Projectomschrijving
Het was mijn taak om na te denken over de uitstraling en het visuele karakter van Health Travellers en om deze vorm te geven. Het was van belang dat dit karakter prettig over kwam, vertrouwen wekte, drempels zou verlagen en dat het een onderscheidend vermogen had.
De voornaamste taken binnen dit project waren het uitdenken van Health Travellers als merk en het ontwerpen het logo en de visuele identiteit van de startup.
Projectdoelstellingen
- Een goed beeld krijgen de concurrentie en de markt.
- Het bepalen van de positionering, toon en het karakter van Health Travellers.
- Health Travellers op een unieke, onderscheidende manier visueel op de kaart zetten door middel van een professioneel logo en een verzorgde visuele identiteit.
- Met het ‘wekken van vertrouwen’ als voornaamste streven.
- Gevolgd door het ‘minder spannend’ maken van tandartsreizen.
- En dit alles met een grote focus op vriendelijkheid, professionaliteit, betrouwbaarheid en transparantie.
Doelstellingen voor het logo
Na de onderzoeksfase heb ik me gericht op het voornaamste design-onderdeel: het logo ontwerp. Een logo is vaak het boegbeeld van een onderneming en wanneer het goed wordt uitgedacht kan een logo in één simpel beeld het karakter van een heel bedrijf vangen. Voor Health Travellers was het belangrijk dat er een professioneel-ogend logo zou komen omdat dit vertrouwen zou wekken bij de doelgroep. Daarnaast was het van belang dat het logo vriendelijk over zou komen om zo het ‘spannende’ aspect van de dienst wat te te verzachten. En als laatste was Lucas zelf een voorstander van het idee van een combinatielogo: een logo dat zowel een symbool als de bedrijfsnaam bevat.
Logo ontwerp: concepting
Omdat het icoon van het logo de hoofdrol zou spelen (deze zou ook los gebruikt gaan worden) heb ik me in het begin met nadruk op dat onderdeel gericht. Voor het icoon heb ik vele ideeën afgetast met o.a. de sleutelwoorden: een glimlach, een mooi gebit, een wereldbol, een vliegtuig, een nieuwe ‘ik’, een medisch kruis, een stempel in een paspoort, en een vliegende boemerang in de vorm van een glimlach.
Logo ontwerp: concepting
Omdat het icoon van het logo de hoofdrol zou spelen (deze zou ook los gaan worden gebruikt in bepaalde situaties) heb ik me in het begin met nadruk op dat onderdeel gericht. Voor het icoon heb ik vele ideeën afgetast met o.a. de sleutelwoorden: een glimlach, een mooi gebit, een wereldbol, een vliegtuig, een nieuwe ‘ik’, een medisch kruis, een stempel in een paspoort en een vliegende boemerang in de vorm van een glimlach.
Logo ontwerp: doorbraak
Na een x-aantal schetssessies en concepten merkte ik op dat het medische kruis dat eerder de revue passeerde in het verlengde lag van een abstract vliegtuig. Met als voornaamste verschil de bovenste en onderste vlakken die bij een kruis in een hoek van 90 graden staan en bij een vliegtuig schuin naar achter. Toen ik met een nat penseel over een getekend kruis ging, vervaagde het kruis (health) en veranderde het in een abstract vliegtuig (travel). Dit beeld ving beide aspecten van Health Travellers in één simpel en krachtig icoon en zo werd het logo voor Health Travellers geboren.
Logo ontwerp: doorbraak
Na een x-aantal schetssessies en concepten merkte ik op dat het medische kruis dat eerder de revue passeerde in het verlengde lag van een abstract vliegtuig. Met als voornaamste verschil de bovenste en onderste vlakken die bij een kruis in een hoek van 90 graden staan en bij een vliegtuig schuin naar achter. Toen ik met een nat penseel over een getekend kruis ging, vervaagde het kruis (health) en veranderde het in een abstract vliegtuig (travel). Dit beeld ving beide aspecten van Health Travellers in één simpel en krachtig icoon en zo werd het logo voor Health Travellers geboren.
Logo ontwerp: uitwerking
Het lastige van dit idee was het vangen van beweging in een stilstaand en eenvoudig beeld. In eerste instantie heb ik mij gericht op strepen, omdat die op een simpele en abstracte manier beweging kunnen uitbeelden. De grafisch ontwerper Paul Rand ↗ diende hierbij als voornaamste inspiratie. De strepen bleken voor het Health Travellers-logo echter in bijna alle gevallen visueel te druk. Na vele alternatieve concepten omtrent dit idee stuitte ik uiteindelijk op een versie waarbij het vliegtuig en het kruis los van elkaar zijn opgebouwd uit vierkantjes. Hierbij ligt het kruis deels onder het vliegtuig en vliegt het vliegtuig als het ware over/uit het medische kruis. Door vervolgens de vierkanten transparant te maken voor de overlappende delen is er een duidelijke suggestie van beweging in het beeldmerk te zien en zijn beide logo-elementen zichtbaar. Het eindresultaat is een krachtig, dynamisch, en tevens vriendelijk-ogend kruis dat van een afstandje vooral opvalt door het aparte perspectief ervan. Dit icoon, gecombineerd met de bedrijfsnaam in een vriendelijk maar professioneel lettertype werd het uiteindelijke logo. Hierbij staat ‘health’ boven, ‘travellers’ eronder, en beide staan rechts van het icoon. De bedrijfsnaam zelf staat volledig in kleine letters om zo de bedrijfsnaam iets minder formeel en iets meer benaderbaar te maken.
Kleurenpalet
Het logo van Health Travellers is na een uitgebreid kleuronderzoek uitgewerkt in drie tinten blauw. Deze kleuren symboliseren de zee en de lucht en staan direct in verband met het ‘travel’ deel van Health Travellers. Tevens is blauw de meest vertrouwenwekkende kleur in het kleurenspectrum, wat met een dienst als die van Health Travellers een goede match is. Voor deze blauwtinten is een verloop ontwikkeld, waarvan drie blauwtinten verwerkt zijn in het logo. Naast de blauwtinten speelt wit een grote rol binnen de identiteit. Dit vooral om rust en ‘klinische reinheid’ in de visuele identiteit te brengen.
Visual identity book
Om de visuele identiteit, de designkeuzes, en de richtlijnen daaromtrent nader toe te lichten is een beknopt ‘visual identity book’ ontwikkeld voor Lucas en zijn team. Dit boekje omschrijft de aanloop, keuzes en gedachtes achter belangrijke designbeslissingen en presenteert design-richtlijnen op een overzichtelijke manier.
Visual identity book
Om de visuele identiteit, de designkeuzes, en de richtlijnen daaromtrent nader toe te lichten is een beknopt ‘visual identity book’ ontwikkeld voor Lucas en zijn team. Dit boekje omschrijft de aanloop, keuzes en gedachtes achter belangrijke designbeslissingen en presenteert design-richtlijnen op een overzichtelijke manier.
Nawoord
Lucas was een ontzettend vriendelijke en betrokken klant om mee te werken. Hij dacht kritisch mee en gaf mij zowel zijn ongefilterde mening als een grote creatieve vrijheid om af te tasten wat ik wilde. Het karakter van het design voor Health Travellers zou ik omschrijven als professioneel, vriendelijk, dynamisch en uniek, en Lucas was er zeer verguld mee. Ik kijk daarmee enthousiast terug op een geslaagd project en ik wens hem het allerbeste met zijn startup.
Toegepaste vaardigheden
Op zoek naar dé ontwerper voor jouw logo en visuele identiteit?
Of heb je een ander project, of een vraag?
Ik hoor graag van je: