Identity Design, Huisstijl Ontwerpen Webdesign voor Drent & Bosker

Projectomschrijving

Ruud Drent en Wim Bosker waren ieder eigenaar van een eigen administratiekantoor en stonden op het moment dat ze mij benaderden klaar om de handen ineen te slaan. Hun plan was om een nieuw kantoor op te zetten dat zou opereren onder één (nieuwe) naam, met een vestiging in Groningen en een vestiging in Delfzijl.
Nu was het zaak om door middel van een nieuwe visuele identiteit, website en huisstijl de eenheid van het nieuwe kantoor te realiseren.
Na een prettige kennismaking, een goede kop koffie en een weekje beraad tussen de twee eigenaren werd ik aangewezen als de meest geschikte persoon voor deze klus en enkele weken later startte het project.

Projectdoelstellingen

  • Het ontwikkelen van een unieke visuele identiteit die opvalt tussen de andere administratiekantoren in de regio.
  • Het creëren van een duidelijke visuele eenheid voor de voorheen van elkaar gescheiden administratiekantoren.
  • Meedenken over de naamgeving van het nieuwe kantoor en de eventuele tekstuele communicatie.
  • Het ontwikkelen van een krachtig logo dat modern oogt maar tevens de persoonlijke noot van het kantoor laat doorschemeren.
  • Het ontwerpen en verzorgen van de nieuwe huisstijl-elementen voor het nieuwe kantoor (visitekaartjes, enveloppen, briefpapier, jaarrapport-omslagen en aanvullend drukwerk.)
  • Het ontwikkelen van een overzichtelijke, bondige one-page website voor het nieuwe kantoor.

Over de klant

Drent & Bosker (de uiteindelijk besloten bedrijfsnaam) is een full-service administratiekantoor met als voornaamste klanten zzp’ers en mkb’ers uit de provincie Groningen. Sinds de oprichting door Ruud Drent en Wim Bosker is het bedrijf uitgegroeid tot een team van 8 gedreven vakmensen verdeeld over kantoren in Groningen en Delfzijl.
De aanpak van Drent & Bosker kenmerkt zich door een zeer persoonlijke band met de klant. Ondernemers die langskomen worden bij de hand genomen en door het administratieve proces heen geleidt zodat ze grip en zicht houden op hun administratie ook al besteden zij dit uit.

Zwart-wit foto van Ruud Drent en Wim Bosker, opdrachtgevers en directeurs van Drent & Bosker
Zwart-wit foto van Ruud Drent en Wim Bosker, opdrachtgevers en directeurs van Drent & Bosker
Drent & Bosker logo dat langzaam verschijnt tegen een witte achtergrond

Schrijfwijze & logo-ontwikkeling

Tijdens de ontwikkeling van het Drent & Bosker-logo is breed gekeken naar de markt, concurrentie en de optimale schrijfwijze van de bedrijfsnaam.
Omdat de schrijfwijze van het nieuwe bedrijf nog niet vast stond kon er in het logo-design traject iedere variant worden afgetast. Wél stond vast dat de bedrijfsnaam de twee achternamen zou voeren van de twee oprichters (Ruud Drent & Wim Bosker). Maar of deze gescheiden zouden worden door middel van een plat streepje, een slash, een spatie of zelfs alleen de initialen zou bevatten was nog niet beslist.

Concepten van het Drent & Bosker logo en de schrijfwijze van de bedrijfsnaam
Vliegens &-tekens (ampersands) in verschillende lettertypes

Na vele try-outs kwam de doorbraak met het &-teken. De streepjes waren nogal strak (ietwat afstandelijk) en scheidden de namen. Ze werkten vooral ‘verdelend’. Het &-teken (ook wel Ampersand genoemd) was vele malen vriendelijker (rondere vormen, minder hard) en vele malen meer ‘inclusief’ in tegenstelling tot de streepjes die veel meer scheidden en ‘buiten sloten’. Deze ‘&’ zegt tevens iets over de teamgeest van Drent & Bosker (samenwerking, twee zij meer dan één, het bundelen van krachten) en kan tevens gebruikt worden richting de klant. Drent & Bosker neemt de klant graag bij de hand en betrekt deze op een persoonlijke wijze bij alle aspecten van de administratie. Zo staat de ‘&’ tevens voor de naam van de klant. Als in: Drent & Bosker & … de naam van de klant’. De bedrijfsnaam voelt op deze manier veel meer als een samenwerking. Een ‘ons kent ons’. Wat de lading precies dekt.
Een leuke bijkomstigheid van het &-teken is dat deze stukken vriendelijker en frivoler oogt dan de andere bekeken tekens. Het is bijna een strikje op een cadeau, wat erg goed werkt om het zakelijke, koude en afstandelijke dat administratiekantoren vaak hebben, wat te doorbreken.

Logo-opbouw & Typografie

Na het aftasten van verschillende schrijfwijzen voor de bedrijfsnaam werd duidelijk dat het ideaal was om de volledige achternamen van Ruud en Wim te gebruiken. In eerste instantie is DB nog overwogen als bedrijfsnaam in verband met het korte en strakke karakter van twee initialen. Alleen bleken de volledig uitgeschreven namen vele malen persoonlijker en unieker.
De DB zou abstracter zijn, wellicht geschikt voor een reclamebureau. Maar met persoonlijk contact hoog in het vaandel zouden de volledige namen vele malen geschikter zijn, vooral gepaard met de eerdergenoemde ‘ampersand’.
Vervolgens is een grote hoeveelheid lettertypes onderzocht om te bepalen welke het meest geschikt zou zijn. Een lettertype (zeker voor een logo) heeft een enorme impact. Ieder lettertype heeft zijn eigen karakter en dat beïnvloed vaak de toon en het karakter (althans de perceptie) van het hele bedrijf. Van strak en zakelijk, tot vriendelijk (vaak rondere vormen) tot laagdrempelig en benaderbaar… Een lettertype doet extreem veel als het gaat om ‘toon’.

Het Drent & Bosker-logo in vershillende lettertypes en stijlen
Het nauwkeurig uitlijnen van het Drent & Bosker-logo

De doorbraak kwam bij een modern lettertype dat tevens vriendelijk oogt en dat -wanneer de letters in ‘upercase’(hoofdletters) staan- geweldig in balans is. De persoonsnamen zijn hierbij in een dik-gedrukte (bold) variant van het lettertype gezet en het &-teken is juist in een dun-gedrukte (light) variant geplaatst. Op deze manier knallen de persoonsnamen van het scherm af en valt er tevens niet te veel aandacht op het &-teken. Want hoewel dit teken de identiteit meer uniek maakt en het (letterlijk) de hoeksteen van de Drenkt & Bosker identiteit is; het blijft een secundair element. Ruud en Wim’s achternamen voeren de boventoon.
De meest ideale schrijfwijze van de bedrijfsnaam bleek de namen boven elkaar te zijn, met een custom ‘tracking’ (horizontale ruimte tussen de letters) om de S en de E, de N en de K en de T en de E exact boven elkaar uit te lijnen. Dit maakt het logo rustiger en vele malen strakker dan bij de standaard tussenruimte.
Tevens creëerde deze custom tracking meer ruimte naast ‘Drent’, om het &-teken te plaatsen. En omdat de naam Drent exact één letter korter is dan Bosker lijnt het geheel perfect uit. Een prachtig toeval dat leidt tot een logo dat mooi in balans is.

Het Drent & Bosker-logo in het zwart op een witte achtergrond
Het Drent & Bosker-logo in het wit op een zwarte achtergrond
Enveloppen in het geel met het Drent & Bosker-logo erop

Logo-schaalbaarheid

Schaalbaarheid (hoe een design werkt op groot en klein formaat) is een heel belangrijk onderdeel bij logo-design. Een logo werkt over het algemeen prima op groter formaat maar zodra het kleiner geschaald wordt en er details beginnen weg te vallen, verliezen veel logo’s hun leesbaarheid, herkenbaarheid en charme. Mede hierom is het extreem belangrijk om een logo clean en simpel te houden, ongeacht welk (omvangrijk) verhaal erachter schuil gaat. Voor Drent & Bosker zijn er in principe drie schrijfwijzen:

  • Er is het standaard logo van de namen boven elkaar met het &-teken achter Drent.
  • Er is een versie van de namen naast elkaar, voor op verschillende media waarin dat optimaal zou zijn (bijvoorbeeld brede maar minder hoge (landschapsmodus) situaties).
  • En er is een variant van alleen de initialen waar de ruimte voor de totale bedrijfsnaam (bijvoorbeeld in het website-favicon) erg beperkt is.

Logo-schaalbaarheid

Schaalbaarheid (hoe een design werkt op groot en klein formaat) is een heel belangrijk onderdeel bij logo-design. Een logo werkt over het algemeen prima op groter formaat maar zodra het kleiner geschaald wordt en er details beginnen weg te vallen, verliezen veel logo’s hun leesbaarheid, herkenbaarheid en charme. Mede hierom is het extreem belangrijk om een logo clean en simpel te houden, ongeacht welk (omvangrijk) verhaal erachter schuil gaat. Voor Drent & Bosker zijn er in principe drie schrijfwijzen:

  • Er is het standaard logo van de namen boven elkaar met het &-teken achter Drent.
  • Er is een versie van de namen naast elkaar, voor op verschillende media waarin dat optimaal zou zijn (bijvoorbeeld brede maar minder hoge (landschapsmodus) situaties).
  • En er is een variant van alleen de initialen waar de ruimte voor de totale bedrijfsnaam (bijvoorbeeld in het website-favicon) erg beperkt is.
De schaalbaarheid van het Drent & Bosker logo weergegeven in een trechtervorm
Logo-schaalbaarheid horizontaal weergegeven, van het volledige logo tot het D&B-icoon

Kleurgebruik

Het kleurgebruik voor Drent & Bosker is inmiddels duidelijk. Deze casestudy toont namelijk exact die kleuren. Te beginnen met een frisse geeltint voor de warmte. Deze kleur (of überhaupt ‘warme kleuren’) bleek vrijwel ongebruikt binnen de administratieve branche en was daardoor uiterst uniek en opvallend. Tevens is het een warme tint, wat erg goed past bij het ‘persoonlijk-betrokken/huiskamergevoel’ dat Drent & Bosker beoogt binnen de band met de klant. Bereikbaar. Benaderbaar… Met korte lijnen en informeel contact. Geel is hier uiterst geschikt voor. Ook is het een positieve tint. Het is (binnen de kleurenpsychologie) bekend als de kleur van de zon, zomer, luchtigheid (niet zwaar op de hand), optimisme, evenwicht, creativiteit en werklust.
Het geel wordt in balans gehouden (zodat het design niet té frivool en losjes wordt) door ongebroken zwart, wit en af en toe een lichte grijstint. Wit voor het overzicht en de optimale leesbaarheid voor waar meer tekst gewenst is. En zwart voornamelijk voor een zo groot mogelijk contrast met het geel en wit en als meer ‘zakelijke’ tegenhanger voor de geeltint.

Vier kleurvlakken (geel, wit, zwart en een grijs verloop) die de kleuren van de visuele identiteit van Drent & Bosker bepalen
Vier kleurvlakken (geel, wit, zwart en een grijs verloop) die de kleuren van de visuele identiteit van Drent & Bosker bepalen
Alle ontwerpen van het huisstijl drukwerk voor Drent & Bosker
Een conceptposter/advertentie voor Drent & Bosker met slogan

Visual Identity Book & Huisstijl Ontwerp

Na het ontwikkelen van het logo en het bepalen van de kleurenpalet voor Drent & Bosker is de visuele identiteit beschreven in een zogenaamd ‘Identity Book’. Dit boekje beschrijft de visuele identiteit en legt uit hoe de verschillende elementen van deze identiteit (het logo in verschillende afmetingen, kleuren, lettertypes, fotobewerkingen etc.) toegepast dienen te worden. Tevens vertelt het boekje over de afwegingen en beslissingen die geleid hebben tot de identiteit zelf. Kortom, een antwoord op de vraag; wat is het verhaal achter dit ontwerp?
Wanneer een dergelijk boekje klaar is, vloeien de andere producten (zoals het drukwerk en de website) hier zeer natuurlijk en moeiteloos uit voort. Het visuele ‘DNA’ van het bedrijf is immers bepaald en als door die bril naar de rest van het project gekeken wordt, worden veel van de daaropvolgende beslissingen vanzelfsprekend. Vooral daarom is het goed uitdenken van de visuele identiteit (Identity Design) van een bedrijf als eerste stap enorm waardevol.
Verspreid over deze case-pagina zijn een aantal gedrukte huisstijl-producten te zien die zijn ontworpen nadat de identiteit was vastgesteld. Zoals visitekaartjes, enveloppen, briefpapier, relatiegeschenken en natuurlijk de website.

Het omslag van het boekje dat de visuele identiteit van Drent & Bosker omschrijft
De introductiepagina van het identity book van Drent & Bosker

Webdesign

Na het ontwerpen van de visuele identiteit van Drent & Bosker was het zaak om de website aan te pakken. De oude website was inmiddels zeer gedateerd en hoewel deze wel ‘responsive’ was (zichzelf aanpassend aan smartphones en tablets) was een redesign vrij dringend. Tevens luidde de bestaande website nog de oude naam van één van de twee administratiekantoren. Namelijk die van administratiekantoor Stulp. (Het andere kantoor; Raedthuys, had nog geen eigen website.
De voornaamste taak was om een zeer beknopte en overzichtelijke website te ontwerpen die zou dienen als een verzorgd online visitekaartje voor de klanten. Een wervende of informerende functie had aanzienlijk minder prioriteit omdat het kantoor door haar persoonlijke betrokkenheid ontzettend veel klandizie via-via bereikt. En voor de vraagstukken van informatieve aard staan de werknemers van Drent & Bosker de klant het liefst persoonlijk te woord.
Het hoofddoel van de site was het snel beschikbaar maken van de belangrijkste informatie (contactinformatie en een basic ‘wat wij doen’ omschrijving) en het wekken van een transparante en persoonlijke indruk.

Ook was het natuurlijk van belang om de nieuwe visuele identiteit aan de wereld te tonen via de website. En om bestaande klanten kennis te laten maken met het nieuwe imago van het kantoor. Binnen deze casestudy zijn al enkele shots van de website te zien. En hieronder staat een voor/na afbeelding waarbij door te slepen met de grijze cirkel eenvoudig een ‘before and after’ verschil te zien is tussen de oude (rechts) en de nieuwe website (links).
Het eindresultaat is een beknopte, frisse en strakke website die is ingedeeld in zes korte, logische secties (Welkom, Wat, Hoe, Wie, Waarom en Contact). De site maakt effectief gebruik van strakke typografie en grote koppen (wat goed aansluit op het logo) omdat deze de website erg snel ‘scanbaar’ maken voor de bezoeker.
Daarnaast opent de website met een foto van beide bedrijfseigenaren alsof ze de bezoeker welkom heten bij de voordeur. Dit om een zo persoonlijk mogelijke indruk te wekken.

Webdesign

Na het ontwerpen van de visuele identiteit van Drent & Bosker was het zaak om de website aan te pakken. De oude website was inmiddels zeer gedateerd en hoewel deze wel ‘responsive’ was (zichzelf aanpassend aan smartphones en tablets) was een redesign vrij dringend. Tevens luidde de bestaande website nog de oude naam van één van de twee administratiekantoren. Namelijk die van administratiekantoor Stulp. (Het andere kantoor; Raedthuys, had nog geen eigen website.
De voornaamste taak was om een zeer beknopte en overzichtelijke website te ontwerpen die zou dienen als een verzorgd online visitekaartje voor de klanten. Een wervende of informerende functie had aanzienlijk minder prioriteit omdat het kantoor door haar persoonlijke betrokkenheid ontzettend veel klandizie via-via bereikt. En voor de vraagstukken van informatieve aard staan de werknemers van Drent & Bosker de klant het liefst persoonlijk te woord.
Het hoofddoel van de site was het snel beschikbaar maken van de belangrijkste informatie (contactinformatie en een basic ‘wat wij doen’ omschrijving) en het wekken van een transparante en persoonlijke indruk.
Ook was het natuurlijk van belang om de nieuwe visuele identiteit aan de wereld te tonen via de website. En om bestaande klanten kennis te laten maken met het nieuwe imago van het kantoor. Binnen deze casestudy zijn al enkele shots van de website te zien. En hieronder staat een voor/na afbeelding waarbij door te slepen met de grijze cirkel eenvoudig een ‘before and after’ verschil te zien is tussen de oude (rechts) en de nieuwe website (links).
Het eindresultaat is een beknopte, frisse en strakke website die is ingedeeld in zes korte, logische secties (Welkom, Wat, Hoe, Wie, Waarom en Contact). De site maakt effectief gebruik van strakke typografie en grote koppen (wat goed aansluit op het logo) omdat deze de website erg snel ‘scanbaar’ maken voor de bezoeker.
Daarnaast opent de website met een foto van beide bedrijfseigenaren alsof ze de bezoeker welkom heten bij de voordeur. Dit om een zo persoonlijk mogelijke indruk te wekken.

Vliegende (gele) iconen/favicons met het D&B-monogram op een grijze achtergrond

Nawoord

Op het Drent & Bosker-project kijk ik erg positief terug. Ruud en Wim waren fijne samenwerkingspartners en boden veel creatieve vrijheid binnen het project.
Het eindresultaat is een strakke en vriendelijke visuele identiteit en daarbij-horende producten die allemaal een warme en unieke uitstraling hebben binnen de administratieve branche.
Leuke bijkomstigheid was het feit dat persoonlijk contact erg laagdrempelig was omdat een van de vestigingen van het administratiekantoor in Groningen zit (mijn thuisbasis). Voor mij is dit uitzonderlijk omdat zeker 90% van mijn klanten elders vandaan komt (70% + uit de Randstad) en dit was een leuke afwisseling.
Ruud en Wim wil ik graag bedanken voor het vertrouwen en de vrijheid die ze mij boden en ik wens ze veel succes met deze nieuwe stap in hun carrière.

Toegepast

Deel dit project via

Even overleggen?

Heb je een uitdagend project of een vraag? Neem gerust contact op. Ik denk graag met je mee. Bel: 06-42 48 46 00 of stuur een e-mail naar paul@paulchristian.nl