Op de pagina Wat is website gebruiksvriendelijkheid heb ik uitgelegd wat website gebruiksvriendelijkheid precies is en waarom het extreem belangrijk is dat jij er veel rekening mee houdt.

De gebruiksvriendelijkheidsfactor van je website bepaalt voor een heel groot deel om mensen hun weg weten te vinden op jouw website, en en daarmee ook of ze vervolgens wel of niet klant van je worden.

Website gebruiksvriendelijkheid is een groot vakgebied met vele disciplines. Je zou er eenvoudig een volwaardige opleiding omheen kunnen bouwen die enkele jaren duurt…

Maar daar hebben de meeste ondernemers geen oren naar. En logisch. Website gebruiksvriendelijkheid is iets dat eenmalig supergoed neergezet moet worden, en vervolgens jarenlang moet staan als een huis.

Toch zijn er een aantal noodzakelijke factoren van website gebruiksvriendelijkheid die het succes van je website, en daarmee jouw succes als internetondernemer zeer sterk beïnvloeden.

In dit artikel leg ik je een aantal belangrijke vuistregels uit waarmee je rekening moet houden om je website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Of waarmee je kunt controleren hoe jouw website er op dit moment voor staat.

Waar moet je op letten om je website gebruiksvriendelijkheid zo optimaal mogelijk te maken?

Ik geef je nu een aantal punten waar je website op moet scoren om gebruiksvriendelijk te zijn. Ik houd het eerst op een kort en overzichtelijk lijstje, en noem een aantal regels die op praktisch alle websites van toepassing zijn.

Duidelijke navigatie:

De navigatie van een website is het ‘menu’ met daarin de links naar de verschillende pagina’s in je website. De navigatie is het belangrijkste deel van een website. Het verteld in (als het goed is) één oogopslag wat de website te bieden heeft, waar de bezoeker heen kan en (door middel van duidelijke links), wat er te vinden is op de volgende pagina. Vaak slaat de navigatie van websites de plank mis, door termen te gebruiken die bezoekers niet begrijpen , onduidelijk aan te geven wat een ‘klikbare’ link is en wat niet, en vaak wordt vergeten om duidelijk te maken waar de gebruiker zich ‘nu’ bevindt…

Optimaal kleurgebruik:

Kleurgebruik heeft toch te maken met smaak? Waarom staat dat in een artikel over website gebruiksvriendelijkheid? Klopt, kleur, en het wel of niet aanspreken daarvan heeft vaak te maken met smaak. Maar kleur communiceert ook veel meer dan dat. En wanneer je teveel kleur op een website gebruikt en als het ware alle onderdelen gaan schreeuwen om aandacht omdat ze gekleurd zijn, kan dat extreem verwarrend en overrompelend overkomen.

Kleur kun je beter gebruiken als ‘begeleiding’ van de bezoeker, in plaats van wanneer je ‘decoratie’ als doel hebt. Zoals je weet; Een website is geen kunstwerk. Let ook op hoe mijn logo bovenin deze website ‘stiekem’ meer te maken heeft met het creëren van een focuspunt en anker voor de navigatie dan dat het per se een designonderdeel is.

Goed leesbare letters en lettergrootte:

Zoals gezegd: Let op je lettergrootte!
Het formaat van de letters van je website, en het lettertype (hoewel mensen daar minder vaak de fout in gaan), is een belangrijk onderdeel. Kleine letters wekken irritatie op. Wanneer ik als website bezoeker verwacht ‘waarde’ uit een artikel te kunnen halen, maar ik moet vooroverbuigen om de tekst te kunnen lezen scoort de website hier absoluut geen punten mee…

Overzichtelijke vlakverdeling:

Valt het je op hoe sommige websites een rommeltje zijn als het gaat om de vlakverdeling? De vlakverdeling is het verdelen van elementen op je website. Kortom. Ik heb een vlak voor mijn logo (links bovenin). Een vlak voor mijn menu en navigatie (Middenin bovenin). En een vlak voor het zoek veld (rechts bovenin). Dat zijn 3 verticale vlakken in het bovenste deel van de website. Daaronder komt de ‘content’ kortom, wat ik te vertellen heb. Deze content bestaat uit twee verticale vlakken. Links en in het midden een groot vlak voor mijn teksten, en een minder breed vlak voor aanvullende informatie aan de rechterkant (precies in lijn met het zoek veld bovenin de website).

Vlakverdeling moet goed uitgedacht zijn binnen een website. Het vorm namelijk de ‘onzichtbare’ en onbewuste richtlijnen en richting aan die een website bezoeker moet volgen. Denk dus je vlakverdeling goed uit…

Lees ook mijn andere artikelen over Website Usability