Identity Design, Logo Ontwerp &Webdesign voor Health Travellers

Over Health Travellers

Lucas van Hooff uit Sittard liep al enige tijd rond met het idee voor een startup in de gezondheidssector. Hij had een sterke trend opgemerkt in de populariteit van de zogeheten ‘tandartsreizen’, reizen die men maakt naar het buiteland om prijzige (veelal ‘esthetische’) tandartsingrepen te laten doen tegen aanzienlijke lagere kosten.
De naam van zijn startup zou ‘Health Travellers’ worden en hij wilde met Health Travellers deze tandartsreizen in zijn geheel (reis, ingreep, verblijf en terugreis) voor de Nederlandse markt gaan verzorgen.
De ingrepen zouden plaatsvinden bij een erkende kliniek in Roemenië, waar strenge kwaliteitseisen worden gesteld als gevolg van het lidmaatschap van de E.U., maar -waar door de langere lonen- al snel tot 50% op een ingreep kan worden bespaard ten opzichte van Nederland.
Lucas wilde de ingreep en het herstel ervan voor de patiënt daarnaast nog een slag aangenamer maken door een samenwerkingsverband aan te gaan met een gerenommeerd designhotel genaamd Hotel Privo dat op steenworp afstand van de tandartspraktijk ligt.
Dit totaalpakket (een verzorgde heen en terugreis, de ingreep, een Nederlands contactpunt op locatie in Roemenië en het verblijf in het hotel) zou het product worden van Health Travellers. En Lucas benaderde mij om zijn visie visueel gestalte te geven.

Projectomschrijving

Het was mijn voornaamste taak om na te denken over de uitstraling en het karakter van Health Travellers. Ook ten opzichte van de concurrentie. En daarnaast om een visuele (en tekstuele) toon, taal en een persoonlijkheid te ontwerpen voor het bedrijf die prettig over kwam, vertrouwen wekte, drempels zou verlagen en een onderscheidend vermogen had.
De voornaamste eindproducten binnen dit project waren het uitdenken van Health Travellers als merk, het ontwerpen van de visuele identiteit en het logo, het ontwerpen van de website en het ontwerpen van huisstijl-gerelateerd drukwerk zoals visitekaartjes, flyers en het vormgeven van het briefpapier.

Projectdoelstellingen

  • Een goed beeld krijgen de concurrentie en de markt als gevold van uitgebreid onderzoek.
  • Het bepalen van de positionering, toon en het karakter van de onderneming (brand design).
  • Health Travellers op een unieke, onderscheidende manier op de kaart zetten.
  • Het visueel uitbeelden van dit karakter binnen de visuele identiteit, de website en het aanvullende designwerk.
  • Met het ‘wekken van vertrouwen’ als voornaamste streven.
  • Gevolgd door het ‘minder spannend’ maken van het idee.
  • En het verder verlagen van drempels ten aanzien van het hele concept, het opnemen van contact en de eventuele bedenkingen omtrent de ingrepen.
  • En dit alles met een grote focus op vriendelijkheid, professionaliteit, betrouwbaarheid en transparantie.

Over Health Travellers

Lucas van Hooff uit Sittard liep al enige tijd rond met het idee voor een startup in de gezondheidssector. Hij had een sterke trend opgemerkt in de populariteit van de zogeheten ‘tandartsreizen’, reizen die men maakt naar het buiteland om prijzige (veelal ‘esthetische’) tandartsingrepen te laten doen tegen aanzienlijke lagere kosten.
De naam van zijn startup zou ‘Health Travellers’ worden en hij wilde met Health Travellers deze tandartsreizen in zijn geheel (reis, ingreep, verblijf en terugreis) voor de Nederlandse markt gaan verzorgen.
De ingrepen zouden plaatsvinden bij een erkende kliniek in Roemenië, waar strenge kwaliteitseisen worden gesteld als gevolg van het lidmaatschap van de E.U., maar -waar door de langere lonen- al snel tot 50% op een ingreep kan worden bespaard ten opzichte van Nederland.
Lucas wilde de ingreep en het herstel ervan voor de patiënt daarnaast nog een slag aangenamer maken door een samenwerkingsverband aan te gaan met een gerenommeerd designhotel genaamd Hotel Privo dat op steenworp afstand van de tandartspraktijk ligt.
Dit totaalpakket (een verzorgde heen en terugreis, de ingreep, een Nederlands contactpunt op locatie in Roemenië en het verblijf in het hotel) zou het product worden van Health Travellers. En Lucas benaderde mij om zijn visie visueel gestalte te geven.

Een foto van een deel van het Health Travellers-team met daarop: Alexandra Paula Sărmăşan, Dr. Tamás Fehervari en eigenaar Lucas van Hooff.

Projectomschrijving

Het was mijn voornaamste taak om na te denken over de uitstraling en het karakter van Health Travellers. Ook ten opzichte van de concurrentie. En daarnaast om een visuele (en tekstuele) toon, taal en een persoonlijkheid te ontwerpen voor het bedrijf die prettig over kwam, vertrouwen wekte, drempels zou verlagen en een onderscheidend vermogen had.
De voornaamste eindproducten binnen dit project waren het uitdenken van Health Travellers als merk, het ontwerpen van de visuele identiteit en het logo, het ontwerpen van de website en het ontwerpen van huisstijl-gerelateerd drukwerk zoals visitekaartjes, flyers en het vormgeven van het briefpapier.

Projectdoelstellingen

  • Een goed beeld krijgen de concurrentie en de markt als gevold van uitgebreid onderzoek.
  • Het bepalen van de positionering, toon en het karakter van de onderneming (brand design).
  • Health Travellers op een unieke, onderscheidende manier op de kaart zetten.
  • Het visueel uitbeelden van dit karakter binnen de visuele identiteit, de website en het aanvullende designwerk.
  • Met het ‘wekken van vertrouwen’ als voornaamste streven.
  • Gevolgd door het ‘minder spannend’ maken van het idee.
  • En het verder verlagen van drempels ten aanzien van het hele concept, het opnemen van contact en de eventuele bedenkingen omtrent de ingrepen.
  • En dit alles met een grote focus op vriendelijkheid, professionaliteit, betrouwbaarheid en transparantie.

Brand design

De eerste stap binnen dit project was het in kaart brengen van wat er al was in de markt. Om zo te kunnen leren van de concurrenten en om een onderscheidende positie voor Health Travellers in kaart te brengen.
De markt zelf bleek al enigszins vorm gekregen te hebben (ondanks de nieuwheid van dit type dienst) maar de manier waarop bedrijven zichzelf vertegenwoordigden was allesbehalve inspirerend.
Na deze ontnuchterende concurrentieanalyse heb ik breed gekeken naar de unique selling points van Health Travellers. Evenals het gewenste karakter van de startup en de vraag hoe we die het beste konden uitdragen in beeld en woord.
Hiervoor zijn vele mood boards gemaakt ten aanzien van kleurgebruik, sfeerbeelden en typografie. En steeds meer hebben Lucas en ik verder ingezoomd op de kern.

Doelstellingen voor het logo

Na de branding-fase heb ik me gericht op het voornaamste designonderdeel: het logo ontwerp.
Het logo is vaak het boegbeeld van een onderneming en wanneer het goed wordt uitgedacht kan een logo in één simpel beeld het karakter van een bedrijf ‘vangen’. Voor Health Travellers was het belangrijk dat er een zeer professioneel-ogend logo zou komen omdat dit vertrouwen zou wekken bij de doelgroep en om het bedrijf visueel apart te zetten van de concurrentie. Daarnaast was het van belang dat het logo vriendelijk zou over om zo het ‘spannende’ aspect van de dienst wat te remmen. En als laatste was Lucas zelf een voorstander van het idee van een combinatielogo. Dit type logo bevat een symbool/icoon plus de bedrijfsnaam.

Logo ontwerp (concepting)

Omdat het icoon van het logo de hoofdrol zou spelen (deze zou ook los worden gebruikt in bepaalde situaties) heb ik me in het begin vooral op dat onderdeel gericht.
Voor het icoon heb ik vele ideeën afgetast met o.a. de volgende sleutelwoorden: een glimlach, een mooi gebit, een wereldbol, een vliegtuig, een nieuwe ‘ik’, een medisch kruis, een luchtballon in de vorm van een kies, een postzegel, een stempel in een paspoort en een vliegende boemerang in de vorm van een glimlach.

Concepten van de eerste logo-designs in het wit op een lichtblauwe achtergrond.

Logo ontwerp (concepting)

Omdat het icoon van het logo de hoofdrol zou spelen (deze zou ook los worden gebruikt in bepaalde situaties) heb ik me in het begin vooral op dat onderdeel gericht.
Voor het icoon heb ik vele ideeën afgetast met o.a. de volgende sleutelwoorden: een glimlach, een mooi gebit, een wereldbol, een vliegtuig, een nieuwe ‘ik’, een medisch kruis, een luchtballon in de vorm van een kies, een postzegel, een stempel in een paspoort en een vliegende boemerang in de vorm van een glimlach.

Concepten van de eerste logo-designs in het wit op een lichtblauwe achtergrond.
Concepten van het logo-concept gebaseerd op het medische kruis en een vliegtuig in het wit op een donkerblauwe achtergrond.

Logo ontwerp (doorbraak)

De doorbraak voor het logo van Health Travellers ontstond na vele schetssessies en concepten. Ik merkte op dat het medische kruis dat eerder de revue passeerde in het verlengde lag van een abstract vliegtuig. Met als voornaamste verschil de bovenste en onderste vlakken die bij een kruis in een hoek van 90 graden staan en bij een vliegtuig schuin naar achter.
Toen ik met een natte vinger (een penseel in Photoshop) over een getekend kruis ging, vervaagde het kruis (wereldwijd bekend als een gezondheid/medisch-symbool) (health) en veranderde het in een abstract vliegtuig (travel).
Dit beeld ving beide aspecten van Health Travellers in één simpel en krachtig beeld en zo werd het logo voor Health Travellers geboren.

Logo ontwerp (doorbraak)

De doorbraak voor het logo van Health Travellers ontstond na vele schetssessies en concepten. Ik merkte op dat het medische kruis dat eerder de revue passeerde in het verlengde lag van een abstract vliegtuig. Met als voornaamste verschil de bovenste en onderste vlakken die bij een kruis in een hoek van 90 graden staan en bij een vliegtuig schuin naar achter.
Toen ik met een natte vinger (een penseel in Photoshop) over een getekend kruis ging, vervaagde het kruis (wereldwijd bekend als een gezondheid/medisch-symbool) (health) en veranderde het in een abstract vliegtuig (travel).
Dit beeld ving beide aspecten van Health Travellers in één simpel en krachtig beeld en zo werd het logo voor Health Travellers geboren.

Concepten van het logo-concept gebaseerd op het medische kruis en een vliegtuig in het wit op een donkerblauwe achtergrond.
Een animatie waarin een zwart kruis met een natte vinger vervaagd wordt van links naar rechts, waardoor het kruis gaat lijken op een vliegtuig dat van links naar rechts vliegt.

Logo ontwerp (uitwerking)

Het lastige van dit idee was het vangen van beweging in een stilstaand en eenvoudig beeld.In eerste instantie heb ik mij gericht op strepen, omdat die op een simpele en abstracte manier een beweging kunnen uitbeelden. De geweldige grafisch ontwerper Paul Rand (één van mijn persoonlijke designhelden) diende hierbij als voornaamste inspiratie.
De strepen bleken voor het Health Travellers-logo echter eigenlijk in alle gevallen visueel te druk. En een goed logo is vrijwel altijd het tegenovergestelde.
Na vele sub-concepten van dit idee is er uiteindelijk gekozen voor een versie waarbij het vliegtuig en het kruis los van elkaar zijn opgebouwd uit perfecte vierkantjes en waarbij het kruis deels onder het vliegtuig ligt. Hierbij vliegt het vliegtuig over/uit het medische kruis.Door vervolgens de vierkanten transparant te maken voor de overlappende delen is er een duidelijke suggestie van beweging in het beeldmerk te zien en zijn beide logo-elementen duidelijk beide zichtbaar. Het eindresultaat is een krachtig, dynamisch maar tevens vriendelijk-ogend kruis dat van een afstandje vooral opvalt door het aparte perspectief ervan.Dit icoon, gecombineerd met de bedrijfsnaam in een vriendelijk maar professionele lettertype werd het uiteindelijke logo. Hierbij staat ‘health’ boven ‘travellers’ en beide staan rechts van het embleem.
De bedrijfsnaam zelf staat volledig in lowercase (kleine) letters om zo de bedrijfsnaam iets minder formeel en iets meer benaderbaar (vriendelijk) te maken.

Een aantal afbeeldingen van een zwart kruis dat met een natte vinger vervaagd wordt waarbij met iedere volgende afbeelding het kruis meer op een vliegtuig begint te lijken.
Een afbeelding waarop het kruis en het vliegtuig samen vallen tot één embleem dat half doorzicht is, waardoor zowel het kruis als het abstracte vliegtuig zichtbaar zijn.
Een medisch kruis (donkerblauw), zichtbaar op een ambulance (lichtblauw).
Een vliegend vliegtuig met condensspoor (donkerblauw) tegen een lichtblauwe lucht.
Het volledige logo van Health Travellers in wit-tinten op een zwarte achtergrond.
Het embleem van Health Travellers in zwarttinten op een witte achtergrond.
Het volledige logo van Health Travellers in zwarttinten op een witte achtergrond.
Het embleem van Health Travellers in wit-tinten op een zwarte achtergrond.
Dr. Tamás Fehervari behandelt een Health Travellers-klant in de tandartsstoel.

Kleurenpalet

Het logo van Health Travellers is na een uitgebreid kleuronderzoek uitgewerkt in drie tinten blauw. Deze kleuren symboliseren de zee en lucht en staan direct in verband met het ‘travel’ deel van healthtravellers. Tevens is blauw de meest vertrouwenwekkende kleur in het hele kleurenspectrum wat met een dienst als die van Health Travellers een ontzettend goede match is. Voor deze blauwtinten is een verloop ontwikkeld, waarbij drie blauwtinten van licht naar donker verwerkt zijn in het logo. Een versie van zeven blauwtinten van licht naar donker is vervolgens voor de website uitgewerkt. Mede om de werkwijze-stappen van de dienst ieder een eigen kleur te kunnen geven.
Naast de blauwtinten speelt wit een grote rol binnen de identiteit. Dit vooral om rust en ‘klinische reinheid’ in de visuele identiteit te brengen (ook in tandartspraktijken heeft deze kleur vaak die rol).
Als steunkleuren zijn een lichtgrijs en donkergrijze tint gebruikt. Dit voornamelijk binnen de website om bepaalde secties af te kaderen. (Binnen het drukwerk spelen deze een minder grote rol).

Vierkante kleurvlakken van wit, lichtgrijs, donkergrijs, donkerblauw en lichtblauw die elkaar deels overlappen om het samenspel van deze kleuren te tonen.
Zeven vierkante kleurvlakken lichtblauw naar donkerblauw en die elkaar deels overlappen om het samenspel van deze blauwtinten te tonen.
Screenshots van de Health Travellers-website op een smartphone, tablet, laptop en pc tegen een lichtgrijze achtergrond.

Webdesign

De website voor Health Travellers zou het ‘front office’ worden van de startup. Lucas zelf zou voornamelijk in touw zijn om zijn patiënten te begeleiden op hun reis naar Roemenië. En de website zou het uithangbord, kantoor en het voornaamste marketingmiddel van zijn bedrijf worden in digitale vorm.
Het voornaamste doel van de website was het verlagen van drempels, wegnemen van twijfels, informeren van de doelgroep en het op de kaart zetten van Health Travellers als bedrijf. Tevens was het doel om alles behapbaar te houden, een ietwat minimalistische inslag aan te houden qua design en om het geheel zo schaalbaar mogelijk te houden met het oog op smartphones en tablets.

De website zelf werd een leven document waar Lucas (tekstueel en fototechnisch) en ikzelf (qua design en ontwikkeling) aan werkten. Het eindresultaat is een vriendelijke, laagdrempelige en overzichtelijke website die in mensentaal uitlegt wat Health Travellers doet, voor wie, waarom, en hoe. De website beantwoord alle vragen die er doorgaans gesteld worden in deze branche. Verlaagt de drempels van de doelgroep voor zo ver mogelijk, maakt de dienst transparant en maakt de mensen achter de dienst (zowel Lucas als het tandheelkundige team in Roemenië) zichtbaar en menselijk. Om het gewicht van deze (medische) daarnaast dienst nog één slag extra te verlichten is gebruik gemaakt van vriendelijke iconen binnen de interface.

Webdesign

De website voor Health Travellers zou het ‘front office’ worden van de startup. Lucas zelf zou voornamelijk in touw zijn om zijn patiënten te begeleiden op hun reis naar Roemenië. En de website zou het uithangbord, kantoor en het voornaamste marketingmiddel van zijn bedrijf worden in digitale vorm.
Het voornaamste doel van de website was het verlagen van drempels, wegnemen van twijfels, informeren van de doelgroep en het op de kaart zetten van Health Travellers als bedrijf. Tevens was het doel om alles behapbaar te houden, een ietwat minimalistische inslag aan te houden qua design en om het geheel zo schaalbaar mogelijk te houden met het oog op smartphones en tablets.
De website zelf werd een leven document waar Lucas (tekstueel en fototechnisch) en ikzelf (qua design en ontwikkeling) aan werkten. Het eindresultaat is een vriendelijke, laagdrempelige en overzichtelijke website die in mensentaal uitlegt wat Health Travellers doet, voor wie, waarom, en hoe. De website beantwoord alle vragen die er doorgaans gesteld worden in deze branche. Verlaagt de drempels van de doelgroep voor zo ver mogelijk, maakt de dienst transparant en maakt de mensen achter de dienst (zowel Lucas als het tandheelkundige team in Roemenië) zichtbaar en menselijk. Om het gewicht van deze (medische) daarnaast dienst nog één slag extra te verlichten is gebruik gemaakt van vriendelijke iconen binnen de interface.

Drie screenshots van de Health Travellers-website op een smartphone tegen een donkerblauwe achtergrond.
Drie screenshots van de Health Travellers-website op een smartphone tegen een donkerblauwe achtergrond.
Een screenshot van de Health Travellers-website (Over Ons-pagina) op een tablet tegen een lichtgrijze achtergrond.
Een screenshot van de Health Travellers-website (Over Ons-pagina) op een tablet tegen een lichtgrijze achtergrond.
Een screenshot van de Health Travellers-website (Verblijf-pagina) op een laptop tegen een donkerblauwe achtergrond.
Een screenshot van de Health Travellers-website (Verblijf-pagina) op een laptop tegen een donkerblauwe achtergrond.
Alle iconen die gebruikt zijn in de website van Health Travellers in het wit op een lichtblauwe achtergrond.

Visual identity book

Om de visuele identiteit, de designkeuzes en de richtlijnen daaromtrent nader toe te lichten is een beknopt ‘visual identity book’ ontwikkeld voor Lucas en zijn team. Dit boekje omschrijft de aanloop, keuzes en gedachtes achter belangrijke designbeslissingen en presenteert design-richtlijnen en praktische zaken op een overzichtelijke manier.

Het omslag van het Identity Book van Health Travellers.
Het opengevouwen Identity Book van Health Travellers met daarin een beschrijving het logo ontwerp.

Visual identity book

Om de visuele identiteit, de designkeuzes en de richtlijnen daaromtrent nader toe te lichten is een beknopt ‘visual identity book’ ontwikkeld voor Lucas en zijn team.
Dit boek omschrijft de aanloop, keuzes, gedachtes achter belangrijke designbeslissingen en presenteert praktische zaken in een overzichtelijk boekje. Denk hierbij aan gebruikte lettertypes, kleurnummers, en algemene instructies ten aanzien van het doorvoeren van de identiteit van Health Travellers.

Het Identity Book van Health Travellers met daarin een beschrijving het logo ontwerp.
Dr. Tamás Fehervari, de tandarts en implantoloog van Health Travellers.
Marika Benczédi, de tandtechnicus van Health Travellers.
Dr. Lucian Pavelea, de tweede tandarts van Health Travellers.
Michelle Samson, de tandarts in opleiding van Health Travellers.
Alexandra Paula Sărmăşan, de tandartsassistente van Health Travellers.

Nawoord

Lucas was een ontzettend vriendelijke en betrokken klant om mee te werken. Hij dacht kritisch mee en gaf mij zowel zijn eerlijke mening als een grote creatieve vrijheid om af te tasten wat ik wilde. Het karakter van het eindresultaat van het Health Travellers-designwerk zou ik omschrijven als professioneel, vriendelijk, dynamisch en uniek. Missie geslaagd dus. En Lucas zelf was er zeer verguld mee. Ik kijk enthousiast terug op een geslaagd project en ik wens Lucas het allerbeste met zijn mooie onderneming. Ik ben zeer benieuwd naar wat hij neerzet in deze opkomende en steeds populairder-wordende health tourism-sector.

Toegepast

Diensten: Identity DesignLogo Ontwerp, Webdesign
Vaardigheden: Grafisch Ontwerp, Visual Design
Kennisgebieden: Branding

Deel dit project via

Koffiemokken met daarop het logo van Health Travellers in lijntekening en patroonvorm.

Nawoord

Lucas was een ontzettend vriendelijke en betrokken klant om mee te werken. Hij dacht kritisch mee en gaf mij zowel zijn eerlijke mening als een grote creatieve vrijheid om af te tasten wat ik wilde. Het karakter van het eindresultaat van het Health Travellers-designwerk zou ik omschrijven als professioneel, vriendelijk, dynamisch en uniek. Missie geslaagd dus. En Lucas zelf was er zeer verguld mee. Ik kijk enthousiast terug op een geslaagd project en ik wens Lucas het allerbeste met zijn mooie onderneming. Ik ben zeer benieuwd naar wat hij neerzet in deze opkomende en steeds populairder-wordende health tourism-sector.

Toegepast

Diensten: Identity DesignLogo Ontwerp, Webdesign
Vaardigheden: Grafisch Ontwerp, Visual Design
Kennisgebieden: Branding

Deel dit project via

Koffiemokken met daarop het logo van Health Travellers in lijntekening en patroonvorm.

Even overleggen?

Heb je een uitdagend project of een vraag? Neem gerust contact op. Ik denk graag met je mee. Bel: 06-42 48 46 00 of stuur een e-mail naar paul@paulchristian.nl