met kennis van kleurenpsychologie aardig kunt inschatten is het antwoord op de vraag of een kleur misschien volledig misplaatst is of zelfs ongepast is.
De kleur roze voor een gewichtige financiële instelling zoals bijvoorbeeld een bank, zou je kunnen zien als zeer origineel. In Nederland bestaat immers nog geen ‘roze bank’ en daarom val je direct op. Echter, waar bij een merk als Hermès de kleur net buiten de comfort-zone lag, maar wel binnen het ‘gepaste gebied’, zou de kleur roze voor een bank zeer waarschijnlijk buiten het gepaste spectrum vallen. Kleur doet veel met het wekken van bijvoorbeeld vertrouwen en een kleur kan daarnaast ook nog eens formeel of informeel overkomen. Roze is zowel vrij informeel als minder vertrouwenwekkend en aangezien dit twee zaken zijn die zwaar wegen binnen de financiële sector, is de kleur roze niet zomaar geschikt.
Het ‘geschikt’ zijn van een bepaalde kleur voor een bepaald product of een onderneming is de meest universeel-betrouwbare en consistente beoordelingsfactor binnen de kleurenpsychologie.
Is deze kleur toepasselijk voor datgene wat er verkocht wordt? Is dan de vraag.
Als het gaat om het kiezen van en kleur voor een bepaald merk is het over het algemeen veel verstandiger om te kijken naar wat de reactie is met betrekking tot de toepasselijkheid van de kleur, dan de reactie op de kleur zelf. Hierbij gaat het ook om de emotie die gepaard gaat met het merk en met de kleur, en de vraag of deze in overeenstemming zijn met elkaar.
Een merk als Harley Davidson heeft bijvoorbeeld ‘stoerheid’ als een voornaam kenmerk van merkidentiteit en wanneer er voor een dergelijk merk een kleur moet worden gekozen is het verstandig om te kijken welke kleuren passen bij deze eigenschap.
Het is dus veel belangrijker dat kleuren goed matchen met het karakter van een onderneming of product in plaats van dat men zich per se toelegt op de stereotype kleurbeschrijvingen zoals: ‘Groen staat voor: milieubewust!’. Uiteindelijk gaat het om het gevoel, de sfeer en het imago dat je merk creëert.

Mijn rol met betrekking tot kleurenpsychologie

Los van deze karakter en authenticiteit-gerichte zaken zijn er natuurlijk vele afwegingen te maken van technische aard.
Zo spreek je meestal niet over één specifieke kleur voor een onderneming of product, maar heb je het over een kleurenpalet. Hierbij is er meerstal één duidelijke accentkleur, die gevolgd wordt door een palet aan basiskleuren en eventuele achtergrondtinten.
Daarnaast spreek je officieel niet alleen over kleuren maar tevens over zaken als schakeringen, tonen en tinten.
Ook heb je kleuren in het warme spectrum en koudere kleuren, en naast de vraag hoe geschikt of origineel een accentkleur is, is het vooral de vraag hoe deze kleur samengaat met de andere kleuren uit het kleurenpalet. In veel gevallen gebruik je namelijk meerdere kleuren in samenspel binnen een design en het is belangrijk dat dit ‘orkest’ goed op elkaar afgestemd is.
Al deze zaken samen leveren al snel een overload aan informatie voor mijn klanten op, daarom beperk ik mij qua toelichting tegenover hun vooral tot het beknopte ‘waarom’ voor bepaalde afwegingen en keuzes.
Hierbij speelt uiteraard hun eigen smaak ook een rol. Want wanneer de kleur blauw enorm geschikt is als hoofdkleur voor een onderneming, maar mijn klant vindt de kleur verschrikkelijk, dan is dat geen goede uitkomst.
Ik zie het dus als mijn taak om mijn kennis van kleurentheorie en kleurenpsychologie in te zetten om afgewogen beslissingen te maken ten aanzien van de geschiktheid van een kleur, de originaliteit ervan, de kansen en potentiële belemmeringen die de kleuren met zich meebrengen en tevens weeg ik de persoonlijke smaak van mijn klant mee in dit alles.
Mijn kennis van kleurenpsychologie komt me vooral van pas in de grotere projecten voor niet-bestaande bedrijven of producten. Binnen deze projecten kan ik out-of-the-box denken zonder dat ik met een ‘kleurenpalet-erfenis’ zit, waarbinnen ik me moet bewegen omdat die kleur nou eenmaal al zo bekend is bij de doelgroep.

Voorbeelden van de toepassing van kleurenpsychologie

Enkele voorbeelden van projecten waarbinnen ik kleurenpsychologie zeer doordacht en effectief heb toegepast zijn onder andere te zien in de casestudies:

Wil je even overleggen?

Heb je een uitdagend project of een vraag? Neem gerust contact op. Ik denk graag met je mee. Bel: 06-42 48 46 00 of stuur een e-mail naar paul@paulchristian.nl

Kleurenpsychologie

Kleur beïnvloedt je beslissingen meer dan je waarschijnlijk denkt. Om die reden ontwikkelen designers tijdens hun opleiding vaak een zeer gedegen kennis van kleurentheorie. Kleurenpsychologie gaat als vakgebied nog een stap verder en richt zich nog meer op de vraag wat kleur exact doet met het gedrag en de perceptie van mensen. Ikzelf zie dit vooral als een interessant kennisgebied, maar niet als harde wetenschap. Mede omdat meer dan in welk onderdeel van design dan ook, kleur en de invloed ervan ontzettend persoonlijk is.
Op deze pagina leg ik je beknopt uit wat kleurenpsychologie is, wat het belang ervan is en hoe ik het persoonlijk toepas binnen mijn projecten.

Wat is kleurenpsychologie en hoe belangrijk is het?

Puur dat je je als designer bewust bent van wat kleuren kunnen betekenen is van groot belang. Bij vrijwel al het designwerk van hoge kwaliteit is het namelijk belangrijk dat het antwoord op de vraag: “Waarom deze kleur?” Niet is: “Omdat het mooi stond”. Kleuren hebben erg veel invloed op mensen en keuzes ten aanzien van het kleurenpalet voor je onderneming of product dien je te maken na diepgaande afwegingen.
Dagelijks beïnvloeden kleuren ons gedrag. Van de keuze voor ons eten, tot wat we aantrokken vandaag tot kleuren van verkeersborden.
Het lastige van kleurenpsychologie is dat de betekenis en invloed van kleur bepaalt wordt door veel meer factoren dan alleen de kleur. Je geslacht speelt een rol in de vraag naar hoe je kijkt naar bijvoorbeeld de kleur paars. Je afkomst of culturele achtergrond speelt een grote rol (rood is voor ons een waarschuwingskleur of de kleur van passie, maar in Zuid Afrika is het de kleur van de rouw). En zaken als leeftijd en seksuele geaardheid hebben eveneens invloed.
Zo is het heel lastig om grote generalisaties te maken ten aanzien van kleurgebruik. En sommige van de meest effectieve merkidentiteiten ter wereld zijn juist zo opvallend (en wellicht zo succesvol) omdat zij bewust de regels overtreden hebben ten aanzien van kleurgebruik. Een high-end modemerk als Hermès heeft bijvoorbeeld de kleur oranje als boegbeeld van hun visuele identiteit. Zeer gewaagd voor een merk dat tassen verkoopt die beginnen bij duizenden Euro’s, want de kleur oranje heeft doorgaans niet per se de uitstraling van luxe. Toch is het Hermès gelukt om het gevoel van luxe niet alleen op te roepen, maar om de kleur zo te claimen binnen de modewereld dat veel van hun fans alleen al aan de oranje verpakking (zonder het logo) zien welke merk het is.
Kleurenpsychologie is door al deze factoren een zeer interessant vakgebied dat ik zelf vooral gebruik om gerichte inschattingen te maken ten aanzien van de perceptie van de doelgroep en om te zien waar eventuele kansen liggen.

Toepassingen van de kennis van Kleurenpsychologie

Als er geen brede generalisaties gedaan kunnen worden ten aanzien van kleur en als iedereen een kleur anders ‘interpreteert’, wat is dan het doel van kleurenpsychologie?
Een van de zaken die je met kennis van kleurenpsychologie aardig kunt inschatten is het antwoord op de vraag of een kleur misschien volledig misplaatst is of zelfs ongepast is.
De kleur roze voor een gewichtige financiële instelling zoals bijvoorbeeld een bank, zou je kunnen zien als zeer origineel. In Nederland bestaat immers nog geen ‘roze bank’ en daarom val je direct op. Echter, waar bij een merk als Hermès de kleur net buiten de comfort-zone lag, maar wel binnen het ‘gepaste gebied’, zou de kleur roze voor een bank zeer waarschijnlijk buiten het gepaste spectrum vallen. Kleur doet veel met het wekken van bijvoorbeeld vertrouwen en een kleur kan daarnaast ook nog eens formeel of informeel overkomen. Roze is zowel vrij informeel als minder vertrouwenwekkend en aangezien dit twee zaken zijn die zwaar wegen binnen de financiële sector, is de kleur roze niet zomaar geschikt.
Het ‘geschikt’ zijn van een bepaalde kleur voor een bepaald product of een onderneming is de meest universeel-betrouwbare en consistente beoordelingsfactor binnen de kleurenpsychologie.
Is deze kleur toepasselijk voor datgene wat er verkocht wordt? Is dan de vraag.
Als het gaat om het kiezen van en kleur voor een bepaald merk is het over het algemeen veel verstandiger om te kijken naar wat de reactie is met betrekking tot de toepasselijkheid van de kleur, dan de reactie op de kleur zelf. Hierbij gaat het ook om de emotie die gepaard gaat met het merk en met de kleur, en de vraag of deze in overeenstemming zijn met elkaar.
Een merk als Harley Davidson heeft bijvoorbeeld ‘stoerheid’ als een voornaam kenmerk van merkidentiteit en wanneer er voor een dergelijk merk een kleur moet worden gekozen is het verstandig om te kijken welke kleuren passen bij deze eigenschap.
Het is dus veel belangrijker dat kleuren goed matchen met het karakter van een onderneming of product in plaats van dat men zich per se toelegt op de stereotype kleurbeschrijvingen zoals: ‘Groen staat voor: milieubewust!’. Uiteindelijk gaat het om het gevoel, de sfeer en het imago dat je merk creëert.

Wat kan ik voor jou doen in mijn rol als Art Director?

Los van deze karakter en authenticiteit-gerichte zaken zijn er natuurlijk vele afwegingen te maken van technische aard.
Zo spreek je meestal niet over één specifieke kleur voor een onderneming of product, maar heb je het over een kleurenpalet. Hierbij is er meerstal één duidelijke accentkleur, die gevolgd wordt door een palet aan basiskleuren en eventuele achtergrondtinten.
Daarnaast spreek je officieel niet alleen over kleuren maar tevens over zaken als schakeringen, tonen en tinten.
Ook heb je kleuren in het warme spectrum en koudere kleuren, en naast de vraag hoe geschikt of origineel een accentkleur is, is het vooral de vraag hoe deze kleur samengaat met de andere kleuren uit het kleurenpalet. In veel gevallen gebruik je namelijk meerdere kleuren in samenspel binnen een design en het is belangrijk dat dit ‘orkest’ goed op elkaar afgestemd is.
Al deze zaken samen leveren al snel een overload aan informatie voor mijn klanten op, daarom beperk ik mij qua toelichting tegenover hun vooral tot het beknopte ‘waarom’ voor bepaalde afwegingen en keuzes.
Hierbij speelt uiteraard hun eigen smaak ook een rol. Want wanneer de kleur blauw enorm geschikt is als hoofdkleur voor een onderneming, maar mijn klant vindt de kleur verschrikkelijk, dan is dat geen goede uitkomst.
Ik zie het dus als mijn taak om mijn kennis van kleurentheorie en kleurenpsychologie in te zetten om afgewogen beslissingen te maken ten aanzien van de geschiktheid van een kleur, de originaliteit ervan, de kansen en potentiële belemmeringen die de kleuren met zich meebrengen en tevens weeg ik de persoonlijke smaak van mijn klant mee in dit alles.
Mijn kennis van kleurenpsychologie komt me vooral van pas in de grotere projecten voor niet-bestaande bedrijven of producten. Binnen deze projecten kan ik out-of-the-box denken zonder dat ik met een ‘kleurenpalet-erfenis’ zit, waarbinnen ik me moet bewegen omdat die kleur nou eenmaal al zo bekend is bij de doelgroep.

Voorbeelden van de toepassing van kleurenpsychologie

Enkele voorbeelden van projecten waarbinnen ik kleurenpsychologie zeer doordacht en effectief heb toegepast zijn onder andere te zien in de casestudies:

Wil je even overleggen?

Heb je een uitdagend project of een vraag? Neem gerust contact op. Ik denk graag met je mee. Bel: 06-42 48 46 00 of stuur een e-mail naar paul@paulchristian.nl