Projectomschrijving
Mariëtte’s voornaamste wens was een verzorgd en uniek logo dat het boegbeeld zou zijn van een daarop-afgestemde visuele identiteit. Het logo zou idealiter vangen wat zij doet met haar bedrijf in één simpel beeld. En voor de visuele identiteit was het erg van belang dat deze zeer verzorgd zou ogen. Mede omdat Marcai direct zou gaan werken voor grote zorgorganisaties en instellingen die belang hechten aan zorgvuldigheid en professionaliteit.
Projectdoelstellingen
- Het ontwikkelen van meerdere logo-concepten op weg naar het uiteindelijke logo.
- Het ontwerpen van een uniek logo dat uitbeeldt wat Marcai doet.
- Het ontwerpen van een aantrekkelijke visuele identiteit voor Marcai die een verzorgde en professionele indruk wekt.
- Het beschrijven van deze visuele identiteit in een ‘identity book’, met daarin uitleg over het logo ontwerp, kleurgebruik, patronen en typografie.
Logo ontwerp: het doorslaggevende concept
De uiteindelijke keus voor het logo viel op een combinatie van de ideeën rond een ‘nieuw perspectief’ en ‘weer zicht krijgen op de zaak’. Het logo is eerst geschreven als MAR en CAI onder elkaar, waardoor er een vrijwel exact vierkant ontstaat. En dit woord is verdraaid op zowel de horizontale als verticale as. Hierdoor kijk je niet alleen op de bedrijfsnaam neer van boven (nieuw perspectief), maar tevens beeldt het de “frisse blik van een buitenstaander” uit die Marcai haar klanten biedt. Omdat Marcai daarnaast denkt in individuen in plaats van grote organisaties is de ‘i’ van Marcai overeind gezet in tegenstelling tot de ‘liggende’ rest van de bedrijfsnaam. De ‘i’ lijkt het meest van alle letters op een persoontje en tevens krijgt de bedrijfsnaam hierdoor in zijn geheel letterlijk een uniek ‘perspectief’.
De schaalbaarheid van een logo is van groot belang. Zeker als het een logo betreft met een ongebruikelijke bedrijfsnaam waarbij leesbaarheid sowieso al extra belangrijk is. Het verdraaien van het perspectief van het logo is daarnaast weliswaar mooi, maar ook dit beïnvloedt natuurlijk de leesbaarheid van een woord. Dus het goed uitdenken van de tussenruimte tussen de letters en de slagschaduw van het logo en het vierkant was een belangrijk onderdeel van het logo zelf. Idealiter is een logo nog steeds leesbaar als het op de grootte van een vingertop te zien is. En dankzij veel passen en meten is dat met het Marcai-logo gelukt.
Kleurgebruik
Kleurgebruik
Op het moment dat het logo vast stond was het tijd om te kijken naar het kleurgebruik. Kleur doet enorm veel en heeft veel invloed op de sfeer en visuele toon van een bedrijf. Een van de eerste logo-concepten bevatte een koraalrood-tint als hoofdkleur en deze tint bleek verderop in het project vrij onverslaanbaar. Het mooie van deze kleur is dat hij zowel warm (hartelijk) als gedimd/zacht was. Naast deze koraalrode kleur zijn er geeltinten, oranjetinten, groentinten en blauw/paars-tinten bekeken om te zien wat ze zouden doen in combinatie met het logo. Omdat het logo bijvoorbeeld scherpe hoeken heeft en het woord ‘Marcai’ best een scherpe klank heeft (door de letter C) zouden warme kleuren deze twee eigenschappen wat kunnen dimmen/afremmen. Uiteindelijk is er een combinatie gevonden van koraalrood en een eveneens warme paars-tint met een scheut blauw erdoor (indigo) die de doorslag gaf. Het samenspel van de twee kleuren is prachtig en het geheel geeft Marcai als bedrijf een vrolijke uitstraling. Koraalrood en indigo vormen de samen hoofdkleuren van Marcai. En daarnaast hebben een wit- en een zachte lichtgrijs-tint (ook gebruikt binnen deze casestudie) een grote rol in de visuele identiteit.
Identity Book
Identity Book
Op het moment dat het logo en de visuele identiteit waren uitgewerkt was het tijd om deze in een identity book te toe te lichten en te omschrijven. Dit zodat Mariëtte te allen tijde een mini-handleiding zou hebben van het visuele karakter van Marcai waar zij op terug kon vallen. Het boek opent met een beschrijving van het bedrijf en geeft vervolgens een beschrijving van de logo-concepten, de conceptkeuze, het kleurenpallet en alle bijbehorende kleurnummers, lettertype-afwegingen, aanvullende typografie-opties en meer. In dit 19 bladzijden-tellende boekje wordt alles wat relevant is omtrent de visuele identiteit beschreven, toegelicht en grafisch uitgebeeld.
Op zoek naar dé ontwerper voor jouw logo en visuele identiteit?
Of heb je een ander project, of een vraag?
Ik hoor graag van je: