Logo ontwerp + Identity design voor Echte Zorg
Projectomschrijving
Echte Zorg is een arbeidsbemiddelingsbureau voor zorgpersoneel dat is opgericht door Jennifer Hakkaart. Jennifer benaderde mij nadat het bureau een jaar actief was geweest en het een forse groei had doorgemaakt. Nu was het tijd om de visuele identiteit van het bureau naar een hoger plan te tillen. En daarnaast stond ze op het punt om een tweede organisatie op te zetten naast Echte Zorg, genaamd Echte Aandacht. Ook hiervoor moest een visuele identiteit ontworpen worden waarmee dit nieuwe initiatief in de markt gezet zou worden.
Projectdoelstellingen
- Het ontwerpen van een professionele en originele visuele identiteit voor Echte Zorg en Echte Aandacht met daarin het woord ‘gevoel’ als sleutelwoord.
- Het ontwerpen van een professioneel logo als boegbeeld voor deze ondernemingen die hun essentie vastlegt in één simpel beeld.
- Het creëren van een identity book met daarin richtlijnen omtrent het logo, het kleurgebruik, de typografie etc.
Over de klant
Jennifer komt uit Uden en was zelf werkzaam in de zorg voor ze Echte Zorg opstartte. Ze kent de sector goed en heeft connecties met de mensen die er werken. Omdat Echte Zorg een hele gezonde groei doormaakte op het moment dat ze mij aanschreef was het zaak om tijdig een professioneel design te hebben voor haar beide organisaties. Mede om vertrouwen te wekken bij de steeds groter wordende (groep) klanten. De voornaamste insteek voor beide organisaties beschreef Jennifer als: “Niet de grootste, wel de beste.” Met als streven per organisatie een team van 30 uiterst betrokken en kwalitatief hoogstaande werknemers. Zoals ze zei: “Sociaal en maatschappelijk betrokken. Idealistisch om het leven van een ieder die ons inschakelt een stukje beter te maken.”
Over Echte Zorg
Echte Zorg is een detacheringsbureau voor zorgpersoneel. Het detacheert en bemiddelt tussen gekwalificeerde professionals voor ziekenhuizen, privéklinieken en andere zorginstellingen in heel Nederland en richt zich hierbij op alle medische, verpleegkundige en verzorgende functies. Oprechte betrokkenheid met een sterke focus op empathie, de aandacht van vroeger en de technologie en middelen van nu, kenmerkt het bureau. Echte Zorg werkt uitsluitend met hoogwaardig gekwalificeerd, flexibel en ervaren personeel en wil graag zorg leveren vanuit het hart.
Over Echte Aandacht
Echte Aandacht is een welzijnsorganisatie gericht op een brede ondersteuning van mensen die behoefte hebben aan persoonlijke aandacht. Waar Echte Zorg zich specifiek richt op zorg, richt Echte Aandacht zich specifiek op welzijn en welbehagen. Dit realiseert Echte Aandacht door de inzet van zogenoemde ‘zorgmaatjes’: ervaren collega’s met levenservaring en affiniteit met de medemens. Echte Aandacht is ontstaan vanuit het gevoel dat er betere hulp dient te zijn voor de grote groep mensen die langzaam vereenzamen, mantelzorgers die overbelast raken, en hulpbehoevenden waarvoor geen plek is in de reguliere zorg.
Logo ontwerp: ideeën
Tijdens de zoektocht naar een uniek logo-concept is breed gekeken naar de juiste sleutelwoorden binnen beide bureaus en de sector zelf. Echte Zorg en Echte Aandacht doen beide iets dat op het welzijn en welbehagen van mensen een directe impact heeft, wat betekent dat het onderwerp meer beladen is dan voor bijvoorbeeld een accountantskantoor. Het gaat immers om mensenlevens. Na het samenstellen van een aantal mood boards en na de sleutelwoorden te hebben vastgesteld, heb ik drie grote overkoepelende concepten bedacht. Een concept genaamd ‘Handreiking’ waarbij de verbinding van mensen centraal stond. Een concept genaamd ‘Beide mens’ waarbij het verplaatsingsvermogen in de medemens een centrale rol had. En een concept genaamd ‘Weer heel’. Waarbij het weer mens maken/weer heel maken van de patiënt of aandacht-behoevende persoon centraal stond. Dit laatste concept bleek de voltreffer.
Logo ontwerp: typografie
Parallel aan de ontwikkeling van de logo-concepten heb ik een uitgebreid lettertype-onderzoek gedaan. Hierbij heb ik 1.500+ lettertypes bekeken om vervolgens uit te komen bij een lettertype dat klasse uitstraalt, maar dat daarnaast niet oubollig is. Mijn oog viel op een stijlvol schreef-lettertype ↗ dat ervoor zorgt dat de naam van beide bureaus betrouwbaar en gevestigd oogt.
Logo ontwerp: typografie finetuning
De bedrijfsnamen in dit lettertype kregen een overhang ↗ (ruimte tussen de letters) op maat voor optimale leesbaarheid. Tevens is er een ‘small-space’ versie van het logo gemaakt met extra ruimte tussen de letters om zo ook op heel klein formaat (tot 1,5 × 1,5 cm) nog goed leesbaar te kunnen zijn.
Originele overhang
(ruimte tussen de letters)
Verschil in overhang
Extra brede overhang
(voor kleinere logo’s)
Weer heel.
Het doorslaggevende concept voor de visuele identiteit
Weer heel.
Het doorslaggevende concept voor de visuele identiteit
Binnen het ‘Weer heel’-concept staat zoals gezegd ‘aanvulling/weer heel maken’ centraal. Het idee ontstond door zeer abstract te kijken naar wat organisaties als Echte Aandacht en Echte Zorg doen. Zij bieden iets dat mist bij de patiënt of aandacht-behoevende. En de zorgverlener of het zorgmaatje is hierin weliswaar de eerste directe ‘heel-makende’ factor, maar beide bureaus zijn nodig om de juiste persoon aan de betreffende patiënt te koppelen. Tijdens het aftasten van dit idee kwam onder andere het yin en yang ↗ symbool in mij op. Alsmede de zogenaamde muurspiegels van de kunstenaar Anish Kapoor ↗ en een granieten vijzel van boven gezien. En daarmee werd het doorslaggevende concept geboren. Het idee was om visueel uit te beelden dat Echte Zorg en Echte Aandacht een rol zouden spelen bij weer heel maken van de mens. En het logo dient symbolisch in beide gevallen als het aanvullende/weer heel makende element.
Logo ontwerp: de opbouw
Veel van de genoemde symbolen en elementen bestonden (toevallig of niet) uit een rode vorm. Het waren cirkels, ronde koepels of ballen. En de link naar een organisatie in de zorgsector bleek daar vervolgens goed mee te leggen. Een ronde vorm is namelijk de meest vriendelijke vorm die er bestaat, in verband met het ontbreken van scherpe hoeken en randen. En met dit in het achterhoofd is een logo-concept ontwikkeld waarbij de bedrijfsnaam in een ronde cirkel stond en waarbij deze cirkel tevens elders uit de achtergrond geknipt was. Op deze manier wordt de suggestie gewekt dat het design weer heel zou zijn zodra het logo in de uitgeknipte cirkel/uitholling zou worden geplaatst. Dit idee bood meerdere positieve kansen binnen het totale design:
- Het is overduidelijk dat het design iets laat zien dat niet helemaal af is. Het is niet perfect omdat de cirkel of bal buiten het gat ligt en het geheel valt daardoor op. Imperfectie of afwijking van de norm wekt de aandacht.
- De perfectionist in iedere aanschouwer zal kort even het instinct hebben om in zijn gedachten de cirkel in het ronde gat te schuiven zodat het weer een effen en net geheel wordt.
- Het feit dat de cirkel (het logo) buiten het gat ligt geeft een suggestie van beweging aan het geheel. Is de cirkel zojuist uit de opening gekomen? Gaat deze naar de opening toe? Het impliceert in ieder geval dat iets in beweging is.
Omdat de ronde cirkel de grenzen van het logo bepaalt is ervoor gekozen om de woorden van Echte Zorg, en van Echte Aandacht boven elkaar te plaatsen. Zo is ook op kleiner formaat de bedrijfsnaam nog goed leesbaar, en tevens staat zo het consistente woord van beide bureaus (Echte) op dezelfde plek, met dezelfde afmeting. Om duidelijk te maken dat het logo een soort fiche is dat los en apart ligt van een opening, is ervoor gekozen om deze cirkel een 3d-effect te geven waardoor lijkt alsof het licht erop weerkaatst. Tevens geeft dit een soort verlichtend effect – als een subtiele zon – aan beide logo’s wat warm over komt.
Ook is er in de volledige versie van het logo gekozen voor een slagschaduw die niet alleen helpt te suggereren dat het logo 3d is, maar tevens dat deze een beetje zweeft boven de rest van het design. Omdat de ronde opening elders in het design juist uitgehold is geeft dit een extra 3d effect binnen het geheel en ook dit helpt met het suggereren van het in beweging zijn van het logo zelf.
Kleur
Tijdens de ontwerpfase van deze identiteit is zeer breed gekeken naar het meest geschikte en unieke potentiële kleurenpalet. In deze sector lijkt er (niet helemaal onvoorstelbaar) veel op veilig gespeeld te worden als het gaat om kleur. En daarom was kleur iets waarmee deze identiteit zich zou kunnen onderscheiden van de concurrentie.
Na vele afwegingen en conceptronden kwamen twee kleuren (of eigenlijk kleur-verlopen) naar voren. Deze waren allebei uniek, zeer toepasselijk, warm, en ze oogden verfijnd. Deze kleuren waren al eerder te zien op deze pagina, maar toegelicht zijn het de volgende:
Teal
Teal is een blauw-groentint die doet denken aan de waterkleur van de Grote Oceaan op bepaalde tropische locaties. Een zeer rustgevende tint, die binnen de kleurenpsychologie staat voor kalmte, heldere gedachten, vredigheid, toekomstgerichtheid, vrijheidslievendheid en levenslustigheid.
Okergeel
Een warme geeltint, neigend naar oranje die direct erg geschikt leek te zijn voor Echte Aandacht. Het verwarmende effect van deze kleur is overduidelijk. Psychologische betekenissen van deze kleur zijn onder andere: optimisme, energie, vrijheid van handelen, levenslustig, liefdevol en het zoeken van gezelligheid bij de medemens.
Teal
Teal is een blauw-groentint die doet denken aan de waterkleur van de Grote Oceaan op bepaalde tropische locaties. Een zeer rustgevende tint, die binnen de kleurenpsychologie staat voor kalmte, heldere gedachten, vredigheid, toekomstgerichtheid, vrijheidslievendheid en levenslustigheid.
Okergeel
Een warme geeltint, neigend naar oranje die direct erg geschikt leek te zijn voor Echte Aandacht. Het verwarmende effect van deze kleur is overduidelijk. Psychologische betekenissen van deze kleur zijn onder andere: optimisme, energie, vrijheid van handelen, levenslustig, liefdevol en het zoeken van gezelligheid bij de medemens.
Kleurbewerking
Vanaf het begin af aan is rekening gehouden met het samenspel van deze twee kleuren. En het samenspel tussen de ‘Zorg-Teal’ en ‘Aandacht-Oker’ pakt prachtig uit. Daarnaast is deze combinatie van beide kleuren samen weer dusdanig uniek dat hij vrijwel nergens voorkomt in deze sector.
Een ander idee ontstond toen ik keek naar een eventuele afwijking van de standaard effen dekking van de kleuren. Wanneer designwerk namelijk op een beeldscherm bekeken wordt verliezen kleuren vaak iets aan warmte of gevoel doordat het een (vaak) effen, van-achter-belichte, digitale kleur is. Maar wanneer de teal of oker-kleur bijvoorbeeld gedrukt zouden worden op stof of canvas dan zou de lichtval nog meer spelen met de kleuren en er een extra dimensie aan geven. Omdat het idee van deze extra dimensie erg interessant leek heb ik gekeken naar een verf-bewerking van deze kleuren. Hierbij heb ik een groot aantal penseelstreken op canvas gezet om het effect daarvan te beoordelen. Uiteindelijk heb ik een ‘verfpatroon op canvas’ gemaakt dat een unieke dimensie geeft aan zowel de oker-tint als de teal-tint. Er zijn lichtere vlakken, donkere vlakken, er lijkt reliëf te zijn (wat weer mooi samenvalt met het 3d-effect van het logo) en bovenal maakt het de kleuren stukken warmer en oogt het zachter. Deze bewerking geeft een menselijke touch aan een digitaal ontworpen identiteit.
Logo-schaalbaarheid en icoon-ontwerp
Voor het logo van Echte Zorg en Echte Aandacht is naast de standaard versie een aparte small-space versie van het logo ontwikkeld die een stuk minimalistischer is. De small-space versie van het logo heeft een op maat gemaakte verbrede ruimte tussen alle letters om de leesbaarheid te vergroten wanneer het logo op klein formaat gebruikt wordt.
Een icoon dat de website kan hanteren als een zogenaamd favicon ↗ was daarnaast ook een onderdeel van de visuele identiteit. Dit omdat zo’n favicon vaak zichtbaar is in de browserbalk wanneer iemand een website bekijkt. En wanneer een website aan de favorieten wordt toegevoegd is dit icoontje terug te zien in de favorietenbalk. Op touch-apparaten zoals smartphones en tablets zijn deze favicons wat groter (en dus meer in het oog-springend) omdat ze zo groot moeten zijn als een vingertop. Goede schaalbaarheid was ook voor dit onderdeel dus van groot belang.
Nawoord
Ik heb met deze visuele identiteit geprobeerd om iets neer te zetten dat origineel zou zijn binnen de zorgsector en ik heb geprobeerd om de menselijkheid die zo essentieel is in dit vakgebied te laten terugkomen in het design. Deze identiteit is in ieder geval gemaakt vanuit het hart en daarmee is voor mij de cirkel rond. Ik wil Jennifer en haar man Frank ontzettend bedanken voor hun vertrouwen en de vrijheid die ze mij gaven binnen dit project.
Nawoord
Ik heb met deze visuele identiteit geprobeerd om iets neer te zetten dat origineel zou zijn binnen de zorgsector en ik heb geprobeerd om de menselijkheid die zo essentieel is in dit vakgebied te laten terugkomen in het design. Deze identiteit is in ieder geval gemaakt vanuit het hart en daarmee is voor mij de cirkel rond. Ik wil Jennifer en haar man Frank ontzettend bedanken voor hun vertrouwen en de vrijheid die ze mij gaven binnen dit project.
Toegepaste vaardigheden
Op zoek naar dé ontwerper voor jouw logo en visuele identiteit?
Of heb je een ander project, of een vraag?
Ik hoor graag van je: