Logo ontwerp + Identity design voor Naesten

Projectomschrijving

Hamid Elouardi liep al enige tijd rond met het idee voor een startup en tijdens zijn zoektocht naar een designer die zijn idee visueel tot leven zou kunnen brengen kwam hij bij mij terecht. Hamid’s idee was het opzetten van een ‘administratieboekje in de cloud’ waar mensen belangrijke gegevens en administratieve zaken in konden zetten. Dit met het idee dat — mocht die persoon iets overkomen — zijn of haar naasten toegang zouden kunnen krijgen tot dit boekje om zo bij diens essentiële te kunnen. Denk hierbij aan gegevens van verzekeringen, huisvesting, abonnementen, social media, bankgegevens etc. Hamid was op dit idee gekomen nadat hij onverwacht zijn vader had verloren en hij zich overdonderd voelde door de grote hoeveelheid administratieve zaken die plotseling moesten worden uitgezocht. Hamid’s idee zou het eenvoudig mogelijk moeten maken voor een persoon om allerlei gegevens toe te voegen aan zijn of haar ‘boekje’ en om vervolgens één of twee vertrouwenspersonen aan te wijzen die daartoe toegang zouden krijgen in geval van nood. Dit zou het overlijden kunnen zijn, maar ook bijvoorbeeld in het geval van vermissing of een comateuze toestand. De naam die Hamid had geregistreerd voor dit bedrijf was Naesten (uitgesproken als “naasten”). Tijdens onze kennismaking legde ik mijn eerste ideeën op tafel, benoemde ik de potentiële drempels die ik zag en schetste ik mijn eerste ‘gut feeling’ visie voor de branding en de website van Naesten. Anderhalve week later ging het project van start.

Projectdoelstellingen

  • De uitdaging in het kort: ontwerp een unieke, empathische en verzorgde visuele identiteit en interface voor een startup met een beladen onderwerp.
  • Voor het Naesten-project was het mijn voornaamste taak om te dienen als creative director en om daarbinnen de gehele visuele uitstraling en tevens de ‘sfeer, taal en toon’ van Naesten te bepalen. In feite had ik hierbinnen de rollen: art director, visual designer, grafisch ontwerper en user experience designer.
  • De grootste drempel die ik zag voor een bedrijf als Naesten is het bespreekbaar maken van een onderwerp dat redelijk beladen is. In feite laat Naesten mensen nadenken over ‘wat als…’ en dat doet niemand graag. Het bespreekbaar maken van dit onderwerp en het (waar mogelijk) verlichten van de beladenheid zou het voornaamste doel zijn van het design.
  • Het was mijn taak om de visuele identiteit van Naesten te ontwerpen. Een unieke uitstraling die fris, jong en verzorgd zou zijn. Maar niet ‘hip’ of ‘happy’. Hieronder zouden vallen: het logo, het kleurenpalet, de typografie, fotobewerking, en het bedenken van een mascotte die de gebruikers zou begeleiden binnen de interface.
  • Ook was het mijn taak om de interface van de website te ontwerpen. Kortom: het product van Naesten. Het digitale administratieboekje zelf. Hierbinnen stonden usability en user experience design bovenaan de prioriteitenlijst.
Meerdere interfaces van de Naesten website

Logo ontwerp

Het ontwerpen van een sterk logo voor Naesten was de eerste uitdaging op mijn to-do lijst. Een logo is vaak het boegbeeld van een merk en de hoeksteen van een project. En met een woord zo uniek als Naesten was het zaak om hier goed over na te denken. Omdat het geen bekend Nederlands woord is en wellicht zelfs lijkt op een verkeerd geschreven woord, bleef ik terugkeren naar een typografisch logo. Dit is puur de bedrijfsnaam in een bepaald lettertype, zonder iconen of verdere visuele aanvullingen. Er is heel breed gekeken naar symboliek om de essentie van Naesten te vangen in beelden. Maar één van mijn eerste concepten – puur het woord Naesten met een punt vóór het woord – bleek niet te overtreffen.

Concepten en schetsen voor het logo ontwerp van Naesten
Typografie-concepten voor het Naesten-logo

De punt voor het woord Naesten symboliseert iets dat ophoudt en creëert een visuele stilte. En de hoofdletter N is in feite een nieuwe zin. Iets dat doorgaat. Iets dat door moet. De ‘naasten’ die verder moeten met hun leven ten opzichte van datgene wat gepauzeerd (coma) of beëindigd (overlijden) werd door de punt. In slechts 8 tekens geeft dit logo weer wat Naesten is en voor wie het er is: vooral voor de naasten die van alles moeten regelen ‘in het geval van…’.

De punt voor het woord Naesten symboliseert iets dat ophoudt en creëert een visuele stilte. En de hoofdletter N is in feite een nieuwe zin. Iets dat doorgaat. Iets dat door moet. De ‘naasten’ die verder moeten met hun leven ten opzichte van datgene wat gepauzeerd (coma) of beëindigd (overlijden) werd door de punt. In slechts 8 tekens geeft dit logo weer wat Naesten is en voor wie het er is: vooral voor de naasten die van alles moeten regelen ‘in het geval van…’.

Typografie-concepten voor het Naesten-logo
Uiteindelijke logo van Naesten in blauw vlak
Uiteindelijke logo van Naesten in wit vlak
Zwart-wit-sfeerfoto met meisje voor Neasten

Schaalbaarheid

Bij de doorbraak van een concept voor een logo is de stress-test altijd: hoe schaalt het? Naesten is zoals gezegd een uniek en onbekend woord. En dat de bedrijfsnaam goed leesbaar is (ook op klein formaat), is van essentieel belang. Gelukkig bleef de leesbaarheid in het gekozen lettertype optimaal, en het huidige logo is nog perfect leesbaar op een formaat van 1,5 cm breed. Het voor het logo gebruikte lettertype heeft daarnaast exact de karaktereigenschappen die passen bij Naesten zelf: vriendelijk, serieus, zakelijk genoeg, maar niet oubollig of saai en tevens niet té strak. Zo blijft het een jong bedrijf dat weliswaar serieus is, maar dat niet stijf of autoritair oogt. Naesten komt professioneel over blijft tevens toegankelijk.

De schaalbaarheid van het Neasten-logo van klein tot groot
De gebruikte kleurencombinatie van de visuele identiteit van Neasten

Kleurgebruik

De kleur blauw (neigend naar kobaltblauw) voert de boventoon binnen de visuele identiteit van Naesten. Deze blauwtint is unieker en warmer dan standaard blauwtinten en heeft als sleutelwoorden in de kleurenpsychologie de betekenis van: vrede, rust, kalmte, waardigheid, helderheid, oneindigheid en verantwoordelijkheid. (Mijn inspiratie voor deze kleur kwam van kunstwerken van Yves Klein). Door deze blauwtint tot een zeer subtiel verloop te maken oogt de kleur warmer en zachter dan bij een effen blauw vaak het geval is. In de kern is blauw namelijk een koudere (meer afstandelijke) kleur. En hoewel Naesten een zekere professionele afstand heeft met betrekking tot de privézaken van haar klanten, wil het bedrijf daarnaast wel degelijk benaderbaar en vooral hartelijk zijn. Deze ’Naesten-blauw’ wordt veelal gecombineerd met grote witvlakken binnen de identiteit waardoor de kleur er goed uitspringt. En tot slot zijn er grijstinten in de huisstijl te vinden (vooral in de zwart/wit foto’s).

Kleurgebruik

De kleur blauw (neigend naar kobaltblauw) voert de boventoon binnen de visuele identiteit van Naesten. Deze blauwtint is unieker en warmer dan standaard blauwtinten en heeft als sleutelwoorden in de kleurenpsychologie de betekenis van: vrede, rust, kalmte, waardigheid, helderheid, oneindigheid en verantwoordelijkheid. (Mijn inspiratie voor deze kleur kwam van kunstwerken van Yves Klein). Door deze blauwtint tot een zeer subtiel verloop te maken oogt de kleur warmer en zachter dan bij een effen blauw vaak het geval is. In de kern is blauw namelijk een koudere (meer afstandelijke) kleur. En hoewel Naesten een zekere professionele afstand heeft met betrekking tot de privézaken van haar klanten, wil het bedrijf daarnaast wel degelijk benaderbaar en vooral hartelijk zijn. Deze ’Naesten-blauw’ wordt veelal gecombineerd met grote witvlakken binnen de identiteit waardoor de kleur er goed uitspringt. En tot slot zijn er grijstinten in de huisstijl te vinden (vooral in de zwart/wit foto’s).

De gebruikte kleurencombinatie van de visuele identiteit van Neasten
Schets met pen van Julia

Julia

In het begin van het project ontstond het idee om naast het gebruikelijke designwerk het idee af te tasten van een soort mascotte. Een persoontje die Naesten nog wat meer benaderbaar zou maken en het bedrijf een vriendelijk en menselijk gezicht zou geven. Dit persoontje zou kunnen dienen als een hulp die de klant van Naesten begeleidt door de interface. En daarnaast zou deze kunnen dienen als een soort empathische steun voor de vertrouwenspersonen van iemands Naesten-account in het geval van een noodlottige situatie. Na het uitwerken van een mood board voor dit karakter hebben we Inge de Fluiter benaderd voor het uitwerken ervan. Inge is een professionele illustrator gespecialiseerd in het tekenen van zogenaamde ‘praatplaten’. Dit zijn tekeningen die in één visueel beeld weergeven wat een bedrijf doet. Inge heeft zowel het karaktertje (die we ‘Julia’ hebben genoemd) als de praatplaat voor Naesten uitgewerkt. Dit alles met van mijn kant de suggestie dat we een zeer ‘analoog’ persoontje moesten gebruiken voor de interface van Naesten. Een overduidelijk met potlood getekend figuurtje. Dit figuurtje geeft Naesten meer karakter en meer vriendelijkheid en zorgt ervoor dat de interface van Naesten een toegankelijke, aandoenlijke en vooral een begripvolle toon heeft. Door haar met potlood weer te geven in plaats van met strakke digitale lijnen wordt het geheel nog wat hartelijker en meer benaderbaar.

Schets met potlood van Julia

Julia

In het begin van het project ontstond het idee om naast het gebruikelijke designwerk het idee af te tasten van een soort mascotte. Een persoontje die Naesten nog wat meer benaderbaar zou maken en het bedrijf een vriendelijk en menselijk gezicht zou geven. Dit persoontje zou kunnen dienen als een hulp die de klant van Naesten begeleidt door de interface. En daarnaast zou deze kunnen dienen als een soort empathische steun voor de vertrouwenspersonen van iemands Naesten-account in het geval van een noodlottige situatie. Na het uitwerken van een mood board voor dit karakter hebben we Inge de Fluiter benaderd voor het uitwerken ervan. Inge is een professionele illustrator gespecialiseerd in het tekenen van zogenaamde ‘praatplaten’. Dit zijn tekeningen die in één visueel beeld weergeven wat een bedrijf doet. Inge heeft zowel het karaktertje (die we ‘Julia’ hebben genoemd) als de praatplaat voor Naesten uitgewerkt. Dit alles met van mijn kant de suggestie dat we een zeer ‘analoog’ persoontje moesten gebruiken voor de interface van Naesten. Een overduidelijk met potlood getekend figuurtje. Dit figuurtje geeft Naesten meer karakter en meer vriendelijkheid en zorgt ervoor dat de interface van Naesten een toegankelijke, aandoenlijke en vooral een begripvolle toon heeft. Door haar met potlood weer te geven in plaats van met strakke digitale lijnen wordt het geheel nog wat hartelijker en meer benaderbaar.

Schets met pen van Julia
Schets met potlood van Julia
Simpele getekende weergave (onder begeleiding van Julia) van wat Naesten is en doet
Visitekaartjes (voor en achterkant) van boven gezien
Omslag van het identity design-boek van Neasten

Identity Book

Om het ontwerp van de visuele identiteit van Naesten te omschrijven is een identity book gecreëerd. Dit boekje beschrijft alle keuzes, achterliggende ideeën, motivaties en de juiste toepassingen van het design. Binnen dit boekje is (zoals ik vaak doe) geëxperimenteerd met verschillende fotobewerkingen, fictieve reclameposters, een dummy-design van de visitekaartjes en meer. Dit alles geeft meer uiting aan de identiteit en het biedt mij daarnaast een canvas om de creatieve concepten op af te tasten waar niet direct een vraag naar is, maar welke anders in mijn hoofd blijven zitten tot ik er iets mee doe.

Een van deze concepten was het ‘starry night’-concept, waarbij ik het symbolische puntje uit het Naesten logo gebruikt heb om een sterrennacht mee te creëren die van een naaste ‘af straalt’. En daarnaast kon ik in dit boekje verschillende slogans aftasten, zoals: “Jouw administratie. Waar je geliefden bij kunnen. Voor je weet maar nooit.”.
Het eindresultaat van het identity design voor Naesten is een frisse, vriendelijke, maar toch zakelijke visuele identiteit die rust en betrouwbaarheid uitstraalt en een lastig onderwerp iets minder beladen maakt. Een zeer solide basis voor het daadwerkelijke product: de Naesten website.

Om het ontwerp van de visuele identiteit van Naesten te omschrijven is een identity book gecreëerd. Dit boekje beschrijft alle keuzes, achterliggende ideeën, motivaties en de juiste toepassingen van het design. Binnen dit boekje is (zoals ik vaak doe) geëxperimenteerd met verschillende fotobewerkingen, fictieve reclameposters, een dummy-design van de visitekaartjes en meer. Dit alles geeft meer uiting aan de identiteit en het biedt mij daarnaast een canvas om de creatieve concepten op af te tasten waar niet direct een vraag naar is, maar welke anders in mijn hoofd blijven zitten tot ik er iets mee doe. Een van deze concepten was het ‘starry night’-concept, waarbij ik het symbolische puntje uit het Naesten logo gebruikt heb om een sterrennacht mee te creëren die van een naaste ‘af straalt’. En daarnaast kon ik in dit boekje verschillende slogans aftasten, zoals: “Jouw administratie. Waar je geliefden bij kunnen. Voor je weet maar nooit.”.
Het eindresultaat van het identity design voor Naesten is een frisse, vriendelijke, maar toch zakelijke visuele identiteit die rust en betrouwbaarheid uitstraalt en een lastig onderwerp iets minder beladen maakt. Een zeer solide basis voor het daadwerkelijke product: de Naesten website.

Flyer ontwerp van Neasten in blauwtinten met de sterrennacht opgebouwd uit het Neasten-logo puntje
Interface design van drie schermen van de Neasten website/web-app met Julia ernaast, in blauwtinten

Webdesign

De Naesten-website (het administratieboekje zelf) is waar het allemaal om draait. Dit is het product van Naesten. Het ontwerp van deze website heb ik benaderd alsof het een app was voor de smartphone. Deze ‘mobile first’ benadering zorgt ervoor dat een interface optimaal is voor smartphones en hierbij moet je extreem streng zijn in je designkeuzes om alles gebruiksvriendelijk te houden. Een smartphone heeft weinig (beeldscherm) ruimte en de menselijke vingers zijn aanzienlijk groter dan een cursor. Kortom: de buttons moeten groter zijn dan op een pc-beeldscherm en er is ook nog eens een veel kleiner canvas om alles op weer te geven. Wanneer zo’n ‘mobile first’ website vervolgens helemaal is uitgedacht, is het opschalen naar grotere beeldschermformaten vrij eenvoudig.
De Naesten-website heb ik ontworpen als ‘mock-up’, een design zonder werkende onderdelen. En deze mock-up diende als voorbeeld voor het ontwikkelingsteam. Binnen deze casestudy zijn enkele screenshots te zien van deze Naesten-website.

Ook toon ik hieronder een idee dat ik als conceptnaam ‘sad mode’ heb genoemd. Ik bedacht namelijk tijdens de ontwerpfase dat de persoon die inlogt als vertrouwenspersoon in een totaal andere emotionele staat verkeert dan een persoon die een eigen account aanmaakt of beheert. En waar het blauw van de Naesten-identiteit doorgaans prettig en uniek oogt, zou het binnen de interface wellicht wat te fris en vrolijk kunnen lijken in zeer emotionele omstandigheden. Het idee van ‘sad mode’ lost dit op door een andere interface-kleur te tonen wanneer een persoon namens iemand anders inlogt. Het systeem weet dan wat er waarschijnlijk iets aan de hand is en schaalt de kleurtint en helderheid terug van een kobaltblauw naar een lavendel-paars. Deze lavendelkleur is visueel rustiger, subtieler en heeft een kalmerende werking. Ook Julia past zich in deze situatie aan qua gemoedstoestand, uiterlijk en kleding.

De Naesten-website (het administratieboekje zelf) is waar het allemaal om draait. Dit is het product van Naesten. Het ontwerp van deze website heb ik benaderd alsof het een app was voor de smartphone. Deze ‘mobile first’ benadering zorgt ervoor dat een interface optimaal is voor smartphones en hierbij moet je extreem streng zijn in je designkeuzes om alles gebruiksvriendelijk te houden. Een smartphone heeft weinig (beeldscherm) ruimte en de menselijke vingers zijn aanzienlijk groter dan een cursor. Kortom: de buttons moeten groter zijn dan op een pc-beeldscherm en er is ook nog eens een veel kleiner canvas om alles op weer te geven. Wanneer zo’n ‘mobile first’ website vervolgens helemaal is uitgedacht, is het opschalen naar grotere beeldschermformaten vrij eenvoudig.
De Naesten-website heb ik ontworpen als ‘mock-up’, een design zonder werkende onderdelen. En deze mock-up diende als voorbeeld voor het ontwikkelingsteam. Binnen deze casestudy zijn enkele screenshots te zien van deze Naesten-website. Ook toon ik hieronder een idee dat ik als conceptnaam ‘sad mode’ heb genoemd. Ik bedacht namelijk tijdens de ontwerpfase dat de persoon die inlogt als vertrouwenspersoon in een totaal andere emotionele staat verkeert dan een persoon die een eigen account aanmaakt of beheert. En waar het blauw van de Naesten-identiteit doorgaans prettig en uniek oogt, zou het binnen de interface wellicht wat te fris en vrolijk kunnen lijken in zeer emotionele omstandigheden. Het idee van ‘sad mode’ lost dit op door een andere interface-kleur te tonen wanneer een persoon namens iemand anders inlogt. Het systeem weet dan wat er waarschijnlijk iets aan de hand is en schaalt de kleurtint en helderheid terug van een kobaltblauw naar een lavendel-paars. Deze lavendelkleur is visueel rustiger, subtieler en heeft een kalmerende werking. Ook Julia past zich in deze situatie aan qua gemoedstoestand, uiterlijk en kleding.

Interface design van drie schermen van de Neasten website/web-app met Julia ernaast, in lavendel-paars

Wireframesen interface-schetsen

Wireframesen interface-schetsen

Vier interfaces voor de Neasten website/web-app in zowel blauw (normaal) als lavendel-paars ('sad mode')
Poster-ontwerp voor Neasten met een man die uit het raam kijkt en de Neasten slogan
Icoon-ontwerp voor de Neasten website/web-app
Design mock-up van een bushalte-poster met iemand die naar de hemel kijkt, de slogan en het Neasten-logo erop

Nawoord

Het Naesten-project heeft bestaan uit twee delen: het ontwerp van de visuele identiteit, en het ontwerp van de Naesten-website zelf. Hamid was binnen beide projecten een uiterst prettige opdrachtgever en sparringpartner die mij een enorme creatieve vrijheid bood. Als gevolg van die vrijheid heb ik mijzelf verder kunnen ontwikkelen als ontwerper en iets neer kunnen zetten waar ik trots op terugkijk. Hamid zelf is erg verguld met het eindresultaat en het feit dat hij vorm heeft kunnen geven aan een idee waar hij al lange tijd mee rond liep.

Op zoek naar dé ontwerper voor jouw logo en visuele identiteit?

Of heb je een ander project, of een vraag?
Ik hoor graag van je:

Projecten