Hoe herken je een goede webdesigner?

Deze vraag wordt mij als consultant vaak gesteld. Het nadeel is. Ik ben tevens webdesigner.

Oké ik doe tegenwoordig veel aan consultancy via paulchristian.nl, maar ik heb natuurlijk tevens een Webdesign en Adviesbureau waarvoor ik eveneens design opdrachten uitvoer voor ondernemers.

Het punt is dus. Je zou kunnen denken: hij is niet de persoon op webdesign objectief te beoordelen, want hij heeft een eigen webdesignbureau en dus zal hij die wel promoten.
Je kunt ook denken. Dat hij een eigen succesvol webdesignbureau heeft betekend dat hij weet wat ie doet. Hij weet waar hij over praat en hij kent de webdesignmarkt dus als geen ander.

Ik hoop dat je je realiseert dat ik deze artikelen schrijf voor jou. En dat ze voor jou zo waardevol mogelijk moeten zijn. Geef me dus het voordeel van de twijfel, en kijk even of je je in de komende alinea’s kunt vinden. Vorm je oordeel pas daarna.

De webdesignmarkt is een puinhoop…

De webdesign ‘afdeling’ van het bedrijvenlandschap is een redelijke chaos. Opleidingen staan nog teveel in de kinderschoenen omdat het internet zelf nog zo jong is, en met een programma als Photoshop en Dreamweaver kan praktisch iedere puber met een paar uur per week zichzelf betitelen als ‘webdesigner’.

De term webdesigner zegt mij persoonlijk dan ook weinig meer. Het is meer een hypewoord dat aansloeg toen het internet enorm in opkomst was, net voor de dot com crisis (exact het jaar dat ik met mijn opleiding als Multimedia Designer begon) en de term of ‘titel’ heeft veel van zijn status verloren doordat webdesign in zijn beginjaren ging om ‘meedoen’ in plaats van kwaliteit.

Iedereen wou een website. En hoe die eruit zag, wat hij moest doen of hoe die ervaren werd door de gebruiker was niet aan de orde. Iedereen wou graag een online visitekaartje’ en dat is exact wat iedereen kreeg. Niet meer…

Achteraf gezien is dit niet eens zo slecht. Natuurlijk rent iedereen naar een nieuw ontdekte locatie en zet zo snel mogelijk zijn tentje op. Dit is niet zo vreemd. Maar we zijn inmiddels bijna 10 jaar verder. En het is tijd om als webdesigners veel verder vooruit te denken om zo bij te dragen aan een ‘evolutie’ van het internet.

Dit is helaas waar veel webdesigners het laten afweten. Ze zijn tevreden met het eenvoudig creëren van een nieuw uiterlijk van een website, doen dat al jaren, en zitten vast in hun manier van doen.

Maar hoe herken je een goede webdesigner was de vraag…

Een goede webdesigner herken je aan het feit dat hij niet stil is blijven staan op exact dat punt. Een goede webdesigner in 2012 maakt niet alleen het ‘uiterlijk’ of ‘design’ van een website. Hij is een deskundige op het gebied van de gebruikerservaring. Hoe ervaart de bezoeker van deze website… dit of dat?

En bij iedere keus voor een stukje vormgeving, een kleur, een logo of een knop maakt hij de afweging; “wat doet dit met, en voor de bezoeker?”

Zo herken je een goede webdesigner:

1: Een goede designer wil geen indruk maken met zijn ontwerp. Zijn ego laat hij thuis.

Een webdesigner is geen artiest. Hij is geen Rembrandt, en geen Van Gogh. Een website is geen artistiek, digitaal schilderij, hoewel 90% van de webdesigners dit nog wel denkt. Een webdesign is een marketingmiddel. En een bezoeker gaat naar ene website toe om wijzer of ‘rijker’ te worden. Niet om een schilderij voorgeschoteld te krijgen.

2: Goed webdesign, is zo weinig mogelijk ‘design’.

Na 9 jaar design-ervaring weet ik één ding. Des te meer ‘design-elementen’ des te onzekerder de designer. Minimalistisch design heeft de absolute toekomst. Zeker nu iedereen gebombardeerd wordt door Tweets, chats, smsjes, emails en reclameboodschappen. Goed design in 2012 straalt rust uit. En rust is zelfverzekerd. De bezoeker kan sneller vinden waar hij voor kwam (hij wordt immers minder afgeleid) en voelt zichzelf tevens gerustgesteld door de zelfverzekerde uitstraling van de kalme omgeving. 99% van de websites is op dit moment ‘te druk’. Kijk eens naar Google’s homepage, kijk eens naar Apple’s iPod… minimalisme iemand? Ze zijn niet voor niks zo succesvol….

3: Een goede webdesigner heeft zeer sterke argumenten voor zijn design-keuzes.

Vraag een gemiddelde webdesigner ‘waarom’ hij dit of dat gedaan heeft. En je krijgt gegarandeerd een ‘bullshit’ antwoord. “Tja dat leek mooier”. “Die kleur was zo lekker ‘fris” Dit soort argumenten horen, nogmaals, misschien thuis binnen een kunstwerk. Niet in een marketingmiddel als een website. Onzin-argumenten kun je je als website eigenaar niet veroorloven. Bezoekers met ‘aandacht’ voor jouw website zijn schaars, en je kunt ze met ieder ‘on-onderbouwd’ designelement wegjagen, geloof me. Als ergens geen goede reden voor is. Verwijder het!

4: Een goede webdesigner begrijpt marketing.

Ah een belangrijke. Teveel webdesigners zijn ‘creatief’ en zelfs ‘artistiek’ bezig op internet. Nogmaals. Heel aandoenlijk… maar een website is geen schilderij. Een website is een marketingmiddel en een gebruiksvoorwerp. Daarnaast heeft praktisch iedere website van een ondernemer een commercieel doel. Dit doel dient overal voorop te staan, en een heldere marketingboodschap moet zowel bewust als onbewust overal terugkomen. Zelf heb ik altijd een passie voor marketing gehad, vooral in combinatie met psychologie en wat iets doet met een bezoeker op een website. Dit is mijn passie, dus hoef ik mezelf er niet toe te zetten om 10 boeken per jaar over dit onderwerp te lezen. Dat doe ik vanzelf. En ik ben van mening, dat iedere serieuze webdesigner hetzelfde zou moeten doen.

5: Een goede webdesigner begrijpt gebruiksvriendelijkheid.

Een extreem cruciale factor binnen je website heb ik bewaard als toetje.

Gebruiksvriendelijkheid is alles.

Zeker nu Apple bepaalde markten lijkt te gaan domineren en mensen ‘gewend’ en ‘verwend’ worden door simpele, gebruiksvriendelijke en prettig te bedienen menu’s en interfaces.

De gebruiksvriendelijkheid is de kern van een website. Wanneer dit onderdeel niet klopt, kost het je veel geld. Hoe dan ook. Wanneer een link niet lijkt op een link. Klik misschien de helft van je bezoekers erop, en loop je 50% van je omzet mis.

Wanneer een bezoeker niet weet op welke pagina hij is, raakt hij verward en klikt hij door naar je concurrent.

Wanneer je ‘leuke’ woordjes gebruikt, in plaats van woorden die iedereen begrijpt (denk aan “Hier zitten wij!” in plaats van “CONTACT”) schept dat verwarring en raak je bezoekers kwijt.

Al dit soort punten, (en nog een stuk of 1000 andere) dient een webdesigner in acht te nemen wanneer hij een website ontwerpt, of her-ontwerpt.

Helaas, is geruisvriendelijkheid binnen websites een enorm achterlopend gebied (zeker 90% van de websites scoort hierop ver onder de maat) en omdat dit veld nog relatief ‘nieuw’ is zijn er nog geen officiële leerwegen of opleidingen voor.

Ikzelf haal al mijn informatie uit Amerika. Zij lopen 3 tot 5 jaar voor op praktisch alle internetontwikkelingen, en zo ook gebruiksvriendelijkheid. Hierdoor zag ik de kans om mezelf de afgelopen 4 jaar als ‘gebruiksvriendelijkheidsspecialist’ te ontwikkelen. Terwijl de rest van web-designend Nederland nog bezig was met het leren van WordPress.

Al met al is het duidelijk…

De staat van webdesign is nog niet om over naar huis te schrijven en wanneer je op zoek bent naar ‘een goeie’ zijn bovenstaande regels noodzakelijk om in de gaten te houden.

Het succes van je website hangt in veel gevallen voor een (heel groot) deel af van de webdesigner die je in dienst neemt. Bezuinig hier dus ook alsjeblieft niet op. Probeer geen Euro’s te besparen op je meest cruciale marketingonderdeel. Het is het niet waard, en je komt altijd duurder uit. Goedkoop is duurkoop is een bekend gezegde, en nergens is dat zo ‘waar’ als binnen webdesign.