Usability

Deze pagina legt beknopt uit wat Usability is en waarom het een belangrijk design-discipline is. Tevens geef ik mijn kijk op Usability en beschrijf ik mijn rol als website adviseur waarbinnen ik MKB’ers en ZZP’ers help om hun websites en apps naar een hoger plan te tillen als het gaat om gebruiksvriendelijkheid.

Wat is usability?

Officieel is usability een term die je kunt omschrijven als ‘gebruiksgemak’. Het spreekt over hoe eenvoudig iets te gebruiken is (bijv. een Toetsenbord, een boormachine of een website) en hoe makkelijk iets te begrijpen is. Gebruiksvriendelijkheid is de meest dekkende Nederlandse term hiervoor.
Binnen de digitale design-sector, die zich bezighoudt met het ontwerpen en ontwikkelen van websites, apps en digitale interfaces, praten we officieel over ‘website usability’ of ‘interface usability’. Om zo specifieker te zijn dan de algemene term. De term usability is echter zo geclaimd door (vooral) webdesign dat usability en ‘website usability’ tegenwoordig eigenlijk vaak hetzelfde betekenen. Als ik op deze website spreek over usability gaat het daarom alleen over de usability van websites of apps.

Wat is het belang van usability?

Usability heeft een directe impact op het gebruiksgemak van je website of app en daarmee heeft het een directe impact op de perceptie en het gevoel dat een gebruiker heeft bij je website of app.
Is een interface of lay-out frustrerend in het gebruik, of onvoorspelbaar qua indeling dan zou dat niet alleen negatief kunnen afstralen op bijvoorbeeld de website zelf, maar vaak trekt een gebruiker dit door naar een heel product, een hele onderneming of zelfs wel een hele sector.
Het kan bepalen of een gebruiker direct weg klikt naar de concurrent, of dat hij binnensmonds-mopperend je software gebruikt omdat er simpelweg geen alternatief is.
Feit blijft dat usability heel belangrijk is omdat het zicht richt op empathie. In veel gevallen -maar zeker in het geval van usability- werk ik in de rol van usability-expert echt voor de klant van mijn klant. De eindgebruiker zogezegd.
Deze eindgebruiker is kritisch, zeer ongeduldig en heeft tegenwoordig meer alternatieven dan ooit.
Jaren terug toen het wonder van het internet er net was, was de gebruiker flexibeler. Alles was een geschenk en het was al geweldig dat alles überhaupt werkte.
Tegenwoordig liggen de eisen (terecht) stukken hoger. Het internet is volwassener en een concurrentiestrijd heeft ervoor gezorgd dat het niveau van design en usability gigantisch gestegen is de afgelopen jaren.
Daarnaast hebben mensen doorgaans een kleiner scherm tot hun beschikking (als gevolg van de smartphone-revolutie) waarbinnen usability extra belangrijk is. Er is minder ruimte om alles op te tonen (zeker als je het leesbaar wilt houden) en je kunt veel minder besturingselementen kwijt op dergelijke schermen (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de grote menu’s die je vroeger aan de linkerkant van websites zag).
Usability is mede hierom een zeer belangrijke tak van sport binnen de design-sector. En het is één van de disciplines die zich voor een zeer groot deel bezig houdt met psychologie, net als user experience design en interaction design. Daarom heeft het mij (vanwege mijn grote interesse in psychologie) altijd erg aangetrokken. Ik ben er (samen met user experience design) zelfs op afgestudeerd in 2012.
Usability zelf is alleen een lastig te vangen iets. Het is één van die dingen waarbij je (als je het goed doet) weinig hoort van je gebruiker. En waarbij bij een slechte ervaring  het je op een grote hoeveelheid kritiek kan komen te staan of je gebruiker simpelweg naar een ander gaat.
Bij visual design of grafisch ontwerp is het bijvoorbeeld zo dat iets lelijk, neutraal of prachtig kan zijn. In het geval van ‘prachtig’, hoor je als ontwerper vaak de complimenten, maar zelfs als het lelijk is hoor je er vaak weinig over. Misschien omdat er zo veel slecht design is.
Met usability is het bijna alleen maar neutraal of slecht. Het kan namelijk voor het gevoel altijd beter of eenvoudiger. En wanneer het slecht is, is direct de hele ervaring van een product negatief beïnvloed.
In feite is het net als met iets simpels als een deurkruk. Werkt de deurkruk dan zien mensen dan als logisch en niemand is lyrisch over het feit dat zijn deurkruk het ‘goed doet’. Maar werkt de deurkruk totaal anders dan je verwacht of doet hij überhaupt niet wat hij moet doen, dan is het al snel een ‘achterlijk product’.
Er valt dus minder eer te behalen in het usability discipline dan in andere designgebieden en dat is jammer. Want de goede usability experts beïnvloeden ons dagelijks leven op een zeer ingrijpende manier. En veelal in zeer positieve zin.

Mijn kijk op usability

Binnen grote bedrijven worden usability-experts ingezet op diepgaand en zeer specifiek werk, waarbij aan user testing (het analyseren van gebruikers terwijl ze het product gebruiken) gedaan wordt, grote charts en wireframes gemaakt worden om processen uit te denken en nog heel veel meer.
Zelf heb ik meer een brede aanpak in plaats van een diepe. Veel van mijn klanten zijn erg geholpen met de 20% aan verbeteringen die doorgaans 80% van het verschil maken in hun product.
Ik werk zelf veelal met MKB’ers en ZZP’ers en doorgaans zijn dit ondernemers die de het liefst de grootst mogelijk impact voor hun investering willen zien. Ze hebben vaak niet de tijd om wekenlang onderzoek te financieren of grote hoeveelheden user tests uit te voeren, maar ze zien wel degelijk het grote belang van gebruiksvriendelijkheid.
Mijn rol als usability-expert voor deze doelgroep is dan ook vaak die van consultant. Als website adviseur kijk ik mee, denk ik mee, redeneer ik mee en beoordeel ik hun website of app en zoek daarbij naar zoveel mogelijk verbeterpunten in de tijd die hun budget mij toestaat. Vervolgens rangschik ik deze verbeterpunten tot een lijst van actiestappen waarmee deze ondernemers zelf aan de slag kunnen.

Wat kan ik voor jou betekenen op usability-gebied?

Als je denkt dat je geholpen bent bij iemand die een blik werpt op de usability van je website of app dan staat mijn deur voor je open. Ik denk graag met je mee, en als consultant en sparringpartner heb ik sinds 2012 veel ondernemers voorzien van ideeën, adviezen en eyeopeners.
De impact van usability of de verbeteringen daarvan is doorgaans groot, en ze kunnen dus ook een groot verschil maken in de waardering van je product of de conversie van je website.
Daarnaast is het vaak zo dat je heel erg ‘in’ je eigen website of app verwikkeld bent en niet meer goed objectief en kritisch kan kijken naar potentiële verbeterpunten. Ook op die momenten is een blik van buitenaf vaak extreem waardevol.
Zelf stel ik mij binnen deze projecten doorgaans op als zowel adviseur als ‘docent’ want het weten ‘waarom iets beter anders kan’ is over het algemeen net zo waardevol als ‘hoe het beter kan’. Kortom; de motivatie (waar psychologie bij komt kijken) is erg van belang. En als je die kent blijft het inzicht ook langer hangen.
Tevens kan ik als adviseur schakelen tussen de rollen van usability-expert en user experience specialist, omdat dat ook een vakgebied is waar ik erg in thuis ben.
Waar usability zich richt op gebruiksgemak, richt user experience design zich vooral op gebruiksgenot. Dit is eveneens een meer psychologische tak van de design-sector en user experience design houdt zich bezig met vragen als: Hoe zorgen we dat een gebruiker lol heeft aan het gebruik van dit product? Hoe winnen wij het vertrouwen van onze gebruiker? Hoe kunnen we het invullen van veel gegevens veranderen van en saaie taak in tot leuks waar je een gevoel van overwinning en prestatie aan overhoudt? etc.

En nu?

Kan ik iets voor jou doen? Neem dan even contact op. Bellen kan tijdens kantooruren en mailen is ook altijd een optie. Of je nou een second opinion wilt op je website, of dat je je plan voor een internetdienst of app wilt voorleggen en wilt sparren over de mogelijkheden om die uniek te maken. Alles kan. Mijn kennis van design, usability, user experience design en psychologie staan tot je beschikking en ik weet zeker dat ik van grote waarde voor je kan zijn.

Zie ook

Wil je even overleggen?

Heb je een uitdagend project of een vraag? Neem gerust contact op. Ik denk graag met je mee. Bel: 06-42 48 46 00 of stuur een e-mail naar paul@paulchristian.nl

Usability

Deze pagina legt beknopt uit wat Usability is en waarom het een belangrijk design-discipline is. Tevens geef ik mijn kijk op Usability en beschrijf ik mijn rol als website adviseur waarbinnen ik MKB’ers en ZZP’ers help om hun websites en apps naar een hoger plan te tillen als het gaat om gebruiksvriendelijkheid.

Wat is usability?

Officieel is usability een term die je kunt omschrijven als ‘gebruiksgemak’. Het spreekt over hoe eenvoudig iets te gebruiken is (bijv. een Toetsenbord, een boormachine of een website) en hoe makkelijk iets te begrijpen is. Gebruiksvriendelijkheid is de meest dekkende Nederlandse term hiervoor.
Binnen de digitale design-sector, die zich bezighoudt met het ontwerpen en ontwikkelen van websites, apps en digitale interfaces, praten we officieel over ‘website usability’ of ‘interface usability’. Om zo specifieker te zijn dan de algemene term. De term usability is echter zo geclaimd door (vooral) webdesign dat usability en ‘website usability’ tegenwoordig eigenlijk vaak hetzelfde betekenen. Als ik op deze website spreek over usability gaat het daarom alleen over de usability van websites of apps.

Wat is het belang van usability?

Usability heeft een directe impact op het gebruiksgemak van je website of app en daarmee heeft het een directe impact op de perceptie en het gevoel dat een gebruiker heeft bij je website of app.
Is een interface of lay-out frustrerend in het gebruik, of onvoorspelbaar qua indeling dan zou dat niet alleen negatief kunnen afstralen op bijvoorbeeld de website zelf, maar vaak trekt een gebruiker dit door naar een heel product, een hele onderneming of zelfs wel een hele sector.
Het kan bepalen of een gebruiker direct weg klikt naar de concurrent, of dat hij binnensmonds-mopperend je software gebruikt omdat er simpelweg geen alternatief is.
Feit blijft dat usability heel belangrijk is omdat het zicht richt op empathie. In veel gevallen -maar zeker in het geval van usability- werk ik in de rol van usability-expert echt voor de klant van mijn klant. De eindgebruiker zogezegd.
Deze eindgebruiker is kritisch, zeer ongeduldig en heeft tegenwoordig meer alternatieven dan ooit.
Jaren terug toen het wonder van het internet er net was, was de gebruiker flexibeler. Alles was een geschenk en het was al geweldig dat alles überhaupt werkte.
Tegenwoordig liggen de eisen (terecht) stukken hoger. Het internet is volwassener en een concurrentiestrijd heeft ervoor gezorgd dat het niveau van design en usability gigantisch gestegen is de afgelopen jaren.
Daarnaast hebben mensen doorgaans een kleiner scherm tot hun beschikking (als gevolg van de smartphone-revolutie) waarbinnen usability extra belangrijk is. Er is minder ruimte om alles op te tonen (zeker als je het leesbaar wilt houden) en je kunt veel minder besturingselementen kwijt op dergelijke schermen (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de grote menu’s die je vroeger aan de linkerkant van websites zag).
Usability is mede hierom een zeer belangrijke tak van sport binnen de design-sector. En het is één van de disciplines die zich voor een zeer groot deel bezig houdt met psychologie, net als user experience design en interaction design. Daarom heeft het mij (vanwege mijn grote interesse in psychologie) altijd erg aangetrokken. Ik ben er (samen met user experience design) zelfs op afgestudeerd in 2012.
Usability zelf is alleen een lastig te vangen iets. Het is één van die dingen waarbij je (als je het goed doet) weinig hoort van je gebruiker. En waarbij bij een slechte ervaring  het je op een grote hoeveelheid kritiek kan komen te staan of je gebruiker simpelweg naar een ander gaat.
Bij visual design of grafisch ontwerp is het bijvoorbeeld zo dat iets lelijk, neutraal of prachtig kan zijn. In het geval van ‘prachtig’, hoor je als ontwerper vaak de complimenten, maar zelfs als het lelijk is hoor je er vaak weinig over. Misschien omdat er zo veel slecht design is.
Met usability is het bijna alleen maar neutraal of slecht. Het kan namelijk voor het gevoel altijd beter of eenvoudiger. En wanneer het slecht is, is direct de hele ervaring van een product negatief beïnvloed.
In feite is het net als met iets simpels als een deurkruk. Werkt de deurkruk dan zien mensen dan als logisch en niemand is lyrisch over het feit dat zijn deurkruk het ‘goed doet’. Maar werkt de deurkruk totaal anders dan je verwacht of doet hij überhaupt niet wat hij moet doen, dan is het al snel een ‘achterlijk product’.
Er valt dus minder eer te behalen in het usability discipline dan in andere designgebieden en dat is jammer. Want de goede usability experts beïnvloeden ons dagelijks leven op een zeer ingrijpende manier. En veelal in zeer positieve zin.

Mijn kijk op usability

Binnen grote bedrijven worden usability-experts ingezet op diepgaand en zeer specifiek werk, waarbij aan user testing (het analyseren van gebruikers terwijl ze het product gebruiken) gedaan wordt, grote charts en wireframes gemaakt worden om processen uit te denken en nog heel veel meer.
Zelf heb ik meer een brede aanpak in plaats van een diepe. Veel van mijn klanten zijn erg geholpen met de 20% aan verbeteringen die doorgaans 80% van het verschil maken in hun product.
Ik werk zelf veelal met MKB’ers en ZZP’ers en doorgaans zijn dit ondernemers die de het liefst de grootst mogelijk impact voor hun investering willen zien. Ze hebben vaak niet de tijd om wekenlang onderzoek te financieren of grote hoeveelheden user tests uit te voeren, maar ze zien wel degelijk het grote belang van gebruiksvriendelijkheid.
Mijn rol als usability-expert voor deze doelgroep is dan ook vaak die van consultant. Als website adviseur kijk ik mee, denk ik mee, redeneer ik mee en beoordeel ik hun website of app en zoek daarbij naar zoveel mogelijk verbeterpunten in de tijd die hun budget mij toestaat. Vervolgens rangschik ik deze verbeterpunten tot een lijst van actiestappen waarmee deze ondernemers zelf aan de slag kunnen.

Wat kan ik voor jou betekenen op usability-gebied?

Als je denkt dat je geholpen bent bij iemand die een blik werpt op de usability van je website of app dan staat mijn deur voor je open. Ik denk graag met je mee, en als consultant en sparringpartner heb ik sinds 2012 veel ondernemers voorzien van ideeën, adviezen en eyeopeners.
De impact van usability of de verbeteringen daarvan is doorgaans groot, en ze kunnen dus ook een groot verschil maken in de waardering van je product of de conversie van je website.
Daarnaast is het vaak zo dat je heel erg ‘in’ je eigen website of app verwikkeld bent en niet meer goed objectief en kritisch kan kijken naar potentiële verbeterpunten. Ook op die momenten is een blik van buitenaf vaak extreem waardevol.
Zelf stel ik mij binnen deze projecten doorgaans op als zowel adviseur als ‘docent’ want het weten ‘waarom iets beter anders kan’ is over het algemeen net zo waardevol als ‘hoe het beter kan’. Kortom; de motivatie (waar psychologie bij komt kijken) is erg van belang. En als je die kent blijft het inzicht ook langer hangen.
Tevens kan ik als adviseur schakelen tussen de rollen van usability-expert en user experience specialist, omdat dat ook een vakgebied is waar ik erg in thuis ben.
Waar usability zich richt op gebruiksgemak, richt user experience design zich vooral op gebruiksgenot. Dit is eveneens een meer psychologische tak van de design-sector en user experience design houdt zich bezig met vragen als: Hoe zorgen we dat een gebruiker lol heeft aan het gebruik van dit product? Hoe winnen wij het vertrouwen van onze gebruiker? Hoe kunnen we het invullen van veel gegevens veranderen van en saaie taak in tot leuks waar je een gevoel van overwinning en prestatie aan overhoudt? etc.

En nu?

Kan ik iets voor jou doen? Neem dan even contact op. Bellen kan tijdens kantooruren en mailen is ook altijd een optie. Of je nou een second opinion wilt op je website, of dat je je plan voor een internetdienst of app wilt voorleggen en wilt sparren over de mogelijkheden om die uniek te maken. Alles kan. Mijn kennis van design, usability, user experience design en psychologie staan tot je beschikking en ik weet zeker dat ik van grote waarde voor je kan zijn.

Zie ook

Wil je even overleggen?

Heb je een uitdagend project of een vraag? Neem gerust contact op. Ik denk graag met je mee. Bel: 06-42 48 46 00 of stuur een e-mail naar paul@paulchristian.nl