Huisstijl Ontwerp

Het woord ‘huisstijl’ wordt op verschillende manieren omschreven. Er is een verschil tussen de Nederlandse en de Engelse term en zelfs tussen bedrijven bestaan er verschillende opvattingen over wat een huisstijl is en wat er onder valt. Net als bij Grafisch Ontwerp versus Visual Design kan het lastig zijn om het onderscheid te zien tussen deze termen en op deze pagina probeer ik zo helder mogelijk uit te leggen wat ik zelf versta onder een huisstijl en hoe ik huisstijl ontwerp als dienst zie.

Wat is een huisstijl eigenlijk?

Huisstijl, visuele identiteit en ‘corporate identity’ worden her en der door elkaar gebruikt in het Nederlands en Engels. En zelfs op wikipedia bestaat niet een vaste, eenduidige definitie waar iedereen het over eens lijkt te zijn. Als je ‘corporate identity’ vertaalt krijg je het woord ‘bedrijfsidentiteit’, maar in het buitenland vallen hier ook zaken onder als de communicatie en het gedrag van de werknemers van een bedrijf en dit is veel breder dan de Nederlandse definitie.
Het woord ‘visuele identiteit’ wordt her en der ook gebruikt, maar persoonlijk zie ik dat als een los en apart onderdeel in het totale design-proces dat nog voor de huisstijl komt. Dit omdat een visuele identiteit eigenlijk puur een identiteit is, en deze omvat officieel geen daadwerkelijke producten. De identiteit is puur een beschrijving van de visuele stijl van een onderneming.

Mijn definitie van een huisstijl

Zelf zie ik een ‘huisstijl’ als de communicatiemiddelen (zoals je visitekaartje, je briefpapier, bedrijfskleding, presentaties etc.) waarop je visuele identiteit wordt toegepast. En in feite reken ik alle visuele uitingen van een bedrijf onder de huisstijl, behalve de website en het product of de dienst van de onderneming zelf.
Deze definitie stelt mij in staat om alle producten die voortvloeien uit een designproject allemaal onder hun eigen afdeling te plaatsen.
Huisstijl Ontwerp als dienst komt dus in dat geval na het ontwerp van de visuele identiteit. Zodra je namelijk je logo klaar hebt en je het visuele karakter van je onderneming tijdens de identity design-fase hebt uitgedacht (zoals lettertypes, kleurencombinaties, patronen, fotobewerkingen etc.) kun je deze heel gericht en snel toepassen op de eerdergenoemde huisstijl producten.

Wat is het doel van huisstijl ontwerp?

Bij huisstijl ontwerp als dienst zie ik het als mijn taak om de visuele identiteit van een onderneming door te voeren op producten, op een originele, creatieve en professionele manier.
Dit heeft onder andere doel dat de onderneming herkenbaar wordt omdat de eerder bepaalde stijl en uitstraling overal terugkomt.
Daarnaast staat het zeer verzorgd en professioneel als een onderneming de moeite neemt om alle visuele uitingen van het bedrijf netjes (en consistent) tot in de puntjes te verzorgen. Dit onderscheidt de ‘merken’ van de ‘ondernemingen’ en het maakt een visueel statement naar de wereld. Je laat zien dat je je klant waardeert en je klanten vertalen dit vaak naar andere onderdelen van de onderneming (“Als dit zo netjes verzorgd is, zal … ook wel zo goed in elkaar steken.”).
Je huisstijl is op deze manier een middel om je verhaal te vertellen, om op te vallen, om je te onderscheiden, om jezelf ‘van afstand’ herkenbaar te maken en om je principes te tonen.
Soms is een huisstijl-product de eerste indruk die je maakt, en zoals je weet maak je die indruk maar één keer. Bij het zien van een visitekaartje, folder of presentatie trekt een persoon vaak al 10 conclusies (onbewust) nog voordat hij of zij een letter gelezen heeft, puur op basis van hoe het eruit ziet. En zo kun je het een beetje vergelijken met het ‘netjes voor de dag komen’ tijdens een sollicitatie. Nog voordat je een woord gezegd hebt is er al een positief of negatief beeld ontstaan bij de mensen die je tegenover je hebt.
Wat tevens erg mooi is van een huisstijl is dat deze zowel het communicatiemiddel en diens boodschap ‘verkoopt’, als de onderneming zelf. In veel gevallen blijf de bedrijfsnaam en het design (en het gevoel dat de ‘ontvanger’ daarbij had) namelijk langer hangen dan de exacte boodschap van zo’n product.

Hoe verloopt het huisstijl ontwerp-proces?

Zoals gezegd zie ik de visuele identiteit die tijdens het Identity Design-traject ontworpen wordt los van de huisstijl en het is van belang dat deze visuele identiteit klaar is voor begonnen wordt met het ontwerpen van de huisstijl-producten. Wanneer dat het geval is kun je namelijk met de huisstijl-producten een vliegende start maken omdat de ‘visuele taal’ al bepaald is. Dit scheelt tijd en schept veel helderheid. Dit is eigenlijk de meest handige aanpak om het design van een onderneming goed neer te zetten:

  • Eigenlijk is de beste werkwijze om de branding (het uitdenken van het karakter en het verhaal van je bedrijf) klaar te hebben als eerste stap.
  • Als tweede stap is het verstandig om deze merkidentiteit te vertalen naar een visuele identiteit en om deze te omschrijven in een zogenaamd identity book.
  • Huisstijl ontwerp zou de derde stap kunnen zijn, hoewel webdesign ook wel eens op deze plek staat. Deze twee zijn in feite verwisselbaar en er zijn zelfs aardig wat gevallen waarbij ik de huisstijl-producten en de website tegelijkertijd ontwerp.

Aan het eind van de rit is er dan een helder beeld van wie je bedrijf is (zie het als een soort persoonsomschrijving), hoe je bedrijf zichzelf visueel laat zien aan de wereld (zie het maar als de beschrijving van de outfit en stijl van deze persoon) en deze twee factoren samen kunnen worden toegepast op bijvoorbeeld een website of je huisstijl-producten.

Wil je even overleggen?

Heb je een uitdagend project of een vraag? Neem gerust contact op. Ik denk graag met je mee. Bel: 06-42 48 46 00 of stuur een e-mail naar paul@paulchristian.nl

Huisstijl Ontwerp

Het woord ‘huisstijl’ wordt op verschillende manieren omschreven. Er is een verschil tussen de Nederlandse en de Engelse term en zelfs tussen bedrijven bestaan er verschillende opvattingen over wat een huisstijl is en wat er onder valt. Net als bij Grafisch Ontwerp versus Visual Design kan het lastig zijn om het onderscheid te zien tussen deze termen en op deze pagina probeer ik zo helder mogelijk uit te leggen wat ik zelf versta onder een huisstijl en hoe ik huisstijl ontwerp als dienst zie.

Wat is een huisstijl eigenlijk?

Huisstijl, visuele identiteit en ‘corporate identity’ worden her en der door elkaar gebruikt in het Nederlands en Engels. En zelfs op wikipedia bestaat niet een vaste, eenduidige definitie waar iedereen het over eens lijkt te zijn. Als je ‘corporate identity’ vertaalt krijg je het woord ‘bedrijfsidentiteit’, maar in het buitenland vallen hier ook zaken onder als de communicatie en het gedrag van de werknemers van een bedrijf en dit is veel breder dan de Nederlandse definitie.
Het woord ‘visuele identiteit’ wordt her en der ook gebruikt, maar persoonlijk zie ik dat als een los en apart onderdeel in het totale design-proces dat nog voor de huisstijl komt. Dit omdat een visuele identiteit eigenlijk puur een identiteit is, en deze omvat officieel geen daadwerkelijke producten. De identiteit is puur een beschrijving van de visuele stijl van een onderneming.

Mijn definitie van een huisstijl

Zelf zie ik een ‘huisstijl’ als de communicatiemiddelen (zoals je visitekaartje, je briefpapier, bedrijfskleding, presentaties etc.) waarop je visuele identiteit wordt toegepast. En in feite reken ik alle visuele uitingen van een bedrijf onder de huisstijl, behalve de website en het product of de dienst van de onderneming zelf.
Deze definitie stelt mij in staat om alle producten die voortvloeien uit een designproject allemaal onder hun eigen afdeling te plaatsen.
Huisstijl Ontwerp als dienst komt dus in dat geval na het ontwerp van de visuele identiteit. Zodra je namelijk je logo klaar hebt en je het visuele karakter van je onderneming tijdens de identity design-fase hebt uitgedacht (zoals lettertypes, kleurencombinaties, patronen, fotobewerkingen etc.) kun je deze heel gericht en snel toepassen op de eerdergenoemde huisstijl producten.

Wat is het doel van huisstijl ontwerp?

Bij huisstijl ontwerp als dienst zie ik het als mijn taak om de visuele identiteit van een onderneming door te voeren op producten, op een originele, creatieve en professionele manier.
Dit heeft onder andere doel dat de onderneming herkenbaar wordt omdat de eerder bepaalde stijl en uitstraling overal terugkomt.
Daarnaast staat het zeer verzorgd en professioneel als een onderneming de moeite neemt om alle visuele uitingen van het bedrijf netjes (en consistent) tot in de puntjes te verzorgen. Dit onderscheidt de ‘merken’ van de ‘ondernemingen’ en het maakt een visueel statement naar de wereld. Je laat zien dat je je klant waardeert en je klanten vertalen dit vaak naar andere onderdelen van de onderneming (“Als dit zo netjes verzorgd is, zal … ook wel zo goed in elkaar steken.”).
Je huisstijl is op deze manier een middel om je verhaal te vertellen, om op te vallen, om je te onderscheiden, om jezelf ‘van afstand’ herkenbaar te maken en om je principes te tonen.
Soms is een huisstijl-product de eerste indruk die je maakt, en zoals je weet maak je die indruk maar één keer. Bij het zien van een visitekaartje, folder of presentatie trekt een persoon vaak al 10 conclusies (onbewust) nog voordat hij of zij een letter gelezen heeft, puur op basis van hoe het eruit ziet. En zo kun je het een beetje vergelijken met het ‘netjes voor de dag komen’ tijdens een sollicitatie. Nog voordat je een woord gezegd hebt is er al een positief of negatief beeld ontstaan bij de mensen die je tegenover je hebt.
Wat tevens erg mooi is van een huisstijl is dat deze zowel het communicatiemiddel en diens boodschap ‘verkoopt’, als de onderneming zelf. In veel gevallen blijf de bedrijfsnaam en het design (en het gevoel dat de ‘ontvanger’ daarbij had) namelijk langer hangen dan de exacte boodschap van zo’n product.

Hoe verloopt het huisstijl ontwerp-proces?

Zoals gezegd zie ik de visuele identiteit die tijdens het Identity Design-traject ontworpen wordt los van de huisstijl en het is van belang dat deze visuele identiteit klaar is voor begonnen wordt met het ontwerpen van de huisstijl-producten. Wanneer dat het geval is kun je namelijk met de huisstijl-producten een vliegende start maken omdat de ‘visuele taal’ al bepaald is. Dit scheelt tijd en schept veel helderheid. Dit is eigenlijk de meest handige aanpak om het design van een onderneming goed neer te zetten:

  • Eigenlijk is de beste werkwijze om de branding (het uitdenken van het karakter en het verhaal van je bedrijf) klaar te hebben als eerste stap.
  • Als tweede stap is het verstandig om deze merkidentiteit te vertalen naar een visuele identiteit en om deze te omschrijven in een zogenaamd identity book.
  • Huisstijl ontwerp zou de derde stap kunnen zijn, hoewel webdesign ook wel eens op deze plek staat. Deze twee zijn in feite verwisselbaar en er zijn zelfs aardig wat gevallen waarbij ik de huisstijl-producten en de website tegelijkertijd ontwerp.

Aan het eind van de rit is er dan een helder beeld van wie je bedrijf is (zie het als een soort persoonsomschrijving), hoe je bedrijf zichzelf visueel laat zien aan de wereld (zie het maar als de beschrijving van de outfit en stijl van deze persoon) en deze twee factoren samen kunnen worden toegepast op bijvoorbeeld een website of je huisstijl-producten.

Wil je even overleggen?

Heb je een uitdagend project of een vraag? Neem gerust contact op. Ik denk graag met je mee. Bel: 06-42 48 46 00 of stuur een e-mail naar paul@paulchristian.nl