Wij internet ondernemers zijn een creatief, gedreven en tevens (wanneer we succes hebben) zeer trots stelletje mensen.

Echter, in deze trots ligt een gevaar verborgen.

Ik ben al jaren een zeer betrokken en gedreven website consultant (hoewel ik tegenwoordig mijn zelf gecreëerde term: WebsiteAdvsieur gebruik) en er is één belangrijke valkuil waar ik veel internet ondernemer vaak voor moet behoeden, of zelfs uit moet redden.

 

Dit is de valkuil van eigenwijsheid…

Eigenwijsheid is een zeer gebruikelijk en veel voorkomend fenomeen onder internet ondernemers.
Je hebt wat succes, je vertrouwen in je vaardigheden groeit, en wanneer er nog meer succes volgt denk je: “Natuurlijk… ik weet toch hoe het moet”.

Hoewel je als succesvol internetondernemer waarschijnlijk meestal gelijk hebt met de uitspraak “Ik weet hoe het moet”, gaat het je vroeg of laat ergens tegenwerken. En wanneer het zover is, ziet het merendeel van de internet ondernemers het niet aankomen.

De “Ik weet hoe het moet, en hoe het werk” uitspraak is namelijk een val.
Er is namelijk altijd een moment in je leven of carrière waarop die uitspraak je veel geld, moeite, klanten of tijd gaat kosten.

Dat is het moment dat je ergens in je business het stuur 180 graden om moet gooien omdat je als het ware op een ijsberg afvaart, maar omdat je “weet hoe het moet” zie je die ijsberg; veels te laat of überhaupt niet aankomen.

Dit kom ik als adviseur heel vaak tegen. Er is een nieuwe ontwikkeling gaande waarop een ondernemer die ik coach direct zou moeten inspelen, maar hij of zij heeft zoiets van: “Ach, dat waait wel over, daar doe ik niet aan mee hoor” of sterker nog, ze zien hun kans helemaal niet aankomen…

 

Een voorbeeld dat ik vaak aanhaal is dat van de muziekindustrie…

Vele jaren lang liep de muziekindustrie op rolletjes, en waren er (hoewel de media waarop de muziek stond veranderden) geen enorme ontwikkelingen die de hele industrie op zijn kop zetten.

Vele jaren lang hadden de grote platenlabels en hun directeuren prachtige posities in letterlijk ivoren torens.
Jarenlang konden zijn zonder schaamte 44,- Gulden vragen voor een cd, waar de artiest zelf letterlijk een paar cent aan overhield.

De miljarden stroomden binnen en dat ging decennia lang zo.
Deze gigantische bedragen waren voor de plantenbazen het ‘bewijs’ dat ze goed bezig waren, en dat ze ‘wisten waar ze mee bezig waren’.

Hierdoor groeide eerst hun trots, wat later veranderde in eigenwijsheid, en deze eigenwijsheid veranderde uiteindelijk in pure arrogantie.
Wanneer je namelijk altijd gelijk hebt, en dat wordt decennia lang bevestigd door de miljarden die blijven binnenstromen ga je jezelf uiteindelijk zien als iemand die altijd gelijk heeft, en weet hoe het moet.

Toen kwam er een kleine ontwikkeling genaamd het internet, en iedereen kent het verdere verhaal.

De platenbazen leunden achterover terwijl iedere analist en medewerker zei; “Dit verandert alles, we moeten onze strategie aanpassen!”. Ze hadden immers altijd gelijk, en cd’s verkopen deden ze al vele jaren, met veel succes. Dat internet… ach dat zou wel overwaaien.

Het eindresultaat van de eigenwijsheid en “wij weten wat we aan het doen zijn!” houding is niet te mals.

De gehele muziekindustrie is 180 graden op zijn kop gezet. Cd verkopen zijn lager dan ooit. iTunes is de grootste muziekwinkels ter wereld zonder dat ze één cd verkopen. Platenlabels gingen failliet en op dit moment (en de komende jaren) gaat de macht volledig toe naar de artiest zelf, en verdwijnen platenlabels misschien wel volledig van het toneel.
Deze eigenwijze houding van een paar machtige individuen kostte vele, vele miljarden euro’s en een hele industrie werd in een paar jaar praktisch om zeep geholpen.

Wat kunnen wij internet ondernemers hier nou van leren?

Vrij simpel. Stel jezelf altijd open voor andermans tips of waarschuwingen. Als het een platenbaas die 50 miljoen per jaar opstrijkt kan gebeuren dat hij iets over het hoofd ziet, kan het jou en mij ook gebeuren.

Uiteraard weet jij meer van je business dan wie dan ook, maar daar ligt ook juist de valkuil.

Wanneer je zo erg ‘in je eigen business’ zit, kan het heel goed zijn dat je datgene wat daaromheen gebeurt volledig uit het oog verliest. En zo kan het, dat er bedreigingen of juist kansen bij jou in de buurt komen die je volledig over het hoofd ziet.

Andermans mening of andermans perspectief kan hierbij extreem waardevol zijn. En hoewel de eerste impuls, van zowel jou, als mij zal zijn: “ik weet het zelf vast beter…” vraag ik je toch om er op te letten.

 

Tip 1: zorg voor een paar ‘recht-voor-zijn-raap’ mensen om je heen…

Ik persoonlijk heb een groep mensen om mij heen die mij behoedt voor dit soort ‘eigenwijsheid’ fouten, want zelfs ik (met 9+ jaar ervaring) loop soms nog aan bepaalde dingen of mogelijkheden voorbij.

Deze groep mensen bestaat in mijn geval uit een aantal succesvolle internet ondernemers en zelfs een paar professionals uit totaal andere ‘takken van sport’. Het zal je namelijk verbazen hoeveel inzicht sommige mensen kunnen bieden die totaal niks met het internet doen, en hoeveel waarde hun ‘onbevangen’ blik kan hebben.

Ik zou jou ook zeker aanraden om een paar van dit soort mensen om je heen te verzamelen. Succes als internetondernemer, en een succesvolle website komen vaak voort uit ‘meerdere perspectieven’.

Vraag dus eens iemand anders om een perspectief op jouw business of website. Of vraag een professional in dit veld (zoals ik of een andere website consultant) om je tips te geven. Ik garandeer je dat je er veel waarde uit kunt halen.
(Hé, ik verdien er mijn brood mee, dus er zit meer in dan je denkt :))

 

Tip 2: zorg voor een paar ‘recht-voor-zijn-raap’ bronnen die je regelmatig checkt…

Wat ook zeer waardevol kan zijn, is het regelmatig checken van een aantal verschillende bronnen omtrent jouw business, markt of doelen.
Ikzelf check bijvoorbeeld een stuk of 20 tot 30 blogs per dag, en heb mezelf daarnaast ingeschreven (via iTunes) voor een stuk of 10 podcasts, die allemaal de onderwerpen bespreken die ik interessant vind en tevens gelinked zijn aan mij business of markt en die mij een ‘kijk geven van meerdere kanten’ op bepaalde zaken.

Mocht het bijvoorbeeld zo zijn dat je iets doet in de technologie sfeer (denk aan een online dienst of apps) zorg dan dat je een aantal websites vindt over die onderwerpen die je regelmatig bekijkt.

Het meest optimale resultaat voor jou krijg je wanneer je een paar websites uitzoekt die elkaar flink tegenspreken.
Wanneer dat het geval is, komen ze ongetwijfeld met hun eigen onderbouwing en kun jij beter bepalen of hun punten waardevol zijn, of dat het nattevingerwerk is.

Ook met betrekking tot het succesvol maken van je eigen website is dit van belang. Vraag niet alleen mensen om je heen; “wat kan er beter aan mijn website, en hoe zou ik hem succesvoller kunnen maken?”, maar kijk ook wat andere mensen in jouw veld aan het doen zijn.
Idealiter kijk je naar Amerikaanse websites in jouw veld, want statistisch gezien lopen deze namelijk een paar jaar voor op onze Nederlandse markt. Zo kun je zien waar de toekomst naartoe gaat, en daar handig op inspelen. Hier lees je meer over in het artikel: De belangrijkste tip voor internet ondernemers en het succesvol maken van je website.