Usability

Deze pagina legt kort uit wat Usability is en waarom het een belangrijk design-discipline is. Tevens geef ik mijn kijk op Usability en beschrijf ik mijn rol als website adviseur waarbinnen ik MKB en ZZP help om hun websites en apps naar een hoger plant te tillen als het gaat om gebruiksvriendelijkheid.

Wat is usability?

Officieel is usability een term die je kunt omschrijven als ‘gebruiksgemak’. Het spreekt over hoe eenvoudig iets te gebruiken is (bijv. een Toetsenbord, een boormachine of een website) en hoe makkelijk iets te begrijpen is. Gebruiksvriendelijkheid is de meest dekkende Nederlandse term hiervoor.
Binnen de digitale design-sector -die zich bezighoudt met het ontwerpen en ontwikkelen van websites, apps en dergelijke interfaces- praten we officieel over ‘website usability’ of ‘interface usability’. Om zo specifieker te zijn dan de algemene term.
De term usability is echter zo geclaimd door (vooral) webdesign dat usability en ‘website usability’ tegenwoordig eigenlijk vaak hetzelfde betekenen.
Als ik op deze website spreek over usability gaat het daarom over de usability van websites of apps.

Wat is het belang van usability?

Usability heeft een directe impact op het gebruiksgemak van je website of app en daarmee heeft het een directe impact op de perceptie en het gevoel die een gebruiker heeft bij je website of app.
Is een interface of lay-out frustrerend in het gebruik of onvoorspelbaar qua indeling dan zou dat niet alleen negatief kunnen afstralen op bijvoorbeeld de website zelf, maar vaak trekt een gebruiker dit door naar een heel product, een hele onderneming of zelfs wel een hele sector.
Het kan bepalen zijn of een gebruiker direct weg klikt naar de concurrent, of dat hij binnensmonds-mopperend je software gebruikt omdat er simpelweg geen alternatief is.
Feit blijft dat usability heel belangrijk is omdat het zicht richt op empathie. In veel gevallen -maar zeker in het geval van usability- werk ik in de rol van usability-expert echt voor de klant van mij klant. De eindgebruiker zogezegd.
Deze eindgebruiker is kritisch, zeer ongeduldig en heeft tegenwoordig meer alternatieven dan ooit.
Jaren terug toen het wonder van het internet er net was, was de gebruiker flexibeler. Alles was een wonder en het was al geweldig dat alles werkte.
Tegenwoordig liggen de eisen (en terecht) stukken hoger. Het internet is volwassener en een concurrentiestrijd heeft ervoor gezorgd dat het niveau van design en usability alleen maar gestegen is de afgelopen jaren.
Daarnaast hebben mensen doorgaans een kleiner scherm tot hun beschikking (als gevolg van de smartphone-revolutie) waarbinnen usability extra belangrijk is. Er is minder ruimte om alles op te tonen (zeker als je het leesbaar wilt houden) en je kunt veel minder besturingselementen kwijt op dergelijke schermen (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de grote menu’s die je vroeger aan de linkerkant van websites zag).
Usability is mede hierom een zeer belangrijke tak van sport in de design-sector. En het is één van de disciplines die zich voor een zeer groot deel bezig houdt met psychologie, net als bij user experience design# en interaction design#. Daarom heeft het mij (vanwege mijn grote interesse in psychologie) altijd erg aangetrokken. Ik ben er zelfs op afgestudeerd (samen met user experience design#).
Usability zelf is alleen een lastig te vangen iets. Het is één van die dingen waarbij -als je het goed doet- je weinig hoort van je gebruiker. En waarbij -als je het slecht neerzet- het je op een grote hoeveelheid kritiek kan komen te staan.
Bij ‘visual design’ of ‘grafisch ontwerp’ is het bijvoorbeeld zo dat iets lelijk, neutraal of prachtig. In het geval van ‘prachtig’ hoor je als ontwerper vaak de complimenten, maar zelfs als het lelijk is hoor je er vaak weinig over. Misschien omdat er zo veel slecht design is.
Met usability is het bijna alleen maar neutraal of slecht. Het kan namelijk voor het gevoel altijd beter of eenvoudiger. En wanneer het slecht is, is direct de hele ervaring van een product negatief beïnvloed.
In feite is het net als met iets simpel als een deurkruk. Werkt de deurkruk dan zien mensen dan als logisch en niemand is lyrisch over het feit dat zijn deurkruk het ‘goed doet’. Werkt de deurkruk echter totaal anders dan je verwacht dan is het al snel een ‘achterlijk product’.
Er valt dus minder eer te behalen in het usability discipline dan in andere designgebieden en dat is jammer. Want de goede usability experts beïnvloeden ons dagelijks leven op een zeer ingrijpende manier. En veelal in de positieve zin.

Mijn kijk op usability

Binnen grote bedrijven worden usability-experts ingezet op diepgaand en zeer specifiek werk, met o.a. user testing (het analyseren van gebruikers terwijl ze het product gebruiken) en grote charts en wireframes om processen uit te denken.
Zelf heb ik meer een brede aanpak in plaats van een diepe. Veel van mijn klanten zijn erg geholpen met de 20% aan verbeteringen die doorgaans 80% van het verschil maken in hun product. Ik werk veelal met MKB en ZZP en doorgaans zijn dit ondernemers die de het liefst de grootst mogelijk impact voor hun investering willen zien. Ze hebben vaak niet de tijd om wekenlang onderzoek te financieren of grote hoeveelheden user tests uit te voeren.
En mijn rol als usability-expert voor deze doelgroep is dan ook vaak die van consultant. Als website adviseur kijk ik mee, denk ik mee, redeneer ik mee en beoordeel ik hun website of app en zoek daarbij naar zoveel mogelijk verbeterpunten in de tijd die ik heb.
Vervolgens rangschik ik deze verbeterpunten tot een lijst van actiestappen met daarop de belangrijkste punten bovenaan.

Wat kan ik voor jou betekenen op usability-gebied?

Als je denkt dat je geholpen bent bij iemand die een blik werpt op de usability van je website of app dan staat mijn deur voor je open. Ik denk graag met je mee en als consultant en sparringpartner heb ik sinds 2011 veel ondernemers voorzien van ideeën, advies en eyeopeners.
De impact van usability of verbeteringen daarvan is doorgaan groot en het kan een groot verschil maken in de waardering van je product of de conversie van je website.
Daarnaast is het vaak zo dat je heel erg ‘in’ je eigen website of app verwikkeld bent en niet meer goed objectief en kritisch kan kijken. Ook op die momenten is een blik van buitenaf vaak al extreem waardevol.
Zelf stel ik mij binnen deze projecten doorgaans op als zowel adviseur als ‘leraar’ want het weten ‘waarom iets beter anders kan’ is over het algemeen net zo waardevol als ‘hoe het beter kan’. Kortom; de motivatie (waar psychologie bij komt kijken) is erg van belang en als je die kent blijft het inzicht ook langer hangen.
Tevens kan ik als adviseur schakelen tussen de rollen van usability-expert en user experience specialist, omdat dat ook een vakgebied is waar ik erg in thuis ben.
Waar usability zich richt op gebruiksgemak, richt user experience design zich vooral op gebruiksgenot. Dit is eveneens een meer psychologische tak van de design-sector en user experience design houdt zich bezig met vragen als: Hoe zorgen we dat een gebruiker lol heeft aan het gebruik van dit product? Hoe winnen wij het vertrouwen van onze gebruiker? Hoe kunnen we het invullen van veel gegevens verandert van en saaie taak tot iets leuks waar je een gevoel van overwinning en prestatie aan overhoudt? etc.

En nu?

Kan ik iets voor jou doen? Laat het gerust weten. Bellen kan tijdens kantooruren en mailen is ook een optie. Klik dan even door naar de contactpagina.
Of je een 2nd opinion wilt op je website of je plan voor een internetdienst wilt voorleggen en wilt sparren over de mogelijkheden om die uniek te maken. Alles kan. Mijn kennis van design, usability, user experience design en psychologie staan tot je beschikking en ik weet zeker dat ik van grote waarde voor je kan zijn. Ik hoor graag van je!

Zie ook

Wil je even overleggen?

Heb je een uitdagend project of een vraag? Neem gerust contact op. Ik denk graag met je mee. Bel: 06-42 48 46 00 of stuur een e-mail naar paul@paulchristian.nl

Usability

Deze pagina legt kort uit wat Usability is en waarom het een belangrijk design-discipline is. Tevens geef ik mijn kijk op Usability en beschrijf ik mijn rol als website adviseur waarbinnen ik MKB en ZZP help om hun websites en apps naar een hoger plant te tillen als het gaat om gebruiksvriendelijkheid.

Wat is usability?

Officieel is usability een term die je kunt omschrijven als ‘gebruiksgemak’. Het spreekt over hoe eenvoudig iets te gebruiken is (bijv. een Toetsenbord, een boormachine of een website) en hoe makkelijk iets te begrijpen is. Gebruiksvriendelijkheid is de meest dekkende Nederlandse term hiervoor.
Binnen de digitale design-sector -die zich bezighoudt met het ontwerpen en ontwikkelen van websites, apps en dergelijke interfaces- praten we officieel over ‘website usability’ of ‘interface usability’. Om zo specifieker te zijn dan de algemene term.
De term usability is echter zo geclaimd door (vooral) webdesign dat usability en ‘website usability’ tegenwoordig eigenlijk vaak hetzelfde betekenen.
Als ik op deze website spreek over usability gaat het daarom over de usability van websites of apps.

Wat is het belang van usability?

Usability heeft een directe impact op het gebruiksgemak van je website of app en daarmee heeft het een directe impact op de perceptie en het gevoel die een gebruiker heeft bij je website of app.
Is een interface of lay-out frustrerend in het gebruik of onvoorspelbaar qua indeling dan zou dat niet alleen negatief kunnen afstralen op bijvoorbeeld de website zelf, maar vaak trekt een gebruiker dit door naar een heel product, een hele onderneming of zelfs wel een hele sector.
Het kan bepalen zijn of een gebruiker direct weg klikt naar de concurrent, of dat hij binnensmonds-mopperend je software gebruikt omdat er simpelweg geen alternatief is.
Feit blijft dat usability heel belangrijk is omdat het zicht richt op empathie. In veel gevallen -maar zeker in het geval van usability- werk ik in de rol van usability-expert echt voor de klant van mij klant. De eindgebruiker zogezegd.
Deze eindgebruiker is kritisch, zeer ongeduldig en heeft tegenwoordig meer alternatieven dan ooit.
Jaren terug toen het wonder van het internet er net was, was de gebruiker flexibeler. Alles was een wonder en het was al geweldig dat alles werkte.
Tegenwoordig liggen de eisen (en terecht) stukken hoger. Het internet is volwassener en een concurrentiestrijd heeft ervoor gezorgd dat het niveau van design en usability alleen maar gestegen is de afgelopen jaren.
Daarnaast hebben mensen doorgaans een kleiner scherm tot hun beschikking (als gevolg van de smartphone-revolutie) waarbinnen usability extra belangrijk is. Er is minder ruimte om alles op te tonen (zeker als je het leesbaar wilt houden) en je kunt veel minder besturingselementen kwijt op dergelijke schermen (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de grote menu’s die je vroeger aan de linkerkant van websites zag).
Usability is mede hierom een zeer belangrijke tak van sport in de design-sector. En het is één van de disciplines die zich voor een zeer groot deel bezig houdt met psychologie, net als bij user experience design# en interaction design#. Daarom heeft het mij (vanwege mijn grote interesse in psychologie) altijd erg aangetrokken. Ik ben er zelfs op afgestudeerd (samen met user experience design#).
Usability zelf is alleen een lastig te vangen iets. Het is één van die dingen waarbij -als je het goed doet- je weinig hoort van je gebruiker. En waarbij -als je het slecht neerzet- het je op een grote hoeveelheid kritiek kan komen te staan.
Bij ‘visual design’ of ‘grafisch ontwerp’ is het bijvoorbeeld zo dat iets lelijk, neutraal of prachtig. In het geval van ‘prachtig’ hoor je als ontwerper vaak de complimenten, maar zelfs als het lelijk is hoor je er vaak weinig over. Misschien omdat er zo veel slecht design is.
Met usability is het bijna alleen maar neutraal of slecht. Het kan namelijk voor het gevoel altijd beter of eenvoudiger. En wanneer het slecht is, is direct de hele ervaring van een product negatief beïnvloed.
In feite is het net als met iets simpel als een deurkruk. Werkt de deurkruk dan zien mensen dan als logisch en niemand is lyrisch over het feit dat zijn deurkruk het ‘goed doet’. Werkt de deurkruk echter totaal anders dan je verwacht dan is het al snel een ‘achterlijk product’.
Er valt dus minder eer te behalen in het usability discipline dan in andere designgebieden en dat is jammer. Want de goede usability experts beïnvloeden ons dagelijks leven op een zeer ingrijpende manier. En veelal in de positieve zin.

Mijn kijk op usability

Binnen grote bedrijven worden usability-experts ingezet op diepgaand en zeer specifiek werk, met o.a. user testing (het analyseren van gebruikers terwijl ze het product gebruiken) en grote charts en wireframes om processen uit te denken.
Zelf heb ik meer een brede aanpak in plaats van een diepe. Veel van mijn klanten zijn erg geholpen met de 20% aan verbeteringen die doorgaans 80% van het verschil maken in hun product. Ik werk veelal met MKB en ZZP en doorgaans zijn dit ondernemers die de het liefst de grootst mogelijk impact voor hun investering willen zien. Ze hebben vaak niet de tijd om wekenlang onderzoek te financieren of grote hoeveelheden user tests uit te voeren.
En mijn rol als usability-expert voor deze doelgroep is dan ook vaak die van consultant. Als website adviseur kijk ik mee, denk ik mee, redeneer ik mee en beoordeel ik hun website of app en zoek daarbij naar zoveel mogelijk verbeterpunten in de tijd die ik heb.
Vervolgens rangschik ik deze verbeterpunten tot een lijst van actiestappen met daarop de belangrijkste punten bovenaan.

Wat kan ik voor jou betekenen op usability-gebied?

Als je denkt dat je geholpen bent bij iemand die een blik werpt op de usability van je website of app dan staat mijn deur voor je open. Ik denk graag met je mee en als consultant en sparringpartner heb ik sinds 2011 veel ondernemers voorzien van ideeën, advies en eyeopeners.
De impact van usability of verbeteringen daarvan is doorgaan groot en het kan een groot verschil maken in de waardering van je product of de conversie van je website.
Daarnaast is het vaak zo dat je heel erg ‘in’ je eigen website of app verwikkeld bent en niet meer goed objectief en kritisch kan kijken. Ook op die momenten is een blik van buitenaf vaak al extreem waardevol.
Zelf stel ik mij binnen deze projecten doorgaans op als zowel adviseur als ‘leraar’ want het weten ‘waarom iets beter anders kan’ is over het algemeen net zo waardevol als ‘hoe het beter kan’. Kortom; de motivatie (waar psychologie bij komt kijken) is erg van belang en als je die kent blijft het inzicht ook langer hangen.
Tevens kan ik als adviseur schakelen tussen de rollen van usability-expert en user experience specialist, omdat dat ook een vakgebied is waar ik erg in thuis ben.
Waar usability zich richt op gebruiksgemak, richt user experience design zich vooral op gebruiksgenot. Dit is eveneens een meer psychologische tak van de design-sector en user experience design houdt zich bezig met vragen als: Hoe zorgen we dat een gebruiker lol heeft aan het gebruik van dit product? Hoe winnen wij het vertrouwen van onze gebruiker? Hoe kunnen we het invullen van veel gegevens verandert van en saaie taak tot iets leuks waar je een gevoel van overwinning en prestatie aan overhoudt? etc.

En nu?

Kan ik iets voor jou doen? Laat het gerust weten. Bellen kan tijdens kantooruren en mailen is ook een optie. Klik dan even door naar de contactpagina.
Of je een 2nd opinion wilt op je website of je plan voor een internetdienst wilt voorleggen en wilt sparren over de mogelijkheden om die uniek te maken. Alles kan. Mijn kennis van design, usability, user experience design en psychologie staan tot je beschikking en ik weet zeker dat ik van grote waarde voor je kan zijn. Ik hoor graag van je!

Zie ook

Wil je even overleggen?

Heb je een uitdagend project of een vraag? Neem gerust contact op. Ik denk graag met je mee. Bel: 06-42 48 46 00 of stuur een e-mail naar paul@paulchristian.nl