Website usability, (in het Nederlands even vrij vertaald: ‘website gebruiksvriendelijkheid’) is een extreem belangrijk onderdeel binnen websites, en bepaalt voor een heel groot deel het succes van een website.

Website usability houdt zich bezig met de vraag; ‘hoe gebruiksvriendelijk is een website’ / ‘hoe makkelijk is het om een website te gebruiken?
Anders gezegd bepaalt het ‘gebruiksgemak’ hoe gemakkelijk een gemiddelde bezoeker (of jouw specifieke doelgroep) jouw website kan gebruiken.

Vragen als:

  • Waar kan ik heen binnen deze website?
  • Wat kan ik doen op deze website?
  • Hoe ga ik terug naar waar ik net was binnen deze website?
  • Hoe ben ik hier gekomen?
  • Hoe kan ik terug naar de homepage?
  • Wat moet ik nu doen?

Zijn allemaal vragen die gesteld moeten worden om de usability van een website te bepalen. Dat een bezoeker zijn weg weet te vinden, waar hij is, en waar hij heen kan is absoluut noodzakelijk, en kan het verschil bepalen tussen falen en succes op internet.

Toch scoren nog heel veel websites (zeker 80 tot 90%) absoluut onder de maat op dit onderdeel, en in die zin is er nog veel winst te behalen.

Binnen mijn Webdesign en adviesbureau is website usability één van de allereerste onderdelen die we onder de loep nemen wanneer we een website succesvoller willen maken.

Vaak zijn websites gemaakt door webdesigners die zich teveel focussen op ‘het mooie plaatje’ waardoor ze website usability volledig uit het oog verliezen…

Ook kan het zijn dat door de vele aanpassingen aan de website over een langere periode, de navigatie van de website een volledige chaos is geworden. De eigenaar van de website heeft dit niet door, want hij of zijn weet zijn weg in zijn eigen website natuurlijk te vinden. Maar voor de bezoekers is dit een ramp.

Je weg niet kunnen vinden binnen een website leidt tot frustratie bij bezoekers, en frustratie leidt tot bezoekers die wegklikken.En wegklikkende bezoekers kun je je als internetondernemer natuurlijk niet permitteren.

Het kan zelfs zo zijn dat je een deel van je bezoekers kwijtraakt door een slechte usability, en dat je om toch succesvol te blijven enorme bedragen uitgeeft aan online adverteren. Ik heb het vaak meegemaakt dat bedrijven veel geld uitgaven aan online advertenties, en dat na het aanpakken en verbeten van de website usability, zij veel minder hoefden te betalen aan reclame om hetzelfde resultaat te blijven boeken.

Dit voorbeeld legt uit wat ik bedoel…

Stel je geeft nu 1000 euro per maand uit aan online adverteren, waarmee je 1000 bezoekers aantrekt, en je haalt daar 10 verkopen uit. Kortom, 1% van jouw bezoekers koopt wat van je.

Je weet het, of je weet het niet, maar de usability van je site is lang niet optimaal. Sterker nog, 15 mensen zijn geïnteresseerd om je product te kopen, maar 5 haken af doordat ze de weg niet weten te vinden binnen je website.

Deze 5 mensen raak je dus kwijt door slechte usability. 5 Mensen klinkt niet als veel, maar dit is 50% van je huidige klantenaantal (namelijk 10).

Wanneer je de usability van je website zou verbeteren pak je deze 5 klanten erbij en realiseer je 15 verkopen per maand, in plaats van 10. Een omzetstijging van 50%…
Dit is enorm, zeker op jaarbasis. Je kunt natuurlijk blijven adverteren voor 1000 euro per maand en 15 verkopen als nieuw cijfer hanteren, maar als je zegt; ‘10 verkopen is ook genoeg’ kun je je advertentiekosten aanzienlijk verlagen.

Deze 1000 euro was namelijk nodig om 1000 bezoekers aan te trekken, waarvan vervolgens 10 mensen jouw product kochten. Maar omdat nu je je website vele malen gebruiksvriendelijker is, koopt misschien wel 1,5% (of meer) van je bezoekers jouw product. Wellicht kun je dan al 10 verkopen realiseren voor 650 a 700 euro aan online advertentiekosten per maand in plaats van 1000 per maand. Dit scheelt je vele duizenden euro’s op jaarbasis.

Het verbeteren van je website usability is dus een win/win…

Jij kunt je advertentiekosten drastisch verlagen, of je omzet aanzienlijk verhogen. En je bezoekers kunnen hun weg makkelijker vinden binnen jouw website, ze weten wat er van ze verwacht wordt en ze hebben het gevoel dat je website duidelijk en betrouwbaar is.

Het succes van je website hangt voor een groot deel af van de usability. Het wel/of/niet je weg kunnen vinden binnen een website maakt vaak het verschil tussen wel/of/niet kopen.

Houd dus veel rekening met de usability van je website.

Lees het artikel: Zo maak je je website gebruiksvriendelijk en succesvol… voor praktische tips en tests over website usability.