In dit artikel bespreken we de vraag, “hoe maak ik mijn website succesvol?”, of “succesvoller” indien je al een website hebt.

Dit is zonder enige twijfel de meest gestelde vraag die ik als consultant en designer de afgelopen 9 jaar kreeg.

Het voordeel van deze vraag is dat er niet één weg naar succes is, en je kunt als ondernemer heel veel verschillende dingen doen om je website succesvol te maken. Dit biedt je de luxe van ‘opties’.

Het nadeel? Het nadeel van deze vraag is hetzelfde al s het voordeel. “Je kunt heel veel doen om je website succesvol te maken”. Kortom, er zijn zoveel factoren die het succes van je website kunnen bepalen, dat veel mensen geen idee hebben waar ze moeten beginnen.

Je kunt werken aan je SEO (zoekmachine optimalisatie), je kunt online adverteren, je kunt je website aantrekkelijker maken, je kunt affiliates (mensen die jou promoten) inschakelen, je kunt op zoveel mogelijk plekken een link naar jouw website neerzetten en zo zijn er letterlijk nog een paar honderd opties.

De mogelijkheden zijn eindeloos, en dit soort voorbeelden zijn alleen nog maar de bekende ‘online’ strategieën.

Prioriteiten stellen…

Maar waar valt nou de meeste winst te behalen wanneer je je website succesvol wilt maken? Welke strategie is het meest effectief? Welke ene factor maakt nou de grootste impact?

Deze vraag is belangrijk, dus let op. Anders gezegd kun je hem zo stellen: “waar moet ik mijn aandacht aan besteden om een zo groot mogelijke winst te behalen wanneer ik mijn website succesvol wil maken?”

Ik ben persoonlijk van mening dat je moet zorgen dat de basis van je website staat als een huis.
En dit is waar veel ondernemers steken laten vallen, en letterlijk geld laten liggen.

Hoewel veel bedrijven je zouden doen willen geloven dat op dit moment online adverteren noodzaak is, of dat het nu absoluut essentieel is dat je zeer actief bent op social media, zou ik willen zeggen…

 

Onzin!

Als ik iets geleerd heb de afgelopen 9 jaar is het dat voor veel ondernemers, in eerste instantie de meeste winst te behalen valt, OP hun website.

Niet in de middelen die naar je website toe lopen.

De meeste websites van ondernemers zijn simpelweg niet aantrekkelijk, eenvoudig te gebruiken of het zijn meer ‘onlinevisitekaartjes’ dan ‘verkoopmachines’.

Mijn advies is vrijwel altijd. Spendeer je aandacht, energie en eventueel je geld eerst aan het optimaliseren van het meest essentiële onderdeel van je business. Je website. En zorg dat dat onderdeel,( letterlijk het onderdeel waarop mensen ‘landen’) staat als een huis, en je bezoekers zo ‘warm’ mogelijk opvangt.

Je website is namelijk jouw eerste indruk.Het is de eerste indruk die je maakt op een bezoeker of potentiele klant en een eerste indruk maak je maar één keer.

Je eerste indruk, op de eerste plaats…

Ik zou willen stellen dat het meest essentiële onderdeel van jouw bedrijf jouw website is. En als dat nu niet zo is, dan is de kan 95% dat dat in de zeer nabije toekomst alsnog het geval is.

Hoe kan ik dat statement onderbouwen?

Eenvoudig. Om te berekenen wat het belangrijkste onderdeel van je business is, stel je jezelf gewoon de vraag: “als ik dit weghaal, wat is er dan nog van mijn business over?”.

Zo zie je direct wat de prioriteiten zijn. ..

Als we ‘jou’ weghalen. Is het bedrijf (meestal) direct waardeloos. Jij als ondernemer bent dus vaak het belangrijkste onderdeel van je bedrijf.
Maar als het gaat om de vraag: “wat is belangrijker, online adverteren of mijn website, en wat verdient de meeste aandacht in het begin?” is het antwoord simpel.

Online adverteren zonder website leidt nergens heen. Het is weggegooid geld want de bezoekers komen nergens op ‘terecht’.

Maar alleen een website (zelfs zonder bezoekers via advertenties)…is in ieder geval nog een website. En hoewel het misschien niet direct veel bezoekers trekt, is het nog steeds een marketingmiddel, en tevens jouw eigen stukje ‘vastgoed’ op het internet.
Natuurlijk wil je graag veel bezoekers…
Maar de vraag; wat is prioriteit in mijn bedrijf is hiermee wel beantwoord.

Zonder website heb je niks. Maar zonder bezoekers heb je in ieder geval nog een website, en ben je in ieder geval ‘aanwezig’.

De optimale landing…

Een ander belangrijk element dat je in de gaten moet houden is het feit dat social media, of online adverteren misschien wel 10x zo veel opleveren wanneer je je website eerst als prioriteit neemt.

Je website is namelijk letterlijk jouw marketingmachine, en deze moet ervoor zorgen dat een bezoeker verandert in een klant.

Als voorbeeld gaan we er even vanuit dat jij wat verkoopt via internet.

Wanneer je website maar zo/zo is, (Denk aan slechte webteksten, lange teksten, verwarrende navigatie, een onaantrekkelijk design en zeer onduidelijke boodschap richting je bezoeker etc.) kan het zo zijn dat slechts 1 op de 200 bezoekers iets van jou koopt.

Wanneer je je website eerst prioriteit maakt en optimaliseert, is de kans groot dat in ieder geval 1 op de 100 bezoekers iets van jou koopt… en wellicht zelfs meer.

Nu denk je misschien: “ja, maar dat levert me maar één extra verkoop op”.
Maar daar ga je de fout in… Het is namelijk niet zo dat je nu één extra verkoop realiseert.
Je hebt zojuist je omzet verdubbeld!

Dit cijfer is namelijk schaalbaar, en één verkoop op de 100 bezoekers, is evenveel als 10 verkopen per 1000 bezoekers…
Kortom. Wanneer je op dit moment 20 producten van 100,- euro per maand zou verkopen (en nu dus 2000,- euro per maand verdient), is dat na het optimaliseren van je website 40 producten geworden, en verdien je ineens 4000,- euro per maand.

Op jaarbasis zou ‘het prioriteit maken van je website’ je in dit voorbeeld 24.000,- euro extra opleveren… lang niet slecht.
Dit is letterlijke een tweede fulltime inkomen erbij, omdat je het optimaliseren en succesvol maken van je website voorrang hebt gegeven.

Wanneer je al deze aandacht op zoekmachine optimalisatie of online adverteren had gestort waren de resultaten in 98% van de gevallen lang niet zo indrukwekkend.
Dit vooral omdat online adverteren binnenkort zinloos is voor kleine ondernemers door de torenhoge kosten, en omdat je al je geld en energie steekt in de ‘toestroom van bezoekers’ en niet in het omzetten van bezoekers in klanten op je website.

Extra uitleg

Ik geef je nog een voorbeeld. Stel Je hebt een schoenenwinkel. In een vrij onaantrekkelijk pand, slechts één kassa, één medewerker en omdat er geen geld was voor kasten voor de schoenen liggen ze overal op de grond. Geloof het of niet. Deze winkel staat (nog steeds) symbool voor 98% van de websites op het internet.

Is dat het moment om 500 flyers uit te delen in een drukke winkelstraat waarop staat: “Komt allen kijken, wij zijn geopend!”?

Dit is op zijn zachts gezegd niet zeer verstandig. En toch is dat wat veel ondernemers doen, en geneigd zijn te doen.

Bezoekers zijn belangrijk. Noodzakelijk zelfs. Maar de staat van van de meeste websites van ondernemers is simpelweg nog te slecht, en met minimale aanpassingen (en dus minimale kosten) kan hierop vaak enorme winst behaald worden.

In het voorbeeld van de schoenenwinkel hierboven zullen veel bezoekers inderdaad op de “wij zijn geopend!” oproep af. Mensen zijn nieuwsgierig. Maar zoals gezegd is een eerste indruk alles. En de onverzorgde opzet en uitstraling van de winkel zal er voor zorgen dat de meeste mensen bij de aanblik van de winkel direct rechtsomkeert maken.
Dit kun je vergelijk met het ‘wegklikken’ van je bezoekers. Deze wegkikkende bezoeker noemen wij een “bouncer”. En de hoeveelheid bezoekers die wegklikt bij het zien van jouw website is je “bounce rate”.

Eén van de factoren die je dus in de gaten moet houden om te zien hoe goed je eerste indruk is, is je bounce rate. Dit kun je bijvoorbeeld doen met een gratis tool als Google Analytics.
Lees meer over Google Analytics.

Om je website succesvol te maken moet je dus werken aan je eerste indruk…

In het voorbeeld van de schoenenwinkel zou je dus eerst moeten zorgen dat je winkel netjes en verzorgd uitziet. Pas als deze winkel aantrekkelijk, uitnodigend en betrouwbaar over komt kun je bezig gaan met het flyeren om bezoekers aan te trekken.
Het fijne van een aantrekkelijke en verzorgde winkel (en dit geldt ook voor je website) is dat de bezoekers die je automatisch aantrekt, vele malen meer onder de indruk zullen zijn, waardoor de kans nog groter is dat ze het aan hun familie en vrienden vertellen. Puur door het wekken van een goede eerste indruk kun je dus al mond tot mond reclame opwekken. En mond tot mond reclame is weer vele malen krachtiger dan online adverteren of welke vorm van reclame dan ook, en zo ‘win’ je op veel meer manieren.

Dit is de reden waarom ik bij alle klanten die ik met hun website help altijd eerst, en vooral zeer uitgebreid kijk naar hun website. Dit is in mijn ogen de prioriteit en tevens een onderdeel dat nog veels te vaak onderschat wordt.

In de komende artikelen zal ik je uitleggen waar je op moet letten bij het wekken van een geweldige eerste indruk, en hoe je moeiteloos grote hoeveelheden bezoekers komt omtoveren in klanten