Identity Design, Logo Ontwerp
& Webdesign voor Naesten

De uitdaging: ontwerp een unieke, empathische en verzorgde visuele identiteit en interface, voor een startup met een beladen onderwerp.

Projectomschrijving

Via mijn website werd ik benaderd door Hamid Elouardi, een technisch-onderlegde man die werkte in het team van Apple Maps. Hamid liep al enige tijd rond met het idee voor een startup en tijdens een zoektocht naar een designer die zijn idee visueel tot leven zou kunnen brengen kwam hij bij mij terecht.
Hamid’s idee was het opzetten van een soort ‘administratieboekje in de cloud’ waar mensen hun belangrijkste gegevens en administratieve zaken in konden zetten. Dit met het idee dat — mocht die persoon iets zou overkomen — zijn of haar naasten toegang zouden krijgen tot dit boekje en daarmee direct bij diens essentiële gegevens konden komen. Denk hierbij aan gegevens van verzekeringen, huisvesting, abonnementen, social media, bankgegevens etc.
Hamid was op dit idee gekomen nadat hij onverwacht zijn vader had verloren en zich overdonderd voelde door de grote hoeveelheid administratie die plotseling moest worden uitgezocht. En dat ook nog eens op een moment dat hij het emotioneel al zo zwaar had.
Hamid’s idee, dat de vorm zou krijgen van een website, zou het eenvoudig mogelijk moeten maken voor een persoon om allerlei gegevens toe te voegen aan zijn of haar ‘boekje’ en om vervolgens één of twee vertrouwenspersonen aan te wijzen die daartoe toegang zouden krijgen mocht hem of haar iets overkomen. Dit zou het overlijden kunnen zijn, maar ook bijvoorbeeld in het geval van vermissing of een comateuze toestand is het voor de directe naasten vaak van belang dat zij bij belangrijke administratieve gegevens kunnen.
De naam die Hamid had geregistreerd voor dit bedrijf was: Naesten (spreek uit “naasten”).
Tijdens onze kennismaking legde ik mijn eerste ideeën op tafel, benoemde ik de potentiële drempels die ik voorzag en schetste ik mijn eerste ‘gut feeling’ visie voor de branding en de website van Neasten.
Hamid was zeer enthousiast en wilde niet langer wachten met het realiseren van zijn idee. Anderhalve week later ging het project van start.

Taken en projectdoelstellingen

  • Voor het Naesten-project was het mijn voornaamste taak om te dienen als creative director en om daarbinnen de gehele visuele uitstraling en tevens de ‘sfeer, taal en toon’ te bepalen. In feite had ik hierbinnen de rollen: Art Director, Visueel Ontwerper, Grafisch Ontwerper en User Experience Designer.
  • De grootste drempel die ik zelf zag voor een bedrijf als Naesten is het bespreekbaar maken van een onderwerp dat redelijk beladen is. In feite laat Naesten mensen nadenken over ‘wat als…’ en dat doet niemand graag. Het bespreekbaar maken van dit onderwerp en het (waar mogelijk) verlichten van de beladenheid zou het voornaamste doel zijn van het design. ‘Empathie’ zou hierbij het sleutelwoord zijn.
  • Het was mijn taak om de visuele identiteit van Naesten te ontwerpen met dit sleutelwoord in het achterhoofd. Een unieke uitstraling die fris, jong en verzorgd zou lijken. Maar niet ‘hip’ of ‘happy’. Hieronder zouden vallen: het logo, de kleurencombinatie, typografie, fotobewerking en het bedenken van een mascotte die de gebruikers zou helpen binnen de website.
  • Ook was het mijn taak om de interface van de website/web-app zelf te ontwerpen. Kortom; het product van Naesten. Het digitale administratieboekje dat men uiteindelijk zou gaan gebruiken. Hierbinnen stonden usability en user experience design bovenaan de prioriteitenlijst.

Identity Design, Logo Ontwerp & Webdesign voor Naesten

De uitdaging: ontwerp een unieke, empathische en verzorgde visuele identiteit en interface, voor een startup met een beladen onderwerp.

Via mijn website werd ik benaderd door Hamid Elouardi, een technisch-onderlegde man die werkte in het team van Apple Maps. Hamid liep al enige tijd rond met het idee voor een startup en tijdens een zoektocht naar een designer die zijn idee visueel tot leven zou kunnen brengen kwam hij bij mij terecht.
Hamid’s idee was het opzetten van een soort ‘administratieboekje in de cloud’ waar mensen hun belangrijkste gegevens en administratieve zaken in konden zetten. Dit met het idee dat — mocht die persoon iets zou overkomen — zijn of haar naasten toegang zouden krijgen tot dit boekje en daarmee direct bij diens essentiële gegevens konden komen. Denk hierbij aan gegevens van verzekeringen, huisvesting, abonnementen, social media, bankgegevens etc.
Hamid was op dit idee gekomen nadat hij onverwacht zijn vader had verloren en zich overdonderd voelde door de grote hoeveelheid administratie die plotseling moest worden uitgezocht. En dat ook nog eens op een moment dat hij het emotioneel al zo zwaar had.
Hamid’s idee, dat de vorm zou krijgen van een website, zou het eenvoudig mogelijk moeten maken voor een persoon om allerlei gegevens toe te voegen aan zijn of haar ‘boekje’ en om vervolgens één of twee vertrouwenspersonen aan te wijzen die daartoe toegang zouden krijgen mocht hem of haar iets overkomen. Dit zou het overlijden kunnen zijn, maar ook bijvoorbeeld in het geval van vermissing of een comateuze toestand is het voor de directe naasten vaak van belang dat zij bij belangrijke administratieve gegevens kunnen.
De naam die Hamid had geregistreerd voor dit bedrijf was: Naesten (spreek uit “naasten”).
Tijdens onze kennismaking legde ik mijn eerste ideeën op tafel, benoemde ik de potentiële drempels die ik voorzag en schetste ik mijn eerste ‘gut feeling’ visie voor de branding en de website van Neasten.
Hamid was zeer enthousiast en wilde niet langer wachten met het realiseren van zijn idee. Anderhalve week later ging het project van start.

  • Voor het Naesten-project was het mijn voornaamste taak om te dienen als creative director en om daarbinnen de gehele visuele uitstraling en tevens de ‘sfeer, taal en toon’ te bepalen. In feite had ik hierbinnen de rollen: Art Director, Visueel Ontwerper, Grafisch Ontwerper en User Experience Designer.
  • De grootste drempel die ik zelf zag voor een bedrijf als Naesten is het bespreekbaar maken van een onderwerp dat redelijk beladen is. In feite laat Naesten mensen nadenken over ‘wat als…’ en dat doet niemand graag. Het bespreekbaar maken van dit onderwerp en het (waar mogelijk) verlichten van de beladenheid zou het voornaamste doel zijn van het design. ‘Empathie’ zou hierbij het sleutelwoord zijn.
  • Het was mijn taak om de visuele identiteit van Naesten te ontwerpen met dit sleutelwoord in het achterhoofd. Een unieke uitstraling die fris, jong en verzorgd zou lijken. Maar niet ‘hip’ of ‘happy’. Hieronder zouden vallen: het logo, de kleurencombinatie, typografie, fotobewerking en het bedenken van een mascotte die de gebruikers zou helpen binnen de website.
  • Ook was het mijn taak om de interface van de website/web-app zelf te ontwerpen. Kortom; het product van Naesten. Het digitale administratieboekje dat men uiteindelijk zou gaan gebruiken. Hierbinnen stonden usability en user experience design bovenaan de prioriteitenlijst.

Meerdere interfaces van de Naesten website

Logo ontwerp

Het ontwerpen van een sterk logo voor Naesten was de eerste uitdaging op mijn to-do lijst. Een logo is vaak het boegbeeld een merk en de hoeksteen van een project. En met een woord zo uniek als Naesten was het zaak om hier heel goed over na te denken.
Omdat het geen bekend Nederlands woord is en wellicht zelfs lijkt op een verkeerd geschreven woord, bleef ik terugkeren naar een typografisch logo. Dit is puur de bedrijfsnaam in een bepaald lettertype, zonder iconen of verdere visuele aanvullingen.
Er is heel breed gekeken naar symboliek om de essentie van Naesten te vangen in beelden… Maar één van mijn eerste concepten – puur het woord Naesten met een punt vóór het woord  bleek niet te overtreffen.

Concepten en schetsen voor het logo ontwerp van Naesten
Typografie-concepten voor het Naesten-logo

De punt voor het woord Naesten symboliseert iets dat ophoudt en creëert een ‘stilte’. En de hoofdletter N is in feite een nieuwe zin. Iets dat doorgaat… Iets dat door moet. De ‘naasten’ die verder moeten met hun leven ten opzichte van datgene wat gepauzeerd (coma) of beëindigd (overlijden) werd door de punt.
In slechts 8 tekens geeft dit typografische logo weer wat Naesten is… En voor wie het er is: vooral voor de naasten die van alles moeten regelen ‘in het geval van…’.

De punt voor het woord Naesten symboliseert iets dat ophoudt en creëert een ‘stilte’. En de hoofdletter N is in feite een nieuwe zin. Iets dat doorgaat… Iets dat door moet. De ‘naasten’ die verder moeten met hun leven ten opzichte van datgene wat gepauzeerd (coma) of beëindigd (overlijden) werd door de punt.
In slechts 8 tekens geeft dit typografische logo weer wat Naesten is… En voor wie het er is: vooral voor de naasten die van alles moeten regelen ‘in het geval van…’.

Typografie-concepten voor het Naesten-logo
Uiteindelijke logo van Naesten in blauw vlak
Uiteindelijke logo van Naesten in wit vlak
Zwart-wit-sfeerfoto met meisje voor Neasten

Schaalbaarheid

Bij de doorbraak van een concept voor een logo is de stress-test altijd: hoe schaalt het? Naesten is zoals gezegd een uniek woord… Onbekend… En dat de bedrijfsnaam goed leesbaar is (ook op kleiner formaat), is van essentieel belang.
Gelukkig bleef de leesbaarheid in het voorkeurslettertype optimaal. Ook bij verkleining van het logo. Daar waar het logo op zeer klein formaat zou moeten worden geplaatst, zou gekozen kunnen worden voor een bredere tracking tussen de letters om iedere letter wat meer ruimte te geven en te laten ademen. De letters klonteren dan wat minder samen en de leesbaarheid wordt vergroot. Echter, het huidige logo is nog perfect leesbaar op een formaat van 1,5 cm breed en dat is optimaal.
Het voor het logo gebruikte lettertype heeft daarnaast exact de karaktereigenschappen die passen bij Naesten zelf. Vriendelijk, serieus, zakelijk genoeg, maar niet oubollig of saai en tevens niet té strak. Zo blijft het een jong bedrijf dat weliswaar serieus is, maar niet stijf of autoritair zoals bijvoorbeeld sommige verzekeringsmaatschappijen. Naesten oogt hierdoor professioneel maar blijft tevens toegankelijk.

De schaalbaarheid van het Neasten-logo van klein tot groot
De gebruikte kleurencombinatie van de visuele identiteit van Neasten

Kleurgebruik

De kleur blauw (neigend naar kobaltblauw) voert de boventoon binnen de visuele identiteit van Naesten. Deze blauwtint is unieker en warmer dan standaard blauwtinten en heeft als sleutelwoorden in de kleurenpsychologie de betekenis van: vrede, rust, kalmte, waardigheid, helderheid, oneindigheid en verantwoordelijkheid. (Mijn inspiratie voor deze kleur kwam van kunstwerken van Yves Klein).
Door deze blauwtint tot een zeer subtiel verloop te maken oogt de kleur warmer en ‘zachter’ dan bij effen blauw vaak het geval is. In de kern is blauw namelijk een koudere (meer afstandelijke) kleur. En hoewel Naesten een zekere professionele afstand heeft met betrekking tot de privézaken van haar klanten, wil het bedrijf daarnaast wel degelijk benaderbaar en vooral hartelijk zijn.
Deze ’Naesten-blauw’ wordt veelal gecombineerd met grote witvlakken binnen de identiteit waardoor de blauwtint er goed uit springt en tevens zijn er grijstinten in de huisstijl te vinden (vooral in de zwart/wit foto’s).

Kleurgebruik

De kleur blauw (neigend naar kobaltblauw) voert de boventoon binnen de visuele identiteit van Naesten. Deze blauwtint is unieker en warmer dan standaard blauwtinten en heeft als sleutelwoorden in de kleurenpsychologie de betekenis van: vrede, rust, kalmte, waardigheid, helderheid, oneindigheid en verantwoordelijkheid. (Mijn inspiratie voor deze kleur kwam van kunstwerken van Yves Klein).
Door deze blauwtint tot een zeer subtiel verloop te maken oogt de kleur warmer en ‘zachter’ dan bij effen blauw vaak het geval is. In de kern is blauw namelijk een koudere (meer afstandelijke) kleur. En hoewel Naesten een zekere professionele afstand heeft met betrekking tot de privézaken van haar klanten, wil het bedrijf daarnaast wel degelijk benaderbaar en vooral hartelijk zijn.
Deze ’Naesten-blauw’ wordt veelal gecombineerd met grote witvlakken binnen de identiteit waardoor de blauwtint er goed uit springt en tevens zijn er grijstinten in de huisstijl te vinden (vooral in de zwart/wit foto’s).

De gebruikte kleurencombinatie van de visuele identiteit van Neasten
Schets met pen van Julia

Julia

In het begin van het project ontstond al het idee om naast het gebruikelijke designwerk het concept af te tasten van een soort mascotte… Een persoontje die Naesten nog wat meer benaderbaar zou maken en het bedrijf een vriendelijk en menselijk gezicht zou geven. Dit persoontje zou kunnen dienen als een hulp die de klant van Naesten begeleidt door de interface. En daarnaast zou dit persoontje kunnen dienen als een soort empathische steun voor de vertrouwenspersonen van iemands Naesten-account in het geval van een noodlottige situatie.
Na het uitwerken van een mood board voor dit karakter hebben we Inge de Fluiter benaderd voor het uitwerken ervan. Inge is een professionele illustrator gespecialiseerd in het tekenen van zogenaamde ‘praatplaten’. Dit zijn tekeningen die in één visueel beeld weergeven van een bedrijf doet.
Inge heeft zowel het karaktertje (die we ‘Julia’ hebben genoemd) als de praatplaat voor Naesten uitgewerkt.
Dit alles met van mijn kant de suggestie dat we een zeer ‘analoog’ poppetje moesten gebruiken voor de interface van Naesten. Een overduidelijk met potlood getekend figuurtje.
Dit figuurtje (een meisje, met bril) geeft Naesten meer karakter en meer vriendelijkheid en zorgt ervoor dat de interface van Naesten een toegankelijke, aandoenlijke en vooral een begripvolle toon heeft. Door haar met potlood weer te geven in plaats van met strakke digitale lijnen wordt het geheel nog wat hartelijker en meer benaderbaar.

Schets met potlood van Julia

Julia

In het begin van het project ontstond al het idee om naast het gebruikelijke designwerk het concept af te tasten van een soort mascotte… Een persoontje die Naesten nog wat meer benaderbaar zou maken en het bedrijf een vriendelijk en menselijk gezicht zou geven. Dit persoontje zou kunnen dienen als een hulp die de klant van Naesten begeleidt door de interface. En daarnaast zou dit persoontje kunnen dienen als een soort empathische steun voor de vertrouwenspersonen van iemands Naesten-account in het geval van een noodlottige situatie.
Na het uitwerken van een mood board voor dit karakter hebben we Inge de Fluiter benaderd voor het uitwerken ervan. Inge is een professionele illustrator gespecialiseerd in het tekenen van zogenaamde ‘praatplaten’. Dit zijn tekeningen die in één visueel beeld weergeven van een bedrijf doet.
Inge heeft zowel het karaktertje (die we ‘Julia’ hebben genoemd) als de praatplaat voor Naesten uitgewerkt.
Dit alles met van mijn kant de suggestie dat we een zeer ‘analoog’ poppetje moesten gebruiken voor de interface van Naesten. Een overduidelijk met potlood getekend figuurtje.
Dit figuurtje (een meisje, met bril) geeft Naesten meer karakter en meer vriendelijkheid en zorgt ervoor dat de interface van Naesten een toegankelijke, aandoenlijke en vooral een begripvolle toon heeft. Door haar met potlood weer te geven in plaats van met strakke digitale lijnen wordt het geheel nog wat hartelijker en meer benaderbaar.

Schets met pen van Julia
Schets met potlood van Julia
Simpele getekende weergave (onder begeleiding van Julia) van wat Naesten is en doet
Visitekaartjes (voor en achterkant) van boven gezien
Omslag van het identity design-boek van Neasten

Visual identity book en huisstijl ontwerp

Om het ontwerp van de visuele identiteit van Naesten te omschrijven en dit gedeelte van het project af te sluiten is een identity book gecreëerd. Dit boek beschrijft alle keuzes, achterliggende ideeën, motivaties en de juiste toepassingen van het design in een beknopt boekje.
Binnen dit boekje is (zoals ik vaak doe) geëxperimenteerd met verschillende fotobewerkingen, fictieve reclameposters, een dummy-design van de visitekaartjes en meer. Dit alles geeft veel meer uiting aan de identiteit en het biedt mij daarnaast een canvas om de creatieve concepten op af te tasten waar niet direct een vraag naar is, maar welke anders in mijn hoofd blijven zitten tot ik er iets mee doe.

Een van deze concepten was het ‘starry night’-concept, waarbij ik het symbolische puntje uit het Neasten logo gebruikt heb om een soort sterrennacht mee te creëren die van een ‘naaste’ ‘af straalt’.
En tevens kon ik in dit boekje verschillende slogans afwegen die ik verzonnen had, zoals: “Jouw administratie. Waar je geliefden bij kunnen. Voor je weet maar nooit.”.
Het eindresultaat van het identity design voor Naesten is een frisse, vriendelijke, maar toch zakelijke merkidentiteit die rust en betrouwbaarheid uitstraalt en een lastig onderwerp iets minder beladen maakt. Een zeer gezonde basis voor het daadwerkelijke product: de Naesten website.

Om het ontwerp van de visuele identiteit van Naesten te omschrijven en dit gedeelte van het project af te sluiten is een identity book gecreëerd. Dit boek beschrijft alle keuzes, achterliggende ideeën, motivaties en de juiste toepassingen van het design in een beknopt boekje.
Binnen dit boekje is (zoals ik vaak doe) geëxperimenteerd met verschillende fotobewerkingen, fictieve reclameposters, een dummy-design van de visitekaartjes en meer. Dit alles geeft veel meer uiting aan de identiteit en het biedt mij daarnaast een canvas om de creatieve concepten op af te tasten waar niet direct een vraag naar is, maar welke anders in mijn hoofd blijven zitten tot ik er iets mee doe.
Een van deze concepten was het ‘starry night’-concept, waarbij ik het symbolische puntje uit het Neasten logo gebruikt heb om een soort sterrennacht mee te creëren die van een ‘naaste’ ‘af straalt’.
En tevens kon ik in dit boekje verschillende slogans afwegen die ik verzonnen had, zoals: “Jouw administratie. Waar je geliefden bij kunnen. Voor je weet maar nooit.”.
Het eindresultaat van het identity design voor Naesten is een frisse, vriendelijke, maar toch zakelijke merkidentiteit die rust en betrouwbaarheid uitstraalt en een lastig onderwerp iets minder beladen maakt. Een zeer gezonde basis voor het daadwerkelijke product: de Naesten website.

Flyer ontwerp van Neasten in blauwtinten met de sterrennacht opgebouwd uit het Neasten-logo puntje
Interface design van drie schermen van de Neasten website/web-app met Julia ernaast, in blauwtinten

Webdesign/interface design

De Naesten-website (het ‘administratieboekje’ zelf) is waar het allemaal om draait. Dit is het product van Naesten. Deze website is benaderd alsof het een app was voor de smartphone. Deze ‘mobile first’ benadering zorgt ervoor dat een interface optimaal is voor smartphones en hierbij moet je extreem streng zijn in je designkeuzes om alles gebruiksvriendelijk te houden. Een smartphone heeft weinig (beeldscherm) ruimte en de menselijke vingers zijn aanzienlijk groter dan een cursor. Kortom; de buttons moeten groter zijn dan op een pc-beeldscherm en er is ook nog eens een veel kleiner canvas om alles op weer te geven. Wanneer zo’n ‘mobile first’ website vervolgens helemaal is uitgedacht, is het opschalen naar grotere beeldschermformaten een stuk eenvoudiger. Waar de vroegere benadering (ontwerpen voor een groot scherm en op kleinere schermen dingen schrappen) een stuk minder ideaal is.
De Naesten-website is in eerste instantie ontworpen als ‘mockup’, een design zonder werkende onderdelen. Deze mockup diende als voorbeeld/ideaalbeeld voor het ontwikkelingsteam.

In de volgende secties zijn enkele screenshots te zien van de Naesten-interface en een stukje van het ‘denkwerk achter de schermen’ met daarin de wireframes, flowcharts en brainstorm-notities. Ook toon ik een idee dat ik als conceptnaam ‘sad mode’ heb genoemd. Ik bedacht namelijk tijdens de ontwerpfase dat de persoon die inlogt als vertrouwenspersoon in een totaal andere emotionele staat verkeert dan een persoon die een eigen account aanmaakt of beheert. En waar het blauw van de Naesten-identiteit doorgaans prettig en uniek voorkomt. Zou het binnen de interface wellicht wat te fris en vrolijk kunnen overkomen in zeer emotionele omstandigheden.
Het idee van ‘sad mode’ lost dit op door een andere interface-kleur te tonen wanneer een persoon namens iemand anders inlogt. Het systeem weet dan wat er waarschijnlijk iets aan de hand is en schaalt de kleurtint en helderheid terug van een kobaltblauw naar een lavendel-paars. Deze lavendelkleur is visueel een slag rustiger, subtieler en heeft een nog sterkere kalmerende werking. Ook Julia past zich in deze situatie aan qua gemoedstoestand, uiterlijk en kleding.

De Naesten-website (het ‘administratieboekje’ zelf) is waar het allemaal om draait. Dit is het product van Naesten. Deze website is benaderd alsof het een app was voor de smartphone. Deze ‘mobile first’ benadering zorgt ervoor dat een interface optimaal is voor smartphones en hierbij moet je extreem streng zijn in je designkeuzes om alles gebruiksvriendelijk te houden. Een smartphone heeft weinig (beeldscherm) ruimte en de menselijke vingers zijn aanzienlijk groter dan een cursor. Kortom; de buttons moeten groter zijn dan op een pc-beeldscherm en er is ook nog eens een veel kleiner canvas om alles op weer te geven. Wanneer zo’n ‘mobile first’ website vervolgens helemaal is uitgedacht, is het opschalen naar grotere beeldschermformaten een stuk eenvoudiger. Waar de vroegere benadering (ontwerpen voor een groot scherm en op kleinere schermen dingen schrappen) een stuk minder ideaal is.
De Naesten-website is in eerste instantie ontworpen als ‘mockup’, een design zonder werkende onderdelen. Deze mockup diende als voorbeeld/ideaalbeeld voor het ontwikkelingsteam.
In de volgende secties zijn enkele screenshots te zien van de Naesten-interface en een stukje van het ‘denkwerk achter de schermen’ met daarin de wireframes, flowcharts en brainstorm-notities. Ook toon ik een idee dat ik als conceptnaam ‘sad mode’ heb genoemd. Ik bedacht namelijk tijdens de ontwerpfase dat de persoon die inlogt als vertrouwenspersoon in een totaal andere emotionele staat verkeert dan een persoon die een eigen account aanmaakt of beheert. En waar het blauw van de Naesten-identiteit doorgaans prettig en uniek voorkomt. Zou het binnen de interface wellicht wat te fris en vrolijk kunnen overkomen in zeer emotionele omstandigheden.
Het idee van ‘sad mode’ lost dit op door een andere interface-kleur te tonen wanneer een persoon namens iemand anders inlogt. Het systeem weet dan wat er waarschijnlijk iets aan de hand is en schaalt de kleurtint en helderheid terug van een kobaltblauw naar een lavendel-paars. Deze lavendelkleur is visueel een slag rustiger, subtieler en heeft een nog sterkere kalmerende werking. Ook Julia past zich in deze situatie aan qua gemoedstoestand, uiterlijk en kleding.

Interface design van drie schermen van de Neasten website/web-app met Julia ernaast, in lavendel-paars

Wireframes
en interface-schetsen

Wireframes
en interface-schetsen

Vier interfaces voor de Neasten website/web-app in zowel blauw (normaal) als lavendel-paars ('sad mode')
Poster-ontwerp voor Neasten met een man die uit het raam kijkt en de Neasten slogan
Icoon-ontwerp voor de Neasten website/web-app
Design mockup van een bushalte-poster met iemand die naar de hemel kijkt, de slogan en het Neasten-logo erop

Nawoord

Het Neasten-project heeft bestaan uit twee delen; het ontwerp van de visuele identiteit, en (na een pauze) het ontwerp van de Neasten-website zelf. Hamid was binnen beide projecten een uiterst prettige opdrachtgever en sparringpartner die mij een enorme creatieve vrijheid bood binnen het project. Als gevolg van die vrijheid heb ik mijzelf verder kunnen ontwikkelen en iets neer kunnen zetten waar ik trots op terugkijk.
Hamid zelf is erg verguld met het eindresultaat en het feit dat hij vorm heeft kunnen geven aan een idee waar hij al lange tijd mee rond liep. Ik ben extreem benieuwd wat de toekomst brengt voor Neasten en ik wens Hamid alle succes van de wereld toe.

Meer projecten

Heb je een uitdagend project of een vraag?

Ik hoor graag van je! Je kunt tijdens kantooruren bellen met 06-42 48 46 00, je vraag stellen via de contactpagina of een:

Offerte aanvragen

Heb je een uitdagend project of een vraag?

Ik hoor graag van je! Je kunt tijdens kantooruren bellen met 06-42 48 46 00, je vraag stellen via de contactpagina of een:

Offerte aanvragen