Opdrachtgever

René Knops is pianist en eigenaar van een muziekschool in Berkel-Enschot (Tilburg). René benaderde mij omdat hij op zoek was naar een ontwerper voor een logo en enkele producten voor zijn tweede onderneming; een online thuiscursus van piano en keyboard lessen. Leren via het internet is hot, en naast de muziekschool die René al meer dan 10 jaar leidde (ondersteund door 7 andere muziekdocenten) zag hij een kans om een groter publiek te bereiken als pianodocent. De drempel op internet is lager, en mensen kunnen hun eerste lessen achter hun computer doen zonder de schaamte die vaak gepaard gaat met de eerste muzieklessen in zijn muziekschool. Daarnaast is het op internet mogelijk om mensen kennis te laten maken met een product voor weinig (of geen) geld, waardoor mensen eerst kunnen ‘proeven’ voordat ze een grotere investering doen.

Projectomschrijving

Logo Ontwerp

Het was zaak om een zeer passend en sprekend logo te ontwikkelen voor René waaruit de voordelen van pianoles via het internet zouden spreken, en wat tevens (hoewel verzorgd), niet oubollig of zakelijk over zou komen. René’s doelgroep is breed (jong, oud en alles er tussenin heeft interesse in de piano) en daarom was ‘toegankelijkheid, en een ‘tijdloos’ karakter van groot belang. Na overleg en enig brainstormen ben ik op zoek gegaan naar beelden, iconen en foto’s die aan de piano als instrument gerelateerd waren. Om het logo voor zichzelf te laten spreken en om de connectie met de fysieke piano (en haar uitstraling) niet te verliezen zocht ik naar een beeldmerk waar deze piano in terug zou kunnen komen. Tegelijkertijd was het zaak om het logo zeer origineel te maken, want al snel bleek de piano (en vooral de toetsen) een veel gebruikt element in logo’s uit de muziekindustrie.

Na een intense brainstormsessie, onderzoek en het in elkaar zetten van een moodboard werd de richting voor René’s logo langzaam duidelijk. Het concept zelf kwam in mij op toen ik de batterijen van mijn muis verwisselde. De muis is het middel waarmee mensen navigeren op het internet… hoewel steeds meer mensen ook hun vinger gebruiken… Hier zaten parallellen met de piano waarmee men ook de vingers gebruikt, en het viel mij op dat René’s poging om de piano binnen handbereik te brengen van een grotere groep mensen, lijkt op de ambitie om de wereld binnen handbereik te brengen d.m.v. het internet.

Een logo waarin de kracht en ambitie van het internet, en de ambitie van René beide terug zouden komen zou erg sterk zijn zei mijn gevoel. Na een uitgebreide schetssessie kwam ik op het ideale concept: versmelt een muis met een piano… de toetsen zijn aan elkaar gelijk, en de bediening lijkt op elkaar. Daarnaast heeft het overgrote deel van de computermuizen drie knoppen (links, rechts en een scrolwiel), wat zich uitstekend zou lenen voor drie pianotoetsen, met daartussen twee zwarte sub-toetsen. Zo ontstond het logo van Pianoles van René. De muis zelf is terug te zien in het logo, even als de pianotoetsen, en voor een jongere generatie (of mensen die goed op de hoogte zijn) staat het logo (niet zonder betekenis) in een vierkant met afgeronde hoeken, wat het symbool geworden is voor smartphone apps. Eveneens met de vingers te bedienen, en tevens een apparaat wat de wereld binnen handbereik brengt, en drempels verlaagt. (Zie afbeelding 1 t/m 3 in de slideshow hierboven)

Product Ontwerp & Banner Design

Na het ontwerpen van René’s logo was het zaak om een aantal banners (voor youtube, facebook en zijn website) te ontwerpen, én om een fysieke weergave van zijn online videocursus te maken om zijn product tastbaarder te maken voor publiek boven de 20 jaar. De waarde van online content is voor veel gebruikers lastig in te schatten, totdat ze een fysieke ‘verbeelding’ zien van de content, in een vorm waarvan ze de waarde kennen, zoals boeken, dvd’s en cd’s. (Zie afbeelding 4 & 5 in de slideshow hierboven)

Communicatie & Marketing Advies

Naast de ontworpen items zoals het logo, de banners en call-to-action items heb ik René (zoals ik bij veel klanten doe) ondersteund met communicatie en marketing advies. Het ontwikkelen van een krachtige, heldere slogan die voor een groot publiek zeer vanzelfsprekend en tastbaar zou zijn, was hier een onderdeel van. Een prospect of bezoeker moet in één oogopslag en binnen een paar seconden kunnen zien wat een ondernemer of product voor hem kan betekenen en duidelijkheid is goud waard in dit opzicht. Ook zaken als het in kaart brengen van René’s unique selling points, het uitstippelen van de beste positionering t.o.v. zijn concurrenten en het verzinnen van aantrekkelijke product namen en call-to-action teksten was onderdeel van dit advies.

Referentie

 

Wat ik zocht voor mijn bedrijf was iemand die me op een zeer vakkundige manier kon helpen met het creëren van een mooi logo en designwerk. Ik ben zeer tevreden over de werkwijze van Paul en daarnaast ook vooral zijn manier van communiceren. Het was niet altijd gemakkelijk omdat ik nog veel ideeën moest uitwerken. Stap voor stap zijn we te werk gegaan, en we hebben in nauw overleg alles stukje voor stukje verbeteren totdat alles geheel naar wens was. Niets is hem teveel; meedenken, concept ideeën maken, communicatieadvies, en hij is daarnaast erg flexibel in zijn werktijden.  Als musicus en muziekdocent is het vaak lastig om op vaste tijden iets af te spreken, dus zijn flexibiliteit was ideaal. Voor herhaling vatbaar! En zeker een aanrader als je op zoekt bent naar kwaliteit, transparantie en proactieve houding.” 5 sterren referentie voor paul christian

– René Knops / eigenaar Pianoles van René

Datum

Dit project is eind april 2013 gestart en halverwege mei 2013 voltooid.

Gerelateerd Werk

Logo Ontwerp Armata

Product Ontwerp Volzicht.nl

Logo Ontwerp PowerSellers

Gerelateerde Artikelen / Pagina’s

Dienst: Logo Ontwerp door Paul Christian

Dienst: Product Ontwerp door Paul Christian