Grafisch Ontwerp

Op deze pagina vertel ik het één en ander over het vakgebied waarmee het voor mij allemaal mee begon: Grafisch Ontwerp. In 2002 startte ik op de opleiding die toen nog Grafimedia heette mijn loopbaan in design. Grafisch ontwerp bleek voor mij (als ik er nu op terugkijk) een soort ‘sleutel-vaardigheid’ die toegang bood tot, en versterking gaf aan praktisch alle opvolgende design-gerelateerde disciplines waarin ik me heb verdiept.
Ik leg je op deze pagina uit wat grafisch ontwerp is, wat een grafisch ontwerper doet en hoe ik mijn kennis van grafisch ontwerp dagelijks toepas.

Wat is grafisch ontwerp?

Officieel verzorgt een grafisch ontwerper vaak de grafische vormgeving van drukwerk en andere fysieke producten. Denk bijvoorbeeld aan huisstijl drukwerk (zoals visitekaartjes, enveloppen, briefpapier etc.) maar ook boekomslagen, brochures, cd-covers (ken je ze nog?), bedrijfskleding, relatiegeschenken en meer.
Echter; sinds ik begon aan mijn grafische opleiding in 2002 zijn websites en digitale producten steeds meer onder de noemer van grafisch ontwerp gaan vallen, waarmee de definitie ruimer (en vager) is geworden.
Zelf reken ik al mijn digitale designwerk onder Visual Design. Visual Design is een breder vakgebied waar onder andere kennis van grafisch ontwerp, user interface design, user experience design, identity design en branding onder vallen. Zie het maar als  ‘grafisch ontwerp deluxe‘. Omdat digitaal design namelijk vaak interactief is komen er per definitie andere vakgebieden bij om de hoek kijken zoals gebruiksvriendelijkheid, schaalbaarheid (in verband met de komst van de smartphone) en interaction design. Deze een extra laag van psychologie is in mijn ogen vereist zodra je met interactief designwerk bezig gaat.

Wat doet een grafisch ontwerper?

Toen ik mijn opleiding tot grafisch ontwerper begon was het mogelijk om je in een later stadium verdiepen in specifiek de digitale tak van design. Toen was de term ‘visual design’ er nog niet en werd dit multimedia design genoemd. Vereist was dat je veel kennis en bekwaamheid had als grafisch ontwerper voor je deze afbuiging kon maken en dit is exact het pad dat ik besloot te volgen. Mede omdat ik aanvoelde dat het internet en digitaal design een grote groei zouden doormaken in de daaropvolgende jaren.
Grafisch ontwerp is wellicht de meest ‘klassieke’ term van alle design-disciplines die ik gebruik op deze site. De term bestaat het langst, maar ondanks dat het een ‘ouder’ vak is en de drukwerkindustrie als gevolg van het internet en digitale communicatie een daling heeft gezien, is de waarde van de opleiding voor mij nog steeds enorm.
De kennis die ik heb opgedaan tijdens de ‘grafisch ontwerp’-basisjaren heeft ontzettend veel overlap met het vormgeven van bijvoorbeeld websites en apps. Kennis van vlakverdeling, lay-out, kleurentheorie, typografie en leesbaarheid zijn allemaal zaken die relevant waren in drukwerk, maar tevens relevant blijven binnen digitaal design. En doorgaans zijn ze waarschijnlijk zelfs relevanter.
Ik schat in dat ik zeker 80-90% van de kennis die ik vergaarde op deze opleiding nog dagelijks gebruik en in zekere zin was de opleiding tot grafisch ontwerper voor mij een belangrijke springplank in plaats van een eindbestemming.

Mijn rol als grafisch ontwerper

Hoewel fysieke producten en drukwerk slechts een deel zijn van wat ik dagelijks ontwerp (en niet het overgrote deel), pas ik zoals gezegd mijn vaardigheden van dit vakgebied nog dagelijks toe. Kleurentheorie, vlakverdeling, lay-out, esthetiek, kennis van lettertypes, typografie in het algemeen, fotobewerkingen en kennis van de meest gebruikte designsoftware die er is (Photoshop, Illustrator, InDesign, Acrobat en Animate van Adobe) – al deze kennis en gereedschapsmiddelen gebruik ik in mijn werk. Of ik nou een logo ontwerp of een website maak. Of dat het een App is voor de smartphone of een visueel prototype voor een idee dat ik heb. Mijn kennis van grafisch ontwerp dient me eigenlijk in alles. Het is qua vaardigheden de ‘eerste steen’ in de muur die ik mijn design-loopbaan kan noemen. En daarmee is het tevens de fundering voor alles wat daarop volgt.
Zelf zie ik grafisch ontwerp vooral als een vaardigheid in plaats van dat ik het zie als mijn vakgebied. En om helderheid te scheppen tegenover mijn klanten richt ik me meer op de producten en de diensten die ik lever dan op de specifieke disciplines. Maar los daarvan is grafisch ontwerp voor mij de rode draad. En in alles wat ik doe voor mijn klanten pas ik deze kennis toe.

Wil je even overleggen?

Heb je een uitdagend project of een vraag? Neem gerust contact op. Ik denk graag met je mee. Bel: 06-42 48 46 00 of stuur een e-mail naar paul@paulchristian.nl

Grafisch Ontwerp

Op deze pagina vertel ik het één en ander over het vakgebied waarmee het voor mij allemaal mee begon: Grafisch Ontwerp. In 2002 startte ik op de opleiding die toen nog Grafimedia heette mijn loopbaan in design. Grafisch ontwerp bleek voor mij (als ik er nu op terugkijk) een soort ‘sleutel-vaardigheid’ die toegang bood tot, en versterking gaf aan praktisch alle opvolgende design-gerelateerde disciplines waarin ik me heb verdiept.
Ik leg je op deze pagina uit wat grafisch ontwerp is, wat een grafisch ontwerper doet en hoe ik mijn kennis van grafisch ontwerp dagelijks toepas.

Wat is grafisch ontwerp?

Officieel verzorgt een grafisch ontwerper vaak de grafische vormgeving van drukwerk en andere fysieke producten. Denk bijvoorbeeld aan huisstijl drukwerk (zoals visitekaartjes, enveloppen, briefpapier etc.) maar ook boekomslagen, brochures, cd-covers (ken je ze nog?), bedrijfskleding, relatiegeschenken en meer.
Echter; sinds ik begon aan mijn grafische opleiding in 2002 zijn websites en digitale producten steeds meer onder de noemer van grafisch ontwerp gaan vallen, waarmee de definitie ruimer (en vager) is geworden.
Zelf reken ik al mijn digitale designwerk onder Visual Design. Visual Design is een breder vakgebied waar onder andere kennis van grafisch ontwerp, user interface design, user experience design, identity design en branding onder vallen. Zie het maar als  ‘grafisch ontwerp deluxe‘. Omdat digitaal design namelijk vaak interactief is komen er per definitie andere vakgebieden bij om de hoek kijken zoals gebruiksvriendelijkheid, schaalbaarheid (in verband met de komst van de smartphone) en interaction design. Deze een extra laag van psychologie is in mijn ogen vereist zodra je met interactief designwerk bezig gaat.

Wat doet een grafisch ontwerper?

Toen ik mijn opleiding tot grafisch ontwerper begon was het mogelijk om je in een later stadium verdiepen in specifiek de digitale tak van design. Toen was de term ‘visual design’ er nog niet en werd dit multimedia design genoemd. Vereist was dat je veel kennis en bekwaamheid had als grafisch ontwerper voor je deze afbuiging kon maken en dit is exact het pad dat ik besloot te volgen. Mede omdat ik aanvoelde dat het internet en digitaal design een grote groei zouden doormaken in de daaropvolgende jaren.
Grafisch ontwerp is wellicht de meest ‘klassieke’ term van alle design-disciplines die ik gebruik op deze site. De term bestaat het langst, maar ondanks dat het een ‘ouder’ vak is en de drukwerkindustrie als gevolg van het internet en digitale communicatie een daling heeft gezien, is de waarde van de opleiding voor mij nog steeds enorm.
De kennis die ik heb opgedaan tijdens de ‘grafisch ontwerp’-basisjaren heeft ontzettend veel overlap met het vormgeven van bijvoorbeeld websites en apps. Kennis van vlakverdeling, lay-out, kleurentheorie, typografie en leesbaarheid zijn allemaal zaken die relevant waren in drukwerk, maar tevens relevant blijven binnen digitaal design. En doorgaans zijn ze waarschijnlijk zelfs relevanter.
Ik schat in dat ik zeker 80-90% van de kennis die ik vergaarde op deze opleiding nog dagelijks gebruik en in zekere zin was de opleiding tot grafisch ontwerper voor mij een belangrijke springplank in plaats van een eindbestemming.

Mijn rol als grafisch ontwerper

Hoewel fysieke producten en drukwerk slechts een deel zijn van wat ik dagelijks ontwerp (en niet het overgrote deel), pas ik zoals gezegd mijn vaardigheden van dit vakgebied nog dagelijks toe. Kleurentheorie, vlakverdeling, lay-out, esthetiek, kennis van lettertypes, typografie in het algemeen, fotobewerkingen en kennis van de meest gebruikte designsoftware die er is (Photoshop, Illustrator, InDesign, Acrobat en Animate van Adobe) – al deze kennis en gereedschapsmiddelen gebruik ik in mijn werk. Of ik nou een logo ontwerp of een website maak. Of dat het een App is voor de smartphone of een visueel prototype voor een idee dat ik heb. Mijn kennis van grafisch ontwerp dient me eigenlijk in alles. Het is qua vaardigheden de ‘eerste steen’ in de muur die ik mijn design-loopbaan kan noemen. En daarmee is het tevens de fundering voor alles wat daarop volgt.
Zelf zie ik grafisch ontwerp vooral als een vaardigheid in plaats van dat ik het zie als mijn vakgebied. En om helderheid te scheppen tegenover mijn klanten richt ik me meer op de producten en de diensten die ik lever dan op de specifieke disciplines. Maar los daarvan is grafisch ontwerp voor mij de rode draad. En in alles wat ik doe voor mijn klanten pas ik deze kennis toe.

Wil je even overleggen?

Heb je een uitdagend project of een vraag? Neem gerust contact op. Ik denk graag met je mee. Bel: 06-42 48 46 00 of stuur een e-mail naar paul@paulchristian.nl