Webdesign & Logo Ontwerp Two-Enjoy

Opdrachtgever Op 2 december 2013 verscheen een reactie onder één van mijn meest gelezen artikelen. De reactie was van Ineke van Kralingen, een net gestarte ondernemer uit Woubrugge (Zuid-Holland).  Ze was zich aan het oriënteren op webdesign gebied, omdat ze een site nodig had voor haar nieuwe onderneming genaamd Two-Enjoy, een relatiebemiddelingsbureau gericht op 50-plussers in het westen van Nederland. In mijn reactie spoorde ik haar aan om even contact te zoeken wanneer…

Read More

Webdesign & Logo Ontwerp LeverGalReiniging.nl

Opdrachtgever Lie-Lie en Nina Eringaard, twee ondernemers uit Rotterdam, benaderden mij (en een aantal andere webdesigners) in maart 2013 voor een idee waar zij al een tijdje mee rond liepen. Ze hadden op basis van onderzoek en een aantal boeken geheel zelfstandig een lever & gal reinigingskuur pakket gemaakt, welke eenvoudig te doorlopen was zonder al te veel zelfstudie. In eerste instantie voor zichzelf omdat ze gelezen hadden over de gezondheidsvoordelen van deze…

Read More

Logo Ontwerp & Product Ontwerp Pianoles

Opdrachtgever René Knops is pianist en eigenaar van een muziekschool in Berkel-Enschot (Tilburg). René benaderde mij omdat hij op zoek was naar een ontwerper voor een logo en enkele producten voor zijn tweede onderneming; een online thuiscursus van piano en keyboard lessen. Leren via het internet is hot, en naast de muziekschool die René al meer dan 10 jaar leidde (ondersteund door 7 andere muziekdocenten) zag hij een kans om een groter publiek te bereiken als pianodocent.…

Read More

De cookie pop-up: irritatie is slechts het begin…

In juni 2012 trad de nieuwe Nederlandse cookiewet in werking. Deze wet maakt het verplicht dat websitebezoekers op de hoogte gesteld dienen te worden wanneer een website zogenaamde 'cookies' plaatst. Cookies zijn kleine bestandjes die al vele jaren worden gebruikt om informatie op te slaan op de computer van de website bezoeker. Log je bijvoorbeeld in op een website, dan plaatst deze een cookie die je naam en wachtwoord onthoudt, zodat je dit niet telkens weer hoeft in te…

Read More

Logo Ontwerp Armata

Projectomschrijving Armata Sales Development (opgericht in 2012 door Linda van den Berkt) is een bedrijf dat zich inzet voor MKB-bedrijven met een duidelijke behoefte aan het opzetten, ontwikkelen of verbeteren van hun sales. De website van Armata had behoefte aan een sterk logo met een helder en krachtig concept. En daarnaast was er een vraag naar een buitenstaanders-perspectief en website advies. Hiervoor werd ik benaderd. Armata.nl is gebouwd op een repsonsive framwork om…

Read More

Website usability checklist: hoe gebruiksvriendelijk is jouw website?

Deze website usability checklist heb ik ontwikkeld voor mijn scriptie; Hoe goed zijn de websites van psychologen? Met deze checklist kun je je eigen (of iemand anders') website doorlopen om inzicht te krijgen in het niveau van de usability (gebruiksvriendelijkheid) van je website. Het doel is dat je op zo veel mogelijk van de checkist-vragen met een 'Ja’ kunt antwoorden. Niet iedere vraag behoeft een volmondig 'Ja’ en deze selectie van vragen is niet in steen geschreven. Er…

Read More

Logo Ontwerp WijzerOverDeBasisschool

Referentie “Ik ben erg tevreden over het werk van Paul. Naast het feit dat hij echt wat toevoegt aan je eigen ideeën, werkt hij ook heel snel. Je krijgt snel antwoord op aanvullende vragen en hij denkt echt mee. Het feit dat ik Paul niet eerst heb ontmoet voordat hij aan de slag ging, heeft geen enkel bezwaar opgeleverd. Het grote voordeel van contact via e-mail in dit proces was dat het wel 10 keer sneller is verlopen dan op de ‘traditionele’ manier.” - Maaike de Boer -…

Read More

Product Ontwerp VrijeOndernemers.nl

Referentie “Hé Paul!, wat was het een verademing om met jou samen te werken. Tot nu toe waren er steeds problemen met designers die ik om een banner, logo of cover vroeg. Of het was moeilijk een uitstraling te krijgen die ik voor ogen had, of de afspraken werden niet nagekomen… Hoe anders is het om met jou te werken. Je betrok me bij het hele proces om tot het gewenste resultaat te komen door dagelijkse updates. Je begrijpt als geen ander de inhoud en uitstraling die wij…

Read More

Product Ontwerp Volzicht.nl

Opdrachtgever Karin Hogenboom heeft in maart 2010 haar eigen bedrijf onder de naam VolZicht opgestart. Met VolZicht leert zij haar klanten hoe ze hun zicht kunnen verbeteren op een natuurlijke manier. Mensen die een bril of lenzen dragen, of hier aan toe zijn, leert zij door middel van oefeningen voor de oogspieren om systematisch hun ogen te 'trainen' waardoor ze versterken en gezonder worden, en waardoor uiteindelijk het zicht van die persoon verbetert. In sommige gevallen…

Read More

Websites van psychologen kwaliteitsonderzoek: mijn conclusie

Dit artikel is onderdeel van een 8-delige serie artikelen waarin de kwaliteit van websites van psychologen onderzocht is. Een introductie en overzicht van alle artikelen vind je hier: Hoe goed zijn de websites van psychologen? Hoofdstuk 6: conclusie “Hoe staat het met de usability en het design van de user experience binnen de websites van 25 willekeurige psychologen uit Noord Nederland?” Deze vraag stond centraal in deze scriptie en er is na 5 maanden onderzoek met veel…

Read More

Websites van psychologen kwaliteitsonderzoek: een nieuwe visie

Dit artikel is onderdeel van een 8-delige serie artikelen waarin de kwaliteit van websites van psychologen onderzocht is. Een introductie en overzicht van alle artikelen vind je hier: Hoe goed zijn de websites van psychologen? Hoofdstuk 5: Een nieuwe visie… Hoewel deze scriptie zich in de eerste plaats richt op het onderzoeken en verkrijgen van antwoorden op de vraag hoe het landschap van psychologenwebsites erbij ligt, richt dit hoofdstuk zich op een andere vraag. Namelijk;…

Read More

Websites van psychologen kwaliteitsonderzoek: 25 websites onderzocht

Dit artikel is onderdeel van een 8-delige serie artikelen waarin de kwaliteit van websites van psychologen onderzocht is. Een introductie en overzicht van alle artikelen vind je hier: Hoe goed zijn de websites van psychologen? Hoofdstuk 4: website usability en user experience design, de selectie en de test… Omdat het in deze scriptie mijn doel was om naast het onderzoek en de conclusies ook met specifiek praktijkvoorbeelden en authentieke cases te komen staat dit in…

Read More

Websites van psychologen kwaliteitsonderzoek: wat wil de bezoeker?

Dit artikel is onderdeel van een 8-delige serie artikelen waarin de kwaliteit van websites van psychologen onderzocht is. Een introductie en overzicht van alle artikelen vind je hier: Hoe goed zijn de websites van psychologen? Hoofdstuk 3: Wat wil de (be)zoeker? In dit hoofdstuk staat de vraag centraal: Hoe ziet de psychologie van de gemiddelde psychologenwebsite bezoeker er in grote lijnen uit en wat wil hij of zij van een psychologen website? Het schetsen van een…

Read More

Websites van psychologen kwaliteitsonderzoek: hoeveel psychologen hebben een website?

Dit artikel is onderdeel van een 8-delige serie artikelen waarin de kwaliteit van websites van psychologen onderzocht is. Een introductie en overzicht van alle artikelen vind je hier: Hoe goed zijn de websites van psychologen? Hoofdstuk 2: Vraag > Aanbod? Hoeveel psychologen hebben een website? Het vorige hoofdstuk geeft het formaat van de doelgroepen uit deze scriptie weer. Daarnaast geeft het aan hoeveel er naar schatting gezocht wordt door potentiële cliënten naar…

Read More

Websites van psychologen kwaliteitsonderzoek: populatie en doelgroep

Dit artikel is onderdeel van een 8-delige serie artikelen waarin de kwaliteit van websites van psychologen onderzocht is. Een introductie en overzicht van alle artikelen vind je hier: Hoe goed zijn de websites van psychologen? Hoofdstuk 1: populatie & doelgroep In dit hoofdstuk staat de volgende deelvraag centraal: Hoeveel mensen zoeken mensen zelfstandig naar een psycholoog op het internet? Om de onderzoekshoofdvraag, en deze deelvraag goed te kunnen beantwoorden is het…

Read More

Websites van psychologen kwaliteitsonderzoek: voorwoord en inleiding

Dit artikel is onderdeel van een 8-delige serie artikelen waarin de kwaliteit van websites van psychologen onderzocht is. Een introductie en overzicht van alle artikelen vind je hier: Hoe goed zijn de websites van psychologen? Voorwoord Vanaf half februari 2012, tot 7 juni 2012 heb ik gewerkt aan deze scriptie. Zoals de titel doet vermoeden betreft het een onderzoek naar de kwaliteit van de websites van Nederlandse psychologen. Uit mij studie (communicatie & multimedia…

Read More

Hoe goed zijn de websites van psychologen?

Scriptie: hoe goed zijn de websites van psychologen? Om mijn studie (Communicatie & Multimedia Design / NHL Hogeschool) af te ronden heb ik van half februari 2012 tot 7 juni 2012 onderzoek gedaan naar de kwaliteit van de websites van Nederlandse psychologen. Hierbij heb ik mij specifiek gericht op de gebieden User Experience Design en Usability omdat hier mijn natuurlijke interesse ligt. User Experience Design houdt zich bezig met het onderzoeken en creëren van een…

Read More

Google Analytics installeren met een WordPress plugin

Met een Wordpress plugin kun je, in tegenstelling tot de handmatige installatie, letterlijk in een paar stappen je Wordpress website koppelen aan je Google Analytics account. De enige ‘maar’ die ik persoonlijk ben tegengekomen als het gaat om het gebruik van een Wordpress plugin voor Google Analytics (of zelfs, plugins in het algemeen) is dat ze soms (heel soms) niet zo vriendelijk zijn tegenover je website thema (het uiterlijk van je site) of tegenover andere plugins…

Read More

Hoe installeer je Google Analytics?

Zoals je weet ben ik een groot voorstander van het gebruik van Google Analytics. Google Analytics is een meesterlijk stukje online software dat Google gratis beschikbaar heeft gemaakt voor iedereen met een website. Meer artikelen over Google Analytics vind je in de Google Analytics categorie. In dit artikel leg ik je uit hoe je Google Analytics op (of eigenlijk “in”) je website kunt installeren zodat je zo snel mogelijk kunt beginnen met het meten van de belangrijke…

Read More

Google Analytics: op welke zoekwoorden wordt je website gevonden?

In Google Analytics kun je direct bij het inloggen een cirkeldiagram zien waarin wordt weergegeven hoe jouw bezoekers bij jouw website komen. Aan de hand van percentages wordt aangegeven hoeveel bezoekers via de zoekresultaten komen en hoeveel bezoekers er via andere traffic bronnen op jouw website terechtkomen. Wanneer je dit tabblad groter maakt krijg je meer uitgebreide data zoals de belangrijkste internetsites die jou bezoekers sturen en daarnaast welke hoeveelheden…

Read More

Google Analytics: welke browser en beeldschermresolutie gebruikt jouw bezoeker?

Voor mij als Website Adviseur is één van de belangrijkste factoren als het gaat om het succesvoller maken van je website lay-out de vraag: “Hoe wordt je website bekeken?”. Google Analytics is verreweg het meest briljante (en gratis) stukje online software wat je hierbij kan helpen. Het is extreem belangrijk om te weten met welke apparaten, met welke browser en onder welke beeldschermresolutie (scherm grootte) jouw bezoeker je website bekijkt. Nóg belangrijker is het dat je…

Read More

Wat is Google Analytics en hoe kun je het gebruiken om je website te verbeteren?

Google Analytics is een gratis online dienst, van, je raadt het al; Google. Met Google Analytics kun je letterlijk van alles op je website testen en meten. Hoeveel mensen er op je website komen, hoe snel ze weer weggaan, hoeveel pagina’s ze bekijken, hoe ze op je website belanden. En zo zijn er nog een stuk of 1000 variabelen waar je Google Analytics waardevolle informatie over kan geven.

Read More

Zo sluit je je eigen IP-adres uit in Google Analytics

Zoals je weet ben ik een grote fan van Google Analytics. Het programma kan extreem veel informatie verschaffen over je website en je bezoekers en is een zeer belangrijke tool bij het optimaliseren en uiteindelijk succesvol maken van je website. Wanneer je aan het meten gaat is het echter van belang dat je je eigen IP adres in Google Analytics uitsluit. (Je IP adres is het unieke adres van je computer. Iedereen computer of welk apparaat dat ook maar met het internet verbonden…

Read More

Wat is website usability?

Website usability, (in het Nederlands even vrij vertaald: 'website gebruiksvriendelijkheid') is een extreem belangrijk onderdeel binnen websites, en bepaalt voor een heel groot deel het succes van een website. Website usability houdt zich bezig met de vraag; ‘hoe gebruiksvriendelijk is een website’ / ‘hoe makkelijk is het om een website te gebruiken?’ Anders gezegd bepaalt het ‘gebruiksgemak’ hoe gemakkelijk een gemiddelde bezoeker (of jouw specifieke doelgroep) jouw website…

Read More

Waarom je voor WordPress moet kiezen als internetondernemer

Waarom Wordpress? Wordt mijn vaak gevraagd tijdens consultancyklussen wanneer ik weer eens lyrisch tekeer ga over dit stukje software. “Wordpress is geweldig” is het simpele antwoord. Wordpress, voor degenen die het niet weten is een zogenaamde CMS. Dit staat voor content managment systeem. In gewone mensentaal wil dat zeggen dat wanneer je gebruik maakt van een CMS, je website als het ware de voorkant van je business is, en de CMS de achterkant. In deze ‘achterkant van je…

Read More

Google Analytics handmatig installeren in je WordPress website

De handmatige installatie van je Google Analytics code in je website is wat meer werk dan wanneer je een plugin voor Wordpress gebruikt. Je moet je Google Analytics Tracking code opzoeken, een codebestand van je website (meestal “footer.php”) van je server halen, daar je Analytics code inplakken en het bestand weer uploaden. Ik zal je uitleggen hoe je te werk moet gaan… Ik heb het er eerder over gehad, en ik grijp deze kans om het nogmaals aan te snijden. Google is een…

Read More

Wat is een huisstijl en hoe belangrijk is je huisstijl ontwerp?

Volgens Wikipedia is een huisstijl in de ruime (officiële) zin van het woord ‘het design, communicatie en gedrag’ van een bedrijf. Kortom, hoe het bedrijf overkomt op zijn prospect/klant. Vaker wordt het woord ‘Huisstijl’ gebruikt voor puur de visuele communicatie van een bedrijf. Je zou dit het huisstijl ontwerp kunnen noemen. In dat geval wordt de huisstijl gezien als een combinatie van ontworpen elementen, kleuren, lettertypes, logo’s en foto’s waar een bepaalde ‘stijl’…

Read More

Microsoft’s moeilijkheden en wat andere bedrijven er van kunnen Leren…

Microsoft is een enorm bedrijf. Het telt 92.000 werknemers en realiseerde een omzet van bijna 70 miljard in 2011. Ze creëerden en beheren het meest gebruikte computer besturingssysteem ter wereld en doen hun concurrentie verbleken in deze markt. Toch lijkt de toekomst van Microsoft wat te wankelen. De eens zo grote, onverslaanbare software-reus loopt serieus achter op een aantal noodzakelijke gebieden en heeft in het recente verleden een paar enorme steken laten vallen als…

Read More

Zo maak je je website gebruiksvriendelijk en succesvol…

Op de pagina Wat is website gebruiksvriendelijkheid heb ik uitgelegd wat website gebruiksvriendelijkheid precies is en waarom het extreem belangrijk is dat jij er veel rekening mee houdt. De gebruiksvriendelijkheidsfactor van je website bepaalt voor een heel groot deel om mensen hun weg weten te vinden op jouw website, en en daarmee ook of ze vervolgens wel of niet klant van je worden. Website gebruiksvriendelijkheid is een groot vakgebied met vele disciplines. Je zou er…

Read More

Hoe ziet onze technologie en het internet er over en paar jaar uit?

(Omdat de reacties op mijn artikel over “The Cloud” genaamd “Ben jij al in de wolken?” zo positief waren heb ik bij deze een korte toekomstvisie voor het internet, en de technologie industrie opgezet.) Hoe zou onze technologie en het internet er over een paar jaar uit zien? Vele mensen stellen zichzelf deze vraag en niet zonder reden. Het internet, gekoppeld aan onze technologie is in mijn ogen één van de aller belangrijkste en meest waardevolle uitvindingen van de afgelopen…

Read More

Maak Je Website Succesvol, Voorkom Dat Je Saai Bent!

“Websites zijn saai!” zei iemand laatst tegen mij. En ik moest beamen…dat dat inderdaad in vele gevallen opgaat. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt echter voornamelijk bij de webdesigners. Een klant van een webdesignbureau is vaak slecht geïnformeerd of al lang blij met een nieuw likje verf voor zijn website, en kan zeer moeilijk beoordelen of een website goed of niet goed is. Een saaie website is erger dan slecht. Een slechte website kan nog steeds boeien en…

Read More

Hoe herken je een goede webdesigner?

Hoe herken je een goede webdesigner? Deze vraag wordt mij als consultant vaak gesteld. Het nadeel is. Ik ben tevens webdesigner. Oké ik doe tegenwoordig veel aan consultancy via paulchristian.nl, maar ik heb natuurlijk tevens een Webdesign en Adviesbureau waarvoor ik eveneens design opdrachten uitvoer voor ondernemers. Het punt is dus. Je zou kunnen denken: hij is niet de persoon op webdesign objectief te beoordelen, want hij heeft een eigen webdesignbureau en dus zal hij…

Read More

De iPad. Een gehyped speeltje of een revolutionair apparaat?

Toen de iPad anderhalf jaar met veel hype gepresenteerd werd keken de meeste verslaggevers, Apple fans en journalisten een beetje bedrukt. Wat door Steve Jobs werd gepresenteerd als zijnde een revolutionair en magisch nieuw apparaat, dat het leven van mensen wereldwijd zou vergemakkelijken 'leek' eigenlijk op een groot uitgevallen iPhone. Ikzelf was een van die mensen. Hoewel ik al jaren een groot fan was van Apple (sinds de aanschaf van mijn eerste iPod in 2002) leek mij de…

Read More

Dit is de belangrijkste eigenschap voor internetondernemers

Wanneer je je geld verdient (of de deel daarvan) op het internet als internetondernemer is dit een zeer bekend probleem: Afleiding. Je zou eigenlijk een nieuw blogartikel moeten schrijven, maar je komt er niet toe. Je favoriete websites pakken steeds maar weer je aandacht, “even het nieuws checken” komt er tussendoor, een “Like” bericht van iemand wekt je nieuwsgierigheid of je krijgt een paar mails binnen waar je direct op wilt antwoorden. Hoe dan ook. Het schrijven van dat…

Read More

Maak je websiteteksten optimaal leesbaar. Let op je Lettergrootte!

Is dit enigszins leesbaar? of juist wat veel van het goede? Valt het je ook op dat de grootte van de letters op mijn website groter zijn dan op veel andere blogs en websites? Dit is niet per ongeluk. Na lang onderzoek doen en testen ben ik tot de optimale lettergrootte gekomen voor mijn doelgroep. Het fijne is… dat deze lettergrootte eigenlijk globaal (letterlijk wereldwijd) het meest geschikt is. Waarom doet iemand lang en intensief onderzoek naar iets kleins (no pun…

Read More

Dit is de belangrijkste ‘skill’ voor internetondernemers

In dit artikel verklap ik je wat mijn ‘geheime wapen’ is om mijzelf als internetondernemer super scherp en succesvol te houden. (Hint: het is niet wat je denkt) In het artikel “Dit is de grootste valkuil voor internetondernemers…” heb ik verteld hoe belangrijk ik het vind om mezelf scherpt te houden. Met scherp houden doel ik op het up-to-date blijven van belangrijke ontwikkelingen op het internet, rond het internet, in de technologie sector en in in de software branche.…

Read More

De grootste valkuil voor internet ondernemers en het grootste obstakel voor websites…

Wij internet ondernemers zijn een creatief, gedreven en tevens (wanneer we succes hebben) zeer trots stelletje mensen. Echter, in deze trots ligt een gevaar verborgen. Ik ben al jaren een zeer betrokken en gedreven website consultant (hoewel ik tegenwoordig mijn zelf gecreëerde term: WebsiteAdvsieur gebruik) en er is één belangrijke valkuil waar ik veel internet ondernemer vaak voor moet behoeden, of zelfs uit moet redden.

Read More

Hoe maak je je website succesvol? En hoe belangrijk is het design van je website?

In dit artikel bespreken we de vraag: “hoe belangrijk is het uiterlijk van een website?”. In het artikel “Hoe maak je je website succesvol? Je site als prioriteit” heb ik al gewezen op het belang van een aantrekkelijke en goed verzorgde website wanneer je je website succesvol wilt maken. Ik legde in dat artikel aan de hand van een voorbeeld uit hoe belangrijke een goed eerste indruk is met betrekking tot het succes van je website, en waarom dat het geval is. Zoals gezegd…

Read More

Hoe maak je je website succesvol? Je site als prioriteit

In dit artikel bespreken we de vraag, “hoe maak ik mijn website succesvol?”, of “succesvoller” indien je al een website hebt. Dit is zonder enige twijfel de meest gestelde vraag die ik als consultant en designer de afgelopen 9 jaar kreeg. Het voordeel van deze vraag is dat er niet één weg naar succes is, en je kunt als ondernemer heel veel verschillende dingen doen om je website succesvol te maken. Dit biedt je de luxe van ‘opties’. Het nadeel? Het nadeel van deze vraag is…

Read More