Tekstschrijven

Het schrijven van teksten zie ik als een kennisgebied van mezelf, maar ik zie het niet als dienst of zelfs per se als één van mijn vaardigheden. Vele anderen zijn het sowieso met dat 2e punt niet eens, maar mijn eigen aarzeling komt vooral door het feit dat ik niet officieel geschoold ben in dit discipline.
Ik heb kennis van de Nederlandse taal en in mijn ogen (dus dat is niet erg objectief) heb ik een riante woordenschat waarmee ik aardig overweg kan. Echter tekstschrijven is iets dat voor mijzelf puur uit noodzaak geboren is.
Op deze pagina leg ik uit wat het vakgebied van tekstschrijven omvat en welke waarde het heeft. Wat het verschil is tussen een copywriter en een tekstschrijver en ik vertel je hoe ik mijn rol zie met betrekking tot de tekstuele communicatie van zowel mijn klanten als mijzelf.

Wat is het verschil tussen een tekstschrijver en een copywriter?

De term ‘tekstschrijver’ en ‘copywriter’ worden her en der door elkaar gebruikt, maar zelf maak ik een duidelijk onderscheidt tussen de twee. En om ervoor te zorgen dat helder is waar we het over hebben is het noodzakelijk om het verschil tussen beide vakgebieden even toe te lichten.
Een tekstschrijver is in mijn ogen iemand die uitstekend is in tekstuele communicatie. Zo’n tekst kan een commercieel doel hebben, maar vaak is het vooral van belang dat een tekst informatief, aangenaam, helder, correct en afwisselend is. “Leuk om te lezen!” zeg maar.
Een copywriter schrijft eveneens teksten maar is in zijn of haar rol doorgaans veel meer ‘activerend’ of wervend ingesteld en schrijft vooral ‘reclameteksten’. Of zoals een andere definitie luidt:

“Bij tekstschrijver ligt de nadruk op communicatie, research en goed schrijven. Bij een copywriter ligt de nadruk op reclamecampagnes, concepten en promotie.”

Zelf heb ik enige kennis van copywriting omdat ik in jarenlang een bijbaan naast mijn studie had bij een marketingbureau. Daar zat ik op de eerste rij tijdens grote productlanceringen waarbij copywriting essentieel was en in die hoedanigheid heb ik veel dingen opgepikt ten aanzien van dit vakgebied. Ook weet ik om die reden dat er in mijn ervaring een duidelijk verschil zit tussen copywriting en tekstschrijven. En zelf bleek ik in ieder geval een stuk behendiger in het schrijven van ‘gewoon, goede teksten’ dan het copywriters-vakgebied.

Noodgedwongen een tekstschrijver

Voor zowel de lancering van mijn eigen website als het maken van mijn afstudeerscriptie (beide in 2012) was het schrijven van teksten voor het eerst van zeer groot belang voor wat ik deed. Deze twee opgaven van formaat dwongen mij om me te verdiepen in het schrijven van teksten en ik kwam erachter dat ik binnen deze vaardigheid twee streepjes voor had. Ondanks he feit dat het geheel nieuw voor me was.
Mede door mijn kennis van psychologie (als gevolg van mijn passie voor user experience design) zag ik de kans om in teksten een bepaalde perceptie op te wekken bij de lezer. Er zijn meerdere psychologische toepassingen om een tekst leuker, afwisselender en zelfs vertrouwenwekkend te maken en zo vond ik een mooi stuk overlap tussen mijn interesse in psychologie en tekstuele communicatie. Het geven van een ‘karakter’ aan een tekst, en daarmee het menselijker maken van de content is in feite hetzelfde als wat ik doe tijdens user experience design en branding, alleen dan in een andere context.
Een ander voordeel dat ik had (als gevolg van de consumptie van grote hoeveelheden Nederlandstalig cabaret) is dat ik een prima woordenschat tot mijn beschikking bleek te hebben, die ervoor zorgt dat ik teksten vrij afwisselend kan maken. Met een kleinere woordenschat zou ik zelf veel sneller in herhaling vallen binnen een tekst, wat de tekst meer monotoom en saaier zou maken.
Het schrijven van teksten ging als gevolg van deze twee ‘streepjes voor’ goed binnen deze grote projecten, en de afgelopen jaren heb ik meer en meer de smaak te pakken gekregen op dit gebied.

Mijn rol als tekstschrijver

Ondanks het feit dat ik ‘er lekker in zit’ om het zo maar even te zeggen, blijft mijn terughoudendheid van de opening-alinea van deze pagina nog even overeind. Ik ben geen officiële tekstschrijver en ben niet van plan om mijzelf op korte termijn als zodanig te positioneren.
Wat ik wel doe is dat ik me vaak (omdat steeds meer klanten hier expliciet om vragen) bemoei met de teksten van mijn klanten. Een groot deel van hun schrijft de teksten voor hun product (bijvoorbeeld een website of folder) zelf, en ze vinden het ontzettend fijn als een taalvaardig iemand die buiten hun vakgebied staat kritisch meedenkt en soms meeschrijft. Mijn rol als ‘tekstschrijver’ is dan ook doorgaans die van een ‘second opinion met de vrijheid om zelf met alternatieven te komen.’
Deze rol past bij mij en meer en meer wordt dit een standaard verzoek binnen bijvoorbeeld webdesign-projecten.

Wil je even overleggen?

Heb je een uitdagend project of een vraag? Neem gerust contact op. Ik denk graag met je mee. Bel: 06-42 48 46 00 of stuur een e-mail naar paul@paulchristian.nl

Tekstschrijven

Het schrijven van teksten zie ik als een kennisgebied van mezelf, maar ik zie het niet als dienst of zelfs per se als één van mijn vaardigheden. Vele anderen zijn het sowieso met dat 2e punt niet eens, maar mijn eigen aarzeling komt vooral door het feit dat ik niet officieel geschoold ben in dit discipline.
Ik heb kennis van de Nederlandse taal en in mijn ogen (dus dat is niet erg objectief) heb ik een riante woordenschat waarmee ik aardig overweg kan. Echter tekstschrijven is iets dat voor mijzelf puur uit noodzaak geboren is.
Op deze pagina leg ik uit wat het vakgebied van tekstschrijven omvat en welke waarde het heeft. Wat het verschil is tussen een copywriter en een tekstschrijver en ik vertel je hoe ik mijn rol zie met betrekking tot de tekstuele communicatie van zowel mijn klanten als mijzelf.

Wat is het verschil tussen een tekstschrijver en een copywriter?

De term ‘tekstschrijver’ en ‘copywriter’ worden her en der door elkaar gebruikt, maar zelf maak ik een duidelijk onderscheidt tussen de twee. En om ervoor te zorgen dat helder is waar we het over hebben is het noodzakelijk om het verschil tussen beide vakgebieden even toe te lichten.
Een tekstschrijver is in mijn ogen iemand die uitstekend is in tekstuele communicatie. Zo’n tekst kan een commercieel doel hebben, maar vaak is het vooral van belang dat een tekst informatief, aangenaam, helder, correct en afwisselend is. “Leuk om te lezen!” zeg maar.
Een copywriter schrijft eveneens teksten maar is in zijn of haar rol doorgaans veel meer ‘activerend’ of wervend ingesteld en schrijft vooral ‘reclameteksten’. Of zoals een andere definitie luidt:

“Bij tekstschrijver ligt de nadruk op communicatie, research en goed schrijven. Bij een copywriter ligt de nadruk op reclamecampagnes, concepten en promotie.”

Zelf heb ik enige kennis van copywriting omdat ik in jarenlang een bijbaan naast mijn studie had bij een marketingbureau. Daar zat ik op de eerste rij tijdens grote productlanceringen waarbij copywriting essentieel was en in die hoedanigheid heb ik veel dingen opgepikt ten aanzien van dit vakgebied. Ook weet ik om die reden dat er in mijn ervaring een duidelijk verschil zit tussen copywriting en tekstschrijven. En zelf bleek ik in ieder geval een stuk behendiger in het schrijven van ‘gewoon, goede teksten’ dan het copywriters-vakgebied.

Noodgedwongen een tekstschrijver

Voor zowel de lancering van mijn eigen website als het maken van mijn afstudeerscriptie (beide in 2012) was het schrijven van teksten voor het eerst van zeer groot belang voor wat ik deed. Deze twee opgaven van formaat dwongen mij om me te verdiepen in het schrijven van teksten en ik kwam erachter dat ik binnen deze vaardigheid twee streepjes voor had. Ondanks he feit dat het geheel nieuw voor me was.
Mede door mijn kennis van psychologie (als gevolg van mijn passie voor user experience design) zag ik de kans om in teksten een bepaalde perceptie op te wekken bij de lezer. Er zijn meerdere psychologische toepassingen om een tekst leuker, afwisselender en zelfs vertrouwenwekkend te maken en zo vond ik een mooi stuk overlap tussen mijn interesse in psychologie en tekstuele communicatie. Het geven van een ‘karakter’ aan een tekst, en daarmee het menselijker maken van de content is in feite hetzelfde als wat ik doe tijdens user experience design en branding, alleen dan in een andere context.
Een ander voordeel dat ik had (als gevolg van de consumptie van grote hoeveelheden Nederlandstalig cabaret) is dat ik een prima woordenschat tot mijn beschikking bleek te hebben, die ervoor zorgt dat ik teksten vrij afwisselend kan maken. Met een kleinere woordenschat zou ik zelf veel sneller in herhaling vallen binnen een tekst, wat de tekst meer monotoom en saaier zou maken.
Het schrijven van teksten ging als gevolg van deze twee ‘streepjes voor’ goed binnen deze grote projecten, en de afgelopen jaren heb ik meer en meer de smaak te pakken gekregen op dit gebied.

Lettertype-grootte en leesbaarheid binnen digitale producten

Ondanks het feit dat ik ‘er lekker in zit’ om het zo maar even te zeggen, blijft mijn terughoudendheid van de opening-alinea van deze pagina nog even overeind. Ik ben geen officiële tekstschrijver en ben niet van plan om mijzelf op korte termijn als zodanig te positioneren.
Wat ik wel doe is dat ik me vaak (omdat steeds meer klanten hier expliciet om vragen) bemoei met de teksten van mijn klanten. Een groot deel van hun schrijft de teksten voor hun product (bijvoorbeeld een website of folder) zelf, en ze vinden het ontzettend fijn als een taalvaardig iemand die buiten hun vakgebied staat kritisch meedenkt en soms meeschrijft. Mijn rol als ‘tekstschrijver’ is dan ook doorgaans die van een ‘second opinion met de vrijheid om zelf met alternatieven te komen.’
Deze rol past bij mij en meer en meer wordt dit een standaard verzoek binnen bijvoorbeeld webdesign-projecten.

Wil je even overleggen?

Heb je een uitdagend project of een vraag? Neem gerust contact op. Ik denk graag met je mee. Bel: 06-42 48 46 00 of stuur een e-mail naar paul@paulchristian.nl