Identity Design, Logo Ontwerpen Huisstijl Ontwerp voor Barini

Projectomschrijving

In de zomer van 2016 werd ik benaderd door João Kwakernaat. Samen met zijn broer Jengiz stond hij op het punt om een jongensdroom werkelijkheid te maken en hij was druk op zoek naar de meest geschikte ontwerper om hem hierbij te helpen. João en Jengiz zijn autogekken vanaf hun 6e levensjaar. Alles wat rijdt en met snelheid te maken heeft doet hun hart sneller kloppen en al lange tijd zochten zij naar de mogelijkheid om deze passie tot hun beroep te maken.
Het was nu hun plan om een grote webshop in onderdelen en gereedschap voor de autobranche op te starten.
Een voornaam doel daarbij was dat deze webshop een ‘merk’ op zich zou worden. Met een uitstraling die niet onder zou doen voor de high-end automerken voor wie zij zo veel ontzag hadden. Denk aan Ferrari, Lamborghini, Bugatti en Aston Martin.
Het gehele design van de visuele identiteit van Barini (de naam van de geplande webshop) alsmede alle aanvullende producten en middelen zou behoren tot mijn taak in dit project. Een hele grote uitdaging. En dat binnen een design-stijl die ik extreem waardeer met daar bovenop een grote creatieve vrijheid. Een droomproject zogezegd.
Onder dit project viel tevens het ontwerp van de webshop zelf, huisstijl items zoals o.a. visitekaartjes, het factuurontwerp, bedankkaarten, reclameflyers en een boek om het merk mee te pitchen aan investeerders.
Een omvangrijk project dus, dat (mede voor het overzicht van dit portfolio) zal worden opgesplitst in twee op-zichzelf-staande cases. Een case voor het identity design-stuk (alsmede al het huisstijl drukwerk) en een case waarbij de webshop en aanvullende digitale designs worden toegelicht.
Na uitgebreid overleg en het goed uitdenken van de aanpak, noodzakelijke producten en het in kaart brengen van alle vereiste diensten is het project gestart rond eind juni 2016.

Projectdoelstellingen

  • Het ontwerpen van een zeer unieke, strakke, ‘snelle’ visuele identiteit die perfect aansluit bij de markt en in feite kan concurreren met de wereldbekende sportwagen-merken.
  • Het ontwerpen van een ‘onverslaanbaar’ logo dat qua persoonlijkheid; kracht, snelheid en verzorgdheid uitstraalt.
  • Het ontwerpen van niet alleen een kleurenpallet voor het bedrijf, maar tevens een daarop-gebaseerde ‘striping’ (de strepen die vaak te zien zijn op racewagens) die kan worden toegepast op producten, reclame en wellicht zelfs op voortuigen.
  • Het ontwerpen van een boek dat het merk introduceert aan de wereld en tevens een krachtige pitch is voor potentiële investeerders.
  • Het ontwerpen en schrijven van een idenity book die de identiteit van Barini omschrijft, evenals alle richtlijnen voor het gebruik van het logo, fotobewerkingen, de kleuren en de striping.
  • Het ontwerpen van al het benodigde drukwerk: een poster met beursdata, bedrukte enveloppen, briefpapier, een factuuropmaak, visitekaartjes, bedankkaarten voor de webshop (voor bij de bestelling) en tape-, stickers- en petten met het Barini logo erop.
Jengiz Kwakernaat, mede-oprichter van Barini

Over de klant

Barini is een webshop van autogekken voor autogekken. Het bedrijf is opgezet door João (links) & Jengiz (rechts) Kwakernaat in 2016 en beoogt de one-stop automaterialen shop van Nederland te worden. Bij João & Jengiz stroomt de passie voor auto’s door het bloed. En samen met een grote focus op kwaliteit en service (de beste voorlichting, niet per sé de laagste prijs) claimen zij een plek in de markt die afwijkt van de norm. Stijlvol, geïnformeerd, verzorgd en niet simpelweg een leverancier van de grote merken, maar een eigen merk. Een merk met een zeer verzorgd eigen visueel ‘DNA’ waaraan het bedrijf van grote afstand aan te herkennen is.

João Kwakernaat, mede-oprichter van Barini

Logo-ontwikkeling (de aanloop)

Tijdens de ontwikkeling van het Barini logo is breed gekeken naar de markt, concurrentie, vakbladen, soortgelijke sectoren en de geschiedenis van auto’s en de autosport. Na het aanleggen van een grote inspiratiemap volgden vele schetssessies, typografie-try-outs en moodboards waarbij allerlei concepten de revue passeerden. Concepten gericht op snelheid, (paarden)krachten, vooruitgang, het jachtluipaard (snelste landdier ter wereld), monogrammen, windtunnels, motoronderdelen, autowegen en veel meer…
Ook heb ik gerelateerde materialen bekeken binnen deze concepten zoals; chroom, olie, benzine, carbon, staal, rubber, leer en geborsteld aluminium.
En ik heb gekeken naar ‘sfeer’-scheppende elementen zoals rook, verbrand rubber, rood(gloeiend) heet staal, mist, regen, vuur, vonken, onweer en opvliegend stof.
Alles om de bovenkant van de trechter (zoals ik een project vaak symbolisch zie) zo breed mogelijk te maken alvorens het geheel verder en verder te verfijnen en in te zoomen op de meest krachtige concepten en ideeën. In totaal zijn ongeveer 27 concept- en moodboards ontwikkeld voor de visuele identiteit voor de doorbraak zichzelf aandiende.

Logo-concepten en schetsen voor het Barini-logo
Het doorslaggevende idee voor het Barini-logo

De strepen van Barini (de doorbraak)

Na het aftasten van vele concepten met een x-aantal goede logo-opties maar geen volmondige “dit is het!”, bleek dat zowel João als ikzelf vielen voor hetzelfde lettertype voor Barini, nog los van een eventueel beeldmerk. Het betrof het lettertype Trade Gothic Bold Extended.
Binnen dit lettertype worden de letters van Barini subtiel horizontaal uitgerekt waardoor de bedrijfsnaam meer staat als een krachtig blok. En omdat de letters tevens niet extreem vet zijn qua gewicht blijft het toch een strak geheel.
Dit font, gecombineerd met een ingeving die voortkwam uit de vraag ‘hoe kun je snelheid uitbeelden?’ leidde uiteindelijk tot het huidige Barini logo. De doorbraak ontstond door het combineren van strepen (die snelheid uitbeelden op de meest minimalistische manier) met het Trade Gothic lettertype. Door de drie horizontale dwarsbalken van de B uit te rekken naar links leek het alsof deze B zich bewoog… Alsof hij van links naar rechts ‘schoof of reed’.

De strepen van Barini in een poel met zwarte olie

‘De strepen van Barini’ -zoals ik dit concept noem- vloeien voort uit de letter B en de letter B is wat dat betreft een zeer essentieel onderdeel voor het logo zelf. Een of twee strepen had namelijk niet gewerkt. Dit beeldt namelijk minder effectief het concept van snelheid uit… Dit logo werkt doordat het er drie zijn. Wat binnen het hele alfabet toevallig alleen lukt met de letter B (en E). En het werkt nog beter nadat de strepen een voor een worden afgesneden onder een hoek van 45 graden. Dit schuine karakter in het design impliceert nog meer snelheid en tevens zouden de strepen zelf niet zoveel snelheid uitbeelden wanneer ze allen even lang waren.
Wat tevens blijkt wanneer men langer naar de drie strepen kijkt is dat het niet helemaal duidelijk is of deze strepen van de zijkant moeten worden gezien (2d), of schuin van boven. Alsof het drie wegen of startposities van de Formule 1 zijn waarop men neer kijkt.
De strepen zelf beelden in één simpel beeld extreem veel uit van wat Barini beoogt te doen. Ze staan voor gedrevenheid, snelheid, doelbewustheid, vooruitgang, focus, drive en efficiëntie.

Verdere verfijnding van het logo en de drie strepen
Verfijning van het Barini B-zegel

Hoewel het zegel van Barini (alleen de letter B met de drie strepen) geen ‘lijst’ heeft, heet het totale Barini logo dat wel. Het woord Barini lijkt zo binnen te vliegen in een al bestaande rechthoek en omdat de drie strepen buiten dit vlak vallen pakt het logo nog meer de aandacht en wordt het zeer uniek.
De verticale ‘stam’ van de letter B wordt daarnaast op twee plekken onderbroken door een opening. Zo lijkt het alsof de letter B boven de lijst van het totale logo ‘zweeft’ en het wekt een idee van diepte op, terwijl het logo wel degelijk 2d is. Ook dit is een eigenschap die het logo unieker en iets minder ‘voorspelbaar’ maakt dat de eerdere versies.
Als ‘onderliggend’ onderdeel van het totale logo is er de rechthoek waarin het woord Barini valt. Deze rechthoek omkadert het logo als een soort omlijsting en maakt het tot een soort stempel. Een krachtig geheel, omheind door lijnen van exact dezelfde dikte als het lettertype zelf.
De witruimte tussen het rechthoek en de letters is exact tweemaal de dikte van deze lijnen om te zorgen dat er een visuele eenheid en balans ontstaat. En de schuine afkapping van de strepen van Barini mondt uit in exact het midden van de linkerbovenhoek van deze rechthoek.
Het idee achter het concept is gebaseerd op wat de strepen betekenen. De strepen lijken voor te vloeien uit de B (of deze voort te stuwen) en het woord BARINI rijdt/knalt als het ware het rechthoekige vlak in…
Het resultaat is een uiterst krachtig en ‘snel’ ogend logo dat geen gefronste wenkbrauwen zou trekken als het zou pronken op de chassis van een Aston Martin, Bugatti of Bentley.

Zwarte inktvlek in water
Het Barini B-zegel in het zwart op een witte achtergrond
Het volledige Barini-logo in het wit op een zwarte achtergrond

Kleur

Kleur

De hoofdkleuren van de visuele identiteit van Barini heb ik ‘Barini-blauw’ en ‘Barini-bruin’ genoemd. De combinatie van beide tinten zorgt voor een zeer verfijnde en smaakvolle uitstraling die uniek is in een markt vol schreeuwende kleuren. Barini oogt direct als een stijlvol en volwassen statement tussen de knallende rood, oranje en geeltinten die de autosector rijk is.
De combinatie van kleuren, het logo en ook de naam Barini zet op die manier op alle fronten het bedrijf apart van de concurrentie en claimt zijn unieke eigen plek.

De striping van Barini in licht- en donkerbruin en licht- en donkerblauw
De vier strepen in Barini-kleuren en het B-zegel logo in zilver
Een mockup van een bestelbus met het Barini logo en de striping op de zijkant

Voor zowel de blauw- als de bruintint is er een lichte en donkere tint en bijpassend verloop tussen beide kleuren. Dit verloop zorgt voor een subtiel ‘zacht’ effect (minder hard dan een puur effen kleur) en tevens is het verloop in te zetten als foto-masker om zo foto’s te stijlen in de kleuren van Barini.
Verdere kleuren zijn de volledig witte, wit-tint omdat dit bijdraagt aan de strakke uitstraling van de identiteit. En (waar nodig) zijn er aanvullende kleuren  zoals bijvoorbeeld het chroom-effect van de B-zegel en de zwarte achtergronden her en der gebruikt het identity book van Barini.

Een donkerblauwe Barini-mok met het witte B-zegel op de zijkant
Een witte Barini-mok met het B-zegel op de zijkant op de vierkleurige striping

Visual Identity Book & Huisstijl Ontwerp

Om de gehele visuele identiteit van Barini en alle gemaakte keuzes te omschrijven is er een identity book gecreëerd. Dit boek geeft informatie over de achtergrond van João en Jengiz, hun toekomstplannen, hun idealen, het volledige Barini design en alle regels die erbij horen om de stijl consistent en in stand te houden. Tevens bood het direct een kans om in een non-commercieel medium ideeën af te tasten ten aanzien van fotobewerkingen, nieuwe toepassingen van het logo en het creëren van een soort visueel charisma (sfeer) voor het merk Barini.

Hieronder zijn enkele pagina’s uit het boek uitgelicht en door deze case heen zijn her en der beelden en ideeën gebruikt die voorkwamen uit dit identity book.
Na het ontwerpen van het logo van Barini en de visuele identiteit was het zaak om een grote verscheidenheid aan huisstijl-producten te ontwerpen. Deze zijn al aangehaald in de projectdoelstellingen en zijn eveneens in veelvoud te vinden door deze portfolio-pagina heen.

Om de gehele visuele identiteit van Barini en alle gemaakte keuzes te omschrijven is er een identity book gecreëerd. Dit boek geeft informatie over de achtergrond van João en Jengiz, hun toekomstplannen, hun idealen, het volledige Barini design en alle regels die erbij horen om de stijl consistent en in stand te houden. Tevens bood het direct een kans om in een non-commercieel medium ideeën af te tasten ten aanzien van fotobewerkingen, nieuwe toepassingen van het logo en het creëren van een soort visueel charisma (sfeer) voor het merk Barini.
Hieronder zijn enkele pagina’s uit het boek uitgelicht en door deze case heen zijn her en der beelden en ideeën gebruikt die voorkwamen uit dit identity book.
Na het ontwerpen van het logo van Barini en de visuele identiteit was het zaak om een grote verscheidenheid aan huisstijl-producten te ontwerpen. Deze zijn al aangehaald in de projectdoelstellingen en zijn eveneens in veelvoud te vinden door deze portfolio-pagina heen.

Het boek voor de visuele identiteit van Barini, omslag en index
Het boek voor de visuele identiteit van Barini, vier spreads
Het boek voor de visuele identiteit van Barini, de laatste pagina en achterkant
Een pet in het wit en donkerblauw met het Barini logo en het B-zegel erop
De kalender met de beurzen waar Barini aanwezig is in 2017
Drukwerk in de Barini huisstijl

Nawoord

Dit project was omvangrijk. Het omvatte in zijn totaliteit zo’n 120 uur aan werk, waarvan het ontwerp van het logo, de visuele identiteit en de huisstijl gezamenlijk ongeveer 68 uur besloegen. De creatieve vrijheid in het project was daarnaast enorm en João en Jengiz waren twee kanjers met hun hart, principes en smaak op de juiste plek. Niet alleen een droomproject dus, maar wat mij betreft ook een droom-samenwerking.
Het resultaat hangt hier natuurlijk mee samen. Creatieve vrijheid en een budget van een flink aantal uren geeft je als ontwerper volledig de vrije hand om allerlei ideeën af te tasten en om zo open mogelijk in een project te stappen. En ik ben João en Jengiz hier enorm dankbaar voor.
Succes voor mijn klanten kan ik niet afdwingen als ontwerper, ik kan alleen mijn uiterste best doen om iets neer te zetten dat alle concurrenten overtreft en om alles te geven wat ik in me heb.
En toen ik een postpakket van João in mijn brievenbus vond met de tekst ‘You nailed it!’ erop (doelend op het toen net ontworpen logo) en met daarin een Barini-deurbordje… was ik zeer verguld.

Alles samen bekeken was dit een top-project met een top-uitkomst en twee top-klanten om mee te werken. Hun passie voor de autobranche en vooral autosport was letterlijk voelbaar. Dit was voor hun geen werk, maar een ‘roeping en jongensdroom’. Ze kwamen niet voor een ‘logo’ maar voor een merk. En ze wilden niet alleen een webshop neerzetten, maar een statement maken. Dit, gepaard met het grote succes van Max Verstappen -die enkele voor de start van dit project de Grand Prix won op 18e jarige leeftijd- gaf een geweldige werksfeer binnen het project.

*Zoals gezegd beschreef deze casestudie het ontwerp van de visuele identiteit, het logo-ontwerp en het huisstijl drukwerk van Barini.
De casestudie over de webshop, het interface design van cruciale elementen en digitale producten is te vinden op deze pagina: #Link volgt, case in aanbouw#

Dit project was omvangrijk. Het omvatte in zijn totaliteit zo’n 120 uur aan werk, waarvan het ontwerp van het logo, de visuele identiteit en de huisstijl gezamenlijk ongeveer 68 uur besloegen. De creatieve vrijheid in het project was daarnaast enorm en João en Jengiz waren twee kanjers met hun hart, principes en smaak op de juiste plek. Niet alleen een droomproject dus, maar wat mij betreft ook een droom-samenwerking.
Het resultaat hangt hier natuurlijk mee samen. Creatieve vrijheid en een budget van een flink aantal uren geeft je als ontwerper volledig de vrije hand om allerlei ideeën af te tasten en om zo open mogelijk in een project te stappen. En ik ben João en Jengiz hier enorm dankbaar voor.
Succes voor mijn klanten kan ik niet afdwingen als ontwerper, ik kan alleen mijn uiterste best doen om iets neer te zetten dat alle concurrenten overtreft en om alles te geven wat ik in me heb.
En toen ik een postpakket van João in mijn brievenbus vond met de tekst ‘You nailed it!’ erop (doelend op het toen net ontworpen logo) en met daarin een Barini-deurbordje… was ik zeer verguld.
Alles samen bekeken was dit een top-project met een top-uitkomst en twee top-klanten om mee te werken. Hun passie voor de autobranche en vooral autosport was letterlijk voelbaar. Dit was voor hun geen werk, maar een ‘roeping en jongensdroom’. Ze kwamen niet voor een ‘logo’ maar voor een merk. En ze wilden niet alleen een webshop neerzetten, maar een statement maken. Dit, gepaard met het grote succes van Max Verstappen -die enkele weken voor de start van dit project de Grand Prix won- gaf een geweldige werksfeer binnen het project.

*Zoals gezegd beschreef deze casestudie het ontwerp van de visuele identiteit, het logo-ontwerp en het huisstijl drukwerk van Barini.
De casestudie over de webshop, het interface design van cruciale elementen en digitale producten is te vinden op deze pagina: #Link volgt, case in aanbouw#

Projectdetails

Klant: Barini
Diensten: Identity Design, Huisstijl Ontwerp, Logo Ontwerp
Datum oplevering: medio 2016
Website: barini.nl

Deel dit project via