Logo ontwerp + Identity design voor Blurring Concepts

Over Blurring Concepts

Blurring Concepts – voorheen Blurring Connections – ontwikkelt concepten waarmee ondernemingen tot leven komen. Voorop staat hierbij de grensvervaging en vermenging van verschillende sectoren, het zogenaamde ‘blurring’. Blurring (wat ‘vervaging’ betekent) is een vakterm voor een nieuwe kijk op hoe een traditionele onderneming zich presenteert. Waar men vroeger uitging van bijvoorbeeld een op zichzelf staande winkel met spullen, of een koffiebar, kijkt men bij Blurring hoe men dergelijke zaken kan mengen om zo tot een nieuw concept te komen. Voorbeelden van blurring lopen uiteen van de kapper waar je een glas wijn bij een knipbeurt kunt krijgen, tot de grootste webwinkel ter wereld experimenteert met fysieke winkels. Het doel hiervan is om merk en mens bij elkaar te brengen en om een ervaring te creëren in plaats van bijvoorbeeld het normale ‘uitkiezen en kopen’-scenario.

Het woord Blurring in citaten. Blurring staat voor grensvervaging en vermenging van verschillende bedrijfssectoren.

(to; m; meervoud: blurring)
“Op een onverwachte manier, verschillende werelden samenbrengen die elkaar versterken.”

Suzanne van Kuijen, de oprichter van Blurring Concepts stelt haar doel als volgt: “Vanuit analyse en een holistische blik, laten wij ondernemers op een andere manier naar hun merk kijken. We denken grensoverschrijdend en nemen het verhaal achter het merk als vertrekpunt. Waarom doe je wat je doet? En welke waarde voeg je toe aan het leven van je klant? Deze essentie leggen wij bloot en dit vertalen we door naar een visie. Die vormt vervolgens de basis voor het ontwikkelen van grensverleggende concepten waarmee je merk kan groeien. Nieuwe bedrijfsactiviteiten en verschijningsvormen ontstaan waarmee je merk tot leven komt, daar waar de klant is. Hiermee bouw je aan een sterke merkpositie, creëer je klantenbinding, en worden zakelijke kansen beter benut.”

Het oude logo van Blurring Concepts, voorheen Blurring Connections

Het oude logo

Het nieuwe logo van Blurring Concepts, waarbij de letters elkaar deels overlappen en deels in elkaar overvloeien.

Het nieuwe logo

Het oude logo van Blurring Concepts, voorheen Blurring Connections

Het oude logo

Het nieuwe logo van Blurring Concepts, waarbij de letters elkaar deels overlappen en deels in elkaar overvloeien.

Het nieuwe logo

Over het project

Suzanne was 4 jaar actief met haar conceptbureau toen ze mij benaderde. In die 4 jaar was ze erachter gekomen waar haar toegevoegde waarde lag binnen dit vakgebied en ze had behoefte aan een professionaliseringsslag voor haar onderneming. Haar oorspronkelijke logo had ze zelf ontworpen en hoewel ze daar in zekere zin aan gehecht was wilde ze toch een nieuwe weg inslaan. Daarnaast was ze aan het afwegen of ze bij haar oorspronkelijke bedrijfsnaam zou blijven of niet. En ze had behoefte aan een omschrijving van een visuele stijl die ze zou kunnen toepassen op bijvoorbeeld een visitekaartje, presentaties en haar website. Met dit her-ontwerp van haar visuele identiteit heb ik haar geholpen.

Aftasting en knopen doorhakken

Een eerste stap richting een nieuwe visuele identiteit voor Suzanne was een nieuwe bedrijfsnaam. Blurring Connections werd omgedoopt tot Blurring Concepts. Een voorzet van Suzanne zelf, waar ik helemaal achter stond. De naam zegt meer over wat het bedrijf doet, benoemt het belangrijke conceptuele van Suzanne’s vak, en is visueel gezien erg mooi in balans omdat beide woorden evenveel letters hebben. (Iets dat in het logo later goed van pas zou komen.)

Het citaat: Wij helpen retail- en merkorganisaties groeien door door middel van unieke business-concepten.
Het citaat: Wij helpen retail- en merkorganisaties groeien door door middel van unieke business-concepten.

Na het veranderen van de bedrijfsnaam startte de onderzoeks- en brainstorm-fase. Hierin deed ik onderzoek naar de markt, de concurrentie, verzamelde ik inspiratie en zette ik de eerste ruwe ideeën op papier. Ook kwamen we hierbij tot een aantal sleutelwoorden, vragen, en uitgangspunten die een richtlijnen zouden vormen tijdens het ontwerpproces. Enkele hiervan zijn:

  • Out of the box en grensoverschrijdend denken
  • Verbinden
  • Vermengen
  • Revitaliseren
  • Een nieuwe denkwijze en werkwijze voor een nieuwe wereld
  • Een unieke combinatie vormen
  • Gaan we letterlijk blurring uitbeelden? Of is dat te voor de hand liggend?
  • “Concepten die voortkomen vanuit een visie, die missende schakels in de klantreis invullen waarmee een merk tot leven komt in de hoofden en harten van de gebruiker.”
  • Tone of voice: inspirerend, adviserend, zelfverzekerd, duidelijk op de inhoud en vriendelijk op de vorm
  • Het logo zou niet moeten misstaan bij een creatief bureau
  • En het was van belang dat het logo vernieuwend was en op zou vallen tussen de andere bureau’s in deze sector

Logo ontwerp voor Blurring Concepts

Bij het nadenken over een logo springt mijn brein meestal eerst naar kunst, architectuur en mode als het gaat om metaforen. Dit is denk ik zo gegroeid omdat het conceptueler is dan wanneer ik puur binnen grafisch ontwerp zou blijven. En omdat deze sectoren op iets meer afstand van mijn eigen werkveld liggen kan ik er zeer onbevangen naar kijken. Hieronder volgt een zeer beknopte visuele weergave van de brainstorm-stappen die ik maakte tijdens het ontwerpproces van Suzan’s nieuwe logo.

Het woord ‘Blurrrr’ in het wit, dat opgaat in een wit verloop. Een visuele uiting van vervaging/vermenging.

Logo ontwerp voor Blurring Concepts

Bij het nadenken over een logo springt mijn brein meestal eerst naar kunst, architectuur en mode als het gaat om metaforen. Dit is denk ik zo gegroeid omdat het conceptueler is dan wanneer ik puur binnen grafisch ontwerp zou blijven. En omdat deze sectoren op iets meer afstand van mijn eigen werkveld liggen kan ik er zeer onbevangen naar kijken. Hieronder volgt een zeer beknopte visuele weergave van de brainstorm-stappen die ik maakte tijdens het ontwerpproces van Suzan’s nieuwe logo.

Het kunstwerk ‘De Schim’ van Casper Faassen, waarin een vrouw vanuit een soort mistlaag haar hand lijkt uit te steken.

‘De Schim’ van Casper Faassen ↗

Een vierkant waarop twee overlappende repen een kruis vormen.
Het woord ‘Blur’ binnen een vierkant opgebouwd uit 3x4 blokken. De andere blokken zijn vaag.

Via het nadenken over de termen samensmelting en grensvervaging kwam ik op concepten rondom het idee van o.a. de vervagende/vervormende penseelstreken van de schilder Francis Bacon. De ‘ultimate paintings’ van Ad Reinhart. Het kunstwerk ‘De Schim’ van Casper Faassen. Een collectie van Louis Vuitton gebaseerd op het werk van Stephen Sprouse. Anaglyph ↗ (een methode om 3D-foto’s te bekijken). En het beeld ‘de kus’ van Constantin Brancusi.

Een tas van Louis Vuitton gebaseerd op het werk van Stephen Sprouse.

De samenwerking tussen Louis Vuitton en Stephen Sprouse. Bron: Flickr ↗

De letters BC die in elkaar overgaan, de B opgebouwd uit verticale strepen en de C uit horizontale.
Het woord Blur boven, Ring, eronder, opgedeeld in repen die ten opzichte van elkaar verschoven zijn.
De letters BC die in elkaar overgaan, de B opgebouwd uit verticale strepen en de C uit horizontale.
Het woord Blur boven, Ring, eronder, opgedeeld in repen die ten opzichte van elkaar verschoven zijn.
Het woord ‘Blur’ binnen een vierkant opgebouwd uit 3x4 blokken. De andere blokken zijn vaag.
Het kunstwerk ‘De Schim’ van Casper Faassen, waarin een vrouw vanuit een soort mistlaag haar hand lijkt uit te steken.

‘De Schim’ van Casper Faassen ↗

Een vierkant waarop twee overlappende repen een kruis vormen.
De woorden BLUR, RING, CONC, EPTS, gestapeld zodat ze een perfect vierkant vormen.
Twee overlappende cirkels als een venndiagram waarbij het overlappende deel vaag is.
De woorden Blurring en Concepts in twee vierkanten die elkaar overlappen. Waarbij het overlappende deel vaag is.

Close-up van de schildertechniek van Francis Bacon. Bron: Youtube ↗

Een tas van Louis Vuitton gebaseerd op het werk van Stephen Sprouse.

De samenwerking tussen Louis Vuitton en Stephen Sprouse. Bron: Flickr ↗

De letter B in de vorm van een soort minimalistische draaikolk. Symbolisch voor vermenging.
Vier B’s in de vorm van een draaikolk. Symbolisch voor vermenging.
Vier B’s in de vorm van een soort bloem of klaver met overlappende bladeren.

Praalgraf van Engelbrecht I van Nassau, Grote Kerk Breda. Bron: Flickr ↗

Het praalgraf van Engelbrecht I van Nassau in Grote Kerk Breda. Gefotografeerd in 3D d.m.v. de anaglyph methode.
De letters B en C in een vervaagd bewegingseffect. De B lijkt heen en weer, en de C op en neer te gaan.

Via het nadenken over de termen samensmelting en grensvervaging kwam ik op concepten rondom het idee van o.a. de vervagende/vervormende penseelstreken van de schilder Francis Bacon. De ‘ultimate paintings’ van Ad Reinhart. Het kunstwerk ‘De Schim’ van Casper Faassen. Een collectie van Louis Vuitton gebaseerd op het werk van Stephen Sprouse. Anaglyph ↗ (een methode om 3D-foto’s te bekijken). En het beeld ‘de kus’ van Constantin Brancusi.

Het beeld ‘de kus’ van Constantin Brancusi. Waarbij twee figuren tijdens een omhelzing samenvallen tot één vorm.

Het beeld ‘de kus’ van Constantin Brancusi. Bron: Flickr ↗

Het woord ‘Blurring’ met verticaal verspringende letters die op en neer lijken te gaan.
Het yin-yangsymbool in schetsvorm, zonder de bekende stipjes/ronde uitsnedes in beide helften.
Het woord ‘Blurring’ met letters die in elkaar overgaan en zo een soort raster vormen.

Close-up van de schildertechniek van Francis Bacon. Bron: Youtube ↗

Twee overlappende cirkels als een venndiagram waarbij het overlappende deel vaag is.
De woorden Blurring en Concepts in twee vierkanten die elkaar overlappen. Waarbij het overlappende deel vaag is.
Het beeld ‘de kus’ van Constantin Brancusi. Waarbij twee figuren tijdens een omhelzing samenvallen tot één vorm.

Het beeld ‘de kus’ van Constantin Brancusi. Bron: Flickr ↗

Het yin-yangsymbool in schetsvorm, zonder de bekende stipjes/ronde uitsnedes in beide helften.
De letter B in de vorm van een soort minimalistische draaikolk. Symbolisch voor vermenging.
Vier B’s in de vorm van een draaikolk. Symbolisch voor vermenging.
Vier B’s in de vorm van een soort bloem of klaver met overlappende bladeren.
Het praalgraf van Engelbrecht I van Nassau in Grote Kerk Breda. Gefotografeerd in 3D d.m.v. de anaglyph methode.

Praalgraf van Engelbrecht I van Nassau, Grote Kerk Breda. Bron: Flickr ↗

De letters B en C in een vervaagd bewegingseffect. De B lijkt heen en weer, en de C op en neer te gaan.
Het woord ‘Blurring’ met letters die in elkaar overgaan en zo een soort raster vormen.
Het woord ‘Blurring’ met verticaal verspringende letters die op en neer lijken te gaan.

De doorbraak voor het logo ontstond doordat ik stuitte op een schreef-lettertype dat zeer statig en tevens erg uniek bleek binnen Suzan’s sector. Tijdens het spelen met het woord en diens schrijfwijze vielen tijdens het aanpassen van de witruimtes deze letters erg mooi ineen, zonder hun leesbaarheid te verliezen. Het vermengen en samenkomen/ineen vallen van verschillende bedrijfsvormen wordt hiermee op een abstracte manier uitgebeeld.

De woorden ‘blurring concepts’ in een statig schreef-lettertype.
De woorden ‘blurring concepts’ in het schreef-lettertype, maar de letters kruipen wat meer in elkaar.
De woorden ‘blurring concepts’ in het schreef-lettertype. De letters kruipen wat meer in elkaar en op elkaar.
De woorden ‘blurring concepts’ in het schreef-lettertype. De letters kruipen wat meer in elkaar en op elkaar.
Aandachtspunten waar de letters van ‘blurring concepts’ minder mooi samenvallen of in elkaar overgaan.

Dit concept was de basis voor het uiteindelijke logo van Blurring Concepts. Hierna heb ik alle letters op een handmatige wijze uitgelijnd en in elkaar over laten vloeien op zo’n manier dat de leesbaarheid van de bedrijfsnaam (ook op zeer klein formaat) altijd gewaarborgd bleef. Daarnaast heb ik bepaalde letters zelf ietwat her-ontworpen om ervoor te zorgen dat ze in een aantal gevallen een soort “twee letters in één” figuur vormen. Een soort ligatuur ↗ van eigen hand. Dit heb ik gedaan bij de letters URR, ING, CO en TS.

Een lijntekening van ‘blurring concepts’ als samengevallen vorm met ‘blurring’, gestapeld boven ‘concepts’.
De samengevallen logo-vorm van ‘blurring concepts’ met handgemaakte uithammen en overgangen aangeduid.
Een de detail van de logo-vorm van ‘blurring concepts’, de letters URR en hoe deze in elkaar overgaan.
Een de detail van de logo-vorm van ‘blurring concepts’, de letters URR en hoe deze in elkaar overgaan.
De samengevallen logo-vorm van ‘blurring concepts’ met handgemaakte uithammen en overgangen aangeduid.
Een de detail van de logo-vorm van ‘blurring concepts’, de letters ING en hoe deze in elkaar overgaan.
Een lijntekening van de logo-vorm van ‘blurring concepts’ waarin alle letters in elkaar overgaan tot één vorm.
Een de detail van de logo-vorm van ‘blurring concepts’, de letters ING en hoe deze in elkaar overgaan.
Een lijntekening van de logo-vorm van ‘blurring concepts’ waarin alle letters in elkaar overgaan tot één vorm.
Een lijntekening van de logo-vorm van ‘blurring concepts’ waarin alle letters in elkaar overgaan tot één vorm.
Een de detail van de logo-vorm van ‘blurring concepts’, de letters CO en hoe deze in elkaar overgaan.
Een de detail van de logo-vorm van ‘blurring concepts’, de letters CO en hoe deze in elkaar overgaan.
Een lijntekening van de logo-vorm van ‘blurring concepts’ waarin alle letters in elkaar overgaan tot één vorm.
Een de detail van de logo-vorm van ‘blurring concepts’, de letters TS en hoe deze in elkaar overgaan.
Het uiteindelijke logo ontwerp voor ‘blurring concepts’, wit op zwart.
Een de detail van de logo-vorm van ‘blurring concepts’, de letters TS en hoe deze in elkaar overgaan.
Het uiteindelijke logo ontwerp voor ‘blurring concepts’, wit op zwart.

Uiteindelijk logo en visuele identiteit

Het uiteindelijke Blurring Concepts-logo is een uniek beeldmerk, zeker in Suzan’s sector. Het is creatief en uitgesproken maar tevens stijlvol, als gevolg van het sierlijke lettertype. Een ‘unieke combinatie’. En dat was exact het doel. Het logo is in die zin een abstracte metafoor van wat Suzanne doet voor haar klanten.

De Blurring Concepts-kleurstelling bestaat uit de kleuren ‘klei’, wit en zwart. En deze casestudy geeft een impressie van deze kleuren. Veel wit doet de identiteit statig overkomen. De klei-tint zorgt voor wat warmte en uniekheid. En zwart wordt sporadisch toegepast in het logo, de typografie en heel af en toe op grotere zwarte vlakken ter afwisseling van de andere twee kleuren. De kleuren van de Blurring Concepts-identiteit zijn met opzet wat geremd en niet over-aanwezig. Suzanne werkt vaak als interim binnen bedrijven en hoewel het een doel was om haar visuele identiteit een unieke uitstraling te geven qua design, was het niet de bedoeling dat deze zo aanwezig zou zijn dat hij de identiteit van haar klanten zou overschreeuwen. Om die reden heeft haar kleurstelling een meer ingetogen karakter.

Blurring Concepts Klei:

HEX: #D3C5B4
RGB: 211/197/180
CMYK: 16% 20% 28% 0%

Blurring Concepts Zwart:

HEX: #000000
RGB: 0/0/0
CMYK: 70% 50% 30% 100%

Blurring Concepts Wit:

HEX: #ffffff
RGB: 255/255/255
CMYK: 0% 0% 0% 0%

Blurring Concepts Klei:

HEX: #D3C5B4
RGB: 211/197/180
CMYK: 16% 20% 28% 0%

Blurring Concepts Wit:

HEX: #ffffff
RGB: 255/255/255
CMYK: 0% 0% 0% 0%

Blurring Concepts Zwart:

HEX: #000000
RGB: 0/0/0
CMYK: 70% 50% 30% 100%

Blurring Concepts Klei:

HEX: #D3C5B4
RGB: 211/197/180
CMYK: 16% 20% 28% 0%

Blurring Concepts Wit:

HEX: #ffffff
RGB: 255/255/255
CMYK: 0% 0% 0% 0%

Het kleurenpalet van Blurring Concepts bestaande uit ‘klei’, wit en zwart. Getoond in 3 overlappende ringen.

Blurring Concepts Zwart:

HEX: #000000
RGB: 0/0/0
CMYK: 70% 50% 30% 100%

Tot slot is er voor plekken waar het volledige logo ongeschikt is (wegens ruimtegebrek of door de context) een miniversie gemaakt in de vorm van een monogram. Deze kan dienen als favicon en als klein stempel onderaan pagina’s, presentaties etc.

Reactie van de klant

“Het was een feest om met Paul samen te werken. Spannend, omdat een visuele identiteit zo persoonlijk, kenmerkend en zichtbaar is. En leuk, om iedere keer weer de ontwikkeling en vorming te zien. Ik heb Paul leren kennen als een echte professional die zeer grondig te werk gaat. Hij legt de lat hoog en verdiept zich echt in de persoon achter het bedrijf en het merk. Ondanks dat we elkaar (nog) niet kenden, wist Paul perfect mijn wensen door te vertalen naar een nieuwe visuele identiteit waar ik super trots op ben! Paul, bedankt.”

— Suzanne van Kuijen, Soest

Eigenaar Blurring Concepts

Op zoek naar dé ontwerper voor jouw logo en visuele identiteit?

Of heb je een ander project, of een vraag?
Ik hoor graag van je:

Projecten