User Experience Design

Ik leg op deze pagina uit wat user experience design is, wat je eraan hebt binnen digitale producten zoals websites en apps en wat ik voor je kan betekenen in mijn rol als user experience designer.

Wat is user experience design?

User Experience Design (ook wel afgekort tot UX of UXD) zou je kunnen zien als de ‘psychologie-laag’ van design, binnen interactieve producten zoals websites en apps.
Het houdt zich bezig met het scheppen van een prettige/bevredigende gebruikerservaring en het bekommert zich zoals de term al doet vermoeden om de gehele ‘ervaring’ van het gebruiken van een product. Van het ‘openen tot het afsluiten’ als het ware. Het houdt zich daarbij sterk bezig met het gevoel of de emotie die een product oproept bij een gebruiker en de vraag hoe dit beïnvloed kan worden. Hierbij worden aspecten betrokken als: esthetiek (visual design en grafisch ontwerp), usability, toegankelijkheid, begrijpelijkheid, (gedrags)psychologie, interaction design, informatie architectuur, gebruikerstests en nog veel meer.
Eigenlijk is user experience design dus een soort van ‘paraplu-term’ waar ontzettend veel vaardigheden en vakgebieden onder vallen. En om het nog breder te maken: officieel beperkt user experience design zich niet alleen tot digitale producten zoals websites en apps, maar tot alle soorten producten die er zijn. Zo is het openen van het doosje waar je nieuwe iPhone in zit, tot het moment dat je je telefoon volledig eigen hebt gemaakt, een totale user experience die dus deels fysiek en deels digitaal is. Ieder onderdeel van deze ervaring is bewust ontworpen en afgewogen met een centrale vraag als: hoe maken we deze ervaring zo prettig mogelijk? (Of welke andere emotie de productent ook maar wil opwekken).
In mijn rol als user experience designer heb ik doorgaans uitsluitend te maken met website en app’s (digitale interfaces), dus binnen deze pagina beperk ik de definitie vooral tot deze producten.

Wat is de meerwaarde van user experience design?

User experience design houdt zich bezig met het (bewust) scheppen van een ervaring en het is daarmee een soort holistische aanpak om de perceptie van een product of dienst naar een hoger niveau te tillen.
Als een website er prachtig uitziet, maar deze barst van de foutmeldingen dan wordt bijvoorbeeld de hele ervaring van het gebruiken van deze website negatief gekleurd door deze fouten, ondanks de mooie ‘buitenkant’.
En ook bijvoorbeeld toon en tekst zijn elementen die impact hebben op hoe een website over komt. Waneer je de website een luxe modemerk de website zou bekijken en de tekst op de website is geschreven alsof het een onderonsje in een café betreft, dan creëert dat een zogenaamde disconnect tussen de A-merk status aan de ene kant en informaliteit aan de andere kant. Deze ‘ervaring’ is niet consistent en dit straal negatief af op de website en het merk daaromheen.
User experience design bekommert zich erg om soort zaken en houdt zich bezig met de vraag welke emoties worden opgeroepen, welke perceptie dit geeft van het product en hoe deze zaken te beïnvloeden zijn.
Het houdt zich dus voornamelijk bezig met de esthetiek van de ‘totale ervaring’ van een product, in plaats van puur de esthetiek van een product. En het kijkt hierbij eerst naar het ‘waarom?’ van het product voordat er gekeken wordt naar het ‘hoe of wat?’.
De meerwaarde van user experience zit hem in het feit dat over heel veel zaken zeer bewust (en zeer kritisch) wordt nagedacht. En dat de eindgebruiker van het product een ervaring heeft die hem of haar veel langer bij blijft dan puur de gebruiksduur van een product. Waar usability (een sub-onderdeel dat valt onder de totale ‘user experience’) zich richt op efficiëntie en effectiviteit, richt user experience design zich op het humaan maken van een product of dienst.

Mijn rol als user experience designer

User experience design is een zeer specifiek vakgebied dat doorgaans vooral in (opdracht van) grote bedrijven wordt toegepast. Empathie (verplaatsingsvermogen in de eindgebruiker) is de voornaamste non-technische vaardigheid waarover een user experience designer moet beschikken. En als het gaat om het vakgebied zelf is het zijn/haar taak om zich te buigen over zaken als: gebruikersonderzoeken, flowcharts, moodboards, concurrentieanalyses, persona’s, prototypes, scenario’s en het maken van wireframes.
In mijn rol is dit niveau van diepte niet altijd mogelijk. Ik werk doorgaans met MKB’ers en startups en zij hebben simpelweg niet het budget van een Apple of Ccolblue om mij maandenlang, fulltime op een user experience-project te zetten.
Wat ik wel in petto heb is veel kennis van dit vakgebied (ik ben er op afgestudeerd in 2012) en binnen mijn projecten (waar bijvoorbeeld het testen van gebruikers te omvangrijk is) pas ik mijn vaardigheden als ontwerper en consultant toe om onderbouwde inschattingen en afwegingen te maken.
Mijn doel is dan om door middel van mijn kennis van psychologie, merkpositionering, kleurenpsychologie, branding, visual design etc. mee te denken over de hele ‘ervaring’ van een product. Om zo iets neer te zetten waar heel bewust, zorgvuldig en strategisch over is nagedacht.
De gebruiker van dit product voelt dit vaak heel goed aan. Het schemert door in het product en het straalt af op het bedrijf.
Namens mijn klanten ben ik als user experience designer een perfectionist die in hun hoek staat, die zicht buigt over de totaalervaring van hun initiatief en iemand die vecht in de naam van ethische (en ethische) principes en goede smaak.

Wil je even overleggen?

Heb je een uitdagend project of een vraag? Neem gerust contact op. Ik denk graag met je mee. Bel: 06-42 48 46 00 of stuur een e-mail naar paul@paulchristian.nl

User Experience Design

Ik leg op deze pagina uit wat user experience design is, wat je eraan hebt binnen digitale producten zoals websites en apps en wat ik voor je kan betekenen in mijn rol als user experience designer.

Wat is user experience design?

User Experience Design (ook wel afgekort tot UX of UXD) zou je kunnen zien als de ‘psychologie-laag’ van design, binnen interactieve producten zoals websites en apps.
Het houdt zich bezig met het scheppen van een prettige/bevredigende gebruikerservaring en het bekommert zich zoals de term al doet vermoeden om de gehele ‘ervaring’ van het gebruiken van een product. Van het ‘openen tot het afsluiten’ als het ware. Het houdt zich daarbij sterk bezig met het gevoel of de emotie die een product oproept bij een gebruiker en de vraag hoe dit beïnvloed kan worden. Hierbij worden aspecten betrokken als: esthetiek (visual design en grafisch ontwerp), usability, toegankelijkheid, begrijpelijkheid, (gedrags)psychologie, interaction design, informatie architectuur, gebruikerstests en nog veel meer.
Eigenlijk is user experience design dus een soort van ‘paraplu-term’ waar ontzettend veel vaardigheden en vakgebieden onder vallen. En om het nog breder te maken: officieel beperkt user experience design zich niet alleen tot digitale producten zoals websites en apps, maar tot alle soorten producten die er zijn. Zo is het openen van het doosje waar je nieuwe iPhone in zit, tot het moment dat je je telefoon volledig eigen hebt gemaakt, een totale user experience die dus deels fysiek en deels digitaal is. Ieder onderdeel van deze ervaring is bewust ontworpen en afgewogen met een centrale vraag als: hoe maken we deze ervaring zo prettig mogelijk? (Of welke andere emotie de productent ook maar wil opwekken).
In mijn rol als user experience designer heb ik doorgaans uitsluitend te maken met website en app’s (digitale interfaces), dus binnen deze pagina beperk ik de definitie vooral tot deze producten.

Wat is de meerwaarde van user experience design?

User experience design houdt zich bezig met het (bewust) scheppen van een ervaring en het is daarmee een soort holistische aanpak om de perceptie van een product of dienst naar een hoger niveau te tillen.
Als een website er prachtig uitziet, maar deze barst van de foutmeldingen dan wordt bijvoorbeeld de hele ervaring van het gebruiken van deze website negatief gekleurd door deze fouten, ondanks de mooie ‘buitenkant’.
En ook bijvoorbeeld toon en tekst zijn elementen die impact hebben op hoe een website over komt. Waneer je de website een luxe modemerk de website zou bekijken en de tekst op de website is geschreven alsof het een onderonsje in een café betreft, dan creëert dat een zogenaamde disconnect tussen de A-merk status aan de ene kant en informaliteit aan de andere kant. Deze ‘ervaring’ is niet consistent en dit straal negatief af op de website en het merk daaromheen.
User experience design bekommert zich erg om soort zaken en houdt zich bezig met de vraag welke emoties worden opgeroepen, welke perceptie dit geeft van het product en hoe deze zaken te beïnvloeden zijn.
Het houdt zich dus voornamelijk bezig met de esthetiek van de ‘totale ervaring’ van een product, in plaats van puur de esthetiek van een product. En het kijkt hierbij eerst naar het ‘waarom?’ van het product voordat er gekeken wordt naar het ‘hoe of wat?’.
De meerwaarde van user experience zit hem in het feit dat over heel veel zaken zeer bewust (en zeer kritisch) wordt nagedacht. En dat de eindgebruiker van het product een ervaring heeft die hem of haar veel langer bij blijft dan puur de gebruiksduur van een product. Waar usability (een sub-onderdeel dat valt onder de totale ‘user experience’) zich richt op efficiëntie en effectiviteit, richt user experience design zich op het humaan maken van een product of dienst.

Mijn rol als user experience designer

User experience design is een zeer specifiek vakgebied dat doorgaans vooral in (opdracht van) grote bedrijven wordt toegepast. Empathie (verplaatsingsvermogen in de eindgebruiker) is de voornaamste non-technische vaardigheid waarover een user experience designer moet beschikken. En als het gaat om het vakgebied zelf is het zijn/haar taak om zich te buigen over zaken als: gebruikersonderzoeken, flowcharts, moodboards, concurrentieanalyses, persona’s, prototypes, scenario’s en het maken van wireframes.
In mijn rol is dit niveau van diepte niet altijd mogelijk. Ik werk doorgaans met MKB’ers en startups en zij hebben simpelweg niet het budget van een Apple of Ccolblue om mij maandenlang, fulltime op een user experience-project te zetten.
Wat ik wel in petto heb is veel kennis van dit vakgebied (ik ben er op afgestudeerd in 2012) en binnen mijn projecten (waar bijvoorbeeld het testen van gebruikers te omvangrijk is) pas ik mijn vaardigheden als ontwerper en consultant toe om onderbouwde inschattingen en afwegingen te maken.
Mijn doel is dan om door middel van mijn kennis van psychologie, merkpositionering, kleurenpsychologie, branding, visual design etc. mee te denken over de hele ‘ervaring’ van een product. Om zo iets neer te zetten waar heel bewust, zorgvuldig en strategisch over is nagedacht.
De gebruiker van dit product voelt dit vaak heel goed aan. Het schemert door in het product en het straalt af op het bedrijf.
Namens mijn klanten ben ik als user experience designer een perfectionist die in hun hoek staat, die zicht buigt over de totaalervaring van hun initiatief en iemand die vecht in de naam van ethische (en ethische) principes en goede smaak.

Wil je even overleggen?

Heb je een uitdagend project of een vraag? Neem gerust contact op. Ik denk graag met je mee. Bel: 06-42 48 46 00 of stuur een e-mail naar paul@paulchristian.nl