Branding

Op deze pagina bespreek ik één van mijn passies en kennisgebieden. Te weten: Branding. Ik leg uit wat Branding is, wat het belang ervan is en ik probeer in mensentaal (niet designers-taal) de meest gestelde vragen omtrent dit onderwerp te beantwoorden.

Wat is Branding?

Het is belangrijk om Branding niet te verwarren met ‘Brand Design’. Branding richt zich namelijk vooral op positionering, strategie en het strategisch en uitgebreid uitdenken van een ‘gevoel/ervaring’ voor een merk. ‘Brand Design’ richt zich specifiek op het design-gedeelte hiervan. Het is eigenlijk het vormgeven van het merk dat is uitgedacht tijdens het Branding-proces. Om verwarring tussen Branding en Brand Design te voorkomen noem ik Brand Design binnen mijn website dan ook ‘Identity Design’. Het eindproduct van branding is vaak een merkmanifest of merkbeschrijving. Een soort verhaal of set van regels en karaktereigenschappen die een merk omschrijven. Zie het maar als de beknopte omschrijving van een mens, met als zijn/haar sterktes, zwaktes, interesses, uniekheden, principes en opmerkelijkheden, maar dan voor een merk.

Wat is het doel van Branding?

Om een sterk, consistent en uniek bedrijf neer te zetten is het van groot belang om goed na te denken over de merkidentiteit die daarbij past. Veel ondernemers onderschatten nog vaak de kracht van branding maar in een wereld die meer en meer verbonden is, met meer en meer zzp’ers en startups is het des te belangrijker om veel bewuster stil te gaan staan bij wat je wilt uitdragen en welk gevoel je wilt oproepen bij je doelgroep.
Dit gaat stukken verder en dieper dan alleen een logo of herkenbaar kleurenpalet. Net als dat jij tijdens een sollicitatie veel meer bent dan alleen je kleding en uiterlijk.
Uiterlijk is belangrijk. De visuele component doet extreem veel met onze perceptie en het bepaalt voor een heel groot deel een eerste indruk. Echter, Branding voegt een veel diepere laag toe. Het schept (voor je merk) de persoon ‘achter’ de kleding en het uiterlijk.
Deze ‘persoon’ is doorgaans de factor die ervoor zorgt dat mensen een bepaald gevoel hebben bij een merk. En omdat mensen praktisch alles beslissen op basis van ‘hoe het voelt’ in plaats van een puur rationele afweging is de kracht van Branding enorm.
Branding bestaat uit het uitdenken van de missie en visie, de kernwaarden, de ‘toon en taal’, de richtlijnen, de positionering, de klantervaring, en nog veel meer zaken die de ervaring, het gevoel en de perceptie van de klant beïnvloeden. Branding kan ook het bedenken van een bedrijfsnaam bevatten en doorgaans valt er een onderzoeksfase onder het Branding-traject waarbij gekeken wordt naar de markt, de concurrentie en de kansen die er liggen.

Wat is het belang van Branding?

Een voornaam doel van branding is het bewust uitdenken van de identiteit van een merk op basis van psychologie, strategie en creativiteit. Deze merkidentiteit stuurt allerlei beslissingen die anders puur aan het toeval zouden worden overgelaten.
De merkbelofte (waar je voor staat), hoe het merk communiceert met zijn klant, hoe het zich presenteert, de principes die het merk heeft, het oorsprongsverhaal, unieke kenmerken van het merk etc. Al deze onderdelen leiden tot een unieke formule die helpt om het bedrijf zichtbaar te maken voor de doelgroep en om het bedrijf te apart te zetten van de concurrentie.

Citaten over Branding

Weten hoe ‘de grote jongens’ kijken naar Branding is waardevol. Mede omdat de definitie van dit vakgebied niet geheel in steen staat. Daarom geef ik je een paar citaten die relevant zijn voor je beeldvorming:

Branding is wat mensen over je zeggen als jij er niet bij bent” – Jeff Bezos

Als je je Branding goed neerzet wordt je concurrentie irrelevant” – Dan Schwabel

Producten worden gemaakt in een fabriek, maar merken worden gemaakt in de beleving van de consument.” – Walter Landor

Een merk gaat niet zozeer over rationele argumenten maar meer over de manier waarop het weerklank vindt op emotioneel gebied. Het gaat over waarden. Het is een gecompliceerde en luidruchtige wereld waar we in leven en er is een kleine kans dat mensen veel bijblijft van ons merk. Daarom moeten we erg bewust nadenken en helder zijn over datgene dat mensen wel bijblijft.” – Steve Jobs

Wat is het verschil tussen Branding en Marketing?

Marketing is het actief promoten van een product of dienst en het heeft doorgaans een ‘duw’-effect. Je duwt of stuurt mensen tot een beslissing of aankoop door middel van bijvoorbeeld een Youtube-reclame, Google Adwords of een verkooppagina.
Branding communiceert de principes, waardes en visie van een product of dienst en heeft doorgaans een ‘aantrek’-effect.
Branding komt voor normaliter vóór het marketingproces en komt in de marketing tot uiting.
Branding kan iemand aanmoedigen om een product of dienst te kopen en het ondersteunt zowel de marketing en sales ervan, maar Branding is niet het onderdeel dat zegt: “Koop mij!
In plaats daarvan zegt Branding: “Dit is wie ik ben, dit is waar ik voor sta, dit is waarom ik besta en als je je hierin kunt vinden en als je denkt dat het goed klikt tussen ons dan kun je mij kopen, steunen of aanbevelen onder je vrienden.
Marketing kan dus bijdragen aan een merk, maar het merk zelf dat is uitgedacht tijdens de Branding-fase is groter dan de marketing. Branding heeft daarnaast vooral impact op de loyaliteit van een klant. Marketing kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat iemand een keer een iPhone koopt. Maar de branding die het merk Apple heeft gemaakt to wat het is, is de factor die ervoor zorgt of iemand bijvoorbeeld vanaf dat moment alleen nog maar iPhones of Apple-producten koopt. Branding is in feite dat wat er achterblijft in het geheugen en het gevoel van mensen, nadat ze de marketingcampagne alweer vergeten zijn.

Wil je even overleggen?

Heb je een uitdagend project of een vraag? Neem gerust contact op. Ik denk graag met je mee. Bel: 06-42 48 46 00 of stuur een e-mail naar paul@paulchristian.nl

Branding

Op deze pagina bespreek ik één van mijn passies en kennisgebieden. Te weten: Branding. Ik leg uit wat Branding is, wat het belang ervan is en ik probeer in mensentaal (niet designers-taal) de meest gestelde vragen omtrent dit onderwerp te beantwoorden.

Wat is Branding?

Het is belangrijk om Branding niet te verwarren met ‘Brand Design’. Branding richt zich namelijk vooral op positionering, strategie en het strategisch en uitgebreid uitdenken van een ‘gevoel/ervaring’ voor een merk. ‘Brand Design’ richt zich specifiek op het design-gedeelte hiervan. Het is eigenlijk het vormgeven van het merk dat is uitgedacht tijdens het Branding-proces. Om verwarring tussen Branding en Brand Design te voorkomen noem ik Brand Design binnen mijn website dan ook ‘Identity Design’. Het eindproduct van branding is vaak een merkmanifest of merkbeschrijving. Een soort verhaal of set van regels en karaktereigenschappen die een merk omschrijven. Zie het maar als de beknopte omschrijving van een mens, met als zijn/haar sterktes, zwaktes, interesses, uniekheden, principes en opmerkelijkheden, maar dan voor een merk.

Wat is het doel van Branding?

Om een sterk, consistent en uniek bedrijf neer te zetten is het van groot belang om goed na te denken over de merkidentiteit die daarbij past. Veel ondernemers onderschatten nog vaak de kracht van branding maar in een wereld die meer en meer verbonden is, met meer en meer zzp’ers en startups is het des te belangrijker om veel bewuster stil te gaan staan bij wat je wilt uitdragen en welk gevoel je wilt oproepen bij je doelgroep.
Dit gaat stukken verder en dieper dan alleen een logo of herkenbaar kleurenpalet. Net als dat jij tijdens een sollicitatie veel meer bent dan alleen je kleding en uiterlijk.
Uiterlijk is belangrijk. De visuele component doet extreem veel met onze perceptie en het bepaalt voor een heel groot deel een eerste indruk. Echter, Branding voegt een veel diepere laag toe. Het schept (voor je merk) de persoon ‘achter’ de kleding en het uiterlijk.
Deze ‘persoon’ is doorgaans de factor die ervoor zorgt dat mensen een bepaald gevoel hebben bij een merk. En omdat mensen praktisch alles beslissen op basis van ‘hoe het voelt’ in plaats van een puur rationele afweging is de kracht van Branding enorm.
Branding bestaat uit het uitdenken van de missie en visie, de kernwaarden, de ‘toon en taal’, de richtlijnen, de positionering, de klantervaring, en nog veel meer zaken die de ervaring, het gevoel en de perceptie van de klant beïnvloeden. Branding kan ook het bedenken van een bedrijfsnaam bevatten en doorgaans valt er een onderzoeksfase onder het Branding-traject waarbij gekeken wordt naar de markt, de concurrentie en de kansen die er liggen.

Wat is het belang van Branding?

Een voornaam doel van branding is het bewust uitdenken van de identiteit van een merk op basis van psychologie, strategie en creativiteit. Deze merkidentiteit stuurt allerlei beslissingen die anders puur aan het toeval zouden worden overgelaten.
De merkbelofte (waar je voor staat), hoe het merk communiceert met zijn klant, hoe het zich presenteert, de principes die het merk heeft, het oorsprongsverhaal, unieke kenmerken van het merk etc. Al deze onderdelen leiden tot een unieke formule die helpt om het bedrijf zichtbaar te maken voor de doelgroep en om het bedrijf te apart te zetten van de concurrentie.

Citaten over Branding

Weten hoe ‘de grote jongens’ kijken naar Branding is waardevol. Mede omdat de definitie van dit vakgebied niet geheel in steen staat. Daarom geef ik je een paar citaten die relevant zijn voor je beeldvorming:

Branding is wat mensen over je zeggen als jij er niet bij bent” – Jeff Bezos

Als je je Branding goed neerzet wordt je concurrentie irrelevant” – Dan Schwabel

Producten worden gemaakt in een fabriek, maar merken worden gemaakt in de beleving van de consument.” – Walter Landor

Een merk gaat niet zozeer over rationele argumenten maar meer over de manier waarop het weerklank vindt op emotioneel gebied. Het gaat over waarden. Het is een gecompliceerde en luidruchtige wereld waar we in leven en er is een kleine kans dat mensen veel bijblijft van ons merk. Daarom moeten we erg bewust nadenken en helder zijn over datgene dat mensen wel bijblijft.” – Steve Jobs

Wat is het verschil tussen Branding en Marketing?

Marketing is het actief promoten van een product of dienst en het heeft doorgaans een ‘duw’-effect. Je duwt of stuurt mensen tot een beslissing of aankoop door middel van bijvoorbeeld een Youtube-reclame, Google Adwords of een verkooppagina.
Branding communiceert de principes, waardes en visie van een product of dienst en heeft doorgaans een ‘aantrek’-effect.
Branding komt voor normaliter vóór het marketingproces en komt in de marketing tot uiting.
Branding kan iemand aanmoedigen om een product of dienst te kopen en het ondersteunt zowel de marketing en sales ervan, maar Branding is niet het onderdeel dat zegt: “Koop mij!
In plaats daarvan zegt Branding: “Dit is wie ik ben, dit is waar ik voor sta, dit is waarom ik besta en als je je hierin kunt vinden en als je denkt dat het goed klikt tussen ons dan kun je mij kopen, steunen of aanbevelen onder je vrienden.
Marketing kan dus bijdragen aan een merk, maar het merk zelf dat is uitgedacht tijdens de Branding-fase is groter dan de marketing. Branding heeft daarnaast vooral impact op de loyaliteit van een klant. Marketing kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat iemand een keer een iPhone koopt. Maar de branding die het merk Apple heeft gemaakt to wat het is, is de factor die ervoor zorgt of iemand bijvoorbeeld vanaf dat moment alleen nog maar iPhones of Apple-producten koopt. Branding is in feite dat wat er achterblijft in het geheugen en het gevoel van mensen, nadat ze de marketingcampagne alweer vergeten zijn.

Wil je even overleggen?

Heb je een uitdagend project of een vraag? Neem gerust contact op. Ik denk graag met je mee. Bel: 06-42 48 46 00 of stuur een e-mail naar paul@paulchristian.nl