Voor mij als Website Adviseur is één van de belangrijkste factoren als het gaat om het succesvoller maken van je website lay-out de vraag: “Hoe wordt je website bekeken?”. Google Analytics is verreweg het meest briljante (en gratis) stukje online software wat je hierbij kan helpen. Het is extreem belangrijk om te weten met welke apparaten, met welke browser en onder welke beeldschermresolutie (scherm grootte) jouw bezoeker je website bekijkt. Nóg belangrijker is het dat je je hierop afstemt. Wil je namelijk je bezoekers de beste ervaring bieden, dan zul je je website af moeten stemmen op de persoon en het middel dat die persoon gebruik die jouw website bezoekt…

En denk alsjeblieft niet dat iedere website op dezelfde manier en met dezelfde middelen bekeken wordt. Dat is simpelweg niet waar.
Gelukkig heeft Google Analytics het extreem eenvoudig gemaakt om na te gaan hoe je bezoekers jouw website bekijken.

Google Analitics Tip 1: Met wat voor apparaat wordt mijn website bekeken?

In Google Analytics heb je een tabblad genaamd “bezoekers”. Onder dit tabblad kun je informatie over je bezoekers vinden. Hierbij kun je denken aan: Welke browser ze gebruiken, welk besturingssysteem hun computer of smartphone heeft, welke resolutie hun beeldscherm heeft en of je bezoekers wel of geen (en welke versie) van Flash gebruiken.

Dit is allemaal informatie waar je goed rekening mee moet houden.
Wanneer bijvoorbeeld blijkt uit deze data dat 70% van jouw bezoekers met een smartphone jouw website bezoekt, dan kun je er aan gaan denken om een speciale iPhone plugin te installeren. Deze schaalt je website naar een betere grootte waardoor mensen met een kleiner beeldscherm ook jouw website ook goed kunnen bekijken.

Wanneer blijkt dat minstens 50% van jouw bezoekers met een tablet (als de iPad) je website bekijken is dat ook iets om rekening mee te houden. Ik zou je dan bijvoorbeeld streng aanbevelen om geen Flash elementen te gebruiken in je website. De iPad ondersteunt Flash niet, en wanneer je Flash wel gebruikt op je website kan 50% van jou bezoekers dat onderdeel dus niet zien of gebruiken. Dit kost je veel bezoekers, dus stem je af op dit soort waardevolle informatie, en gebruik het om je website succesvol te maken.

Google Analitics Tip 2: De beeldscherm resolutie van de bezoekers van je website achterhalen

Ook zaken als schermresolutie (beeldschermgrootte) zijn van groot belang voor het succes van je website, en echt een onderdeel om rekening mee te houden.

Als jouw website bijvoorbeeld 1200 pixels breed is, maar 60% van jouw bezoekers heeft een schermbreedte van 1014 pixels, betekend dat dat zij een deel van jouw website niet kunnen zien zonder te scrollen.

Scrollen vinden mensen vervelend, (helemaal horizontaal scrollen) en dit kost je gegarandeerd bezoekers. Hier rekening mee houden (en een minimale beeldscherm grootte van 1024×768 hanteren voor je website) is zeer verstandig.

Google Analitics Tip 3: Welke browsers gebruiken mijn bezoekers?

Ook de browser die je bezoekers gebruiken is te achterhalen via Google Analytics.
Via een overzichtelijke cirkeldiagram kun je eenvoudig zien wat de browser is die je bezoekers het meest gebruiken. Vul dit dus niet zelf in. Denk niet: “ach Firefox is populair, die zal wel het meest gebruikt worden”, want in heel veel gevallen zal het je versteld doen staan wat de werkelijke browsers zijn die je bezoekers gebruiken.

Wat je kunt met deze informatie is natuurlijk heel breed. Het nadeel van browsers is niet per sé dat er 5 of 6 ‘grote jongens’ op het speelveld zijn. Het nadeel is dat al die browsers ook weer verschillende versies hebben (omdat lang niet iedereen zijn browser regelmatig update). Vooral als het gaat om oude versies van Internet Explorer kan dit grote verschillen opleveren in hoe een bezoeker jouw website te zien krijgt.