Brand Design & Visuele Identiteit voor Joblr

Over Joblr

Joblr is een online platvorm dat zzp’ers en bedrijven in de evenementenbranche met elkaar verbindt. Bedrijven geven op de website van Joblr aan voor wanneer en voor welke functie zij iemand zoeken en zzp’ers kunnen vervolgens reageren op deze oproepen en zo aan ‘jobs’ komen. Joblr vervult op deze manier uiteindelijk twee voorname functies: het helpt bedrijven om hun open posities te vullen met gekwalificeerd personeel. En het helpt zelfstandigen aan ‘jobs’ en het biedt hun de kans om een reputatie op te bouwen als gevolg daarvan.

Over de opdrachtgever

Joost van Hoof (Haarlem) is de oprichter van Joblr en staat al jaren met beide benen in de evenementenbranche. Hij heeft een uitzendbureau specifiek voor de evenementenbranche en hij regelt personeel voor events als Pinkpop, Lowlands, Zwarte Cross, concerten in de Arena, Gelredome, De Kuip en Ahoy, en daarnaast voor vele congressen. Joost kwam tot de conclusie dat vraag en aanbod nog beter aan elkaar te koppelen waren in deze beweeglijke branche en zo ontstond zijn idee voor Joblr.

Over het project

Joost benaderde mij om de visuele merk-identiteit van Joblr te ontwerpen en daarna vroeg hij mij om een conceptontwerp te maken voor de website-interface van de dienst. Deze casestudy richt zich specifiek op het ontwerp van de visuele identiteit omdat dat het onderdeel was waarin ik creatief gezien het meest mijn grenzen kon verleggen. Het voornaamste doel van deze identiteit is om Joblr een uniek visueel imago te geven dat herkenbaar is, activeert en dat net balanceert tussen professioneel en edgy.
Now, lets get the ball rolling…

Wat wil de bedrijfsnaam?

Zoals ik altijd doe bij het ontwerpen van een logo kijk ik eerst naar wat de bedrijfsnaam zelf ‘wil’ en hoe deze tot uiting komt in verschillende lettertypes. Joblr is bijvoorbeeld een dusdanig unieke naam dat het niet direct een logo vereist met een icoon erin omdat dat misschien afleidt van de naam en diens schrijfwijze. Om deze reden heb ik me al vrij snel toegespitst op een typografisch logo en gekeken wat er te doen was met de bedrijfsnaam zelf. Na een aantal conceptronden kwam ik op het idee om te gaan spelen met het puntje op de letter J en wat die zou kunnen doen in relatie tot de andere letters van het woord. Hieruit voort kwam de doorbraak voor het Joblr-logo.

Het uiteindelijke logo van Joblr toont in abstracte vorm wat het bedrijf doet. Het vult open posities (jobs) van bedrijven met gedreven zelfstandigen. In feite wordt er iets (een planning/een team) compleet, wat voorheen nog niet compleet was. Dit kan eveneens gezien worden vanuit de positie van de zzp’ers. De zelfstandige heeft een ruimte in zijn of haar agenda en wil die ruimte graag vullen met een ‘job’. Zo werkt het idee van beide kanten.
Het Joblr-logo bestaat uit het woord Joblr in een modern en vriendelijk lettertype en het is geheel geschreven in lowercase (kleine) letters. De letter J staat schuin, waardoor het puntje op de letter lijkt weg te rollen en het logo suggereert dat dit puntje exact richting de opening in de letter O zal gaan, om deze vervolgens aan te vullen (“Job position filled.” of “Job completed.”). De letter B is om deze reden geheel opgevuld en zo is alleen de letter O nog een letter met een open ruimte. Het logo heeft dynamiek door de schuine J en de vallende punt creëert spanning in het geheel omdat het beeld net voor de val lijkt te zijn stilgezet.

Van het logo is zowel een vrijstaande als een omkaderde versie gemaakt. En het is daarnaast tot in groot detail uitgelijnd, strakgetrokken en optimaal schaalbaar gemaakt door middel van ‘custom’ witruimte tussen de letters. De afkapping van de letter R waarmee het logo eindigt is daarnaast handmatig in dezelfde hoek gezet als de schuinstaande letter J waarmee het logo begint, om zo een beweging naar rechts te suggereren.

Van het logo is zowel een vrijstaande als een omkaderde versie gemaakt. En het is daarnaast tot in groot detail uitgelijnd, strakgetrokken en optimaal schaalbaar gemaakt door middel van ‘custom’ witruimte tussen de letters. De afkapping van de letter R waarmee het logo eindigt is daarnaast handmatig in dezelfde hoek gezet als de schuinstaande letter J waarmee het logo begint, om zo een beweging naar rechts te suggereren.

Kleurgebruik

De accentkleur van de Joblr-identiteit bestaat uit een frisse blauw/groen-tint die net niet helemaal in een hokje te plaatsen is. Deze kleur wordt breed omschreven met termen zoals: ‘medium spring green’, ‘sea green’ en ‘een variant van turquoise’. Deze kleur komt extra mooi tot zijn recht op beeldschermen omdat deze licht geven, en voor het drukwerk zijn de dichtstbijzijnde CMYK en Pantone-kleuren geselecteerd.
Andere kleuren van Joblr zijn een volledige zwarttint en een volledige wit-tint voor een extra groot contrast met deze accentkleur.

Kleurgebruik

De accentkleur van de Joblr-identiteit bestaat uit een frisse blauw/groen-tint die net niet helemaal in een hokje te plaatsen is. Deze kleur wordt breed omschreven met termen zoals: ‘medium spring green’, ‘sea green’ en ‘een variant van turquoise’. Deze kleur komt extra mooi tot zijn recht op beeldschermen omdat deze licht geven, en voor het drukwerk zijn de dichtstbijzijnde CMYK en Pantone-kleuren geselecteerd. Andere kleuren van Joblr zijn een volledige zwarttint en een volledige wit-tint voor een extra groot contrast met deze accentkleur.

Identity Book

Ter afronding van het project heb ik een beknopt identity book gemaakt met daarin richtlijnen ten aanzien van het gebruik van het logo, kleuren, lettertypes en beelden. Daarnaast dient het boekje als naslagwerk en vertelt het beknopt over het ontstaan van het logo en het idee erachter.

Identity Book

Ter afronding van het project heb ik een beknopt identity book gemaakt met daarin richtlijnen ten aanzien van het gebruik van het logo, kleuren, lettertypes en beelden. Daarnaast dient het boekje als naslagwerk en vertelt het beknopt over het ontstaan van het logo en het idee erachter.

Nawoord

Het ontwerpen van de visuele identiteit van Joblr was een project waarin ik heel goed mijn creatieve ei kwijt kon. Joost opereert in een interessante branche waarvoor ik nog niet eerder designwerk gecreëerd had en hij gaf mij daarnaast veel ruimte en grote creatieve vrijheid. Het eindresultaat is een frisse, vriendelijke en professionele visuele identiteit voor een startup in een zeer bewegelijke en tot de verbeelding sprekende sector.

Toegepast

Deel dit project via

Nawoord

Het ontwerpen van de visuele identiteit van Joblr was een project waarin ik goed mijn creatieve ei kwijt kon. Joost opereert in een interessante branche waarvoor ik nog niet eerder designwerk gecreëerd had en hij gaf mij daarnaast veel ruimte en grote creatieve vrijheid.
Het eindresultaat is een frisse, vriendelijke en professionele visuele identiteit voor een startup in een zeer bewegelijke en tot de verbeelding sprekende sector.

Toegepast

Deel dit project via

Even overleggen?

Heb je een uitdagend project of een vraag? Neem gerust contact op. Ik denk graag met je mee. Bel: 06-42 48 46 00 of stuur een e-mail naar paul@paulchristian.nl