Google Analytics is een gratis online dienst, van, je raadt het al; Google. Met Google Analytics kun je letterlijk van alles op je website testen en meten. Hoeveel mensen er op je website komen, hoe snel ze weer weggaan, hoeveel pagina’s ze bekijken, hoe ze op je website belanden. En zo zijn er nog een stuk of 1000 variabelen waar je Google Analytics waardevolle informatie over kan geven.

De waarde van Google Analytics moet je niet onderschatten. Vooral wanneer je website wat groter wordt en meer bezoekers trekt is het een absoluut meesterlijk stukje (online) software die je heel effectief kan helpen met het verbeteren van je website.

Wanneer je bijvoorbeeld ziet dat mensen op een bepaalde pagina veel langer blijven hangen dan andere kun je nagaan waarom dat is en daarop inspelen. Je kunt zien wanneer je website het ‘drukst’ is, en wanneer het rustigst (handig om te weten wanneer je een nieuw artikel wilt plaatsten) en je kunt bekijken waar je bezoekers zoal vandaan komen. Je kunt bekijken welke keywords (zoekwoorden) mensen intypen en op welke pagina van jouw website ze vervolgens aankomen.

Ook kun je sinds enige tijd (hoewel het in de bèta-versie staat verkeerd) de click patronen zien van je bezoekers. Dit betekend dat je jouw website kunt bekijken met daaroverheen een soort doorzichtig ‘vel’ en dat ‘vel’ heeft de clickpercentages geregistreerd van je bezoekers. Hiermee kun je bijvoorbeeld waardevolle informatie achterhalen over ‘waar’ je bezoekers precies klikken in plaats van ‘waarop’.

Als ze massaal eerst op een plaatje klikken die ze nergens heen lijdt, kun je er voor zorgen dat dat plaatje een link wordt zodat ze wel ergens ‘terecht komen’.
Hoe dan ook, Google Analytics is echt prachtig en ik log praktisch iedere dag even in om na te gaan hoe mijn websites er voor staan.

Ik zal in de komende artikelen van deze Kennisbank over Google Analytics meer uiteenzetten wat je precies kunt met Analytics en hoe je het effectief kunt gebruiken.