Volgens Wikipedia is een huisstijl in de ruime (officiële) zin van het woord ‘het design, communicatie en gedrag’ van een bedrijf. Kortom, hoe het bedrijf overkomt op zijn prospect/klant. Vaker wordt het woord ‘Huisstijl’ gebruikt voor puur de visuele communicatie van een bedrijf. Je zou dit het huisstijl ontwerp kunnen noemen. In dat geval wordt de huisstijl gezien als een combinatie van ontworpen elementen, kleuren, lettertypes, logo’s en foto’s waar een bepaalde ‘stijl’ van het ‘huis’ (bedrijf) uit spreekt. Deze huisstijl is een soort combinatie van richtlijnen die ervoor moeten zorgen dat een bedrijf een consistente indruk achter laat op zijn prospecten en klanten, en dat het bedrijf of product te herkennen is aan haar design en uitstraling.

Anders gezegd met ‘huisstijl’ wordt vaak de ‘visuele identiteit’, of het ‘huisstijl ontwerp’ van je bedrijf bedoeld…

Wanneer je weet wat een huisstijl is, kun je gaan letten op huisstijlen van succesvolle bedrijven om een gevoel te krijgen voor hoe een huisstijl er precies uit ziet, en wat er onder valt.

Denk aan merken als Apple, Coca Cola, McDonalds en een cosmeticamerk als bijvoorbeeld Lush.

Al deze merken hebben een bijzondere, bekende en opvallende huisstijl. Wanneer je een element van deze bedrijven los zou trekken van het geheel (bijvoorbeeld een Apple laptop of een Happy Meal) kun je nog steeds herkennen welk bedrijf er achter zit.

Dit noemen we ‘branding’ (Engels woord). Ook wel het tot-merk-maken van een bedrijf.

De voordelen van een herkenbaar en opvallend huisstijl ontwerp zijn enorm…

Wanner ieder product of element van een bedrijf een duidelijke herkenbare en aantrekkelijke stijl (design) heeft, is ieder product een onderdeel van je reclame en marketing arsenaal.

  • Een Apple laptop ‘verkoopt’ het merk Apple namelijk evenveel als de laptop zelf.
  • Een happy meal met de grote herkenbare gele M vertelt wat het product is dat er in zit, en vertegenwoordigt tevens het McDonalds merk.
  • En een rode vrachtwagen van Coca Cola met de grote krulletters van het merk erop is niet langer een vervoermiddel maar een ‘rijdende reclame’.

Een huisstijl is dus enorm belangrijk voor een bedrijf, groot op klein…

Er wordt wel eens gezegd dat een huisstijl praktisch overbodig is wanneer je bedrijf minder dan 1000 werknemers heeft. Ik vind dat onzin… Een huisstijl maakt namelijk het verschil tussen de vraag ‘zijn wij een bedrijf?’ of ‘zijn wij een merk?’.

Een merk is vele malen krachtiger dan een bedrijf, en je kun niet klein (en vroeg) genoeg beginnen met het ‘tot-merk-maken’ van je bedrijf. Zeker in deze tijd, waarin het internet eindeloze mogelijkheden biedt om van je onderneming een merk te maken.

Ook geeft een huisstijl vaak ‘richting’ aan een bedrijf. Een duidelijke stijl die overal terugkomt zorgt voor veel vertrouwen bij je klant, en vertrouwen bij jezelf of je werknemers.

Wanneer je voor een huisstijl ontwerp kiest heb je namelijk een knoop doorgehakt en maak je een statement. Je zegt eigenlijk ‘hier staan wij voor, dit zijn wij’.

Dit statement wekt meer vertrouwen bij jouw klanten (bewust en onbewust) dan je in eerste instantie zult denken. Mijn tip dan ook? Zorg voor een goede, aantrekkelijke huisstijl. Of je nou een eenmanszaak of een bedrijf met 200 werknemers hebt… Een huisstijl is een extreem waardevolle investering die zichzelf (omdat hij overal kan worden toegepast) duizenden malen zal terugbetalen.

Neem eens een kijkje op Huisstijl Ontwerp door Paul Christian