In dit artikel bespreken we de vraag: “hoe belangrijk is het uiterlijk van een website?”.
In het artikel “Hoe maak je je website succesvol? Je site als prioriteit” heb ik al gewezen op het belang van een aantrekkelijke en goed verzorgde website wanneer je je website succesvol wilt maken.
Ik legde in dat artikel aan de hand van een voorbeeld uit hoe belangrijke een goed eerste indruk is met betrekking tot het succes van je website, en waarom dat het geval is.

Zoals gezegd hechten wij mensen heel veel waarde aan een eerste indruk, en voor ons website eigenaren en online ondernemers is er het lastige punt dat je een eerste indruk (goed of slecht) maar één keer maakt…

Daarnaast heb ik uitgelegd dat door het maken van een zeer goede eerste indruk, de kans op mond tot mond reclame vele malen groter is, en dat marketingmiddelen als SEO (zoekmachine optimalisatie), social media en online adverteren vaak tig keer zo effectief worden wanneer je website er optimaal, gebruiksvriendelijk en zeer goed uitziet.

Hoe maak je je website succesvol, met beauty of brains?

Uiterlijk is voor ons mensen belangrijk. Zeer belangrijk. Hoe politiek correct het ook is om te zeggen dat het ‘innerlijk het zwaarst weegt’… Wij mensen oordelen op uiterlijk. En niet alleen dat…

Wij oordelen (super) streng op uiterlijk, en het grootste deel van dit ‘oordeel’ vind plaats in het onderbewustzijn van onze hersenen.
Kortom, we weten niet eens dat we zo streng oordelen op uiterlijk.

Het is extreem belangrijk, zelfs cruciaal als online ondernemer om dit ‘oordelen op basis van uiterlijk’ niet te onderschatten. Wanneer je je website succesvol wilt maken althans.

Een succesvolle website is per definitie een website die door allerlei eerste ‘beoordelingen en afwegingen’ van de bezoeker heen komt, waarna de bezoeker denkt; “dit bevalt me wel, en het ziet er goed en vertrouwd uit. Ik blijf nog even…”

Deze oordelen en afwegingen maken wij als mensen in enkele seconden. 2 tot 5 seconden is de tijd waarin we beslissen of iets er leuk, betrouwbaar en waardevol uitziet, of niet.

Dit is een extreem korte tijd en het lijkt bijna oneerlijk om zo streng te zijn. Toch doen wij het allemaal.

De meeste bezoekers van websites klikken weg in de eerst 3 seconden dat ze de website zien.

Een aantrekkelijk uiterlijk (design van je website) kan ervoor zorgen dat je bezoeker zijn oordeel wat soepeler maakt omdat hij ziet dat er tijd is gestoken in het ontwerp, of omdat het zijn aandacht trekt.

Het gebrek van goed design van een website kan het tegenovergestelde teweeg brengen. Je klant kan denken: “als jij zo weinig tijd hebt of moeite doet om ervoor te zorgen dat je website er een beetje verzorgd uitziet… hoe serieus ben je dan? Kan ik jou wel vertrouwen en hoeveel oog heb je voor mij als ik jouw klant wordt?”

Goed design is dus extreem belangrijk, en een verzorgd uiterlijk van je website kweekt vaak een grote hoeveelheid ‘goodwill’ bij je bezoeker. Daarentegen creëert een slecht verzorgde of onaantrekkelijke website over het algemeen alleen maar vragen. En vraagtekens wil je nou juist niet oproeppen in een online wereld waarin iedere bezoeker al extreem sceptisch ingesteld is.

Het belang van goed webdesign is duidelijk…
Maar moet je website dan een kunstwerk zijn?

Je kijkt nu naar de blogpagina van Paul Christian en deze pagina heeft een bepaalde “look & feel”. Het uiterlijk van deze blogpagina is niet ‘per ongeluk’ tot stand gekomen.
Ook is het niet zo opgezet ‘omdat het wel mooi leek’ of omdat het ‘makkelijk was’.

Goede argumenten van webdesigners voor het maken van hun (design)keuzes zijn extreem essentieel, maar nog in 99% van de gevallen doen webdesigner dit of dat omdat het ‘mooi’ was.
En volgt er geen verdere reden voor hun keuze.

Ik ben sinds 2001 actief als webdesigner en ik werd gerekend tot één van de allerbesten van mijn gehele opleidingen. Niet omdat ik creatiever ben (er zijn veel creatieve mensen) of omdat ik per se mooiere websites maak.
Ik word gerekend tot één van de besten omdat ik ‘design’ / ontwerp vanuit onderbouwde keuzes, en het argument ‘dit ziet er mooier uit’ is voor mij absoluut geen goede of doorslaggevende reden.

Wanneer ik kies voor de kleur blauw of rood voor mijn ‘links’, of besluit om de meta data van een blog-artikel (zaken als datum, geschreven door: en categorie) grijs te maken heeft dat een reden.
Wanneer ik kies voor een responsive lay-out of grotere letters heeft dat ook een reden. Het samenspel van al deze keuzes leidt tot een veel grotere kans om een website succesvol te maken.

Deze redenen zijn belangrijk, want websites zijn (in tegenstelling tot hoe veel webdesigners ze benaderen) geen ‘online kunstwerken’. Websites zijn gebruiksvoorwerpen, met vrijwel altijd een informatieve functie voor de bezoeker, en een marketingfunctie voor de website-eigenaar.

Keuzes gebaseerd op het argument ‘dit leek wel mooi’ of ‘dit was sneller op te zetten’ zijn absoluut niet goed genoeg. Te meer omdat het effect van design keuzes binnen een website enorme hoeveelheden geld kunnen opleveren, of kosten als je de effecten op lange termijn bekijkt.

In mijn ogen is een website een marketingmiddel. Geen kunstwerk. Natuurlijk kunnen kunstwerken geschikte marketingmiddelen zijn (Apple’s iPod commercials en posters laten dit bijvoorbeeld zien) maar voor ons ondernemers (die geen marketingbudget van miljoenen hebben) is het zeer onverstandig om je website te benaderen vanuit een artistiek of kunstzinnig perspectief.

Je hebt als website-eigenaar te maken met gewone bezoekers en gewone mensen, en voor het absolute merendeel van deze bezoekers creëert een teveel ‘artistieke hoogstandjes’ of ‘design elementen’ eerder verwarring dan nieuwsgierigheid. En mensen zijn bang voor wat ze niet begrijpen…

Maar wat is dan goed webdesign en hoe ziet dat er uit?

Eén van mijn absolute vuistregels, die ik al jaren hanteer is de regel van minimalisme. Minimalisme stelt dat er een ‘schoonheid’ uitgaat van een minimum aan visuele elementen. Kortom, een webpagina met 20 of 30 designelementen of plaatjes, is door deze hoeveelheid vele malen ‘drukker’ en meer ‘overweldigend’ voor de bezoeker dan een website met 5 visuele elementen.

Vergelijk het met een kunst galerij. Wanneer je het Van Gogh museum binnenstapt zie je niet één zaal met van onder tot boven schilderijen aan de muur. Er is een grote witte muur, en enorm (rustig) vlak, met daarop één schilderij.

Zo kun je je website ook het beste benaderen.

Zoals gezegd zien veel te veel webdesigners de website zélf als het schilderij, maar in feite is de website niet meer dan de galerij.

Een website toont, of informeert, maar de galerij zelf moet (hoewel het er verzorgd uit moet zien) eigenlijk ‘wegvallen’ voor de bezoeker.
Kortom, de content van je website (wat jij de bezoeker wilt vertellen of laten zien) moet centraal staan, niet de website zelf.

Het bijkomende voordeel van een minimalistisch ontworpen website is dat een (zeer cruciale) factor voor het succes van je website, namelijk ‘gebruiksvriendelijkheid’ over het algemeen veel meer ruimte krijgt.
In een rustig ogend design raak je namelijk als bezoeker minder snel de weg kwijt als in een overweldigende en drukke website. Gebruiksvriendelijkheid binnen websites en webdesign is een absolute cruciale factor in de vraag; “Hoe maak ik mijn website succesvol?”. Lees hier meer over gebruiksvriendelijkheid.

Samenvattend…

Je maakt je website succesvol door je designkeuzes te onderbouwen. Heb je geen reden voor dit of dat, laat het weg.

Wij mensen oordelen op uiterlijk. Dat dit voornamelijk onbewust gebeurt en dat het voor online ondernemers en website eigenaren noodzakelijk is om dit strenge oordeel niet te onderschatten.

De meeste bezoekers klikken in de eerste 3 seconden weg wanneer ze een website zien, en een goed ontworpen website kan een belangrijke reden zijn waarom een bezoeker toch blijft ‘plakken’.

Een verzorgde en goed ontworpen website kweekt veel goodwill bij je bezoeker, waartegen een slecht ontworpen of lelijke website vooral vragen oproept..

Je website is geen kunstwerk, eerder een kunstgalerij.

Goede argumenten voor designkeuzes binnen websites zijn noodzakelijk. “Dit ziet er mooier uit” is geen goede reden…

De regel van minimalisme is één van mijn absolute vuistregels als webdesigner omdat het je design en gebruiksvriendelijkheid ten goede komt.

In de volgende artikelen ga ik dieper in op de vraag: Hoe maak ik mijn website succesvol en welke rol speelt webdesign hierin?