Logo Ontwerp & Visuele 
Identiteit voor 5Talenten

Over 5Talenten


“Wist je dat je veel sneller groeit en dat ontwikkelen veel leuker en makkelijker wordt als je uitgaat van je sterke punten? Sterke punten zijn de bron voor eigen regie, persoonlijk leiderschap en werkplezier.” Dit is een citaat van Lucy Scharloo. Lucy is de oprichter en eigenaar van 5Talenten en ze benaderde mij voor een herontwerp van haar bedrijfslogo.
Met haar bedrijf helpt Lucy individuen, teams en organisaties met het zichtbaar maken van individuele talenten van werknemers en het effectiever inzetten en ontwikkelen van die talenten. Na een gestage groei sinds de oprichting van haar bedrijf in 2017 vond ze het tijd om haar bedrijf visueel naar een hoger plan te tillen en vooral een nieuw logo was daarbij essentieel.

Over het project


Lucy’s voornaamste behoefte was een nieuw volwassen logo dat er professioneel, uniek en dynamisch uitzag. Ze had daarbij een sterke voorkeur voor een abstract en typografisch logo. 
Naast een nieuw logo had ze behoefte aan een visuele identiteit en een aantal daarop gebaseerde stylingsrichtlijnen. Denk hierbij aan een kleurenpalet, typografie en een aantal voorbeeld-designs die ze zou kunnen gebruiken als richtlijn voor haar nieuwe visuele uitstraling.

Logo Ontwerp & Visuele 
Identiteit voor 5Talenten

Over 5Talenten


“Wist je dat je veel sneller groeit en dat ontwikkelen veel leuker en makkelijker wordt als je uitgaat van je sterke punten? Sterke punten zijn de bron voor eigen regie, persoonlijk leiderschap en werkplezier.” Dit is een citaat van Lucy Scharloo. Lucy is de oprichter en eigenaar van 5Talenten en ze benaderde mij voor een herontwerp van haar bedrijfslogo.
Met haar bedrijf helpt Lucy individuen, teams en organisaties met het zichtbaar maken van individuele talenten van werknemers en het effectiever inzetten en ontwikkelen van die talenten. Na een gestage groei sinds de oprichting van haar bedrijf in 2017 vond ze het tijd om haar bedrijf visueel naar een hoger plan te tillen en vooral een nieuw logo was daarbij essentieel.

Over het project


Lucy’s voornaamste behoefte was een nieuw volwassen logo dat er professioneel, uniek en dynamisch uitzag. Ze had daarbij een sterke voorkeur voor een abstract en typografisch logo. 
Naast een nieuw logo had ze behoefte aan een visuele identiteit en een aantal daarop gebaseerde stylingsrichtlijnen. Denk hierbij aan een kleurenpalet, typografie en een aantal voorbeeld-designs die ze zou kunnen gebruiken als richtlijn voor haar nieuwe visuele uitstraling.

Het oude logo.
Het nieuwe logo.
Het oude logo.
Het nieuwe logo.

Het nieuwe logo van 5Talenten

Omdat je Lucy’s werk in het verlengde van coaching kunt zien en het in die sector barst van de logo’s met groeiende plantjes, handen in de lucht (overwinning!), trappetjes etc. ben ik expres een andere kant op gegaan. Ik heb me gebogen over wat Lucy doet, wat daarin centraal staat en de vraag hoe ik die zaken op een symbolische manier zou kunnen uitbeelden. 
Na een aantal brainstormsessies en schetsrondes ben ik mij gaan richten op het begrip ‘talent’ dat binnen haar bedrijf zo centraal staat. Talent is per definitie uitzonderlijk en een soort afwijking van de norm. Een combinatie van talenten is nóg een slag unieker, zeker in samenspel met de levenservaringen en het kennisniveau dat per mens ook nog eens verschilt. Deze opeenstapeling van uniekheden staat centraal binnen het nieuwe logo van 5Talenten.

De eerste logo concepten op basis van schetsen en brainstormen.
De eerste logo concepten op basis van schetsen en brainstormen.
De tweede selectie aan logo concepten op basis van aanvullende schetsen en brainstormsessies.
De tweede selectie aan logo concepten op basis van aanvullende schetsen en brainstormsessies.

Talent kun je in veel gevallen zien als een afwijking die positief uitvalt. Door een talent, of combinatie van talenten veel te gebruiken en verder te ontwikkelen ontstaat een sterk punt. Een sterk punt is een soort door-ontwikkelde spier die ervoor zorgt dat iemand ergens uitzonderlijk goed in is.
Wat de reden ook is dat iemand ergens in uitblinkt; als je talent visueel zou willen uitdrukken dan kun je focussen op de kracht die ervan uitgaat… Of je focust je op het feit dat je het hebt over iets dat weliswaar uniek is, maar dat tevens niet per definitie perfect en volledig is. Dit ‘niet perfecte’ is essentieel want dat is waar mensen elkaar aanvullen. En in het koppelen van mensen en hun uniekheden speelt 5Talenten een essentiële rol.

Imperfecties en aandachtspunten gemarkeerd op het gekozen logo concept.

Het nieuwe logo van 5Talenten beeldt op een abstracte manier de uniekheden van de mens uit. De bedrijfsnaam van 5Talenten is tot een monogram gemaakt (5T) en dit monogram is in 5 horizontale repen geknipt die ten opzichte van elkaar verschoven zijn als een soort schuifpuzzel. De 5 en de T zijn nog in het monogram te herkennen, maar duidelijk is dat deze letters afwijken van hoe het hoort. Aan weerskanten steken er elementen uit ten opzichte van de norm en het logo toont symbolisch een letterlijke opeenstapeling van ‘5 talenten’. Een doorontwikkeld talent zorgt er immers voor dat je ergens letterlijk (en in het geval van het logo ‘figuurlijk’) ‘uit-stekend’ in bent. Als kijker vraag je je af of je het wel goed ziet, of het wel klopt, waarom het zo staat en of de repen naar elkaar toe gaan of uit elkaar geduwd worden. Al deze vragen zorgen ervoor dat het logo van 5Talenten opvalt, de aandacht krijgt, en dat het blijft hangen. Het logo oogt krachtig en een beetje eigenwijs. Daarnaast zit er een dynamiek in het logo waardoor je het als een visuele uitdrukking van ‘opschudder’ zou kunnen zien (zoals Lucy zichzelf ziet). Het logo is niet perfect of symmetrisch, net als mensen met talenten. Ook die passen niet in een standaard hokje.

Imperfecties en aandachtspunten gemarkeerd op het gekozen logo concept.
Finetuning van het logo qua verhoudingen, uitlijning en lijndiktes.
Het uitgewerkte logo van 5Talenten in het wit op een oranje achtergrond.

Typografie

Voor het van logo 5Talenten is bewust gekozen voor een zeer bekend en herkenbaar lettertype (Helvetica) omdat de letters 5 en T zouden worden bewerkt. Door te beginnen met iets herkenbaars waar vervolgens een aantal visuele afwijkingen aan is gegeven is het monogram van het logo uiteindelijk beter leesbaar dan wanneer er met een excentrieker lettertype gewerkt zou zijn.
Ook het in 90-graden gekantelde woord ‘5Talenten’ naast het monogram staat in dit lettertype met het oog op consistentie en leesbaarheid. Dit woord heeft een vergrote tracking (horizontale ruimte tussen de letters) om te voorkomen dat de letters te erg samenklonteren en onleesbaar worden op klein formaat.

Het kleurenpalet van de visuele identiteit van 5Talenten in zowel digitale kleuren als drukkleuren.
Het kleurenpalet van de visuele identiteit van 5Talenten in zowel digitale kleuren als drukkleuren.

Kleurgebruik

De hoofdkleur van de visuele identiteit van 5Talenten is een felle oranjetint. Deze kleur is optimistisch, activerend en heeft een directheid en kracht die zeer goed samengaat met de vorm van het monogram. Binnen de kleurenpsychologie staat deze kleur voor vrolijkheid, stimulatie, energie, warmte en daarnaast zet oranje aan tot creativiteit.
 De steunkleur voor deze oranjetint is een tint die je zou kunnen omschrijven als zand-beige. Deze kleur kan in bepaalde scenario’s het felle oranje iets dempen en ligt qua karakter in het verlengde van het oranje binnen het warmere kleurenspectrum. Beige staat bekend als een neutrale achtergrondkleur die vertrouwen en goedheid uitstraalt. 
Naast oranje en beige zijn wit en zwart onderdeel van de identiteit. Het zwart (100% puur zwart) is vooral voor teksten en het logo zelf ideaal. En wit (100% puur wit) is ideaal in grote hoeveelheden om het oranje extra te laten knallen.

Een conceptposter met het 5T-monogram in verfstreken over een foto van een ontwerpster.
Kleur op kleur-varianten van het logo van 5Talenten om aan te tonen wat de meest ideale kleurcombinaties zijn.
Het kaft van het boekje dat de visuele identiteit van 5Talenten omschrijft met daarop het 5Talenten-logo in zwarte verfstreken. En daar overheen staat het woord ‘Visuele Identiteit’ in het wit, dat net als het logo in verschillende horizontale repen lijkt te zijn geknipt.

Identity Book

De visuele identiteit van 5Talenten is helder en beknopt omschreven in een zogenaamd ‘identity book’. Dit boekje is een naslagwerk voor Lucy als het gaat om het consistent toepassen van haar nieuwe logo en bedrijfsuitstraling. Daarnaast dient een dergelijk boekje voor mijzelf altijd als een medium om nog wat creatieve uitspattingen in kwijt te kunnen die me te binnen schoten tijdens het project. Enkele daarvan zijn in deze casestudy terug te zien.

Het opengevouwen boekje over de visuele identiteit van 5Talenten met daarop een aantal scheten uit het logo ontwerpproces het uiteindelijke logo in meerdere kleuren.

Identity Book

De visuele identiteit van 5Talenten is helder en beknopt omschreven in een zogenaamd ‘identity book’. Dit boekje is een naslagwerk voor Lucy als het gaat om het consistent toepassen van haar nieuwe logo en bedrijfsuitstraling. Daarnaast dient een dergelijk boekje voor mijzelf altijd als een medium om nog wat creatieve uitspattingen in kwijt te kunnen die me te binnen schoten tijdens het project. Enkele daarvan zijn in deze casestudy terug te zien.

De voorkant, een spread en de achterkant van het boekje over de visuele identiteit van 5Talenten, met logo schetsen, dummy posters, tekst en het logo in meerdere kleuren.

Reactie van de klant


“Paul is een expert in het ontwerpen van een goed doordachte visuele identiteit. Hij gaat net zolang door tot alles klopt: uitstraling, boodschap, kleur, design. Paul heeft een voorliefde voor minimalistische designs en verzamelt eindeloos veel ideeën. Die weet hij terug te brengen naar een verrassend eindproduct zonder overbodige franje. Paul weet de essentie van zijn klanten heel goed te vangen. Hij luistert goed naar de klant, maar weet ook door te pakken als hij zeker weet dat het plaatje klopt. Zowel qua design als qua kleur werkt hij toe naar een doorbraakgevoel. En hoe leuk is het als je je ogen bijna niet van je nieuwe logo af kunt houden!”
– Lucy Scharloo
Eigenaar 5Talenten, Utrecht

Toegepast

Diensten: Identity DesignLogo Ontwerp
Vaardigheden: Grafisch Ontwerp
Kennisgebieden: Art Direction, Branding, Typografie

Deel dit project via

Reactie van de klant


“Paul is een expert in het ontwerpen van een goed doordachte visuele identiteit. Hij gaat net zolang door tot alles klopt: uitstraling, boodschap, kleur, design. Paul heeft een voorliefde voor minimalistische designs en verzamelt eindeloos veel ideeën. Die weet hij terug te brengen naar een verrassend eindproduct zonder overbodige franje. Paul weet de essentie van zijn klanten heel goed te vangen. Hij luistert goed naar de klant, maar weet ook door te pakken als hij zeker weet dat het plaatje klopt. Zowel qua design als qua kleur werkt hij toe naar een doorbraakgevoel. En hoe leuk is het als je je ogen bijna niet van je nieuwe logo af kunt houden!”
– Lucy Scharloo
Eigenaar 5Talenten, Utrecht

Toegepast

Diensten: Identity DesignLogo Ontwerp
Vaardigheden: Grafisch Ontwerp
Kennisgebieden: Art Direction, Branding, Typografie

Deel dit project via

De achterkant van het boekje over de visuele identiteit van 5Talenten met daarop een conceptposter bestaande uit een opgeknipte zwart-witfoto in 5 horizontale repen die van elkaar verspringen. En de tekst “Werken met talent”.

Meer projecten

Heb je een uitdagend project of een vraag?

Ik hoor graag van je! Je kunt tijdens kantooruren bellen met 06-42 48 46 00, je vraag stellen via de contactpagina of een:

Offerte aanvragen

Heb je een uitdagend project of een vraag?

Ik hoor graag van je! Je kunt tijdens kantooruren bellen met 06-42 48 46 00, je vraag stellen via de contactpagina of een:

Offerte aanvragen