In Google Analytics kun je direct bij het inloggen een cirkeldiagram zien waarin wordt weergegeven hoe jouw bezoekers bij jouw website komen.

Aan de hand van percentages wordt aangegeven hoeveel bezoekers via de zoekresultaten komen en hoeveel bezoekers er via andere traffic bronnen op jouw website terechtkomen.

Wanneer je dit tabblad groter maakt krijg je meer uitgebreide data zoals de belangrijkste internetsites die jou bezoekers sturen en daarnaast welke hoeveelheden bezoekers via die websites op de jouw website terechtkomen.

Het percentage dat bezoekers dat je binnenkrijgt via de “organic search” is vooral belangrijk. Dit is het gedeelte van jouw website bezoekers dat jou als het ware ‘gevonden’ heeft in plaats van dat ze naar jou werden doorverwezen. Hiermee kun je goed meten en nagaan hoe je ervoor staat en hoe hoog je populariteit ligt.

Natuurlijk hebben directe links naar jouw website veel waarde, maar als een persoon echt ‘op zoek’ is naar iets, en jij komt in de zoekresultaten voor waar hij naar zocht levert dat een zeer grote plus op voor zowel jou, als jouw bezoeker.

Je bezoeker heeft jou namelijk ‘weten te vinden’ zonder enige hulp. (Oké Google heeft je bezoeker geholpen met het vinden van jouw website, maar hij kwam er niet via een directe link bij jou). Kortom, jij kwam op zijn ‘radar’ als mogelijke oplossing of antwoord op zijn vraag.

En jij weet dat je mensen aan kunt trekken zodat dat je per se ergens genoemd wordt.

Google Analytics tip: op welke zoekwoorden wordt mijn website gevonden?

Onder het tabblad “inhoud” in Google Analytics vind je een sectie genaamd “instapzoekwoorden”.

Wanneer je deze sectie aanklikt krijg je een lijst van de zoekwoorden die jouw bezoekers hebben ingetypt om op jouw website terecht te komen. Dit is zeer waardevol.

Je ziet waar bezoekers echt voor warm lopen en waarvoor niet, en je kunt je hier vervolgens wat op afstemmen om zo je website nog succesvoller te maken.

Wat ook zeer waardevol is aan deze “instapzoekwoorden” is dat het de woorden zijn die jou bezoeker of potentiële klant gebruikt om hun probleem of vraag te omschrijven.

Ter illustratie even een voorbeeld:

Stel je verkoopt eiwitpoeder online en je hebt een blogpagina aan je website vast met wat informatie over eiwitpoeder.

Na enige tijd kun je de ontdekking doen via Google Analytics dat je bezoeker zoekt naar een bepaald type eiwitpoeder om af te vallen, terwijl jij gedacht had dat je bezoekers vooral kwamen om eiwit poeder voor het ontwikkelen spiermassa te vinden.

Dit soort eye-openers kan Google Analytics je bieden. En een ontdekking als degene hierboven kan natuurlijk extreem waardevol zijn voor het succes van je website als je je afstemt op de exacte taal van je bezoeker.

Houd de zoekwoorden waarop je gevonden wordt dus goed in de gaten en stuur wanneer het nodig is je taalgebruik wat bij.

Bekijk hier de officiële website van Google Analytics Nederland