Identity Design, Logo Ontwerpen Webdesign voor Naesten

Identity Design, Logo Ontwerp en Webdesign voor Naesten

Over de klant

Op een besneeuwde 4 januari had ik in het Hampshire Hotel Plaza te Groningen een afspraak met Hamid Elouardi. Hamid werkte bij Xpar Vision naast het hotel als International Field Engineer en liep al enkele jaren met het idee rond voor een eigen startup. Dit idee liet hem de laatste tijd niet meer los en via een zoektocht op internet naar een designer/creative director die zijn idee visueel tot leven zou kunnen brengen kwam hij bij mij terecht.
Tijdens onze twee uur durende kennismaking deed hij zijn hele visie uit de doeken en het idee dat hij schetste sprak me erg aan. Dat je iets voelt voor het product of de dienst van je klant is eigenlijk noodzakelijk. Maar dat je er direct een use case voor jezelf in ziet is minder vaak het geval. Hier was dat wel zo. Ik was heel enthousiast.

Hamid Elouardi, oprichter van Naesten

Projectomschrijving

Hamid’s idee was het opzetten van een soort ‘administratieboekje in de cloud’ waar mensen hun belangrijkste gegevens en administratieve zaken in konden zetten. Dit met het idee dat — zou die persoon iets zou overkomen — zijn of haar naasten toegang zouden krijgen tot dit boekje en daarmee direct bij essentiële gegevens konden komen. Denk hierbij aan gegevens van verzekeringen, huisvesting, abonnementen, social media, bankgegevens etc.
Hamid was op dit idee gekomen nadat hij onverwacht zijn vader had verloren en zich overdonderd voelde door de grote hoeveelheid administratie die moest worden doorgewerkt om helder te krijgen wat er allemaal geregeld moest worden. En dat allemaal op een moment dat hij het emotioneel al zo zwaar had.
Hamid’s idee, dat de vorm zou krijgen van een website of web-app zou het eenvoudig mogelijk moeten maken voor een persoon om allerlei gegevens toe te voegen aan zijn of haar boekje en om vervolgens één of twee vertrouwenspersonen aan te wijzen die daartoe toegang zouden krijgen mocht hem of haar iets overkomen. Dit zou het overlijden kunnen zijn, maar ook bijvoorbeeld in het geval van een comateuze toestand in een ziekenhuis is het voor de directe naasten vaak van belang dat zij bij de belangrijke gegevens kunnen.
De naam die Hamid had geregistreerd voor dit bedrijf was: Naesten (spreek uit “naasten”). Een unieke naam waar ik persoonlijk heel blij mee was. Een sterke of unieke naam doet veel voor een bedrijf en hoewel ik vaak betrokken word bij het het verzinnen van bedrijfs- of productnamen, had ik deze vooralsnog niet direct kunnen overtreffen. Ik vond (en vind) hem top.
Na het bespreken van mijn eerste ideeën, de potentiële drempels die ik zag en het uitleggen van mijn eerste ‘gut feeling’ visie voor het bedrijf, ging Hamid met mij in zee. Onze handtekeningen kwamen onder de offerte en het project werd officieel gestart op 25 april 2016.

Taken & Projectdoelstellingen

  • Voor het Naesten-project was het mijn voornaamste taak om te dienen als creative director en om daarbinnen de gehele visuele uitstraling en tevens de ‘sfeer, taal en toon’ te bepalen. In feite had ik hierbinnen de rollen: art director, visueel ontwerper, user experience designer en grafisch ontwerper.
  • De grootste drempel die ik zelf zag voor een bedrijf als Naesten is het bespreekbaar maken van een onderwerp wat niet heel fijn is. In feite laat Naesten mensen nadenken over ‘wat als…’ en dat doet niemand graag. Het bespreekbaar maken van dit onderwerp en het (waar mogelijk) verlichten ervan zou het voornaamste doel zijn van het design. ‘Empathie’ zou hierbij het sleutelwoord zijn.
  • Het was mijn taak om de visuele identiteit van Naesten te ontwerpen met dit sleutelwoord in het achterhoofd. Een unieke uitstraling die fris, jong en verzorgd zou lijken. Maar niet ‘hip’ of ‘happy’. Hieronder zouden vallen: het logo, de kleurencombinatie, typografie, fotobewerking en het bedenken van een poppetje dat de gebruikers zou helpen binnen de website.
  • Ook was het mijn taak om de interface van de website/web-app zelf te ontwerpen. Kortom; het product Neasten. Het digitale administratieboekje dat men uiteindelijk zou gaan gebruiken.
    Hierbinnen stonden usability en user experience design bovenaan de prioriteitenlijst.
  • Het ontwerpen van dit alles en het creëren van de gehele creatieve visie voor Naesten zou moeten leiden tot een kwalitatief-hoogstaande visuele identiteit en website/app die zouden kunnen fungeren als ‘pitch product’ voor Hamid, om verdere funding op te halen. Want hoewel hij zelf deze eerste fase zou financieren om het balletje aan het rollen te brengen was voor een verdere uitbouw en het opschalen van de dienst meer financiering nodig.
Meerdere interfaces van de Naesten website/web-app

Logo-ontwerp

Het ontwerpen van een sterk logo voor Naesten was de eerste uitdaging op mijn to-do lijst. Een logo is vaak het boegbeeld. De hoeksteen van een project. En met een woord zo uniek als Naesten was het zaak om hier heel goed over na te denken.
Omdat het geen bekend Nederlands woord is en wellicht zelfs lijkt op een verkeerd geschreven woord, bleef ik terugkeren naar een woordmerk-logo. Dit is puur de bedrijfsnaam in een bepaald lettertype, zonder iconen of verdere visuele aanvullingen erbij.
Er is heel breed gekeken naar symboliek om de essentie van Naesten te vangen in beelden… Maar één van de eerste concepten – puur het woord Naesten met een punt vóór het woord en een hoofdletter N  bleef overeind staan als een voltreffer.

Concepten en schetsen voor het logo ontwerp van Naesten
Typografie-concepten voor het Naesten-logo

De punt voor het woord Naesten symboliseert natuurlijk iets dat ophoudt en creëert een ‘stilte’. En de hoofdletter N is dan in feite een nieuwe zin. Iets dat door gaat… Iets dat door moet. De ‘naasten’ die verder moeten met hun leven ten opzichte van datgene wat gepauzeerd (coma) of beëindigd (overlijden) werd door de punt.
In slechts 8 tekens geeft dit woordmerk-logo weer wat Naesten doet… Wat het is… En voor wie het er is: vooral voor de naasten die van alles moeten regelen ‘in het geval dat…’. Naesten is er om het hún makkelijker te maken in tijden dat zij het naar alle waarschijnlijkheid zwaar hebben. En dit werd het uiteindelijke bedrijfslogo.

De punt voor het woord Naesten symboliseert natuurlijk iets dat ophoudt en creëert een ‘stilte’. En de hoofdletter N is dan in feite een nieuwe zin. Iets dat door gaat… Iets dat door moet. De ‘naasten’ die verder moeten met hun leven ten opzichte van datgene wat gepauzeerd (coma) of beëindigd (overlijden) werd door de punt.
In slechts 8 tekens geeft dit woordmerk-logo weer wat Naesten doet… Wat het is… En voor wie het er is: vooral voor de naasten die van alles moeten regelen ‘in het geval dat…’. Naesten is er om het hún makkelijker te maken in tijden dat zij het naar alle waarschijnlijkheid zwaar hebben. En dit werd het uiteindelijke bedrijfslogo.

Typografie-concepten voor het Naesten-logo
Uiteindelijke logo van Naesten in blauw vlak
Uiteindelijke logo van Naesten in wit vlak
Zwart-wit-sfeerfoto met meisje voor Neasten

Schaalbaarheid

Bij de doorbraak van een concept voor een logo is de stress-test altijd: hoe schaalt het? Naesten is zoals gezegd een uniek woord… Onbekend… En dat de bedrijfsnaam goed leesbaar is (ook op kleiner formaat), is van essentieel belang.
Gelukkig bleef de leesbaarheid in het voorkeurslettertype optimaal. Ook bij verkleining van het logo.
Daar waar het logo op zeer klein formaat zou moeten worden geplaatst, zou gekozen kunnen worden voor een bredere tracking tussen de letters om iedere letter wat meer ruimte te geven en te laten ademen. De letters klonteren dan wat minder samen en de leesbaarheid wordt vergroot. Echter, het huidige logo is nog perfect leesbaar op een formaat van 1,5 cm breed en dat is optimaal.
Voor het lettertype van het logo van Naesten is gekozen voor het lettertype ‘Gotham’. Dit lettertype heeft exact de karaktereigenschappen die passen bij Naesten zelf. Vriendelijk, serieus, zakelijk genoeg, maar niet oubollig of saai en tevens niet té strak. Zo blijft het een jong bedrijf dat weliswaar serieus is, maar niet stijf of extreem autoritair zoals bijvoorbeeld sommige verzekeringsmaatschappijen. Naesten oogt hierdoor professioneel maar blijft tevens erg toegankelijk.

De schaalbaarheid van het Neasten-logo van klein tot groot
De gebruikte kleurencombinatie van de visuele identiteit van Neasten

Kleurgebruik

De kleur blauw (neigend naar kobaltblauw) voert de boventoon binnen de visuele identiteit van Naesten. Deze blauwtint is unieker en warmer dan de standaard blauwtinten die veel vaker voorkomen. En deze ’Naesten-blauw’ heeft als sleutelwoorden in de kleurenpsychologie de betekenis van: vrede, rust, kalmte, waardigheid, helderheid, oneindigheid en verantwoordelijkheid. (Mijn inspiratie voor deze kleur kwam van kunstwerken van Yves Klein).
Door deze blauwtint tot een zeer subtiel verloop te maken (bijv. 75% kobaltblauw naar 100% kobaltblauw (donkerder)) oogt de kleur nog warmer en ‘zachter’ dan bij effen blauw vaak het geval is. In de kern is blauw namelijk een koudere (meer afstandelijke) kleur. En hoewel Naesten een zekere professionele afstand heeft met betrekking tot de privézaken van haar klanten, wil het bedrijf daarnaast wel degelijk benaderbaar en vooral hartelijk zijn.
Deze ’Naesten-blauw’ wordt veelal gecombineerd met grote witvlakken binnen de identiteit waardoor de blauwtint er goed uit springt. En tevens zijn er grijstinten in de huisstijl te vinden (vooral in de zwart/wit foto’s).

Kleurgebruik

De kleur blauw (neigend naar kobaltblauw) voert de boventoon binnen de visuele identiteit van Naesten. Deze blauwtint is unieker en warmer dan de standaard blauwtinten die veel vaker voorkomen. En deze ’Naesten-blauw’ heeft als sleutelwoorden in de kleurenpsychologie de betekenis van: vrede, rust, kalmte, waardigheid, helderheid, oneindigheid en verantwoordelijkheid. (Mijn inspiratie voor deze kleur kwam van kunstwerken van Yves Klein).
Door deze blauwtint tot een zeer subtiel verloop te maken (bijv. 75% kobaltblauw naar 100% kobaltblauw (donkerder)) oogt de kleur nog warmer en ‘zachter’ dan bij effen blauw vaak het geval is. In de kern is blauw namelijk een koudere (meer afstandelijke) kleur. En hoewel Naesten een zekere professionele ‘afstand’ heeft met betrekking tot de privézaken van haar klanten, wil ze tevens wel degelijk benaderbaar en vooral hartelijk zijn.
Deze ’Naesten-blauw’ wordt veelal gecombineerd met grote witvlakken binnen de identiteit waardoor de blauwtint er goed uit springt en tevens zijn er grijstinten in de huisstijl te vinden (vooral in de zwart/wit foto’s).

De gebruikte kleurencombinatie van de visuele identiteit van Neasten
Schets met pen van Julia

Julia

In het begin van het project ontstond al het idee om naast het gebruikelijke designwerk het idee af te tasten voor een soort mascotte… Een persoontje die Naesten nog wat meer benaderbaar zou maken en het bedrijf een vriendelijk en menselijk gezicht zou geven.
Dit persoontje zou kunnen dienen als een hulp die de klant van Naesten begeleidt door de interface en helpt met het instellen van alle gegevens.
Tevens zou dit persoontje kunnen dienen als een soort empathische steun voor de vertrouwenspersonen van iemands Naesten-account in het geval van een noodlottige situatie.
Na het uitwerken van een moodboard voor dit karakter (gebaseerd op een mix van enkele Pixar en tekenfilmfiguren) hebben Hamid en ik Inge de Fluiter benaderd voor het uitwerken ervan.
Inge is een professionele illustrator gespecialiseerd in het tekenen van zogenaamde ‘praatplaten’. Dit zijn tekeningen (vaak A3 of A4 formaat) die in één tekening helder weergeven van een bedrijf doet.
Inge heeft zowel het karaktertje (die we ‘Julia’ hebben genoemd) als de praatplaat voor Naesten uitgewerkt.
Dit alles met van mijn kant de sterke suggestie dat we een zeer ‘analoog’ poppetje moesten gebruiken voor de interface van Naesten. Een overduidelijk met potlood getekend figuurtje.
Dit figuurtje (een meisje, met bril) geeft Naesten meer karakter en meer vriendelijkheid en zorgt ervoor dat de interface van Naesten een toegankelijke, aandoenlijke en vooral een begripvolle toon heeft.
Door haar met potlood weer te geven in plaats van het strakkere digitale design wordt het geheel nog wat hartelijker en meer benaderbaar.

Schets met potlood van Julia

Julia

In het begin van het project ontstond al het idee om naast het gebruikelijke designwerk het idee af te tasten voor een soort mascotte… Een persoontje die Naesten nog wat meer benaderbaar zou maken en het bedrijf een vriendelijk en menselijk gezicht zou geven.
Dit persoontje zou kunnen dienen als een hulp die de klant van Naesten begeleidt door de interface en helpt met het instellen van alle gegevens.
Tevens zou dit persoontje kunnen dienen als een soort empathische steun voor de vertrouwenspersonen van iemands Naesten-account in het geval van een noodlottige situatie.
Na het uitwerken van een moodboard voor dit karakter (gebaseerd op een mix van enkele Pixar en tekenfilmfiguren) hebben Hamid en ik Inge de Fluiter benaderd voor het uitwerken ervan.
Inge is een professionele illustrator gespecialiseerd in het tekenen van zogenaamde ‘praatplaten’. Dit zijn tekeningen (vaak A3 of A4 formaat) die in één tekening helder weergeven van een bedrijf doet.
Inge heeft zowel het karaktertje (die we ‘Julia’ hebben genoemd) als de praatplaat voor Naesten uitgewerkt.
Dit alles met van mijn kant de sterke suggestie dat we een zeer ‘analoog’ poppetje moesten gebruiken voor de interface van Naesten. Een overduidelijk met potlood getekend figuurtje.
Dit figuurtje (een meisje, met bril) geeft Naesten meer karakter en meer vriendelijkheid en zorgt ervoor dat de interface van Naesten een toegankelijke, aandoenlijke en vooral een begripvolle toon heeft.
Door haar met potlood weer te geven in plaats van het strakkere digitale design wordt het geheel nog wat hartelijker en meer benaderbaar.

Schets met pen van Julia
Schets met potlood van Julia
Simpele getekende weergave (onder begeleiding van Julia) van wat Naesten is en doet
Visitekaartjes (voor en achterkant) van boven gezien
Omslag van het identity design-boek van Neasten

Visual Identity Book & Huisstijl Ontwerp

Om het ontwerp van de visuele identiteit van Naesten te omschrijven en dit gedeelte van het project af te sluiten is een identity book gecreëerd. Dit boek beschrijft alle keuzes, achterliggende ideeën, motivaties, het design en de juiste toepassingen van het design in een beknopt boekje.
Binnen dit boekje is (zoals ik zo vaak doe) geëxperimenteerd met verschillende fotobewerkingen, fictieve reclameposters, een dummy-design van de visitekaartjes en meer. Op die manier dient het boekje niet alleen als naslagwerk en instructiemiddel. Maar zo geeft het mij tevens een canvas om de creatieve concepten te realiseren waar niet direct een vraag of noodzaak voor is, maar welke anders in mijn hoofd blijven zitten tot ik er iets mee doe.

Dit geldt ook voor de verschillende slogans die ik bedacht en die in deze casestudie al wat te zien waren. De eerste keus is vooralsnog: “Jouw administratie. Waar je geliefden bij kunnen. Voor je weet maar nooit.”
En daarbij is “Voor je weet maar nooit” de korte variant voor situaties waar het medium (of de aandacht) te klein is voor de volledige slogan.
Het eindresultaat van het identity design voor Naesten is een frisse, vriendelijke (maar toch zakelijke) uitstraling die rust en betrouwbaarheid uitstraalt en een lastig bespreekbaar onderwerp iets makkelijker bespreekbaar maakt. Een zeer gezonde basis voor het daadwerkelijke product: de Naesten website/web-app.

Om het ontwerp van de visuele identiteit van Naesten te omschrijven en dit gedeelte van het project af te sluiten is een identity book gecreëerd. Dit boek beschrijft alle keuzes, achterliggende ideeën, motivaties, het design en de juiste toepassingen van het design in een beknopt boekje.
Binnen dit boekje is (zoals ik zo vaak doe) geëxperimenteerd met verschillende fotobewerkingen, fictieve reclameposters, een dummy-design van de visitekaartjes en meer. Op die manier dient het boekje niet alleen als naslagwerk en instructiemiddel. Maar zo geeft het mij tevens een canvas om de creatieve concepten te realiseren waar niet direct een vraag of noodzaak voor is, maar welke anders in mijn hoofd blijven zitten tot ik er iets mee doe.
Dit geldt ook voor de verschillende slogans die ik bedacht en die in deze casestudie al wat te zien waren. De eerste keus is vooralsnog: “Jouw administratie. Waar je geliefden bij kunnen. Voor je weet maar nooit.”
En daarbij is “Voor je weet maar nooit” de korte variant voor situaties waar het medium (of de aandacht) te klein is voor de volledige slogan.
Het eindresultaat van het identity design voor Naesten is een frisse, vriendelijke (maar toch zakelijke) uitstraling die rust en betrouwbaarheid uitstraalt en een lastig bespreekbaar onderwerp iets makkelijker bespreekbaar maakt. Een zeer gezonde basis voor het daadwerkelijke product: de Naesten website/web-app.

Interface design van drie schermen van de Neasten website/web-app met Julia ernaast, in blauwtinten

Webdesign/Interface Design

De Naesten-website (het online administratieboekje zelf) is waar het allemaal om draait. Dit is het product van Naesten.
Deze website is benaderd alsof het een app was voor de smartphone. Deze ‘mobile first’ benadering heeft als voordeel dat de hele interface optimaal is voor de steeds populair wordende smartphones die de pc’s en laptops verdringen als voornaamste communicatiemiddel.
Tevens heeft deze benadering het prettige gevolg dat je extreem streng moet zijn in de keuzes binnen je design om alles gebruiksvriendelijk te houden. Een smartphone heeft weinig (beeldscherm) ruimte en de menselijke vingers zijn aanzienlijk dikker dan een cursor. Kortom; de buttons moeten groter zijn dan op een pc-beeldscherm en er is ook nog eens een (veel) minder groot scherm om alles op weer te geven.
Wanneer zo’n ‘mobile first’ website of app vervolgens helemaal is uitgedacht, is het opschalen naar grotere beeldschermformaten een stuk eenvoudiger. Waar de vroegere benadering (ontwerpen voor een groot scherm en op kleinere schermen details schrappen) een stuk minder ideaal is.
De Naesten website is (nog iets meer dan de visuele identiteit) opgezet als een ‘pitch-product’. Dit betekent binnen dit project dat de belangrijkste pagina’s en functies zijn uitgedacht en ontworpen. Maar dat de site technisch nog niet werkt. Zie het als een conceptauto op een welbekende autoshow.

Met dit ‘pitch-product’ kan Hamid een interactieve interface laten zien aan potentiële investeerders en daarmee het idee voor Naesten tastbaarder maken.
In de volgende secties zijn enkele screenshots en mock-ups te zien van de Naesten-interface en een stukje van het ‘denkwerk achter de schermen’ met daarin de wireframes, flowcharts en brainstorm-notities.
Ook toon ik een idee dat ik als conceptnaam ‘sad mode’ heb genoemd. Ik bedacht namelijk tijdens de ontwerpfase dat de persoon die inlogt als vertrouwenspersoon in een totaal andere emotionele staat verkeert dan een persoon die een eigen account aanmaakt of beheert… En waar het blauw van de Naesten-identiteit doorgaans prettig en uniek voorkomt. Zou het in een interface wellicht wat te fris en vrolijk kunnen overkomen in zeer emotionele omstandigheden.
Het idee van ‘sad mode’ lost dit op door een andere interface-kleur te tonen wanneer een persoon namens iemand anders inlogt. Het systeem weet dan wat er waarschijnlijk iets aan de hand is en schaalt de kleurtint en helderheid terug van een kobaltblauw naar een lavendel-paars. Deze lavendelkleur is visueel nog een slag rustiger, subtieler en heeft een nog sterkere kalmerende werking. Ook Julia past zich in deze situatie aan qua gemoedstoestand, uiterlijk en kleding.

De Naesten-website (het online administratieboekje zelf) is waar het allemaal om draait. Dit is het product van Naesten.
Deze website is benaderd alsof het een app was voor de smartphone. Deze ‘mobile first’ benadering heeft als voordeel dat de hele interface optimaal is voor de steeds populair wordende smartphones die de pc’s en laptops verdringen als voornaamste communicatiemiddel.
Tevens heeft deze benadering het prettige gevolg dat je extreem streng moet zijn in de keuzes binnen je design om alles gebruiksvriendelijk te houden. Een smartphone heeft weinig (beeldscherm) ruimte en de menselijke vingers zijn aanzienlijk dikker dan een cursor. Kortom; de buttons moeten groter zijn dan op een pc-beeldscherm en er is ook nog eens een (veel) minder groot scherm om alles op weer te geven.
Wanneer zo’n ‘mobile first’ website of app vervolgens helemaal is uitgedacht, is het opschalen naar grotere beeldschermformaten een stuk eenvoudiger. Waar de vroegere benadering (ontwerpen voor een groot scherm en op kleinere schermen details schrappen) een stuk minder ideaal is.
De Naesten website is (nog iets meer dan de visuele identiteit) opgezet als een ‘pitch-product’. Dit betekent binnen dit project dat de belangrijkste pagina’s en functies zijn uitgedacht en ontworpen. Maar dat de site technisch nog niet werkt. Zie het als een conceptauto op een welbekende autoshow.
Met dit ‘pitch-product’ kan Hamid een interactieve interface laten zien aan potentiële investeerders en daarmee het idee voor Naesten tastbaarder maken.
In de volgende secties zijn enkele screenshots en mock-ups te zien van de Naesten-interface en een stukje van het ‘denkwerk achter de schermen’ met daarin de wireframes, flowcharts en brainstorm-notities.
Ook toon ik een idee dat ik als conceptnaam ‘sad mode’ heb genoemd. Ik bedacht namelijk tijdens de ontwerpfase dat de persoon die inlogt als vertrouwenspersoon in een totaal andere emotionele staat verkeert dan een persoon die een eigen account aanmaakt of beheert… En waar het blauw van de Naesten-identiteit doorgaans prettig en uniek voorkomt. Zou het in een interface wellicht wat te fris en vrolijk kunnen overkomen in zeer emotionele omstandigheden.
Het idee van ‘sad mode’ lost dit op door een andere interface-kleur te tonen wanneer een persoon namens iemand anders inlogt. Het systeem weet dan wat er waarschijnlijk iets aan de hand is en schaalt de kleurtint en helderheid terug van een kobaltblauw naar een lavendel-paars. Deze lavendelkleur is visueel nog een slag rustiger, subtieler en heeft een nog sterkere kalmerende werking. Ook Julia past zich in deze situatie aan qua gemoedstoestand, uiterlijk en kleding.

Interface design van drie schermen van de Neasten website/web-app met Julia ernaast, in lavendel-paars

Wireframes& Interface-schetsen

Wireframes& Interface-schetsen

Vier interfaces voor de Neasten website/web-app in zowel blauw (normaal) als lavendel-paars ('sad mode')
Poster-ontwerp voor Neasten met een man die uit het raam kijkt en de Neasten slogan
Icoon-ontwerp voor de Neasten website/web-app
Design mockup van een bushalte-poster met iemand die naar de hemel kijkt, de slogan en het Neasten-logo erop

Nawoord

De samenwerking met Hamid was er zo eentje die me zal bijblijven. Ik had volledige creatieve vrijheid binnen dit project en Hamid gaf mij alle ruimte om al mijn ideeën af te tasten.
Zowel Hamid als ik zijn zeer verguld met het eindresultaat en ook dit is weer één van die projecten waarvan ik voel dat ik mezelf heb overtroffen. En dat is ook veel waard. Want hoewel het natuurlijk een feit blijft dat de klant koning is en het eindresultaat altijd voorop staat, is het voor een ontwerper heel erg prettig om ideeën vorm te kunnen geven waarvan ook een ruime tijd later nog denkt: “Ja, het staat nog steeds als een huis.
Designers zijn perfectionisten en willen altijd maar beter… En dit leidt tot rusteloosheid en regelmatig tot frustratie. De echte (top)designers die ik ken… Zijn vaak zo kritisch op zichzelf dat ze vak niet per se van hun eigen werk kunnen genieten als ze er op een later moment op terug kijken.

Er is bijna altijd wel iets wat beter had gekund. Maar de projecten waarmee dat wel lukt blijven als een soort oude sterke boom overeind, ongeacht welke storm er ook omheen waait. Dit project voelt als zo’n boom. En geeft weer een stukje trots en rust in mijn eigen brein, dat vaak voelt als een zeer strenge en kritische docent.
Zonder Hamid’s ruimte en vertrouwen was dit waarschijnlijk niet gelukt en ik ben hem daarvoor zeer dankbaar.
Naesten zelf is op dit moment op zoek naar een duwtje in de rug. Op voorhand stond vast dat het project (los van de visuele identiteit) vooral moest leiden tot een pitch-product voor de dienst.  En de startup zelf behoeft nu een extra stuk funding om goed van de grond te komen.
Wanneer het zo ver is, sta ik klaar om met Hamid fase twee in te gaan.

De samenwerking met Hamid was er zo eentje die me zal bijblijven. Ik had volledige creatieve vrijheid binnen dit project en Hamid gaf mij alle ruimte om al mijn ideeën af te tasten.
Zowel Hamid als ik zijn zeer verguld met het eindresultaat en ook dit is weer één van die projecten waarvan ik voel dat ik mezelf heb overtroffen. En dat is ook veel waard. Want hoewel het natuurlijk een feit blijft dat de klant koning is en het eindresultaat altijd voorop staat, is het voor een ontwerper heel erg prettig om ideeën vorm te kunnen geven waarvan ook een ruime tijd later nog denkt: “Ja, het staat nog steeds als een huis.
Designers zijn perfectionisten en willen altijd maar beter… En dit leidt tot rusteloosheid en regelmatig tot frustratie. De echte (top)designers die ik ken… Zijn vaak zo kritisch op zichzelf dat ze vak niet per se van hun eigen werk kunnen genieten als ze er op een later moment op terug kijken.

Projectdetails

Klant: Naesten
Diensten: Identity Design, Logo Ontwerp, Webdesign/Interface Design
Datum oplevering: Q1, 2017
Projectomvang: 100 uur
*Illustraties (Julia, Praatplaat): Inge de Fluiter

Deel dit project via