Opdrachtgever

Op 2 december 2013 verscheen een reactie onder één van mijn meest gelezen artikelen. De reactie was van Ineke van Kralingen, een net gestarte ondernemer uit Woubrugge (Zuid-Holland).  Ze was zich aan het oriënteren op webdesign gebied, omdat ze een site nodig had voor haar nieuwe onderneming genaamd Two-Enjoy, een relatiebemiddelingsbureau gericht op 50-plussers in het westen van Nederland. In mijn reactie spoorde ik haar aan om even contact te zoeken wanneer het haar schikte, en zo kwam het tot een uitgebreid  telefoongesprek waarbij ze me vertelde van haar plannen, haar ambities, haar twijfels en haar zoektocht naar een goede webdesigner. Tijdens ons gesprek kreeg Ineke een beter beeld van mijn werkwijze en wat er allemaal kwam kijken bij het ontwerpen van een website. Na een tweede telefoongesprek de dag erna had Ineke haar keus gemaakt, en vroeg ze mij om haar nieuwe (en eerste) website te ontwerpen. Het project ging van start op 6 december, met als uitgangspunt om alles netjes af te hebben op Valentijnsdag 2014. Net als met het merendeel van mijn klanten was het contact tussen ons een combinatie van telefoon, Skype en e-mail, en dit totale project heeft (verspreid over een aantal weken) ongeveer 40 uur aan werk gekost.

Projectomschrijving

Logo Ontwerp

Het ontwerpen van een logo dat uniek was, en toch enigszins het idee van de dienst uitbeeldde bleek nog vrij pittig. Bij mijn onderzoek naar Ineke’s concurrentie bleek er een enorme overvloed aan de kleur rood, hartjes, cupido pijltjes en veel zeer voor de hand liggende beeldmerken. Een logo biedt de kans om je te distantiëren, je uniek te maken en om op te vallen in de groep. En zeker in een wat dichtbevolkter vakgebied als dat van Ineke is dat noodzaak. Het proces naar een logo dat uitbeeldde wat Ineke voor ogen had, en dat toch tevens vrij uniek was in dit veld was uitgebreid en pittig. Zeker wanneer er een beeldmerk moet komen dat echt tastbaar iets uitbeeld of waar een idee uit spreekt, maar dat tevens moet werken op een klein formaat van 2×2 cm. Uiteindelijk kwamen we na vele concepten aan op een logo van twee wegen die samenkomen, met daarop een man en een vrouw. Een zogenaamde y-splitsing, die (van links en van rechts) samenkomt in een enkele weg die de horizon inloopt. Dit leek een goede metafoor voor mensen die bij elkaar zouden komen als gevolg van Ineke’s dienst, en die samen nog een lange weg voor de boeg hadden er niet meer alleen voor stonden. Qua typografie hebben we gekozen voor een strakker font, dat optimaal leesbaar zou zijn op alle formaten en vooral niet te oubollig zou zijn. 50-plussers voelen zich graag jong(er), en dit logo is strakker en vlotter dan de (met deze doelgroep) vaak conservatieve ingeslagen weg. (Zie het logo op slideshow afbeelding 1 hierboven)

Webdesign

De website van Ineke is voor een groot deel van haar prospecten/klanten een eerste kennismaking. Duidelijkheid en transparantie stond voorop in dit project. Vooral met het oog op het feit dat deze doelgroep nét iets achterloopt op het web/internetvaardigheid t.o.v. van de volledige digitaal-vaardige generatie waar ikzelf van uit maak. Extra belangrijk was de communicatie, waaruit snel zou blijken dat Two-Enjoy specifiek deze doelgroep, in dit afzetgebied zou bedienen. De teksten op de website zijn helder, meetbaar en kort gehouden en het aantal pagina’s is tot een minimum beperkt. Daarnaast zijn er een aantal zeer sprekende header foto’s toegevoegd aan de website welke in één beeld een indruk geven van de beoogde doelgroep, en diens ideale scenario eventueel als gevolg van Ineke’s dienst. Deze foto’s zijn op iedere pagina uniek, en voegen een extra dimensie toe aan de sfeer en interactie van de website. Op bijvoorbeeld de contact/aanmeld-pagina (slideshow afbeelding 4 hierboven), is een foto met duidelijke ‘actie’ te zien. Dit is immers de actie-stap en personen komen op deze pagina met de eventuele intentie om een vraag te stellen of zich aan te melden. Een vrolijke actieve foto heeft als doel om het laatste zetje te geven, en na het versturen van een aanmeldingsaanvraag ziet de bezoeker eveneens een unieke foto met de tekst ‘Thank You” in het (strand) zand geschreven.
De website is opgezet met het oog op de toekomst, want hoewel smartphones en tablets in Nederland nog niet zo veel gebruikt worden als in Amerika om websites te bezoeken (en binnen deze doelgroep nóg iets minder) lijkt alles toe te gaan naar een wereld waarin mobiele apparaten met kleinere, en verscheidene beeldschermformaten de hoofdrol zullen spelen. De website van Two-Enjoy is volledige responsive zodat deze zich aanpast aan ieder beeldschermformaat, en de volledige lay-out rangschikt zich automatisch naar de hoeveelheid ruimte die het beeldscherm te bieden heeft.
Verder bevat de website een uiterst voor zichzelf sprekende navigatie, beknopte teksten, heldere actie-buttons, een 3-staps aanmeldformulier en een ‘Wijze Woorden’ citaten generator met wijze uitspraken over de liefde. (Bekijk de website op slideshow afbeelding 2, 3 & 4 hierboven)

Referentie

Mijn zoektocht naar een goede webdesigner.

Ik was begin december 2013 op zoek naar een webdesigner die een professionele website kon neerzetten. Een website die tevens qua prijs en kwaliteit goed in verhouding stond. Ik kwam op de site van Paul terecht en ik dacht “zo, dat is interessant en zo duidelijk en transparant uitgelegd.” Ik was getriggerd en direct zo onder de indruk dat ik bijna al zijn artikelen gelezen heb. Wat een openbaring!
Ik heb Paul gebeld en na een zeer verhelderend gesprek ben ik met Paul in zee gegaan.
Ik had direct het gevoel “ik heb een goede keuze gemaakt”. Temeer omdat Paul, zonder te overdrijven, de procedure goed uitlegt, zich goed in de klant inleeft en met de nodige nauwkeurigheid een verbluffende site neerzette. Ook de kalmte die hij aan de telefoon heeft en houdt geeft rust en straalt zelfvertrouwen uit. En zelfs na de definitieve oplevering stopt zijn service en zijn bereidheid om je te helpen niet.

Nogmaals…. Ik heb een goede keuze gemaakt.

Paul, bedankt.” 

– Ineke van Kralingen / eigenaar Two-Enjoy

Datum

Dit project is gestart op 6 december 2013 en 11 februari 2014 voltooid.

Gerelateerd Werk

Webdesign & Logo Ontwerp NatuurlijkMooier

Webdesign & Logo Ontwerp PsycholoogAmsterdamRebecca.nl

Webdesign & Logo Ontwerp BeursLoper

Gerelateerde Artikelen / Pagina’s

Dienst: Webdesign door Paul Christian

Dienst: Logo Ontwerp door Paul Christian

Andere referenties: Referentiepagina

Uitgelicht Op

WebdesignersGids.nl Case: Webdesign, logo ontwerp voor Two-Enjoy