(Omdat de reacties op mijn artikel over “The Cloud” genaamd “Ben jij al in de wolken?” zo positief waren heb ik bij deze een korte toekomstvisie voor het internet, en de technologie industrie opgezet.)

Hoe zou onze technologie en het internet er over een paar jaar uit zien? Vele mensen stellen zichzelf deze vraag en niet zonder reden. Het internet, gekoppeld aan onze technologie is in mijn ogen één van de aller belangrijkste en meest waardevolle uitvindingen van de afgelopen decennia, en wellicht blijkt het zelfs de grootste ontwikkeling van de eeuw te zijn.

Hoewel wij in Nederland snel ‘aan het internet’ waren is het gezond om te onthouden hoe waardevol het internet eigenlijk is. Omdat wij er praktisch iedere dag, en vaak vele uren achter zitten wordt het internet voor ons een beetje ‘gewoon’.

Het is alleen niet ‘gewoon’. Er zijn op deze planeet 7 miljard mensen, en slechts 2 miljard (the lucky few) beschikken over internettoegang.

Het internet heeft meer vrijheden, gelijkheid en kansen gecreëerd dan welke industrie dan ook in de afgelopen jaren en het is goed om dat te onthouden.

Het internet stelt mensen in staat om met elkaar contact te houden zelfs over lange afstanden. Het biedt de mogelijkheid om vanuit huis te werken. Het opzetten van een eigen bedrijf of succesvolle website is eenvoudiger dan ooit en allerlei zaken waar vroegen dik voor betaald moest worden (denk aan software of het kopen van de gehele Britannica woordenboekenserie) zijn nu gratis te vinden binnen een straal van slechts 3 muisklikken.

Maar waar gaat het heen?

Dat is de 1000 dollar question. Omdat de technologische ontwikkelingen de afgelopen jaren zo extreem zijn toegenomen is het vrij lastig om in te schatten ‘waar’ het heen gaat. De kans is groot dat je er óf naast zit, óf veels te conservatief denkt…

Apple?

Niemand had bijvoorbeeld gedacht dat een bedrijf als Apple, dat 6 maanden van een faillissement af zat in de jaren 90, inmiddels (althans op de dag dat ik dit schrijf) is opgeklommen naar de positie van het meest waardevolle bedrijf ter wereld. Geen levende ziel had dat durven inschatten 15 jaar geleden, en het is nog extremer wanneer je je bedenkt dat de grootste groeistijging van Apple pas in de afgelopen 10 jaar plaatsvond.

Met de introductie van de iPod is het balletje gaan rollen. Daarna kwam de iPhone en daarna de iPad. Allemaal ‘hit’ producten waarvan vele miljoenen verkocht zijn.

Maar waarom wijd ik nou uit over Apple? Het was tenslotte een voorbeeld. Dat heeft twee redenen. Ten eerste, Apple is één van mijn absolute favoriete merken. En ten tweede denk ik dat zij een grote rol zullen spelen in de vraag: “waar gaat het internet heen”. Het internet verandert namelijk iedere dag, en past zich aan, aan de interesses van de mensen maar ook ‘hoe’ die mensen het internet gebruiken en ervaren en met welk apparaat ze dat doen, heeft een invloed op waar het naartoe gaat.

Een mens ‘ervaart’ het internet namelijk anders op een iPhone of iPad dan op een standaard computer of laptop. En omdat vele bedrijven Apple op dit moment alleen maar ‘volgen’ denk ik dat het van groot belang is om vooral Apple in de gaten te houden.

Wie nog meer?

Natuurlijk is het niet allen Apple die de toon zal zetten. Ook bedrijven als Google, Amazon, Facebook, WordPress en zelfs Microsoft (waarmee het niet super gaat op dit moment) zullen deels gaan bepalen hoe het internet eruit zal zien.

Daarnaast zullen er bedrijven zijn die de toon zetten, die op dit moment überhaupt nog niet bestaan.

De absurde groei van Facebook laat zien dat het mogelijk is om van 0 naar 845 miljoen gebruikers te gaan in slechts een paar jaar, en dat maakt het neerzetten van een toekomstperspectief nog vele malen lastiger.

Mijn visie?

Kortom, het blijf ‘inschatten’. En inschatten kun je het beste doen met veel vakkennis en een goede dosis zakelijk gevoel en creativiteit. Waar het internet en onze technologische ontwikkelingen ons zullen brengen is een zeer belangrijk vraagstuk (ook vooral voor webdesigners en mensen die hun geld verdienen op het internet) maar omdat alles zo snel gaat lijkt een toekomstvisie van meer dan 5 jaar eigenlijk zinloos.

Echter een toekomstvisie van 5 jaar is wel te bedenken…

Ik denk, dat technologie steeds minder ‘tastbaar’ ‘technologie’ is. Kortom. Apple heeft een trend gezet in het creëren van zeer vernuftige technologische hoogstandjes, alleen de eindgebruiker ziet, voelt en merkt zeer weinig van de techniek. De interfaces zijn eenvoudig (een kind van 2 kan een iPad bedienen) en daardoor is er steeds minder technologische kennis nodig, of technisch, zeer geavanceerde dingen te doen.

Mijn visie voor technologie in het kort is eigenlijk één woord: eenvoud.

De trend van het toegankelijker maken van technologie door goede software zal zich doorzetten en over niet al te lange tijd is het voor een 5 jarige mogelijk om zijn eigen video’s te monteren zonder enige moeite. (Vroeger had je hier een kamer vol computers en een team van ten minste 5 video-editors nodig.)

De ontwikkelingen op het internet laten zich wat lastiger voorspellen…

Het internet wordt niet ‘gestuurd’ door een paar hele grote bedrijven. Op internet zijn de kansen veel gelijkmatiger verdeeld, en een 14 jarige met een goed idee en wat programmeervaardigheden kan al snel een flinke deuk in de koers van de huidige ontwikkelingen aanbrengen.

Echter, ook op internet denk ik dat het motto vroeg of laat, “eenvoud” zal zijn.

Er wordt op dit moment namelijk zo verschrikkelijk veel informatie gecreëerd iedere dag op het web, dat het vroeg of laat zal leiden tot absolute overkill. Daarnaast zijn we door de huidige ‘trend’ (die van sociale media) meer verbonden (en dus meer afgeleid) dan ooit tevoren dat ik denk dat hier een soort ‘ik wil rust, eenvoud en overzicht’ reactie op zal komen. En ik persoonlijk zal (omdat ik veel voel voor die visie) mijn uiterste best doen om mijn steentje bij te dragen aan deze ontwikkeling. Mijn webdesignbedrijf richt zich steeds vaker op het vereenvoudigen van bestaande websites, en wellicht stuur ik de gehele koers van Paul Christian Design & Advies wel af op deze ontwikkeling.