Wanneer je je geld verdient (of de deel daarvan) op het internet als internetondernemer is dit een zeer bekend probleem: Afleiding. Je zou eigenlijk een nieuw blogartikel moeten schrijven, maar je komt er niet toe. Je favoriete websites pakken steeds maar weer je aandacht, “even het nieuws checken” komt er tussendoor, een “Like” bericht van iemand wekt je nieuwsgierigheid of je krijgt een paar mails binnen waar je direct op wilt antwoorden. Hoe dan ook. Het schrijven van dat blogartikel schuift voor zich uit, en voor dat je het weet is het is avond en ben je praktisch nog geen stap verder.

De illusie van belangrijkheid voor internetondernemers

Het voordeel van leven in deze tijd is dat de mogelijkheden eindeloos zijn. Er zijn honderdduizenden mogelijkheden om geld te verdienen op het internet. De kosten om je onderneming op te zetten zijn gereduceerd tot tientjes en letterlijk iedereen met een passie of interessegebied kan online wel een publiek vinden van 1000 man of meer.

Het nadeel van deze tijd is alleen de overvloed aan communicatie. Deze uitspraak heb je vaker gehoord en ik wil dit onderwerp niet te erg ‘herkauwen’, maar het is natuurlijk wel zo.

We zijn meer verbonden dan ooit tevoren, en daardoor worden we ook meer afgeleid dan ooit tevoren. Allerlei kanalen trekken aan je van allerlei verschillende kanten, en hiermee dreigt één van de meest noodzakelijke eigenschappen van topondernemers te verdwijnen.

Deze eigenschap heet FOCUS.

Omdat al deze afleidende factoren voor ons de ‘illusie van belangrijkheid’ hebben, gaan we op vrijwel elk verzoek dat vraagt om onze aandacht, in.
Wanneer je ieder element dat vraagt om je aandacht daadwerkelijk zou bekijken zou je ontdekken dat het absoluut niet noodzakelijk voor je is om er aandacht aan te besteden. Er is bijvoorbeeld niemand overleden omdat hij een Twitter bericht te laat las of een email een paar uur later beantwoorde. Ook zijn er geen gevallen bekend van bedrijven die failliet gingen als gevolg van het over het hoofd zien van een “Facebook Like!” of het te laat lezen van je favoriete nieuws blog.

Er zijn wél gevallen bekend van mensen die als gevolg van al deze afleiding veels te weinig gedaan kregen tijdens hun werkdagen, wat hun vervolgens vele duizenden euro’s kostte.

Ik praat als adviseur met heel veel internetondernemers. Een aantal daarvan zijn echt extreem succesvol, en dit probleem van afleiding als gevolg van dingen dingen die de “illusie van belangrijkheid” hebben raakt in eerste instantie letterlijk iedereen….

Op deze manieren worden internetondernemers het meest afgeleid…

● Online afleiding.
Zeer gebruikelijk. Je werkt in je browser of test iets in je browser en wordt als het ware als door een onzichtbare hand geleid naar je favoriete blogs en websites. Nieuwssites, humorsites, uitzending gemist, allemaal websites die niet iets te makkelijk bereikbaar zijn terwijl je eigenlijk met je onderneming bezig zou moeten zijn.

● Social media afleiding voor internetondernemers
Het aantal social media accounts reist de pan uit. Iedere ondernemer die ik ken heeft in ieder geval 2 maar vaak zelfs 5 of meer social media accounts. En omdat ze de illusie hebben dat er iets van ze wordt verwacht op deze accounts is de verleiding net iets te groot om ermee te spelen…
Maar werk je liever aan de populariteit van je online imago tegenover je digitale vrienden of werk je liever aan het succesvol maken van je website en internetonderneming? Waar zul je het langst plezier van hebben als je een jaar vooruit denkt?

● Email afleiding voor internetondernemers
Extreem veel voorkomend en het komt mij persoonlijk ook net iets te bekend voor. Je wilt bereikbaar zijn voor potentiële klanten of bestaande klanten en daarom heb je de hele dag je e-mailprogramma open staan. Daarnaast komt de kleine ego-boost die wij mensen ervaren als we een email krijgen van iemand. Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat mensen zichzelf belangrijker voelen, puur wanneer ze hun emailprogramma open hebben staan. Het idee dat ze bereikt kunnen worden of een bericht kunnen ontvangen van ‘de hele wereld’ geeft mensen het idee dat ze belangrijk zijn.
En wie wil nou niet belangrijk zijn?
Maar het kan best een toontje lager niet? Is het echt een ramp als je een paar uur later reageert op de vraag van je klant?

● Offline afleiding voor internetondernemers
En dan is er nog de offline afleiding. Denk aan televisies, geluiden, boeken of tijdschriften en natuurlijk… je mobiel. Van al deze factoren is je mobiel natuurlijk het lastigst weg te leggen. Toch is dit naar mijn mening noodzakelijk voor je focus. Spreek tijden af met anderen waarop je bereikbaar bent en wanneer niet. Als je een bedrijf runt waarin het kan, neem dan alleen de telefoon op wanneer het uitkomt eninternetondernemers laat hem gewoon naar je voicemail gaan wanneer je aan het werk bent. Als het belangrijk is, spreken mensen wel in, maar in 98% van de gevallen is een telefoontje helemaal niet dringend, en zeker niet dringend genoeg om jou als ondernemer af te remmen. Laat je hierdoor dus niet beperken. Stel daarnaast een stille ringtone in of leg je mobiel gewoon beneden neer wanneer je bijvoorbeeld boven werkt, zoals ikzelf.

Het tegengif noem ik: Afleiding preventie.

Het lijkt voor de hand liggend en logisch om te zeggen: “Als je te weinig gedaan krijgt doordat je teveel afgeleid wordt, zorg dan dat je minder afgeleid wordt…” maar zo simpel ligt het niet.
Onze gehele samenleving is erop ingesteld om ons af te leiden en dit is een serieus probleem. Zelf heb ik de ‘illusie van belangrijkheid’ binnen mijn social media accounts al overwonnen (ik heb Facebook zelfs gedumpt hierom) maar zaken als mijn favoriete blogs en praatprogramma’s over technologie en marketing zijn nog steeds factoren waarvan ik vaak denk: “Ik moet er niet op klikken, maar… ik wil het wel graag! Straks mis ik iets belangrijks!”.

Er is in mijn ogen maar één echt tegengif voor afleiding en ik noem het: Afleiding Preventie.

Mijn oplossing?

Stel voordat je dag begin een aantal doelen voor wat je wilt bereiken die dag.
En vertel jezelf dat afleiding pas mag, nadat je dat bereikt hebt. Op die manier wordt afleiding een soort ‘beloning’ voor je harde werken, in plaats van een energie-zuigende bezigheid.

Daarnaast is het van cruciaal belang dat je alle afleidende factoren zoveel mogelijk inperkt.
Dit kan op vele manieren. Er zijn zelfs vele software programma’s voor ontworpen om je hierbij te helpen.

Dit is wat ik doe wanneer ik gefocust wil werken:

● Ik leg mijn telefoon ergens anders in het huis neer (waar ik hem niet kan horen), of zet hem uit.

● Ik heb een plugin voor Firefox genaamd “Leechblock” waarin ik websites toegang kan geven via een “witte lijst” en bepaalde website kan blokkeren voor mezelf via een “zwarte lijst”.
Binnen dit programma kun je een tijd aangeven (bijvoorbeeld van 9:00 tot 17:00) en vervolgens kun je van 9 tot 5 alleen terecht bij de websites die op jouw witte lijst staan. Je moet natuurlijk wel streng zijn en alleen puur noodzakelijke sites op je witte lijst zetten, anders heb je er weinig aan. Tijdrovende websites die niet voor je business of het succes van je website van belang zijn kun je voor jezelf blokkeren, en iedere keer wanneer je er naar toe gaat (binnen jouw aangegeven tijd) krijg je en melding die zegt: Je moet aan het werk gaan! Een ideale reminder.

● Ik zet alle geluiden van de computer uit. Geluid leidt af, en je wordt een stuk zakelijker zonder geluid. Bovendien kunnen veel mensen helderder denken wanneer het volledig stil is om ze heen. Probeer het eens!

● Ik beloon mijzelf wanneer ik ongestoord heb doorgewerkt door daarna even te relaxen. Daarnaast schrijf ik alle momenten dat ik echt heb ‘doorgepakt’ op in een boekje met daarvoor het woord “Succes behaald!”. Op deze manier versterk je het idee dat je niet eenvoudig hebt doorgewerkt, maar dat je een succes geboekt hebt.. wat veel sterker is.
Heb jij nog tips om je focus te behouden die voor anderen waardevol zouden kunnen zijn?
Deel ze dan hieronder!