Profiel: Paul Christian Greidanus

Mijn naam is Paul Christian Greidanus (roepnaam: ‘Paul’). Ik ben geboren in 1985, woonachtig in Groningen en ik begon aan mijn eerste ontwerp-opleiding in 2002.
Daarna volgde een 2e studie in design en communicatie aan de NHL (University of Applied Sciences) in Leeuwarden omdat ik meer diepgang zocht. Vooral met betrekking tot de psychologie-tak binnen design. Onder deze opleiding studeerde ik af op user experience design en usability in 2012.
Naast beide opleidingen had ik 5 jaar lang een bijbaan als ‘head of design’ bij een marketingbureau in Groningen waar ik heel veel van geleerd heb.
In oktober 2011 richtte ik tijdens het laatste studiejaar mijn eigen ontwerpstudio op, genaamd: Paul Christian.

Profielfoto van Paul Christian Greidanus
Profielfoto van Paul Christian Greidanus

Profiel: Paul Christian Greidanus

Mijn naam is Paul Christian Greidanus (roepnaam: ‘Paul’). Ik ben geboren in 1985, woonachtig in Groningen en ik begon aan mijn eerste ontwerp-opleiding in 2002.
Daarna volgde een 2e studie in design en communicatie aan de NHL (University of Applied Sciences) in Leeuwarden omdat ik meer diepgang zocht. Vooral met betrekking tot de psychologie-tak binnen design. Onder deze opleiding studeerde ik af op user experience design en usability in 2012.
Naast beide opleidingen had ik 5 jaar lang een bijbaan als ‘head of design’ bij een marketingbureau in Groningen waar ik heel veel van geleerd heb.
In oktober 2011 richtte ik tijdens het laatste studiejaar mijn eigen ontwerpstudio op, genaamd: Paul Christian.

Mijn missie

Zowel mijn ontwerp-vaardigheden als mijn kijk op design zijn sinds 2002 enrom aangescherpt en verfijnd. Het is mijn uiteindelijke doel om dingen te creëren die op het kruispunt staan van design, kunst en communicatie. In feite; design met een ziel. Design waarvan je denkt; dat maakt de wereld een stukje mooier.
Mijn stijl is doorgaans strak en minimalistisch, maar met een aura van diepgang eromheen. Kortom; iedere beslissing in mijn ontwerp is zeer doordacht en eindeloos afgewogen. Het ‘voelt’ daardoor alsof er veel meer achter zit… En dat klopt. Ik probeer mijn design een eigen karakter en persoonlijkheid te geven, net als een mens dat heeft. Maar met (het liefst) zo weinig mogelijk visuele middelen.

Design met diepgang

Het streven naar ‘minimale visuele middelen’ heeft een goede reden. Minimalisme als uitgangspunt houdt je kritisch. Extreem kritisch. Je weegt constant af wat belangrijk is en wat niet en zo blijft alleen de belangrijke kern over. Ruis verdwijnt en communicatie wordt helderder.
In een wereld vol afleiding en ‘opties’ is dit extreem belangrijk.

Design dat je aanraakt

Bijkomstig voordeel met dit streven is dat binnen interactief design (bijv. interfaces, websites of web-apps) extreem veel duidelijkheid geschept wordt door het verwijderen van ‘ruis’. Waardoor vervolgens de gebruiksvriendelijkheid drastisch wordt vergroot.
Helderheid en logica zijn goud waard in interfaces. Het geeft de gebruiker of bezoeker grip op de zaak, vertrouwen en de kans dat deze persoon met zeer positieve gevoelens op het gebruik van een interface terugkijkt is vele malen groter.

Mijn klanten

Mijn klanten liggen doorgaans in het verlengde van mijzelf. Het zijn principiële mensen die gaan voor diepgang en kwaliteit. Ze geloven (net als ik) dat hun klant ‘voelt’ dat zij aandacht besteed hebben aan het ontwerp van hun imago en uitstraling.
Vaak zijn het hoger-opgeleide, breed geïnteresseerde mensen met de wens op hun eigen unieke stempel op de wereld te drukken. Het zijn serieuze ondernemers, bedrijven en instellingen die een verschil willen maken en een uitgesproken visie hebben. Zogenaamde smaakmakers. Mensen die ‘out-of-the-box’ denken of simpelweg niet ‘in-the-box’ pasten en daarom voor zichzelf begonnen.
Een groot deel van hen komt uit de Randstad maar ik heb ook klanten in andere landen. Want hoewel ik werk vanuit mijn studio in hartje centrum Groningen, werk ik via het internet, waardoor ik zonder drempels heel Nederland kan bedienen.

Ultimately, it comes down to taste. It comes down to trying to expose yourself to the best things that humans have done and then try to bring those things into what you’re doing.” - Steven P. Jobs

Profielfoto (zijkant) van Paul Christian Greidanus