“Websites zijn saai!” zei iemand laatst tegen mij. En ik moest beamen…dat dat inderdaad in vele gevallen opgaat. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt echter voornamelijk bij de webdesigners. Een klant van een webdesignbureau is vaak slecht geïnformeerd of al lang blij met een nieuw likje verf voor zijn website, en kan zeer moeilijk beoordelen of een website goed of niet goed is. Een saaie website is erger dan slecht. Een slechte website kan nog steeds boeien en klanten/bezoekers aantrekken. Maar een saaie website… is vaak dodelijk voor conversies, en wanneer je een website succesvol wilt maken is dit een hele grote valkuil…

Hoe voorkom je dat je website saai is? Hoe maak je je website succesvol, en wat heeft ‘verleidelijk design’ hiermee te maken?

Zoals gezegd is een saaie website dodelijk voor goede conversies. Je kunt een klant onmogelijk vervelen en tevens klant laten worden.

Maar wat bepaalt of een website saai is of niet?

Design is een groot stukje van de puzzel (daar kom ik zo op terug), maar daarmee ben je er nog niet. Lange teksten op je website (tenzij ze boeiend geschreven zijn) kunnen je bezoekers kosten.

Geen teken van leven, kortom geen veranderingen, aanpassingen of zichtbare ‘updates’ aan je website kunnen ook leiden tot ‘saaiheid’ of bezoekers die de website in twijfel trekken.

Daarnaast komt er vaak nog een kwestie om de hoek kijken die ik het ‘ego-fenomeen’ noem…

Een eigenaar van de website wil graag vertellen wie hij is, wat hij allemaal kan en hoe goed hij daarin is, terwijl een bezoeker simpelweg een oplossing voor zijn probleem wil.

Dit creëert een ‘disconnect’. De website eigenaar denkt als het ware vanuit zichzelf, maar iedere bezoeker doet hetzelfde. En wanneer iedereen vanuit zichzelf denkt… kun je het op internet wel schudden.

De persoon die de dienst of het product aanbiedt moet zijn eigen ego en verhaal even opzij zetten, en ruimte maken voor het ego van de klant. Wanneer jij naar de supermarkt gaat om je boodschappen te doen, en de kassière begint haar gehele biografie en levensloop te citeren denk je immers ook even… “huh?”, en wellicht is het ronduit storend. Op het internet is het net zo.

Nu terug naar de rol van design, en hoe ‘design’ je website succesvol en interessant kan maken…

Het uiterlijk van iets bepaalt praktisch altijd de eerste indruk. Of iets er saai uitziet of niet wordt tevens grotendeels bepaalt door het uiterlijk.

Dat je product, dienst of website niet saai moet zijn is vanzelfsprekend. Iets wat saai is duwt mensen weg.Wij mensen hebben over het algemeen al teveel ‘saaie’ dingen waar we dagelijks mee moeten leven, en nog meer saaiheid is iets waar we een grote afkeer van hebben.

Dat een website dus ‘pakkend’, ‘sprankelend’ en ‘boeiend’ is, is dus bijna noodzakelijk voor online succes.

Een aantrekkelijke interface en navigatie, aantrekkelijke buttons, eruit-springende links, positief getinte afbeeldingen en foto’s en wat speelse elementen op een website doen het bijna altijd goed.

Elementen die tekst onderbreken, zoals iconen, foto’s en citaten zijn vaak ook geweldige manieren om de (normaal gesproken) saaiheid van lange teksten te onderbreken.

Saai of zen?

Wat een belangrijk punt is om aan te snijden is het feit dat simpel, kortom ‘eenvoud’ niet het zelfde is als ‘saai’.

Eenvoud is vaak erg effectief binnen websites en webdesign, en het is mijn geheime wapen bij uitstek om websites succesvoller te maken zoals ik al eerder aansneed in het artikel: Hoe herken je een goede webdesigner?

Veel bedrijven (en steeds meer) hanteren eenvoud als designdoel. Apple staat bekend om zijn eenvoud en ‘simplicity’, vervolgens nam Phillips de term zelfs op in hun slogan. Google is natuurlijk letterlijk groot geworden door de eenvoud van de Google zoekmachine, en de eis die Twitter stelt aan zijn gebruikers (je boodschap mag niet langer zijn dan 140 characters) is eveneens gekoppeld aan eenvoud.

Eenvoud is dus niet per sé saai. Sterker nog, ik zou durven beweren dat eenvoud vandaag de dag noodzakelijk is. Mensen zijn drukker en meer afgeleid dan ooit tevoren en des te minder onderdelen op een website ‘schreeuwen om onze aandacht’ des te beter je een bezoeker kunt leiden langs het pad dat jij als website eigenaar kiest. Het verschil tussen eenvoud en ‘saaiheid’ zit hem vaak in de elementen die wél aanwezig zijn.

De zoekpagina van Google is eigenlijk één groot wit plak, maar alle aandacht van de bezoeker valt daardoor driect op het uiterst kleurrijke, en speelse logo van de zoekmachine. Zo weinig werk als er lijkt te zitten in de zoekpagina van Google, zo veel werk zit er waarschijnlijk in het logo (althans, zo komt het over op de bezoeker). Apple doet het zelfde. Ze gebruiken enorme witruimten (normaal gesproken betiteld als ‘saai’) maar deze witruimten onderbreken ze zeer effectief met waarzinnige productfoto’s of screenshots van hun software.

De dingen die wél getoond worden, vallen 10x zoveel op als in een gemiddelde website, en daardoor wordt hun effect versterkt. De aandacht van de bezoeker wordt er tevens meer naartoe gezogen, omdat er verder minder onderdelen schreeuwen om zijn aandacht.

Eenvoud is op het internet in mijn ogen dus een win-win situatie en het is dan ook niet verwonderlijk dat dit de rode draad vormt binnen mijn eigen webdesignbureau.