Identity Design, Logo Ontwerp
en Huisstijl Ontwerp voor Barini

Projectomschrijving

João en Jengiz Kwakernaat zijn gek van auto’s vanaf om en nabij hun 6e levensjaar. Alles wat rijdt en met snelheid te maken heeft doet hun hart sneller kloppen en al lange tijd zochten zij naar de mogelijkheid om deze passie tot hun beroep te maken.
Op het moment dat ze mij benaderden had dit idee gestalte gekregen. Het was hun plan om een webshop in onderdelen en gereedschap voor de autobranche op te starten.
Een voornaam doel daarbij was dat deze webshop een merk op zich zou worden. Met een uitstraling die niet onder zou doen voor de high-end automerken waar ze zelf zo gek op waren. Denk aan Ferrari, Lamborghini, Bugatti en Aston Martin.
De naam voor deze webshop zou ‘Barini’ gaan luiden. En het realiseren van al het designwerk van dit merk, evenals het aanvullende drukwerk en de interface van de webshop zou mijn uitdaging gaan worden.
Om alles overzichtelijk te houden splits ik het totale project in twee casestudy’s. Deze casestudy zal gaan over het ontwerp van de visuele identiteit, het logo, de art direction en het ontwerp van het drukwerk zoals de visitekaartjes, bedankkaarten en een boek om het merk mee te pitchen aan investeerders.
De tweede casestudy gaat over het (interface)design van de webshop en alle user experience en interaction design-technieken die ik daarbij heb toegepast.

Projectdoelstellingen

  • Het ontwerpen van een zeer unieke, strakke, ‘snelle’ visuele identiteit die perfect aansluit op de markt en die in feite kan concurreren met de wereldbekende sportwagen-merken.
  • Het ontwerpen van een ‘onverslaanbaar’ logo dat qua persoonlijkheid kracht, snelheid en verzorgdheid uitstraalt.
  • Het ontwerpen van niet alleen een kleurenpallet voor het bedrijf, maar tevens een daarop-gebaseerde ‘striping’ (de strepen die vaak te zien zijn op racewagens) die kan worden toegepast op producten, reclame en op voertuigen.
  • Het ontwerpen van een boek dat het merk introduceert aan de wereld en tevens een krachtige pitch is voor potentiële investeerders.
  • Het ontwerpen en schrijven van een identity book die de identiteit van Barini omschrijft, evenals alle richtlijnen voor het gebruik van het logo, fotobewerkingen, het kleurenpalet en de striping.
  • Het ontwerpen van al het benodigde drukwerk: een poster met beursdata, bedrukte enveloppen, briefpapier, een factuur-ontwerp, visitekaartjes, bedankkaarten, tape, stickers en petten.

Jengiz Kwakernaat, mede-oprichter van Barini

Over de klant

Bij Jengiz en João stroomt de passie voor auto’s door het bloed. En met een grote focus op kwaliteit en service (de beste voorlichting, niet per sé de laagste prijs) claimen zij een plek in de markt die afwijkt van de norm. Stijlvol, geïnformeerd en verzorgd. Niet simpelweg een leverancier van de grote merken, maar een uniek eigen merk met een zeer verzorgd en herkenbaar visueel ‘DNA’.

João Kwakernaat, mede-oprichter van Barini
Jengiz Kwakernaat, mede-oprichter van Barini
João Kwakernaat, mede-oprichter van Barini

Logo ontwikkeling

Tijdens de ontwikkeling van het logo voor Barini is breed gekeken naar de markt, concurrentie, vakbladen, aanverwante sectoren en de geschiedenis van auto’s en de autosport.
Na het aanleggen van een grote inspiratiemap volgden vele schetssessies, typografie-try-outs en mood boards waarbij allerlei concepten de revue passeerden. Concepten gericht op snelheid, (paarden)krachten, vooruitgang, het jachtluipaard (het snelste landdier ter wereld), monogrammen, windtunnels, motoronderdelen, autowegen en meer.
Ook heb ik gerelateerde materialen bekeken binnen deze concepten zoals; chroom, olie, benzine, carbon, staal, rubber en leer.
En ik heb gekeken naar ‘sfeer’-scheppende elementen zoals rook, verbrand rubber, (gloeiend) heet staal, mist, regen, vuur, vonken, onweer en opvliegend stof.
Alles om de bovenkant van de trechter (zoals ik een project vaak symbolisch zie) zo breed mogelijk te maken alvorens het geheel verder en verder te verfijnen en in te zoomen op de meest krachtige concepten en ideeën.
In totaal zijn ongeveer 27 concept- en mood boards ontwikkeld voor de doorbraak van de visuele identiteit zichzelf aandiende.

Logo-concepten en schetsen voor het Barini-logo
Het doorslaggevende idee voor het Barini-logo

De strepen van Barini

Na het aftasten van vele concepten met een x-aantal goede logo-opties maar geen volmondige “Dit is het!”, bleek dat zowel João als ikzelf vielen voor hetzelfde lettertype voor Barini, nog los van een eventueel beeldmerk.
Binnen dat lettertype werden de letters van Barini horizontaal wat uitgerekt waardoor de bedrijfsnaam meer stond als een krachtig blok. En omdat de letters tevens niet extreem dikgedrukt waren bleef het toch een strak geheel.
Dit lettertype, gecombineerd met een ingeving die voortkwam uit de vraag “Hoe kun je snelheid uitbeelden?” leidde uiteindelijk tot het huidige logo van Barini. De doorbraak ontstond door het combineren van strepen (die snelheid uitbeelden op de meest minimalistische manier) met het eerder gekozen lettertype. Door de drie horizontale dwarsbalken van de B uit te rekken naar links lijkt het alsof deze B zich voortbeweegt… Alsof hij van links naar rechts ‘rijdt’…

Het doorslaggevende idee voor het Barini-logo
De strepen van Barini in een poel met zwarte olie

‘De strepen van Barini’ -zoals ik dit concept noem- vloeien voort uit de letter B en de letter B is daarmee een zeer essentieel onderdeel van het logo. Een of twee strepen beelden namelijk minder effectief het concept van snelheid uit. En dit logo werkt juist doordat het er drie zijn. Wat binnen het hele alfabet toevallig alleen lukt met de letter B (en E). En het werkt nog beter nadat de strepen een voor een worden afgesneden onder een hoek van 45 graden. Dit schuine karakter in het design impliceert nog meer snelheid en tevens zouden de strepen zelf niet zoveel snelheid uitbeelden wanneer ze allen even lang waren.
Wat tevens blijkt wanneer men langer naar de drie strepen kijkt is dat het niet helemaal duidelijk is of deze strepen van de zijkant moeten worden gezien (2d) of schuin van boven. Alsof het drie wegen of startposities van de Formule 1 zijn waarop men neer kijkt.
De strepen zelf, beelden in één simpel beeld uit van wat Barini wil uitstralen. Ze staan voor snelheid, doelbewustheid en vooruitgang.

Verdere verfijnding van het logo en de drie strepen
Verfijning van het Barini B-zegel

Hoewel het zegel van Barini (alleen de letter B met de drie strepen) geen ‘lijst’ heeft, heet het volledige Barini-logo dat wel. Het woord ‘Barini’ lijkt zo binnen te vliegen/rijden in een al bestaande rechthoek. En omdat de drie ‘snelheidsstrepen’ buiten dit vlak vallen, pakt het logo nog meer de aandacht en wordt het meer uniek.
De verticale stam van de letter B wordt daarnaast op twee plekken onderbroken door een opening. Zo lijkt het alsof de letter B boven de lijst van het totale logo zweeft en dit wekt een idee van diepte op, terwijl het logo wel degelijk 2d is. Ook dit is een eigenschap die het logo unieker en iets minder voorspelbaar maakt dat de eerdere concepten.
Als onderliggend onderdeel van het totale logo is er de rechthoek waarin het woord Barini staat. Deze rechthoek omkadert het logo als een lijst en maakt het tot een soort stempel. Een krachtig geheel, omheind door lijnen van exact dezelfde dikte als het lettertype met het oog op consistentie.
De witruimte tussen het rechthoek en de letters is daarnaast exact tweemaal de dikte van deze lijnen om te zorgen dat er ook binnen de lege ruimte een visuele eenheid en balans ontstaat.
Het idee achter het concept is gebaseerd op wat de strepen betekenen. De strepen lijken voor te vloeien uit de B (of deze voort te stuwen) en het woord ‘Barini’ rijdt als het ware het rechthoekige vlak in.
Het resultaat is een krachtig en snel ogend logo dat niet direct vreemd zou lijken op het chassis van een sportauto.

Verfijning van het Barini B-zegel
Zwarte inktvlek in water
Het Barini B-zegel in het zwart op een witte achtergrond
Het volledige Barini-logo in het wit op een zwarte achtergrond

Kleur

Kleur

De hoofdkleuren van de visuele identiteit van Barini heb ik ‘Barini-blauw’ en ‘Barini-bruin’ genoemd. De combinatie van beide tinten zorgt voor een zeer verfijnde uitstraling die uniek is in een markt vol schreeuwende kleuren. Barini oogt direct als een stijlvol en volwassen statement tussen de knallende rood, oranje en geeltinten die de autosector rijk is. De combinatie van kleuren, het logo en ook de naam Barini zet op die manier op alle fronten het bedrijf apart van de concurrentie en claimt zijn unieke eigen plek.

De striping van Barini in licht- en donkerbruin en licht- en donkerblauw
De vier strepen in Barini-kleuren en het B-zegel logo in zilver
Een mockup van een bestelbus met het Barini logo en de striping op de zijkant

Voor zowel de blauw- als de bruintint is er ook een lichte en donkere tint en bijpassend verloop tussen beide kleuren. Dit verloop zorgt voor een subtiel zacht effect (minder hard dan puur de effen kleur) en tevens is het verloop in te zetten als foto-masker om foto’s te stijlen in de kleuren van Barini.
Verdere kleuren zijn een spierwitte wit-tint die bijdraagt aan de strakke uitstraling van de identiteit en indien nodig nodig zijn er aanvullende kleuren zoals bijvoorbeeld het zilveren chroom-effect van de B-zegel en de zwarte achtergronden die her en der gebruikt zijn in het identity book van Barini.

Een donkerblauwe Barini-mok met het witte B-zegel op de zijkant
Een witte Barini-mok met het B-zegel op de zijkant op de vierkleurige striping

Visual Identity Book

Om de visuele identiteit van Barini en alle gemaakte keuzes te omschrijven is een identity book gecreëerd. Dit boek geeft informatie over de achtergrond van João en Jengiz, hun toekomstplannen, hun idealen, het volledige Barini-design en alle regels die erbij horen om de stijl consistent door te voeren.
Tevens bood het ontwerpen van dit boekje een kans om in een non-commercieel medium ideeën af te tasten ten aanzien van fotobewerkingen, nieuwe toepassingen van het logo en het creëren van een soort visueel charisma (sfeer) voor het merk Barini.
Hieronder zijn enkele pagina’s van het boek uitgelicht en door deze case heen zijn her en der beelden en ideeën gebruikt die voorkwamen uit dit identity book.

Om de visuele identiteit van Barini en alle gemaakte keuzes te omschrijven is een identity book gecreëerd. Dit boek geeft informatie over de achtergrond van João en Jengiz, hun toekomstplannen, hun idealen, het volledige Barini-design en alle regels die erbij horen om de stijl consistent door te voeren.
Tevens bood het ontwerpen van dit boekje een kans om in een non-commercieel medium ideeën af te tasten ten aanzien van fotobewerkingen, nieuwe toepassingen van het logo en het creëren van een soort visueel charisma (sfeer) voor het merk Barini.
Hieronder zijn enkele pagina’s van het boek uitgelicht en door deze case heen zijn her en der beelden en ideeën gebruikt die voorkwamen uit dit identity book.

Het boek voor de visuele identiteit van Barini, omslag en index
Het boek voor de visuele identiteit van Barini, vier spreads
Het boek voor de visuele identiteit van Barini, de laatste pagina en achterkant
Een pet in het wit en donkerblauw met het Barini logo en het B-zegel erop
De kalender met de beurzen waar Barini aanwezig zal zijn
Drukwerk in de Barini huisstijl

Nawoord

De creatieve vrijheid binnen dit project was zeer groot en João en Jengiz waren twee uiterst prettige samenwerkingspartners met hun hart, principes en smaak op de goede plek.
Hun passie voor de autobranche en vooral autosport was tijdens het project letterlijk voelbaar. En dat in combinatie met een ruim tijdsbudget waardoor ik diep in de opdracht kon duiken leidde tot een geweldig resultaat.
Toen ik een bedankkaart van João in mijn brievenbus vond met de tekst “You nailed it!” erop (doelende op het toen net ontwikkelde logo) was ik enorm verguld.

*De tweede casestudy van het Barini-project richt zich op het ontwerp van de webshop. Deze is te vinden op: Webdesign & Interface Design voor Barini

Toegepast

Deel dit project via

Meer projecten

Heb je een uitdagend project of een vraag?

Ik hoor graag van je! Je kunt tijdens kantooruren bellen met 06-42 48 46 00, je vraag stellen via de contactpagina of een:

Offerte aanvragen

Heb je een uitdagend project of een vraag?

Ik hoor graag van je! Je kunt tijdens kantooruren bellen met 06-42 48 46 00, je vraag stellen via de contactpagina of een:

Offerte aanvragen