Projectdoelstellingen
- De uitdaging in het kort: ontwerp een unieke, empathische en verzorgde visuele identiteit en interface voor een startup met een beladen onderwerp.
- Voor het Naesten-project was het mijn voornaamste taak om te dienen als creative director en om daarbinnen de gehele visuele uitstraling en tevens de ‘sfeer, taal en toon’ van Naesten te bepalen. In feite had ik hierbinnen de rollen: art director, visual designer, grafisch ontwerper en user experience designer.
- De grootste drempel die ik zag voor een bedrijf als Naesten is het bespreekbaar maken van een onderwerp dat redelijk beladen is. In feite laat Naesten mensen nadenken over ‘wat als…’ en dat doet niemand graag. Het bespreekbaar maken van dit onderwerp en het (waar mogelijk) verlichten van de beladenheid zou het voornaamste doel zijn van het design.
- Het was mijn taak om de visuele identiteit van Naesten te ontwerpen. Een unieke uitstraling die fris, jong en verzorgd zou zijn. Maar niet ‘hip’ of ‘happy’. Hieronder zouden vallen: het logo, het kleurenpalet, de typografie, fotobewerking, en het bedenken van een mascotte die de gebruikers zou begeleiden binnen de interface.
- Ook was het mijn taak om de interface van de website te ontwerpen. Kortom: het product van Naesten. Het digitale administratieboekje zelf. Hierbinnen stonden usability en user experience design bovenaan de prioriteitenlijst.
Logo ontwerp
Het ontwerpen van een sterk logo voor Naesten was de eerste uitdaging op mijn to-do lijst. Een logo is vaak het boegbeeld van een merk en de hoeksteen van een project. En met een woord zo uniek als Naesten was het zaak om hier goed over na te denken. Omdat het geen bekend Nederlands woord is en wellicht zelfs lijkt op een verkeerd geschreven woord, bleef ik terugkeren naar een typografisch logo. Dit is puur de bedrijfsnaam in een bepaald lettertype, zonder iconen of verdere visuele aanvullingen. Er is heel breed gekeken naar symboliek om de essentie van Naesten te vangen in beelden. Maar één van mijn eerste concepten – puur het woord Naesten met een punt vóór het woord – bleek niet te overtreffen.
De punt voor het woord Naesten symboliseert iets dat ophoudt en creëert een visuele stilte. En de hoofdletter N is in feite een nieuwe zin. Iets dat doorgaat. Iets dat door moet. De ‘naasten’ die verder moeten met hun leven ten opzichte van datgene wat gepauzeerd (coma) of beëindigd (overlijden) werd door de punt. In slechts 8 tekens geeft dit logo weer wat Naesten is en voor wie het er is: vooral voor de naasten die van alles moeten regelen ‘in het geval van…’.
De punt voor het woord Naesten symboliseert iets dat ophoudt en creëert een visuele stilte. En de hoofdletter N is in feite een nieuwe zin. Iets dat doorgaat. Iets dat door moet. De ‘naasten’ die verder moeten met hun leven ten opzichte van datgene wat gepauzeerd (coma) of beëindigd (overlijden) werd door de punt. In slechts 8 tekens geeft dit logo weer wat Naesten is en voor wie het er is: vooral voor de naasten die van alles moeten regelen ‘in het geval van…’.
Schaalbaarheid
Bij de doorbraak van een concept voor een logo is de stress-test altijd: hoe schaalt het? Naesten is zoals gezegd een uniek en onbekend woord. En dat de bedrijfsnaam goed leesbaar is (ook op klein formaat), is van essentieel belang. Gelukkig bleef de leesbaarheid in het gekozen lettertype optimaal, en het huidige logo is nog perfect leesbaar op een formaat van 1,5 cm breed. Het voor het logo gebruikte lettertype heeft daarnaast exact de karaktereigenschappen die passen bij Naesten zelf: vriendelijk, serieus, zakelijk genoeg, maar niet oubollig of saai en tevens niet té strak. Zo blijft het een jong bedrijf dat weliswaar serieus is, maar dat niet stijf of autoritair oogt. Naesten komt professioneel over blijft tevens toegankelijk.
Kleurgebruik
De kleur blauw (neigend naar kobaltblauw) voert de boventoon binnen de visuele identiteit van Naesten. Deze blauwtint is unieker en warmer dan standaard blauwtinten en heeft als sleutelwoorden in de kleurenpsychologie de betekenis van: vrede, rust, kalmte, waardigheid, helderheid, oneindigheid en verantwoordelijkheid. (Mijn inspiratie voor deze kleur kwam van kunstwerken van Yves Klein). Door deze blauwtint tot een zeer subtiel verloop te maken oogt de kleur warmer en zachter dan bij een effen blauw vaak het geval is. In de kern is blauw namelijk een koudere (meer afstandelijke) kleur. En hoewel Naesten een zekere professionele afstand heeft met betrekking tot de privézaken van haar klanten, wil het bedrijf daarnaast wel degelijk benaderbaar en vooral hartelijk zijn. Deze ’Naesten-blauw’ wordt veelal gecombineerd met grote witvlakken binnen de identiteit waardoor de kleur er goed uitspringt. En tot slot zijn er grijstinten in de huisstijl te vinden (vooral in de zwart/wit foto’s).
Kleurgebruik
De kleur blauw (neigend naar kobaltblauw) voert de boventoon binnen de visuele identiteit van Naesten. Deze blauwtint is unieker en warmer dan standaard blauwtinten en heeft als sleutelwoorden in de kleurenpsychologie de betekenis van: vrede, rust, kalmte, waardigheid, helderheid, oneindigheid en verantwoordelijkheid. (Mijn inspiratie voor deze kleur kwam van kunstwerken van Yves Klein). Door deze blauwtint tot een zeer subtiel verloop te maken oogt de kleur warmer en zachter dan bij een effen blauw vaak het geval is. In de kern is blauw namelijk een koudere (meer afstandelijke) kleur. En hoewel Naesten een zekere professionele afstand heeft met betrekking tot de privézaken van haar klanten, wil het bedrijf daarnaast wel degelijk benaderbaar en vooral hartelijk zijn. Deze ’Naesten-blauw’ wordt veelal gecombineerd met grote witvlakken binnen de identiteit waardoor de kleur er goed uitspringt. En tot slot zijn er grijstinten in de huisstijl te vinden (vooral in de zwart/wit foto’s).
Julia
In het begin van het project ontstond het idee om naast het gebruikelijke designwerk het idee af te tasten van een soort mascotte. Een persoontje die Naesten nog wat meer benaderbaar zou maken en het bedrijf een vriendelijk en menselijk gezicht zou geven. Dit persoontje zou kunnen dienen als een hulp die de klant van Naesten begeleidt door de interface. En daarnaast zou deze kunnen dienen als een soort empathische steun voor de vertrouwenspersonen van iemands Naesten-account in het geval van een noodlottige situatie. Na het uitwerken van een mood board voor dit karakter hebben we Inge de Fluiter benaderd voor het uitwerken ervan. Inge is een professionele illustrator gespecialiseerd in het tekenen van zogenaamde ‘praatplaten’. Dit zijn tekeningen die in één visueel beeld weergeven wat een bedrijf doet. Inge heeft zowel het karaktertje (die we ‘Julia’ hebben genoemd) als de praatplaat voor Naesten uitgewerkt. Dit alles met van mijn kant de suggestie dat we een zeer ‘analoog’ persoontje moesten gebruiken voor de interface van Naesten. Een overduidelijk met potlood getekend figuurtje. Dit figuurtje geeft Naesten meer karakter en meer vriendelijkheid en zorgt ervoor dat de interface van Naesten een toegankelijke, aandoenlijke en vooral een begripvolle toon heeft. Door haar met potlood weer te geven in plaats van met strakke digitale lijnen wordt het geheel nog wat hartelijker en meer benaderbaar.
Julia
In het begin van het project ontstond het idee om naast het gebruikelijke designwerk het idee af te tasten van een soort mascotte. Een persoontje die Naesten nog wat meer benaderbaar zou maken en het bedrijf een vriendelijk en menselijk gezicht zou geven. Dit persoontje zou kunnen dienen als een hulp die de klant van Naesten begeleidt door de interface. En daarnaast zou deze kunnen dienen als een soort empathische steun voor de vertrouwenspersonen van iemands Naesten-account in het geval van een noodlottige situatie. Na het uitwerken van een mood board voor dit karakter hebben we Inge de Fluiter benaderd voor het uitwerken ervan. Inge is een professionele illustrator gespecialiseerd in het tekenen van zogenaamde ‘praatplaten’. Dit zijn tekeningen die in één visueel beeld weergeven wat een bedrijf doet. Inge heeft zowel het karaktertje (die we ‘Julia’ hebben genoemd) als de praatplaat voor Naesten uitgewerkt. Dit alles met van mijn kant de suggestie dat we een zeer ‘analoog’ persoontje moesten gebruiken voor de interface van Naesten. Een overduidelijk met potlood getekend figuurtje. Dit figuurtje geeft Naesten meer karakter en meer vriendelijkheid en zorgt ervoor dat de interface van Naesten een toegankelijke, aandoenlijke en vooral een begripvolle toon heeft. Door haar met potlood weer te geven in plaats van met strakke digitale lijnen wordt het geheel nog wat hartelijker en meer benaderbaar.
Wireframesen interface-schetsen
Wireframesen interface-schetsen
Op zoek naar dé ontwerper voor jouw logo en visuele identiteit?
Of heb je een ander project, of een vraag?
Ik hoor graag van je: