Toen de iPad anderhalf jaar met veel hype gepresenteerd werd keken de meeste verslaggevers, Apple fans en journalisten een beetje bedrukt.

Wat door Steve Jobs werd gepresenteerd als zijnde een revolutionair en magisch nieuw apparaat, dat het leven van mensen wereldwijd zou vergemakkelijken ‘leek’ eigenlijk op een groot uitgevallen iPhone.

Ikzelf was een van die mensen. Hoewel ik al jaren een groot fan was van Apple (sinds de aanschaf van mijn eerste iPod in 2002) leek mij de introductie van dit nieuwe apparaat een zogenoemde ‘brug te ver’.
Ik dacht “hier komen ze niet mee weg. No way is dit een noodzakelijk of waarde toevoegend apparaat. Dit is niet meer dan een leuk speeltje om de blits mee te maken bij je vrienden, meer niet!”.

Aan de andere kan begon ik te twijfelen. Steve Jobs was (en IS eigenlijk) niets minder dan een absoluut genie. Zou hij zichzelf hebben wijsgemaakt dat de iPad een meesterlijk apparaat was? Of zag hij iets dat wij niet zagen?

Steve Jobs had namelijk twee geweldige eigenschappen. Hij kon de toekomst voor zich zien en producten creëren die hun tijd ver vooruit waren. En hij kon producten verkopen als de beste. Zelfs wanneer je dacht: “Dat heb ik helemaal niet nodig joh!”.

De iPad was een product waarvan men maar niet kon beslissen of het een meesterlijke innovatie was, of dat het de verkoopkracht van Steve Jobs was die het zo geweldig deed lijken. De meeste mensen gokten op het eerst.

Wellicht de grootste uitvinding sinds de uitvinding van de eerste PC?

Nu, anderhalf jaar verder lijkt het er sterk op dat Steve Jobs toekomstvisie een schot in de roos was, en dat alle mensen die zeiden; “dit is een grote iPhone, een luxe speeltje en wordt alleen maar populair door Steve Jobs verkooptechnieken” op hun neus kijken. Ikzelf ook.

Sterker nog. In het eerste jaar dat de iPad uit was negeerde ik hem volledig. Toen ik toch maar eens ging kijken, net na de lancering van de iPad 2, was ik toch wel erg onder de indruk. Afgelopen zomer heb ik er (pas) één opgehaald.

Mijn mening is inmiddels 180 graden bijgesteld. De iPad voelt aan als een ‘doorbraak’. Niet als een grote iPhone…

Het gebruiksgemak, gecombineerd met een ‘mobiliteit’ en daarnaast de ‘directe verbinding’ met je ‘content’ doordat je het letterlijk aan kunt raken op het scherm is een zeer, zeer grote verandering.

Ik zou zelfs de uitspraak willen doen dat het wellicht de allergrootste verandering is in de ‘personal computer’ industrie sinds de lancering van de allereerste computer.

Maar waarom praat ik over een technologisch apparaat op een blog over Ondernemen op Internet en het verleiden van je bezoekers?

Wanneer het zou uitkomen dat de iPad inderdaad de grootste ontwikkeling in de personal computer industrie is sinds tijden, verander dit alles. Zeker voor jou en mij als internet ondernemers.

De manier waarop een persoon het internet ‘aanraakt’ op een iPad is totaal anders dan we gewend zijn. Wij mensen zijn gewend, en geconditioneerd dat er een apparaat tussen ons en onze ‘content’ (bijv. het internet, websites of films) zit. Dit kan een muis zijn, een toetsenbord, een trackpad of wat dan ook, maar er zit altijd een apparaat tussen.

Met de iPad valt dit ‘tussenapparaat’ weg, en kun je als het ware direct je content ‘aanraken en manipuleren’.
Dit heeft grote gevolgen voor het ‘beleven van ‘websites’ en content, en omdat dat het onderdeel is waar jij en ik ons geld mee verdienen is het absoluut onverantwoord om een apparaat en ontwikkeling als de iPad te negeren of wat op de achtergrond te bespreken.

Waar moet je als website eigenaar en internet ondernemer nu rekening mee houden m.b.t. de iPad?

Of de iPad het ultieme apparaat in zijn soort is moeten we nog even afwachten. Wat we wel weten is dat er inmiddels (sinds eind september) 40 miljoen verkocht zijn.

Wat we ook weten is dat Apple (weer) de eerste is met een soortgelijk apparaat en dus trendzetter is. Daarmee hebben ze een voorsprong van in ieder geval een jaar, en wellicht meer op hun concurrentie.

Deze concurrentie (voornamelijk laptopmerken die bang zijn dat de iPad hun business zal opeten) zijn uit man en macht aan het werken aan iPad competitie. Tot noch toe, zonder noemenswaardig succes.

40 Miljoen iPad is niet misselijk. Eind december 2010 stond de teller voor Nederland op 200.000 stuks. Echter, we zijn nu een jaar verder, en het zou mij niks verbazen als we de 500.000 in de nabije toekomst gaan halen. Dat zou betekenen dat één uit elke 43 mensen straks een apparaat heeft waarmee ze het internet totaal anders gebruiken. Dat is een factor om als website eigenaar en online ondernemer serieus rekening mee te houden.
Temeer omdat dit aantal mensen alleen maar stijgen zal (de eerste iPad werd immers pas in 2010 gelanceerd…).

Even een paar tips waarmee je rekening moet houden als je je aanpast of afstemt op (toekomstige) iPad gebruikers.

Tip 1: Dump Flash.

Flash is een element dat animaties in websites mogelijk maakt. Ook dingen als filmpjes, slidesshows en overgangseffecten zijn vaak gemaakt met Flash.

Apple heeft Flash praktisch doodverklaard. Ze vinden het een achterhaalde technologie, een onveilige programmeertaal en daarnaast vraagt Flash enorm veel van je batterij en computerkracht om zijn werk te doen.
Reden genoeg voor Apple om te zeggen: “wij steunen het niet.” Dit betekend dat wanneer je Flash elementen op je website hebt, deze niet werken op de iPad. (En ook niet op de iPhone, iPod toch en andere smartphones).

Reden genoeg om hier serieus rekening mee te houden. De technologie Flash wordt langzaamaan vervangen door HTML5, en hierom wil ik je ten strengste aanbevelen om afstand te doen van Flash op (of binnen) je website (of producten). De kans lijkt op dit moment zeker 90% dat deze technologie over een jaar of 2, 3 niet meer ondersteund wordt of bestaat. Ook binnen mijn eigen webdesign en adviesbureau gebruiken we Flash niet langer.

Tip 2: Zorg voor leesbare tekst, en een maximum website resolutie van 1024×768.

De resolutie van de iPad en iPad 2 is 1024×768. Het aanhouden van deze resolutie is ideaal (hoewel je website anders gewoon bijgeschaald wordt) om te hanteren.

Het was sowieso nooit goed om je website breder je maken dan 1024 pixels, maar ik hamer nogmaals op dit punt omdat sommige website eigenaren het eigenaardige idee hebben dat mensen horizontaal scrollen wel fijn vinden. Dit is niet het geval. Ze vinden het verschrikkelijk (blijkt uit onderzoek) en het kost je bezoekers. Geloof me.

Zorg daarnaast voor goed leesbare tekst op deze resolutie. Ja je kunt eenvoudig inzoomen met de iPad, maar dat betekend niet dat jouw tekst wel ‘slecht leesbaar’ mag zijn. Ook dit kost je bezoekers, want niet iedereen zoomed in, en een deel heeft geen zin om in te zoomen. Mensen zijn lui, houd hier rekening mee. En niemand zal zijn iPad 10 centimeter van zijn ogen houden omdat jij de grootte van je letters niet hebt aangepast.
(Het lettertype op deze website en mijn webdesign en adviesbureau is 16 pixels groot. Dat is niet voor niks.)

Tip 3: Koop een iPad.

Dit is een vrij eenvoudige tip. Ik heb er te lang mee gewacht (even de kat uit de boom gekeken), maar ik heb er zeker geen spijt van. Als je wilt weten waar de toekomst heen gaat. Haal dan een stukje toekomst in huis. Een iPad kost maar een fractie van de prijs van een laptop, en bovendien kunnen jij en ik de btw terugkrijgen.