Logo Ontwerp + Identity Design voor Marcai

Over de klant

Mariëtte Ouwehand heeft een onderneming in de zorgsector. Haar bedrijf heet ‘Marcai’ (dat “merk op!” betekent in het Portugees) en Marcai heeft als doel om zorgorganisaties te ondersteunen bij ontwikkel- en verander-vraagstukken. Mariëtte, werkt al jarenlang binnen zorgorganisaties en is de afgelopen jaren getuige geweest van de veranderingen in de zorgsector. Door middel van haar bedrijf wil Mariëtte als externe Coach, Adviseur en Interim-manager (CAI) een frisse blik werpen op de vraagstukken en drempels die deze veranderingen met zich meebrengen. En omdat ze niet langer in deze organisaties werkt maar er nu meer buiten staat kan ze vanuit een extern perspectief de binnen deze organisaties beter opmerken en overzien. Het frisse perspectief van een geïnformeerde buitenstaander als het ware. Dit ‘nieuwe perspectief’ zou later een rode draad blijken bij het ontwerp van haar bedrijfslogo.

Projectomschrijving

Mariëtte’s voornaamste wens was een verzorgd en uniek logo dat het boegbeeld zou zijn van een daarop-afgestemde visuele identiteit. Het logo zou idealiter vangen wat zij doet met haar bedrijf in één simpel beeld. En voor de visuele identiteit was het erg van belang dat deze zeer verzorgd zou overkomen. Mede omdat Marcai direct zou gaan werken voor grote zorgorganisaties en instellingen die belang hechten aan zorgvuldigheid en professionaliteit.

Projectdoelstellingen

  • Het ontwikkelen van meerdere logo-concepten op weg naar het uiteindelijke logo.
  • Het ontwerpen van een uniek logo dat uitbeeldt wat Marcai doet.
  • Het ontwerpen van een aantrekkelijke visuele identiteit voor Marcai die een verzorgde en professionele indruk wekt bij de grote zorginstellingen.
  • Het beschrijven van deze gehele visuele identiteit in een ‘identity book’, met daarin uitleg over het logo-ontwerp, kleurgebruik, patronen en typografie.
Visitekaartjes-concept voor Marcai met paarse voorkant en koraalrode achterkant

Logo ontwerp: de typografie

Tijdens het ontwikkelen van logo-concepten is breed gekeken naar inspirerend materiaal en geschikte lettertypes. Er zijn meerdere mood boards gemaakt met kleurencombinaties, lettertypes, schrijfwijzen van de naam en inspirerende producten om zo de toon en visuele ‘taal’ af te tasten die voor Marcai treffend zou zijn. Marcai is een unieke bedrijfsnaam en daarom bleek al snel dat een paar lettertypes zeer geschikt waren en een groot aantal anderen zeer ongeschikt. Leesbaarheid is met een onbekend woord namelijk van essentieel belang. Na vele afwegingen stuitte ik op een lettertype dat dat hoekig, blokachtig en zeer modern over komt. Doordat dit tevens een gecondenseerd lettertype is, vormt de bedrijfsnaam een soort visueel blok dat staat als een huis. Om het bedrijf daarnaast een benaderbare uitstraling te geven is gekozen voor een lowercase (kleine letters) schrijfwijze van de bedrijfsnaam, waardoor alleen het puntje op de letter ‘i’ boven het woord uitsteekt. Iets dat met het latere logo-concept erg van pas zou komen. Nadat het lettertype was vastgesteld zijn er meerdere logo-concepten bedacht om te kijken hoe de missie en visie van Marcai als bedrijf het beste in één sterk beeldmerk tot uiting konden komen. Onderwerpen die binnen deze concepten de hoofdrol spelen waren: teruggaan naar de kern, de draad weer oppakken, de uitgang van een doolhof aanwijzen, een frisse blik op een probleem, van vaag zicht naar scherp zicht gaan, en het uit de knoop halen van een bol wol.

Typografie-concepten voor het Marcai-logo in het paars op een koraalrode achtergrond
Logoconcepten voor het Marcai-logo in het zwart op een witte achtergrond

Logo ontwerp: het doorslaggevende concept

De uiteindelijke keus voor het logo-concept viel op een combinatie van de ideeën rond een ‘nieuw perspectief’ en ‘weer zicht krijgen op de zaak’. Het logo is eerst geschreven als MAR en CAI onder elkaar, waardoor er een vrijwel exact vierkant ontstaat. En dit woord is verdraaid op zowel de horizontale als verticale as. Hierdoor kijk je niet alleen op de bedrijfsnaam neer van boven (nieuw perspectief), maar tevens beeldt het de “frisse blik van een buitenstaander” uit die Marcai haar klanten biedt. Omdat Marcai daarnaast denkt in individuen in plaats van grote organisaties is de ‘i’ van Marcai overeind gezet in tegenstelling tot de ‘liggende’ rest van de bedrijfsnaam. De ‘i’ lijkt het meest van alle letters op een persoontje en tevens krijgt de bedrijfsnaam hierdoor in zijn geheel letterlijk een uniek ‘perspectief’.

Logo ontwerp: het doorslaggevende concept

De uiteindelijke keus voor het logo-concept viel op een combinatie van de ideeën rond een ‘nieuw perspectief’ en ‘weer zicht krijgen op de zaak’. Het logo is eerst geschreven als MAR en CAI onder elkaar, waardoor er een vrijwel exact vierkant ontstaat. En dit woord is verdraaid op zowel de horizontale als verticale as. Hierdoor kijk je niet alleen op de bedrijfsnaam neer van boven (nieuw perspectief), maar tevens beeldt het de “frisse blik van een buitenstaander” uit die Marcai haar klanten biedt. Omdat Marcai daarnaast denkt in individuen in plaats van grote organisaties is de ‘i’ van Marcai overeind gezet in tegenstelling tot de ‘liggende’ rest van de bedrijfsnaam. De ‘i’ lijkt het meest van alle letters op een persoontje en tevens krijgt de bedrijfsnaam hierdoor in zijn geheel letterlijk een uniek ‘perspectief’.

Logoconcepten voor het Marcai-logo in het zwart op een witte achtergrond

Logo ontwerp: de verfijning

Om het verdraaide perspectief extra aan te zetten is een versie van het logo ontwikkeld met een in-perspectief-verdraaide vierkant om de bedrijfsnaam heen. En ook kreeg in de laatste revisie de letter ‘i’ een slagschaduw die weer in lijn lag met het perspectief van de rest van de bedrijfsnaam. Dit maakt het logo speelser, unieker en roept enkele vragen op bij de toeschouwer. Als de ‘i’ een persoon is, gaat deze dan net staan? Of moet de persoon gaan liggen om de bedrijfsnaam compleet te maken? Of moet de bedrijfsnaam overeind komen om deze persoon compleet te maken? Al deze vragen kun je stellen bij het logo en daardoor krijgt het geheel diepte en vertelt het een verhaal in plaats van dat het een simpele ‘stempel’ is. Alle letters zijn vervolgens met hulplijnen en een op-maat-gemaakte tussenruimte in balans gebracht zodat er een strak eindresultaat ontstond.

Verfijning van het Marcai-logo met hulplijnen, in het koraalrood op een paarse achtergrond
Het logo van Marcai in het wit, op een zwarte achtergrond.
Het uiteindelijk Marcai-logo in het zwart op een witte achtergrond
Schaalbaarheid-sectietitel in grijze letters van klein naar groot

Schaalbaarheid binnen een logo is van groot belang. Zeker als het een logo betreft met een ongebruikelijke bedrijfsnaam waarbij leesbaarheid sowieso al belangrijk is. Het verdraaien van het perspectief van het logo is daarnaast weliswaar mooi, maar ook dit beïnvloedt natuurlijk de leesbaarheid van een woord. Dus het goed uitdenken van de tussenruimte tussen de letters en de slagschaduw van het logo en het vierkant was een belangrijk onderdeel van het logo zelf. Idealiter is een logo nog steeds leesbaar als het op de grootte van een vingertop te zien is. En dankzij veel passen en meten is dat met het Marcai-logo geweldig gelukt.

Het Marcai-logo van klein naar groot in koraalrood op lichtgrijze achtergrond

Kleurgebruik

Kleurgebruik

Op het moment dat het logo vast stond was het tijd om te kijken naar het kleurgebruik. Kleur doet enorm veel en heeft veel invloed op de sfeer en visuele toon van een bedrijf. Een van de eerste logo-concepten bevatte een koraalrood-tint als hoofdkleur en deze tint bleek verderop in het project vrij onverslaanbaar. Het mooie van deze kleur is dat hij zowel warm (hartelijk) als gedimd/zacht was. Want hard-rood (of ‘bloedrood’) zou ongelukkig gekozen zijn voor de identiteit van Marcai. Naast deze koraalrode kleur zijn er geeltinten, oranjetinten, groentinten en blauw/paars-tinten bekeken om te zien wat ze zouden doen in combinatie met het logo. Omdat het logo bijvoorbeeld scherpe hoeken heeft en het woord ‘Marcai’ best een scherpe klank heeft (door de letter C) zouden warme kleuren deze twee eigenschappen wat kunnen dimmen/afremmen. Uiteindelijk is er een combinatie gevonden van koraalrood en een eveneens warme paars-tint met een scheut blauw erdoor (indigo) die de doorslag gaf. Het samenspel van de twee kleuren is prachtig en het geheel geeft Marcai als bedrijf een vrolijke uitstraling. Koraalrood en indigo vormen de samen hoofdkleuren van Marcai. En daarnaast hebben een wit- en een zachte lichtgrijs-tint (ook gebruikt binnen deze casestudie) een grote rol in de visuele identiteit.

Het kleurenpallet van Marcai met koraalrood, paars, lichtgrijs en wit
Het Marcai-logo in koraalrood op paarse achtergrond
Het Marcai-logo in koraalrood op witte achtergrond
Het Marcai-logo in koraalrood op witte achtergrond
Het Marcai-logo in koraalrood op paarse achtergrond
Het Marcai-logo in het paars op witte achtergrond
Het Marcai-logo in het paars op een koraalrode achtergrond

Identity Book

Identity Book

Op het moment dat het logo en de visuele identiteit waren uitgewerkt was het tijd om deze in een identity book te toe te lichten en te omschrijven. Dit zodat Mariëtte te allen tijde een mini-handleiding zou hebben van het visuele karakter van Marcai waar zij op terug kon vallen. Het boek opent met een beschrijving van het bedrijf en geeft vervolgens een beschrijving van de logo-concepten, de conceptkeuze, het kleurenpallet en alle bijbehorende kleurnummers, lettertype-afwegingen, aanvullende typografie-opties en meer. In dit 19 bladzijden-tellende boekje wordt alles wat relevant is omtrent de visuele identiteit beschreven, toegelicht en grafisch uitgebeeld.

De voorkant van het identity book van Marcai in paarstinten met een koraalrood Marcai-logo op de voorkant.
Identity Book omslag in het paars met koraalrode titel
Spread van het identity book met de introductietekst en het voorstellen van Marcai als bedrijf
Paperback concept-ontwerp van Greep Op De Zaak

Nawoord

Samenwerken met Mariëtte was erg prettig. Zelf werkt ze voornamelijk vanuit het co-creatie principe binnen haar vakgebied en hoewel de term mijzelf onbekend was bleek dat ik binnen mijn vakgebied in feite al jaren exact datzelfde doe. Ik stuur mijn klanten met grote regelmaat updates, gedachten of ideeën toe en zij reageren dan met hun feedback en eigen ideeën. Deze methode werkt erg prettig en het voordeel voor de klant is niet alleen dat ze zeer betrokken zijn bij het proces, maar dat ze ook een goede vinger aan de pols hebben met betrekking tot wat ik doe en denk. De samenwerking met Mariëtte verliep daarnaast ook nog eens vlot. Wat altijd prettig is omdat dat het project lekker door laat lopen. Het eindresultaat is er dan ook naar en Mariëtte was erg verguld met haar bedrijfsidentiteit.

Meer projecten

Geïnspireerd?

Laten we even overleggen. Ik ben benieuwd naar je doelen en dromen en ik kom graag voor nieuwe uitdagingen te staan.

Geïnspireerd?

Laten we even overleggen. Ik ben benieuwd naar je doelen en dromen en ik kom graag voor nieuwe uitdagingen te staan.

Kennismaken →